Logomain

A fogyasztó lehet a jövő terméktervezője

By totkat 2012. május 4. 10:16

szerk at hg dot hu

500_quirky_bobble_brush_keljfeljancsi_fogkefe20130604-19838-x9xuvr.gallery

Bobble Brush keljfeljancsi fogkefe - fotó © Quirky

500_quirky_cordies_asztali_kabelgyujto20130604-19838-1v3wyx5.gallery

Cordies asztali kábelrendszerező - fotó © Quirky

500_quirky_pivot_power_hosszabbito20130604-19838-li2qrv.gallery

Pivot Power flexibilis hosszabbító - fotó © Quirky

500_quirky_pivot_power_hosszabbito220130604-19838-2ssuka.gallery

Pivot Power flexibilis hosszabbító - fotó © Quirky

500_shapeways_animaris_geneticus_parvus_mozgo_szobor20130604-19838-1ni2b8o.gallery

Animaris Geneticus Parvus mozgó szobor - fotó © Shapeways

500_shapeways_bajusz_mandzsettagomb20130604-19838-oaw2sj.gallery

Bajusz alakú mandzsettagomb - fotó © Shapeways

500_shapeways_biciklipedal_mandzsettagomb20130604-19838-kd9pex.gallery

Biciklipedál alakú mandzsettagomb - fotó © Shapeways

Index_cordies20130604-19838-lzap7k.gallery

Cordies © Quirky - index

Egy 3D nyomtatóval és egy jó ötlettel bárkiből lehet terméktervező, portékáival pedig kereskedhet az interneten.

Ha valaki érezte már azt, hogy egy idegesítő hétköznapi problémára egy olyan termék jelentene megoldást, amit még nem találtak fel, biztosan örülni fog ennek a hírnek. Az eddig nagyrészt prototípusgyártásra használt 3D nyomtatási technológia mára bárki számára elérhető lett: egyre több cég szakosodik a fogyasztó által megtervezett egyedi tárgyak legyártására. Lehet itt szó használati- vagy ajándéktárgyakról, egyszerű vagy bonyolult formákról, a 3D nyomtatóban rejlő lehetőségek szinte határtalanok. Az anyagok tekintetében is nagy a választék: nem csak műanyag-, de akár rozsdamentes acél-, kerámia-, anyagában színezett homokkő- vagy akár üvegtárgyakat is készíttethetünk, mindezt teljesen költséghatékony módon.

Cordies asztali kábelrendszerező - Quirky - feltaláló: Stephen Stewart

A 3D nyomtatás egy úgynevezett additív gyártási technológia, ami - szemben a tradícionális eljárásokkal - nem elvétellel (vágás, fúrás, csiszolás, stb.) alakítja az anyagot, hanem fokozatosan, vékony rétegek egymásra "nyomtatásával" építi fel azt. Ezzel a technológiával minimálisra csökkenthető a gyártás során keletkező hulladék mennyisége, mely nem csak a bekerülési költséget csökkenti, hanem az egyes termékek ökológiai lábnyoma is a lehető legkisebb lesz. A másik tényező, ami az ökológiai lábnyom csökkentéséhez hozzájárul: csak kellő létjogosultsággal rendelkező tárgyak születnek, és pont abban a mennyiségben, amennyire szükség van belőlük.

Míg az eddigi két nagy ipari forradalom a tömeggyártás és a termékek egységesítése felé mozdította el az ipari termelést, a mostani, harmadik ipari forradalomként emlegetett korszak az egyediséget és az eredetiséget támogatja. Azok az elvek, melyek szerint csak a nagy mennyiségben előállított termékek lehetnek költséghatékonyak, szintén megdőltek. Nincs szükség öntőformára, gyártósorra ahhoz, hogy egy tárgy megszülessen, így az előállítási költségek minimálisra csökkenthetők. Bátran mondhatjuk tehát, hogy a 3D nyomtató ugyanúgy forradalmasíthatja a termékgyártást, ahogyan annak idején a gőzgép tette azt.

Egyre több cég ismeri fel azt, hogy a 3D nyomtatás és a tervezés-támogatás kelendő szolgáltatások, így már van kihez fordulnunk, ha megvalósításért kiáltó termékötletünk támad. Magyarországon ugyan ez még gyerekcipőben jár, de több modellező cég rendelkezik már nálunk is 3D nyomtatóval, és a FabLab Budapestnél napidíj és anyagköltség fejében bárki igénybe veheti ezeket a masinákat. A New Yorkban működő, holland tulajdonban lévő Shapeways kifejezetten az egyedi fogyasztói igények kiszolgálására szakosodott; ide bárki beküldheti termékötleteit, és a rendelkezésre álló anyagok bármelyikéből legyártathatja őket. Ha pedig nem elégszik meg azzal, hogy a termékeit maga használja, az oldalon található online felületen akár áruba is bocsáthatja azokat, mellyel pénzt kereshet magának és a cégnek is. A Shapeways-nél termékfejlesztő mérnökök dolgoznak, akik az ötletek tökéletesítésében és a megvalósításban segítenek, hogy valóban használható termékek jöjjenek létre.

A harmadik ipari forradalom

 

A The Economist magazin videója az általuk emelegetett harmadik ipari forradalomról

Ezt a módszert fejlesztette tovább a szintén new york-i székhelyű Quirky: náluk az egyedi terméktervezés az üzleti modell és a marketingstratégia gerincét adja. A fogyasztó maximális bevonása a termék előállításának folyamatába - mely az ötlet megszületésétől a névadáson, a piaci igény felmérésén és a termék megjelenésének finomításán keresztül egészen az ár kialakításáig és az értékesítésig terjed - nem csak a gyártás, de a marketing terén is forradalmi módszernek tűnik. A Quirky egy ma már 200.000 felhasználót tömörítő közösség, melyben a tagok amellett, hogy beküldik saját ötleteiket, mások termékeit értékelik, és részt vesznek a tervezés és megvalósítás összes szakaszában. Ez az ún. közösségi termékfejlesztés lehetővé teszi, hogy a megszülető termékek maximálisan megfeleljenek az aktuális piaci igényeknek. A fejlesztés során fontos az állandó visszacsatolás, amikor pedig értékesítésre kerül a sor, az eladott termékek száma mutatja, hogy mennyire vált be az ötlet. Ha egy tárgyból kellő mennyiség fogy el az online boltban, tömeggyártásra kerül, és tovább értékesítik az online mellett offline módon, üzletekben is.

Pivot Power hajlítható hosszabbító - Quirky - feltaláló: Jake Zien

A Quirky egyik legsikeresebb terméke a Pivot Power névre hallgató hajlítható hosszabbító. Tipikus probléma, hogy a nagy adapterek és töltők egyszerűen nem férnek el egymás mellett a több csatlakozós hosszabbítón, így örülünk, ha 5 lyukból 3-at tudunk használni. Ez Jake Zient is borzasztóan idegesítette, ezért elküldte a Quirky-nek saját hosszabbítótervét, mely 1 hónapos közös munka eredményeként saját arculattal rendelkező, piacképes termékké alakult. Alig egy év alatt mintegy 240 ezer darabot adtak el belőle teljesen reális, 30 dolláros áron. A Quirky minden egyes darab online értékesített termék után 30, a boltban eladott termékek után pedig 10 százalékot fizet az ötletgazdának a profitból, így a Pivot Power már 280 ezer dollárt keresett Jake Ziennek, ráadásként pedig egy Red Dot Design díjat is elhozhatott.

Bobble Brush keljfeljancsi fogkefe - Quirky - feltaláló: Spencer Sloan

Az nyilvánvaló, hogy kreatív ötletekben nincs hiány, és rengeteg terméktervező mászkál civilben az utcán. De mindennek kell valamilyen határt szabni: a Quirky-nél 10 dollárt kell fizetnünk ahhoz, hogy termékötletünk bekerüljön a rendszerbe, és még ez sem biztosítja az utat a Jake Zien-féle siker felé. Az ötletünk - legyen az bármily kezdetleges vagy kidolgozatlan - először a közösség szeme elé kerül, és a tagok szavazhatnak rá. Ha a közösségnek tetszik, akkor ezután a Quirky-nél dolgozó képzett designerek előtt prezentálhatunk - akár egy videokonferencia formájában. Ha ezen a rostán is túljutunk, következhet a tervezési és fejlesztési fázis, és ha az eladás is jól működik, már garantált a siker. Átlagosan hetente két ötletet választanak ki ezzel a módszerrel, így a megvásárolható produktumok száma is folyamatosan nő.

Az említett cégek vezetői szerint a siker abban rejlik, hogy a fogyasztók igényeit ugyanezen fogyasztók bevonásával tudják kielégíteni. Ahhoz pedig, hogy valakiből menő dizájner váljon, elég egy egy jó ötlet, egy laptop és internetkapcsolat; a többi az ő dolguk. A legjobb ötletek pedig nem náluk, de nem is feltétlenül egy tervezőirodában születnek, hanem munkából hazafelé a kocsiban, a buszon, vagy otthon a fürdőszobában. A technológia adott, innentől rajtunk múlik, hogyan használjuk. Azt pedig biztosan bizsergető érzés látni, ahogy a saját fejlesztésű használati tárgyunk idegenek mindennapjait teszi egyszerűbbé.

termékdesign, shapeways, 3d nyomtató, quirky, egyedi termék, prototípusgyártás, közösségi terméktervezés Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317