Logomain

Bemutatták az új budapesti metrót

By Fintha Mátyás 2012. július 11. 14:34

szerk at hg dot hu

Sam_1238.gallery

alstom metro _ 01

Sam_1253.gallery

alstom metro _ 02

Sam_1274.gallery

alstom metro _ 03

Sam_1270.gallery

alstom metro _ 04

Sam_1247.gallery

alstom metro _ 05

Sam_1239.gallery

alstom metro _ 06

Sam_1240.gallery

alstom metro _ 07

Tegnap a Puskás Ferenc Stadion metróállomásán átadták az első Alstom metrót. Mi is ott jártunk.

"Kicsik ezek a székek, nem? - Nem… Mi vagyunk nagyok!" Erre a párbeszédre érkeztünk tegnap a Puskás Ferenc Stadion metróállomására, ahol a BKK, a BKV és az Alstom Csoport tartott közös nyílt napot. Az utasok kívülről-belülről megismerhették a később a 2-es és 4-es metró vonalán közlekedő új, Metropolis névre hallgató metrószerelvényt, mely rögtön le is futotta első, utazóközönséget is szállító körét. A debütáló szerelvény kulcsait Patrick Kron, az Alstom vezérigazgatója adta át Tarlós Istvánnak, ki ezután egy kis utazásra invitálta a látogatókat, egészen a Deák térig.

A 22 új szerelvényről szóló szerződés körül a magyar előírásoknak nem megfelelő, eredeti fékrendszer miatt sok probléma akadt az elmúlt években, de most talán révbe értünk. A 35 000 kilométeres teszten túlesett szerelvényre június 1-jén kapta meg a gyártó a végleges típusengedélyt. Az egyterű, elsőre a 4-6-os villamos vonalán járó Combino és a kisföldalatti ötvözetére hasonlító, 100 méter hosszú metró akár 70 km/h-ás sebességgel is tud közlekedni. A hasonlóság amúgy nem véletlen, az annak idején lakossági szavazás alapján kiválasztott modell formajegyeiben a Ganz által gyártott Milleniumi Földalatti Vasút küllemét hordozza. Ilyen például a középen elhelyezett dupla fényszóró, az ütköző formája vagy a négyszögletes vezetői ablak kialakítása.

Egy szerelvény 1 023 utas befogadására képes, ebből 209 ülőhely. Ez már sokban megkülönbözteti a Mityiscsi Gépgyárban készült EV típusú, régi nagytestvéreitől. A majd 40 éve szolgálatot teljesítő metrókhoz képest több ember szállítására képes, illetve sokkal fejlettebb technológiával épült. Ennek köszönhető például, hogy a Metropolis fékezéskor áramot táplál vissza a rendszerbe, ezzel az energiatakarékosság egy újabb fejezetét megnyitva. A légkondicionált, korszerű utastájékoztatóval felszerelt kocsik egyébként 98%-ban újrahasznosítható anyagokból készültek (!). Ezek hallatán az ember néha már hajlamos azt hinni, hogy világszínvonalú városban élünk.

A gyártó francia cég több, mint 70 éve foglalkozik metrók gyártásával, ez idő alatt olyan fejlődésen ment át, melynek köszönhetően a világ majd minden 4. metrószerelvénye Alstom márkajelzésű. Eddig 4 000-nél is több ilyen típusú metrójuk gördült le a gyártósorról, melyek olyan nagyvárosokban szállítják az utasokat, mint Barcelona, Varsó, Buenos Aires vagy Santo Domingo. A magyar szerelvényeket Franciaországban, hajtásukat Magyarországon tervezték, a kocsiszekrényeket Katowicében készítették, valamint később a szerelvények összeszerelésére is a cég lengyel kirendeltségén került sor. A 15 db manuális és 7 db automata irányítású szerelvény végül összesen 264 millió euróba, azaz több mint 75.5 milliárd forintjába kerül az államnak.

A Metropolisnak azonban sajnos akad egy-két hibája is. Az első szembetűnő probléma belmagasságában rejlik. 185 cm felett, ha az ember nem jár elég nyitott szemmel, akár fájó is lehet a belső terébe való belépés. Erre a 1,5 méter széles csuklóknál egy sárga-fekete jelzés fel is hívja a figyelmünket, de kell egy kis idő a behúzott nyakkal való utazás elsajátításáig. 

A másik sokkal nagyobb léptékű probléma, de kiküszöbölése is sokkalta fontosabb lenne. Az, hogy az Alstom szerelvényei akadálymentesítettek, dicséretet érdemel, csakhogy ez jelen állás szerint a majdani 4-es metró vonalán lesz csak kihasználható. A Déli Pályaudvar és az Örs vezér tere közti vonalon mindössze a Puskás Ferenc Stadion megállónak van utasok által használható személyszállító liftje, ami annyit jelent, hogy kerekesszékkel legfeljebb a volt Stadionok és az Örs vezér tere közt lehet metróval közlekedni. Ez a helyzet elég elkeserítő, és mégha hatalmas költségekkel is járna korrigálása, előbb-utóbb megoldást kell rá találni.

Budapest új metrója tehát jó, sőt pár hibától eltekintve megkockáztatom: szerethető is. Aki tegnap nem láthatta élőben ne csüggedjen, szeptemberben végérvényesen forgalomba áll a 2-es metró vonalán, és év végéig további társai is érkeznek, hogy az utazóközönség kényelmét szolgálhassák.

metró, közlekedés, budapest, 4-es metró, 2-es metró, alstom, akadálymentesítés, tarlós istván, budapesti metró, puskás ferenc stadion, bkk, bkv, akadalymentesites Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317