Logomain

Vörös és dögös: új gazdára vár az egyetlen Plymouth XNR

By Kovács Dániel 2012. augusztus 8. 12:51

szerk at hg dot hu

P1.gallery

Plymouth XNR prototípus

P2.gallery

Plymouth XNR prototípus

P3.gallery

Plymouth XNR prototípus

94.gallery

Plymouth XNR prototípus

P5.gallery

Plymouth XNR prototípus

P6.gallery

Plymouth XNR prototípus

P7.gallery

Plymouth XNR prototípus

P8.gallery

Plymouth XNR prototípus

Nem is ember, de legalábbis biztosan nem ült még autóban, akinek nem dobogtatja a szívét ez az 1960-as Plymouth XNR. Pláne, ha tudjuk róla, hogy csak koncepció, a Chrysler tervezett, de gyártásba sosem került csattanós válasza a Corvette-re – és az egyetlen prototípust néhány nap múlva árverezik el az Egyesült Államokban.

Nem is ember, de legalábbis biztosan nem ült még autóban, akinek nem dobogtatja a szívét ez az 1960-as Plymouth XNR. Pláne, ha tudjuk róla, hogy csak koncepció, a Chrysler tervezett, de gyártásba sosem került csattanós válasza a Corvette-re – és az egyetlen prototípust néhány nap múlva árverezik el az Egyesült Államokban.

A Plymouth XNR prototípusát a Chrysler és a Studebaker kedvelt designere, az aerodinamikus formák nagy rajongója, idősebb Virgil Exner tervezte, aki a szerénységre fittyet hányva saját családnevének mássalhangzóit kölcsönözte a típusnak. Erre egyébként szükség is volt, miután az eredetileg tervezett Falcon, azaz Sólyom nevet időközben, 1960-ban a Ford lefoglalta. Az XNR több szempontból is radikális újításokat sorakoztat fel, legalábbis a maga kategóriájában. A Plymouth Valiant alvázra épített autótest aszimmetrikus; vezetőoldalán a versenyautókból kölcsönzött hullám fut végig, amely a sofőr előtt kisméretű, ívelt szélvédőbe vált. Az anyósülés használójának csak egy alacsony, egyenes üveg jut a szél ellen – ez leginkább az oldalkocsis motorkerékpárokra emlékeztet. A sofőr helyét hangsúlyozza ki az oldalra csúsztatott szárny is.

Az aszimmetrikus felépítést Exner bevallottan az 1954-57 között gyártott Jaguar D-Type versenyautóról kölcsönözte, és saját korának versenyautói egyébként is nagy hatással voltak rá; ettől függetlenül a Plymouth XNR-t hétköznapi, utcai használatra tervezték, bár korántsem hétköznapi vásárlóknak. Erre utal az is, hogy a kocsiba a Willem Weertman tervezte, 1960-ban debütált és 250 lóerős új Chrysler-motort tervezték, amelyet aztán egészen a nyolcvanas évekig használt a vállalat.

Miután a Chrysler végül úgy döntött: nem kezd a Chevrolet Corvette-je ellenlábasának szánt Plymouth XNR gyártásába, az elkészült egyetlen prototípust visszaküldték Olaszországba, az azt megépítő Ghiának. Azóta többször gazdát cserét, végül 2008-ban az RM Auctions párizsi restaurátorműhelyében kötött ki, ahol 2011 márciusára teljes helyreállításon esett át. Ezt követően újra megjárta az Egyesült Államokat, most pedig a legnagyobb leütési összeg várományosa az RM augusztus 17-18-án esedékes, Monterey-ben rendezett aukcióján. Kikiáltási árat ugyan nem hoztak nyilvánosságra, de ritkaságából és szépségéből ítélve a Plymouth XNR biztosan módos tulajdonoshoz kerül majd – az árak felkúszásában pedig a nosztalgia is szerepet kaphat, hiszen a Plymouth gyártását 12 éve beszüntették.

design, autó, chrysler, amerikai design, plymouth, virgil exner Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317