Logomain

Agyalj rajta: megvannak az eredmények!

By Kovács Dániel 2012. május 11. 12:04

szerk at hg dot hu

Cikkep20130604-19838-1gwu8w1.gallery

Az erLab győztes csapata az Agyalj rajta! díjátadóján

Cikkep220130604-19838-32ztfw.gallery

Rubik Ernő az Agyalj rajta! díjátadóján

120130604-19838-1by6rf5.gallery

erInnovations: Build&Lead

220130604-19838-1mgtod1.gallery

erInnovations: Build&Lead

120130604-19838-7jjef6.gallery

Kiss Bence és Nagy Ágoston: Tactile

220130604-19838-ajr16t.gallery

Kiss Bence és Nagy Ágoston: Tactile

Index20130604-19838-t8nkyr.gallery

agyalj rajta index

Cikk20130604-19838-wavnge.gallery

Domán Rajmund - Sáfrány Attila: AXYZ kártyajáték

Győztest hirdettek a MOME játéktervezési pályázatán, két nappal azután, hogy Rubik Ernő véletlenül megette Tóth Krisztiánt.

Három győztest hirdettek csütörtökön, május 11-én az 1359 cm³ - Agyalj rajta! játéktervezési pályázaton, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem auditóriumában. Az Országos Főépítészi Iroda támogatásával megrendezett pályázat kétmillió forintos fődíját a Rubik Ernő vezette zsűri döntése alapján a Build&Lead, egy táblagépekre fejlesztett különleges közösségépítő stratégiai játék kapta. A MOME és a hg.hu 400-400 ezer forintos különdíjakat adott át, előbbi a Tactile nevű fejlesztésnek járt, az utóbbi az AXYZ kártyajátéknak.

Az erInnovations győztes csapata a díjátadón. Fotó: Ráday Péter

„Hopp, megettél! Konkrétan.” Magunk sem gondoltuk volna, hogy Rubik Ernő erre képes, de csupa jószándéktól vezérelve felfalta Tóth Krisztiánt, a Carnation vezetőjét az Agyalj rajta! zsűrizésén, két nappal a díjátadó előtt. Az ominózus eset idején egymás ellen játszottak a Build&Lead-del, amiről azonban még egyikőjük sem sejthette, hogy csakhamar a pályázat nyertesének nyilvánítják. Vagy talán mégis: a döntőbe került 19 játék között ugyanis hamar kialakult az a szűk mezőny, amely valóban foglalkoztatta a zsűritagokat – igaz, teljesen különböző okokból. Volt, amelyiknél a gondosan tervezett, tetszetős külalak, másutt a játékszabályok furcsasága kötötte le a figyelmet, de akadtak olyanok is, ahol mindezzel együtt kevésnek bizonyult a szándék.

„A játék szempontjából nem vagyunk nagyhatalom, kivéve egy speciális területet: a sakkot” – élcelődik Rubik Ernő a díjátadó előtti interjú alatt. „A játék egyre inkább csak globális piacon értékesül, a mai technológiák csak nagy példányszámú gyártással teszik lehetővé azt a bekerülési árat, ami piacképes terméket eredményez. A magyar pedig nem nagy piac.”

Az indulók jelentős része mintha számolt volna ezzel; a prototípus elkészítéséig eljutott 19 pályázat egy része speciális körülményekre vagy célcsoportoknak szánt játék. Nagy Diána Kreatigrise 2,5 éves kortól használható, és a tervező külön figyelmet fordított a speciális szükségletű gyerekekre. A kicsit a Commodore 64 játékaira hajazó Trash Hero afféle oktató-nevelő szándékkal a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára hívja fel a figyelmet, ugyancsak a gyerekeket célozva meg. Samu Bence rendkívül látványos és innovatív „hangszer-szoftvere” ezzel szemben éppúgy inkább felnőtt-játék, mint a Tervhivatal nagy odafigyeléssel elkészített, szépséges térkirakója.

Rubik Ernő a díjátadón. Fotó: Ráday Péter

„Amikor ebben a témakörben valami előkerül, az mindig valamilyen ötletre támaszkodik. Ezeknek az ötleteknek egy része hasonlít egy ismerős dologra, ami nem azért van, mert valaki tesztelni akarja a zsűrit, hanem mert jellemző módon az emberek nagy része újra feltalálja ugyanazokat a dolgokat” – jegyzi meg Rubik Ernő. „Ha pechünk van, akkor a feltalált dolog már létezik. Ez nem vesz el a dolog öröméből, sőt, az értékéből sem a szónak a szellemi produkcióra vonatkozó értelmében. A realizálható érték lehetőségéből viszont igen.”

Bár a virtuális játékok száma jóval alacsonyabb volt a döntősök között, alapvetően ez a terület tudott újdonságokat mutatni a zsűrinek. A tárgyjátékoknál a szerencsés kivételek közé tartoznak azok, amelyek egy hagyományos, ismert metódust tudtak néhány új ötlettel egyedivé tenni. Ilyen a hg.hu különdíjával elismert AXYZ, Domán Rajmund és Sáfrány Attila munkája, amely átlátszó polimerkártyákkal a klasszikus kártyajátékokat kimozdítja a megszokott síkból, és az egyes lapok egymásra helyezésével hoz létre újszerű játékszituációt. Rajmund a díjátadón elárulta a tervezés két kulcsmondatát: a játék legyen annyira érdekes, hogy aki meglátja, kézbe vegye az asztalról, és különösebb magyarázat nélkül is kiderüljön, mire lehet használni. Az eredeti ötlet mellett a prototípus igényes kivitelezése is nagy szerepet játszott abban, hogy a zsűri és a hg.hu ezt választották különdíjasnak.

Domán Rajmund - Sáfrány Attila: AXYZ

A MOME különdíjasának működése ugyancsak lenyűgözte a zsűrit. Kiss Bence Ádám (a hg.hu Design Awardra is jelölt BUG alkotója) és Nagy Ágoston munkája, a Tactile a táblagépek kijelzője által felismerhető kockakészlet, amely átmenetet teremt a hagyományos társasjátékok és a virtuális térben, a képernyőn zajló tevékenységek között – szakkifejezéssel tangible user interface, azaz TUI. Az egyszerű alapötlet mögött a kivitelezés az igazi bravúr, ugyanis a tabletképernyőkkel csak meghatározott anyagok képesek interakciót létrehozni, meghatározott kondíciókkal. Mint a prezentációból kiderült, ez nem kevés fejtörést okozott a körömlakkot és alufóliát is bevető feltalálóknak. A hasonló, apptivity típusú megoldások ezekben a hónapokban kerülnek a nemzetközi piacra, így az ötlet a két fejlesztő szándékának és a workshopon hallott tanácsoknak megfelelően egyértelműen a legfrissebb trendekkel tart lépést – és számtalan lehetőséget rejt magában.

Kiss Bence Ádám - Nagy Ágoston: Tactile

A fődíjas Build&Lead, az erLab-alapító Sárosi Róbert és két kollégája (Kundra László és Bikki Péter) munkája, ugyancsak nem mindennapi ötleten alapul. A fejlesztőket a közösségek működése és motiválása izgatta, ebből kiindulva hoztak létre táblagép-játékot. A játéktér egy, a voronoi sokszögek geometriáján alapuló és leginkább sejtcellákra hasonlító, mindig változó felület, ezen lehet a saját csoport tagjainak motiválásával (simogatásával) terjeszkedni, különféle stratégiát alkalmazva, odafigyelve a fel-felbukkanó akadályokra és segítő elemekre. Sárosi Róbert szavaiból a díjátadón kiderült: a rövid határidő alatt a csapat rendkívül komoly programozási és matematikai problémákat oldott meg, többek között a szomszédos elemek közötti interakcióra vagy a voronoi-diagram megjelenésére vonatkozóan. A végeredmény valóban meggyőző, a csoportosan és szoliter játékként is használható Build&Lead a zsűri értékelése szerint voltaképpen piackész termék – a fejlesztőknek azonban itt is számos ötletük van a továbbvitelére.

erInnovations: Build&Lead

A pályázat az indulók nagy számát tekintve visszaigazolta az elvárásokat – mondta Barcza Dániel, a MOME Design Intézetének igazgatója a díjátadón. A zsűritagok szavaiból azonban az derült ki, hogy még a döntőbe került alkotások prezentációján is érezni lehetett a gyakorlatlanságot (ez a díjátadóra már nem volt így). Rubik Ernő lapunknak azt is megjegyezte: számára csalódás volt, hogy az első fordulóból továbbjutott indulók közül sokan nem használták ki az „intervallumot” arra, hogy munkájukat továbbfejlesszék.

A játékpályázat természetesen csak az első kihívást jelentette annak az összesen nyolc munkának, amelyek prezentációs lehetőséget kaptak a csütörtöki díjátadón. A következő lépés az eredmények piacképessé fejlesztése. „A jóslás nem kifejezetten az én területem” – mosolyog Rubik Ernő, amikor arról kérdezzük, melyikben lát potenciált. Aztán a szellemi tulajdon jogvédelmének fontosságára emlékeztet, és kijelenti: szerinte az eredmények láttán érdemes lenne folytatni a pályázatot, akár szélesebb, regionális kitekintéssel, és szűkebb műfaji határokkal, hiszen a mostani, széles spektrum esetében az „abszolút értékek nehezen voltak meghatározhatóak.” Barcza Dániel aztán meg is erősítette a díjátadón, hogy a MOME jövőre is megrendezné a pályázatot, várhatóan kilépve a nemzetközi színtérre. Játéktervezők, lehet készülni!

design, mome, pályázat, díj, sáfrány attila, domán rajmund, rubik ernő, játék, kiss bence ádám, barcza dániel, agyalj rajta, nagy ágoston, tóth krisztián, erlab, erinnovations Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317