Logomain

Otthont mindenkinek - a japán pavilon egy évvel a cunami után

By totkat 2012. augusztus 31. 15:26

szerk at hg dot hu

15.gallery

A japán pavilon makettje

14.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

13.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

12.gallery

A japán pavilon bejárata a 13. Velencei Biennálén

10.gallery

A japán pavilon kurátora és a kiállítók a 13. Velencei Biennálén

9.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

8.gallery

Rikuzentakata városa - A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

7.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

4.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

3.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

2.gallery

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

1.gallery

Az Arany Oroszlán nyertese a Japán pavilon

11.gallery

Toyo Ito a díjátadón

5.gallery

Toyo Ito munkatársaival

6.gallery

A cédrusfák kivágása az elöntött területeken

Az idei legjobb pavilonnak járó Arany Oroszlánt Japán vitte el a cúnami utáni rehabilitációt célzó projektjével.

Valószínűleg sokakat meglepett a Velencei Biennále díjkiosztójának eredménye, azon belül is leginkább a legjobb nemzeti szereplésért járó Arany Oroszlán nyertese, a Toyo Ito kurátor vezetésével megalkotott japán pavilon. Pedig távol-keleti barátaink - akikben sosem kell csalódnunk, ha építészetről van szó - azon kevesek közé tartoznak, akik komolyan vették a David Chipperfield által megfogalmazott tematikát, projektjük lényege pedig pont az volt, ami sok pavilonból szinte teljesen hiányzott: az aktualitás.

Toyo Ito a díjátadón, jobb szélen Paolo Baratta, a biennále igazgatója - fotó © Naoya Hatakeyama

A Home-for-All elnevezésű kiállítás azt a kérdést feszegeti, hogy hogyan lehet egy lerombolt területen újragondolni az építészetet. Egyáltalán lehetséges-e itt építészetet teremteni? A Home-for-All egy valóságban futó projekt neve is, melynek első állomása Sendai volt, ahol tavaly ősszel közösségi terekkel egészítették ki az ideiglenes otthonokból felépített várost.

Az idei építészeti kiállításon egy aktuálisan futó projekt dokumentációját tárja a szakma és a világ elé Toyo Ito kurátor, a fiatal építész kiállítók – Kumiko Inui, Akihisa Hirata, Sou Fujimoto - és Naoya Hatakeyama fotográfus, mely a cunami-sújtotta Rikuzentakata városban valósul meg éppen, sőt, a biennálé alatt be is fejezik a munkálatokat. A tervezési folyamat alatt született több mint száz modellt mutatja be a kiállítás, a falakon pedig Hatakeyama fotói láthatók a területről. A fotós személyesen is érintett a történtekben: édesanyját és szülőházát is elvesztette a 2011-es katasztrófában.

A japán pavilon bejárata - fotó © Naoya Hatakeyama

A kiállítók: Kumiko Inui, Toyo Ito, Akihisa Hirata, Sou Fujimoto, Naoya Hatakeyama (balról jobbra) - fotó © Naoya Hatakeyama

A porrá rombolt Rikuzentakata városa - fotó © Naoya Hatakeyama

Az építészek felismerték, hogy a természeti katasztrófa nem csupán az emberek otthonát pusztította el, hanem szétrombolta a közösségeket is. Az ideiglenes otthonok építésénél pedig éppen azokról a terekről nem gondoskodtak, ahol ezek a közösségek újraépülhetnek. A szűkös, egyszerű kényszerlakásokban nem jut hely azoknak a tereknek, ahol az emberek összegyűlhetnek, a gyakorlatilag nem létező városszerkezet pedig szintén nem ad erre lehetőséget; a szomszédok a házuk ajtaja előtt állva, a kopár, kaviccsal felszórt utcán beszélgethetnek.

A japán pavilon kiállítása - fotó © Naoya Hatakeyama

A japán pavilon kiállítása - fotó © Naoya Hatakeyama 

Az emberek azonban meg akarják teremteni maguknak azt a környezetet, ami az identitásuk megtartásához szükséges: az ideiglenes lakásokból vissza-visszajárnak lerombolt házaikhoz, és a megmaradt alapokat használva kiindulópontként újrateremtik életterüket. Mérnökök nélkül, intuitív módon építkeznek, melyben az építészek ugyan segíthetik őket, de nem vehetik ki a kezükből az irányítást. Erre reagál a japán pavilonban kiállított makettek szinte primitív megfogalmazása: az organikus struktúra, az esetleges kompozíció nem akar mást, csak egy olyan helyet adni a katasztrófa károsultjainak, ahol összegyűlhetnek, ehetnek, ihatnak, kellemesen eltölthetik az időt - együtt.

A japán pavilon kiállítása - fotó © Naoya Hatakeyama 

A japán pavilon kiállítása - fotó © Naoya Hatakeyama 

A tervezés a majdani használók bevonásával folyik: a helyiek és a projektet vezető építészek együtt hoznak döntéseket, teljes mértékben szem előtt tartva az emberek igényeit. Az építészet embertelenné válására akarják felhívni a figyelmet, mely éppen ellentétes azzal, amire ez a szakma hivatott.

Toyo Ito az egyik modellel - fotó © Naoya Hatakeyama 

Az építékezéshez használt cédrusfa, amely az elöntött területen nagy mennyiségben elérhető - fotó © Naoya Hatakeyama 

A japán pavilon nem hatásvadász, még csak nem is igazán látványos. A hasított farönkökön kiállított modellek első ránézésre nehezen értelmezhetőek: ideiglenesnek tűnő, már-már primitív struktúrák, egymásra pakolt, lebegő nyeregtetők és oszlopok. Mindenhol ugyanazok a durván csiszolt, girbegurba cédrusfa szálak, melyeket a pavilonban életnagyságban is megnézhetünk, ahogy helyenként átdöfik a födémet. A zsűri érezhetően nem is a látványt értékelte a döntésnél, hanem egy olyan munkát díjazott, amely egyszerűen, mégis hitelesen ad választ a biennále által felvetett, és az önmagának feltett kérdésre is.

Szervező: The Japan Foundation

Helyszín: A Japán pavilon a Giardiniben, tervezte: Takamasa Yoshizaka, 1956.

Kiállítás ideje: 2012. augusztus 29-november 25.

Kurátor: Toyo Ito

Kiállítók: Kumiko Inui, Sou Fujimoto, Akihisa Hirata, Naoya Hatakeyama

Az Ishibashi Foundation támogatásával.

Együttműködők: Jun Sato Structural Engineers Co., Ltd.; Daiko Electric Co., Ltd.; EASTWEST Inc., DNP Fotolusio Co., Ltd.

installáció, arany oroszlán, modell, pavilon, sou fujimoto, toyo ito, japán, cunami, japan, biennále 2012, biennale 2012, kumiko inui, akihisa hirata, noya hatakeyama, giardini Icon_print

A japán pavilon makettje

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon bejárata a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon kurátora és a kiállítók a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

Rikuzentakata városa - A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

A japán pavilon a 13. Velencei Biennálén

Az Arany Oroszlán nyertese a Japán pavilon

Toyo Ito a díjátadón

Toyo Ito munkatársaival

A cédrusfák kivágása az elöntött területeken

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317