Logomain

A kapitalizmus halott

By OM 2012. július 19. 13:51

szerk at hg dot hu

Zuzanna Skalska trendkutató szerint az innováció sebességét meg kell állítani, és újra kell tanulnunk, mitől lehetünk boldogok.

Élj lassabban, egyél lassabban, tervezz lassabban... A slow-mozgalmak, mint a slow food vagy a slow design, az élet minden szegletébe beszivárogtak. Ennek jegyében zajlik majd az idei, őszi Design Hét Budapest, és ez volt a mottója annak bevezető eseményén, a design világnapján, június 29-én tartott előadásnak is, ahol Zuzanna Skalska lengyel formatervező és trendkutató tartott előadást. A lengyel származású, 1991 óta Hollandiában élő tervezővel előadása után beszélgettünk, többek között arról, mekkora az esély arra, hogy általánosan elterjedt irányzattá válik a korábbi trendekkel meglehetősen ellentétes felfogás.

Zuzanna_skalska_portre_cikk.gallery

hg.hu: A slow design mozgalom egy valós, globális igényre adott válasz, vagy inkább olyasmi, amit maguk a tervezők generáltak?
Zuzanna Skalska: Egy globális szükségletre adott válasz. Ma minden túltervezett. Elérkeztünk egy falhoz, a cégeknek köszönhetően teljesen telítődtünk. Már nem tudunk több mindent befogadni. Minden túlzsúfolt, a házaink tele vannak tárgyakkal. Ráadásul ez nem csak a fejlett nyugati országokra jellemző, a fejlődő országok embereit is kényszerítjük a fogyasztásra. „Itt még nem isznak tejet az emberek – adjunk hát el nekik tejet!” - vélik például a multicégek, és a marketing hadserege bevetésre indult ezek ellen az országok ellen is. Fogyasztásra kényszerítjük a fejlődő országokban élő embereket is.

A Bata cég például Afrikába próbált terjeszkedni. Az alapító két fia felmérte a lehetőségeket, aztán hazatérve az egyik lelkendezve mesélte az apjának: „Itt hatalmas igény van cipőkre!” Míg a másik megállapította: ahol jártak, ott senki sem visel cipőt...

hg.hu: A fejlődő országokban azért sokszor tapasztalható, hogy a nyugati életforma átvétele leginkább a fogyasztási szokások átvételét jelenti...
Zuzanna Skalska: Igen, mert tömjük az ott élőket a hollywoodi filmekkel. Ma már mindenki Angelina Jolie akar lenni... A boldogságot a saját környezetünkben kell megtalálnunk. A nagy cégeknek mindenhol a helyiekre kell támaszkodni, hiszen ők ismerik legjobban a helyi igényeket.

A kapitalizmus halott. El kell felejtenünk azokat a termékeket, amelyekhez hozzászoktunk, és a fejlődő országokhoz kell fordulnunk, hogy tanuljunk tőlük: hogyan lehet boldogan élni korlátozott számú tárggyal.

hg.hu: Hogyan nyilvánul meg az igény az újfajta megközelítésre?
Zuzanna Skalska: Az emberek egy része már a nyugati országokban is próbál egy újfajta tudatállapotban létezni: nem csoda, hogy sokan kezdenek el például jógázni. A slow design nem az innováció egy újabb állomását jelenti, hanem maga a fék. Meg kell törnünk az innováció őrült sebességét.

Az elmúlt 15 évben felnőtt generációt akár a hulladék generációjának is nevezhetjük. Vajon egy IKEA-bútort használni fognak-e még az unokáink? Nem, sőt, életünk során azt mi is legalább háromszor lecseréljük majd – míg a nagyszülők bútorait sokszor generációk használták. A 3R (Reduce, Reuse, Recycle, azaz csökkents, használj újra és hasznosíts újra) szlogenje mára kiegészült egy negyedik taggal, ez pedig a Repair (javítsd meg). Ma újra egyre terjednek a több generációknak szánt termékek, ahol egy termék mellé a szolgáltatások teljes köre is társul. A nagy cégek sora vesz 180º-os fordulatot, aminek jele az is, hogy ma már sokszor a felügyelőbizottságban az üzletember mellett egyenrangú tagként ott ül a designer is.

hg.hu: Ahhoz, hogy sikeresek legyenek ezen a téren, meg kell változnia a tervezőknek?
Zuzanna Skalska: Nem, mert az nem vezet jóra. A cégeknek és a tervezőszakmák képviselőinek kölcsönösen közeledniük kell egymáshoz. Ebből a szempontból az egyik legfontosabb kérdés az oktatás: élethosszig kell tanulni, amit a cégeknek is támogatni kell. Ma sokan azt hiszik, minden és mindenki eldobható és pótolható, az emberek is – pedig ez nagyon nem így van.

hg.hu: Eléggé meglepő, hogy a slow design kapcsán újra és újra a multicégek jönnek szóba. Sokan az elnevezés hallatán inkább kisebb léptékű, szűk körnek elérhető luxusra asszociálnak.
Zuzanna Skalska: Mert előítéletet kelt a megnevezés. Ez is fontos lenne, egy jó megnevezést találni.

hg.hu: Hollandiában, ahol jelenleg él és dolgozik, rendkívül erős a design. Ön szerint mi a siker titka?
Zuzanna Skalska: A cégek gondolkozásának minden szögletébe beférkőzött a design. A gazdaság a kis- és közepes méretű cégekre alapoz, akik az elmúlt 10 évben megértették: mit jelent és milyen gazdasági előnyökkel jár a kreatív gondolkodás. És személy szerint nagyon szeretem a hollandokat. Azt is mondhatnánk, jellemző rájuk a kreativitással ötvözött kálvinista gondolkodás. Ugyanakkor nagyon élvezik az életet, és szenvedélyesek is. Az emberek lelkesedéssel dolgoznak, szenvedéllyel vágnak bele az új kihívásokba.

hg.hu: És hogyan fejlődik napjainkban a design Lengyelországban?
Zuzanna Skalska: Mi lengyelek sajátosan veszünk át mindent. Ha például van egy problémám, biztos hogy lesz valaki, aki ismer valakit, akinek az ismerőse tud segíteni... Kapcsolati hálóra épülő társadalom, egyfajta „networking society” vagyunk. Ami a designt illeti, az elmúlt évekre a leginkább az jellemző, hogy a városok (a design területén is) függetlenedtek Varsótól. A design korábban egyértelműen Varsó-központú volt, azonban mára a nagyobb városok mind-mind kitaláltak valamit, valami sajátos, csak rájuk jellemző arculatot. És ez napjaink egyik legfontosabb feladata: mindenkinek ki kell találnia magát.

Zuzanna Skalska az eindhoveni Design Academy és a Royal Academy of Fine Art & Design hallgatója volt, majd a Philips Design stratégiai részlegének trendelemzője lett. 2011 óta a VanBerlo, a legnagyobb holland designtanácsadó cég munkatársa. Évente számos szakmai vásáron vesz részt, előadásokat és szemináriumokat tart szerte a világban. Legközelebb ősszel, a Design Hét alkalmával látogat Budapestre.

design, holland design, design világnapja, design hét budapest, slow design, zuzanna skalska, trendkutatás Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317