Logomain

A játék évszázada

By totkat 2012. augusztus 24. 17:11

szerk at hg dot hu

2.gallery

Holdrakéta és eredeti doboza 1960-ból - Century of the Child kiállítás

3.gallery

Hintaautó Németországból, 1950 - Century of the Child kiállítás

4.gallery

Century of the Child kiállítás

5.gallery

Century of the Child kiállítás

6.gallery

Century of the Child kiállítás

7.gallery

Century of the Child kiállítás

8.gallery

Century of the Child kiállítás

9.gallery

Century of the Child kiállítás

10.gallery

Century of the Child kiállítás

11.gallery

Century of the Child kiállítás

12.gallery

Century of the Child kiállítás

13.gallery

Century of the Child kiállítás

14.gallery

Century of the Child kiállítás

15.gallery

Century of the Child kiállítás

16.gallery

Century of the Child kiállítás

17.gallery

Century of the Child kiállítás

18.gallery

Century of the Child kiállítás

1.gallery

Omnibot 2000 távirányítós robot - Century of the Child kiállítás

A gyerekkor, mint a 20. századi design legmeghatározóbb inspirációja - a MoMA kiállítása magyar tárgyakat is bemutat.

Július végétől november elejéig látható a MoMA – Museum of Modern Art aktuális kiállítása, mely a gyerekkor és a design kapcsolatát járja körül – hét különböző aspektusból, a 20. század jelentős korszakainak idővonalán haladva. Az igen érdekes kérdéseket boncolgató kiállítás gazdag anyagában több magyar vonatkozású tárgyat is találunk: szerepel például Breuer Marcell gyerekeknek tervezett széke, vagy a budapesti Lemezárugyár népszerű terméke, a Holdrakéta.

Holdrakéta és eredeti doboza 1960-ból - Lemezárugyár, Budapest © Joan Wadleigh Curran kollekciójából, Philadelphia

A Century of the Child – Growing by Design elnevezésű tárlat az 1900 és 2000 közötti designtörténet gyerekkorhoz köthető vonatkozásait gyűjti össze, például a tervezésben alkalmazott gyermeki szemlélet és a kifejezetten gyermekeknek szóló tárgyak bemutatásával. A több, mint 500 darabból álló gyűjtemény egy része múzeumoktól, egy része pedig magánszemélyek felajánlásából gyűlt össze, melyek közül több még sosem volt kiállítva.

A kiállítás elemei között ugyanúgy találunk városépítészeti projektet, mint apró designtárgyakat, híres designereket és kevésbé ismert neveket a designtörténet olyan, eddig ritkán tárgyalt területeiről, mint a játszótér- és iskolaépítészet, játéktervezés, gyerekszobák és gyerekbútorok, animáció és a mesekönyvek. A kiállítás névadója a svéd feminista írónő, Ellen Key megegyező című könyve, mely 1900-ban látott napvilágot, és a gyermekek, mint a „jövő polgárai”-nak jólétét és egyetemes jogainak szabad gyakorlását nevezte a 20. század legfőbb missziójának.

Breuer Marcel B341/2 nevű csővázas széke gyerekeknek 1930-ból - egy katalógus képe, korabeli litográfia © Thonet International Press Service, Köln. The Museum of Modern Art, New York. Department of Architecture and Design Study Center

A hét téma első része a századforduló és az első világháború közötti időszakból merít. Új évszázad – új gyerek – új művészet címmel olyan vezető designerek és gondolkodók munkáiból válogat, akik a gyerekeket a modernizmus születését megelőző elsöprő erejű változások szimbólumának tekintették. Köztük több nőt is találunk főként Európából és Amerikából, sőt, Magyarországról is: Undi Mariska, akinek munkássága a gödöllői művésztelephez köthető, egy gyerekszoba-enteriőrt ábrázoló képpel szerepel.

Gyerekszoba-terv - Undi Mariska, 1903 - litográfia © The Museum of Modern Art, New York

Magda Mautner von Markhof - Képes Kalendárium - 1905, fametszet © The Museum of Modern Art, New York. Jo Carole és Ronald S. Lauder ajándéka.

A második szakasz a 20-as 30-as évek avantgárd mozgalmaival foglalkozik, ezeket a gyerek szemszögéből körüljárva. A gyermeki, tiszta világszemlélet és az emberi érzékelés és nyelvezet legtisztább formái alkotják azt a sajátos formanyelvet és kreatív kísérletező tervezési módszert, melyet ezekhez az irányzatokhoz kötünk. Az ötven bemutatott tárgy között találjuk a cseh származású, Amerikában alkotó játéktervező, Ladislav Sutnar városépítő játékát, és Gerrit Rietveld gyermekeknek tervezett játéktalicskáját.

Ladislav Sutnar: Építsd a várost! fajáték - 1940-43. © The Museum of Modern Art, New York. Ctislav Sutnar és Radoslav Sutnar ajándéka.

Antonio Rubino: A rossz gyerek - hálószobafal dekoráció © Wolfsoniana – Fondazione regionale per la Cultura e lo Spettacolo, Genoa

Gerrit Rietveld: Talicska gyerekeknek - 1923. © 2012 Artists Rights Society (ARS), New York / Beeldrecht, Amsterdam

Minka Podhájská: Gyerekkori csínytettek megszemélyesítése - festett fabábuk, 1930. © Museum of Decorative Arts, Prague          

A harmadik szekció a gyermekek fizikai és mentális fejlődésére helyezi a hangsúlyt, a modernizmus legfőbb irányelvének tükrében. A két világháború közötti időszak jelszava az egészség: egészséges környezet – egészséges gyerek – egészséges felnőtt. A tervezők ebben az időszakban olyan projekteken dolgoztak – iskolákat, óvodákat, bútorokat és ruhadarabokat terveztek -, melyek fő jelszava az egyszerűség és a rugalmasság volt. Előtérbe került a testmozgás és az agytorna – sporteszközök, sportolásra alkalmas terek, interaktív játékok és könyvek születtek, melyek közül a kiállítás Fény, levegő, egészség elnevezésű tárlata is bemutat néhányat.

John Rideout és Harold Van Doren: Skippy-Racer roller, 1933. © Minneapolis Institute of Arts. Don és Diana Lee Lucker ajándéka.     

Gio Ponti: Üveg íróasztal, 1930 © Maurizio Marzadori, Bologna

Piet Zwart: Gyerekszék a Wassenaar óvoda számára, Hollandia, 1935. ©  2012 Artists Rights Society (ARS), New York / PICTORIGHT, Amsterdam

Az 1920-as évek és a második világháború közti időszakkal foglalkozó szakasz a gyerekek és a politika kapcsolatát firtatja. Ebben az időszakban egyaránt voltak ők az aktuális propaganda eszközei és célpontjai, ennek megfelelően találunk az ő nyelvükön megfogalmazott politikai tartalmú üzeneteket. A gyerek, mint a háztartás, a nemzeti identitás és a jövő szimbóluma jelenik meg sok alkotáson, és olyan projekteket is találunk, amelyek a „felnőtt” politikát ültetik át a gyerekek elvont világába. 

Graf Zeppelin - kormányozható játékléghajó 1930-ból © Minneapolis Institute of Arts. The Modernism Collection

Az ötödik szakasz a második világháború utáni baby boom időszakával foglalkozik, vezérszava az egyenlőség és az élhető környezet. Designerek és pszichológusok azon gondolkodtak ekkor, hogy mi a jó játék, az eredményt pedig úgy fogalmazták meg: minden, ami biztonságos, és mentes az erőszaktól. Felmerült a játék, mint a terápia eszköze, mely segít visszatérni a normális életbe a háború okozta sokkból. A tervezők a gyermeki játékban keresték az elveszett ártatlanságot és az ösztönösen konstruktív szemléletet, amit aztán a tervezésben alkalmazhattak. Itt a LEGO-n és Jean Prouve iskolai padján kívül újra magyar tervezőkkel találkozhatunk: a Kepes Júlia és Kepes György által tervezett játszószoba berendezése is ki van állítva.

Jean Prouvé: Iskolapad, 1946. © The Museum of Modern Art, New York. Dorothy Cullman Purchase Fund

Hans Brockhage és Erwin Andrä: Hinta-autó Németországból, 1950. © The Museum of Modern Art, New York. Architecture and Design Purchase Fund

A hatodik szekció a fogyasztói kultúra és a gyerekek kapcsolatával foglalkozik. A gyereket, mint önálló fogyasztót tünteti fel, aki a reklámszakma és a piackutatók új célpontjává vált a 60-as évek és a millenium közötti időszakban, és akire a tömeggyártás elterjedésével egész iparágak szakosodtak. A digitális forradalom okozta információtöbbletet a gyerekek a maguk módján dolgozták fel, amely sajátos képi világ kialakulásához vezetett. Ennek egyik példája a Pee-Wee játszóháza című, 1986 és 1991 között futó tévéműsor, melyből eredeti díszleteket is bemutat a mintegy 100 darabból álló gyűjtemény.

Jonathan De Pas, Donato D’Urbino, Giorgio DeCursoó, and Paolo Lomazzi - Chica moduláris gyerekszék 1971-ből, ABS műanyag © The Museum of Modern Art, New York. A tervező ajándéka.

Ford és Subaru játékautók eredeti dobozukkal az 50-es 60-as évekből © Bruce Sterling Collection, New York

Omnibot 2000 távirányítós robot Tokióból, 1985. © Space Age Museum/Kleeman Family Collection, Litchfield, Connecticut

Az utolsó rész a gyerekek helyét keresi a modern világban; teszi mindezt pedagógusok, szülők, politikusok és a designerek szemüvegén keresztül. Az itt bemutatott munkák azt kommunikálják a gyerekek felé, hogy ők jobb világot érdemelnek a mostaninál, és ez a világ igenis létezik. Ezek a ruhák, játékok, játszóterek és különböző kampányok mind egy jobb világot festenek le és teremtenek a gyerekek köré, mint például Renate Müller beltéri játszótere.

Renate Müller: Beltéri játszótér, 1985. © Collection of Zesty Meyers and Evan Snyderman / R 20th Century

design, kiállítás, kiallitas, játéktervezés, breuer marcell, moma, játék, gerrit rietveld, century of the child, ellen keys, designtörténet, játéktörténet Icon_print

Holdrakéta és eredeti doboza 1960-ból - Century of the Child kiállítás

Hintaautó Németországból, 1950 - Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Century of the Child kiállítás

Omnibot 2000 távirányítós robot - Century of the Child kiállítás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317