Logomain

Ki lájkolja az Oscorpot?

By Kovács Dániel 2012. július 20. 13:12

szerk at hg dot hu

Mit lehet tanulni a Weyland Industries 2078-as honlapjától? És a Pókember antihősének cégétől? Álhonlapok az év kasszasikereihez.

Egy hollywoodi kasszasiker elképzelhetetlen átfogó internetes kampány nélkül, pláne, hogy a forgatókönyvírókból manapság egyre többször kifogy a szusz. A trailerek, bannerkampányok és saját filmes honlapok mellett új eszköz a film egyes szereplőinek, meghatározó intézményeinek létrehozott, valósághű saját honlap. 2012 legtöbb bevételt hozó filmjei közül többnél is bevetettek ilyesmit: a nagyon várt és vegyesen fogadott Prometheust a filmbeli űrhajó gyártója, a Weyland Industries saját honlapjával harangozták be, a múlt hét óta nálunk is vetített A csodálatos Pókemberből pedig a Zöld Manóvá váló gonosz gyáros, Norman Osborn vállalata, az Oscorp indított saját honlapot. Az elmúlt hónapok egyik nemzetközi és hazai sikerfilmje, Az éhezők viadala a poszt-apokaliptikus Egyesült Államok új fővárosa, Capitol utcai divatjába nyújt betekintést egy önálló szájttal. Mit tanulhatunk a pszeudo-honlapoktól?

Weyland.gallery

Weyland Industries

A Prometheus internetes kampánya alighanem mérföldkőként kerül be a marketingtörténetbe. A Fox szakemberei az első csatát akkor nyerték meg, amikor sikerült együttműködésre bírniuk a TED szervezőbrigádját. A filmbeli Weyland Industries első embere, a Guy Pearce által életre keltett Peter Weyland 2023-es TED-előadásáról szóló videó (akárcsak a filmet, ezt is Ridley Scott rendezte) teljesen életszerűnek tűnik, és hatalmas siker is lett a világhálón. Épp, mint a gondos előkészítés után „kiszivárogtatott” promóvideók a cég legújabb termékéről, az android David 8-ról (Michael Fassbender hátborzongatóan életszerű alakításában).

A koronát a kampányra azonban a Weyland Industries honlapja teszi fel, amelytől – mint azt az Entrepreneur magazinban Carol Tice is megjegyzi – sok valódi cég tanulhatna. A kezdőlapon a Windows 8-ra hajazó, csempeszerűen elhelyezett képekkel találkozunk, innen elvileg jobbra scrollozhatunk, de az erre használható billentyűket nem olyan könnyű megtalálni. A honlapon impozáns mennyiségű a tartalom, amelynek egy része természetesen a filmbeli Prometheus expedícióhoz kötődik; ha elég behatóan kalandozunk, letölthetjük például Dr. Elizabeth Shaw grafikus jegyzeteit azokról a földi régészeti leletekről, amelyek alapján a Prometheus végzetes útjára indult. Az oldal jelentős része foglalkozik a Weylanddal. A cég történetét mutató, több évtizedet átfogó timeline például nemcsak hossza, de tartalma okán is impozáns. A befektetők aloldalán a cég működési adataival és egyéb hasznos információkkal találkozunk; bárki megtudhatja például, hogy a Weyland 160 földi országban és 63 Földön kívüli kolóniában működik, összesen 83 743 000 alkalmazottal. (Ez az adatlap önálló infografikaként is letölthető a honlapról.) Természetesen van sajtószekció és a betöltetlen állásokat hirdető menüpont is. Felhasználóként regisztrálhatunk is a honlapon – újabb funkció, amellyel a Weyland magához vonzhatja a tevékenysége iránt érdeklődőket.

A honlap persze nem tökéletes: a betöltés olykor akadozik, a fix baloldali fülről lenyíló menü részleges átfedést mutat a csempékkel, így összezavarja a tájékozódást. Ráadásul a filmhez méltóan a háttér, a képek és a szájt egésze rendkívül sötétre és misztikusra hangolt. Ettől függetlenül a Weyland Industries honlapja megállná a helyét a valóságban is, filmes produkcióként pedig egyértelműen elismerést érdemel.

Oscorp Industries

A fentiek már nem mondhatóak el a Pókember-merchandise részeként készült Oscorp-honlapról. A mottója alapján „a jövőt alakító” cég szájtja a kétezres évek közepét idézi; grafikailag és felületében is meglehetősen igénytelen. Mindössze két menüpontot használhatunk, az egyik a cég filozófiájáról ad elnagyolt , közhelyekkel és stockfotókkal zsúfolt képet, a másik pedig egy virtuális labor, ahol háromféle egyszerű, kémiai szimbólumokkal álcázott grafikus játékkal foglalhatjuk le magunkat pár percig. Ha az ide beágyazott videón bemutatkozó Dr. Curt Connors nem tűnik szimpatikusnak, ne magunkra vessünk: belőle lesz a Gyík, Pókember egyik halálos ellensége.

A honlap ötlettelenségére a Columbia Pictures marketingesei egyszerű alibit találtak: itt minden a 2012 nyarán az Oscorphoz jelentkező gyakornokoknak szól.

The Capitol és Capitol Couture

Az éhezők viadalának reklámszakemberei voltak annyira ötletesek, hogy a fikciós Panem államalakulatra utalva a .pn kiterjesztést használják a filmhez létrehozott két oldalnál – a valóságban ez a Pitcairn-szigetek azonosítója. A főváros Capitol honlapja felépítésében meglepően hasonlít a Weyland Industries szájtjára, tartalmában viszont annál kevésbé: gyakorlatilag minden közvetlenül a film reklámozását szolgálja. A lenyíló menü linkjeinek majdnem fele Facebook-oldalakra mutat, a maradék megoszlik a Twitter és a Youtube között.

Az egyetlen igazán fantáziadús elem a Capitol Couture, a főváros lakóinak street fashion-oldala. A capitoli polgárok sajátos öltözködési stílusára a filmben is nagy hangsúlyt fektettek, és a csillogás mögötti üresség a Capitol Couture oldalán olvasható interjúkból is szépen lejön. A kosztümöket Judianna Makovsky tervezte, akire bevallottan nagy hatással volt Alexander McQueen, Jean Paul Gaultier, a Rodarte és a harmincas-negyvenes évek szürrealista tervezőnője, Elsa Schiaparelli munkássága. A honlapon emellett Hayley Scanlan, Ann Demeulemeester, Deryck Todd és Thierry Mugler neve is feltűnik a capitoliak kedvenc tervezői között, hogy csak néhányat említsünk.

A capitolcouture.pn inkább emiatt az érdekes, a valós tervezőket és a képzeletbeli helyszínt ötvöző ötlet miatt érdekes, honlapként kissé befejezetlennek tűnik és a grafikája sem kifejezetten igényes, de minden további nélkül megállná a helyét napjaink street fashion blogjai között. Ez a tervezett folytatások elkészültével biztosan változni fog.

design, film, honlap Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317