Logomain

A Hidden Characters és az ODOO

By Tóth Katalin 2012. augusztus 17. 11:58

szerk at hg dot hu

01.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

02.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

03.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

04.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

05.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

08.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

10.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

09.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

15.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

18.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

19.gallery

Hidden Characters: ODOO microsite

20.gallery

Hidden Characters: ODOO microsite

21.gallery

Hidden Characters: ODOO arculat

25_verseny.gallery

A Solar Decathlon verseny

24_h%c3%a1z.gallery

Az ODOO ház

A Design Insight negyedik részében a Hidden Characters terveződuó mesél az Odooproject arculatáról.

A Hidden Characters terveződuó mindkét tagját bemutattuk már a 7 grafikusa sorozatban; egyesével, pedig így ritkán találkozhatunk velük. Nagy Dániel és Orbán Péter már nagyon régóta barátok, négy éve járnak a Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakára, és másfél éve alapították meg közös grafikai stúdiójukat. Ez alatt az idő alatt több projekten dolgoztak együtt különböző társszakmákkal és cégekkel, mint például a T-mobile-lal is. Fő profiljuk az arculattervezés és a branding; ezeken a területeken próbálnak felkutatni izgalmas, új irányokat. Egy ilyen kísérletezés eredménye az ODOO arculat is a project weboldalán látható dinamikus logóval és az interaktív microsite-tal. Ezekről mesélnek nekünk a fiúk a Design Insight negyedik részében.

Nagy Dániel és Orbán Péter az ODOO arculatról:

A Solar Decathlon egy nemzetközi, egyetemek közötti innovációs verseny, amit 2002 óta évente megrendeznek az USA-ban és Spanyolországban a napenergia építészeti felhasználásának népszerűsítésére. A verseny során minden résztvevő csapatnak egy kizárólag napenergiát hasznosító, környezettudatos, könnyűszerkezetes lakóépületet kell megterveznie, majd felépítenie. Az idei versenyen magyar résztvevő is indul: a BME-s diákokból álló Odooproject csapata hamarosan utazik Madridba a végső megmérettetésre.

A csapat vezetőjének édesapja, Auth Attila egyetemi adjunktus a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakán, így a fia, Adrián nagyon jól tudta, milyen fontos európai szintű arculatot kialakítani a házhoz és a projecthez. Grafikust keresett erre a feladatra, és az út hozzánk vezetett, a Képzőművészeti Egyetemre, ahol jövőre az utolsó évünket töltjük. Üdvözlendő ez a hozzáállás, hiszen a Solar Decathlon csapatainak többsége eddig nem fordított ekkora figyelmet a vizuális kommunikációra. Sok helyen belső körben írtak ki pályázatot a logó megtervezésére, amit gépész- vagy villamosmérnökök nyertek meg, szakember bevonása nélkül.

Másfél évvel ezelőtt kapcsolódtunk be a projectbe, amikor az épület még csak koncepció szintjén létezett, de arculatra és külső kommunikációra már szükségük volt, főleg a szponzorációs kapcsolatok kialakítása miatt. Így tulajdonképpen előbb született meg a grafikai koncepció, minthogy tudtunk volna, hogy fog kinézni a ház. Ennek köszönhetően nagyon szorosan együttműködhettünk az építészekkel. Adrián elmondása szerint, mikor a ház első skicceit rajzolta, rögtön lerajzolta annak a vetett árnyékát is, hogy lássa, miként fogja az alakítani a logót. Ez nagyon nagy elismerés volt a számunkra, hiszen a grafikai koncepciónk valamilyen módon hozzátett az építészeti tervezéshez.

A versenyben tíz szempont szerint értékelik a csapatokat, melyek között a kommunikáció és a társadalmi felelősségvállalás egyenrangú az építészettel és a mérnöki feladatrészekkel. Ezért fontos volt, hogy a project arculatát ugyanolyan innovatív eszközökkel hozzuk létre, mint a mérnökök a házat. Alapvető célkitűzésünk volt, hogy az arculat szerves kapcsolatban álljon az épülettel, valamint a Nappal is kölcsönhatásban legyen, egy bizonyos szinten ez a motívum működtesse az egész arculati rendszert. Az építészeti koncepció fontos része az évszakok változása, mely hatással van a Magyarországon élő emberekre, így az arculatban is ezt emeltük ki.

Kifejezetten inspiráló volt egy ilyen összetett mérnöki projectben részt venni, mivel az ilyen kezdeményezések elég ritkák itthon, míg külföldön nagy hangsúlyt fektetnek az öko-designra, a fenntartható fejlődésre és a tervezői elköteleződésre. A legnagyobb kihívás az volt, hogy egy nemzetközi színvonalú, innovatív munkát hozzunk létre. Mi elsősorban a kommunikációs csapattal dolgoztunk együtt, de a koncepciót az építészekkel, mérnökökkel és a szponzorációs menedzserrel közösen alakítottuk ki. Nagyon jó lehetőség volt ennyi emberrel együtt dolgozni egy ilyen méretű projectben, nagyon szeretjük ezt a fajta kollaboratív munkamódszert. 

A koncepciónk lényege abban a felismerésben rejlik, hogy a Nap teljes mértékben elvégzi a grafikai feladatot, amikor az épület képét árnyék formájában az alapsíkra vetíti. Az így létrejött rajzon a ház energiatermelés szempontjából aktív felületei jelennek meg, hiszen ezeket süti a nap. Ezért logónak a ház alaprajzának stilizált képét és a folyamatosan mozgásban lévő árnyékát választottuk. Az offline felületekhez kiválasztottuk a tíz legesztétikusabbat és legkarakteresebbet a nyár eleji és őszi nap Magyarországon megfigyelhető árnyékrajzolatai közül. Ezeket változatosan használtuk a különböző arculati elemeken.

Meglepő módon ez a koncepció volt a legelső ötletünk, és ezzel a csapat döntéshozóit is rögtön meggyőztük, így gyakorlatilag szabad kezet kaptunk. A szín tekintetében kézenfekvő lett volna egy meleg sárga használata, de mivel ez egy verseny, ahol valamivel ki kellett tűnnie a mi csapatunk kommunikációjának, arculati színnek egy harsány égszínkéket választottunk. Ez visszaadja az árnyék hűvös karakterét, és ellenpontozza a fényt és a hőt, ami a házat éri. Hogy ezt a színt még karakteresebbé tegyük, száműztük az összes többi színt az arculatból. A fotók minden kiadványon és arculati elemen fekete-fehérek, akárcsak maga a ház.

A dinamikus logó technikailag teljesen megvalósítható és irányt mutató stílus lett napjainkra a virtuális médiumok dominanciájának köszönhetően, de egyre kevesebb az olyan példa, amely gondolatilag is megalapozott, és nem csak egyfajta trendkövető megoldás. A mi ötletünk filozófiai alapját a Föld természetes dinamikája adja.

ODOO dinamikus logó koncepció

 

A koncepció fő játszótere egyértelműen az online felület. A honlapon például egy olyan action script header található, ami az oldal megnyitásakor lejátssza az aznapi árnyék mozgását, és megáll az aktuális időpont szerinti árnyékképnél. A fejléc így valós időben követi az árnyékok változásait - hajnalban lassan kivilágosodik, napközben átfordul, este pedig újra besötétül, és csak az alaprajzot látjuk. Így fél éven belül nem láthatjuk kétszer ugyanazt a logót.

Létrehoztunk egy microsite-ot is, ahol a felhasználó a dátumot és időt beállítva, vagy a Napot a kurzorral irányítva saját logóképet tud létrehozni, vagy kalandozhat a földrajz rejtelmeiben. A microsite és a weboldal fejlécének elkészítésében Polgár András programozó volt a segítségünkre.

Jelenleg is több nagy projektünk van folyamatban, nagyon izgalmas témákban. Most éppen egy magyar high end hifi márka arculatán dolgozunk, ami már nem az első zenével kapcsolatos munkánk, és nagyon élvezzük. A héten végre elkészült a weboldalunk, így már azon is lehet követni minket. Mi pedig kíváncsian várjuk a Solar Decathlon szeptemberi madridi döntőjének eredményeit, és nagyon drukkolunk az Odooproject csapatának!

építészet, grafika, arculat, napenergia, verseny, bme, innováció, interaktív design, magyar tervező, nagy dániel, orbán péter, hidden characters, odooproject, epiteszet, design insight, odoo ház, solar decathlon europe, csapat, dinamikus logó Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317