Logomain

Jót hoz a Zsolnay-nak a Patrizia Gucci név?

By Huszár Judit 2012. április 6. 17:11

szerk at hg dot hu

Korántsem meggondolt lépés a Zsolnay-tól Patricia Gucci bevonása. Mi lesz a magyar szilikátosokkal? Huszár Judit véleménycikke. <br/>

A Zsolnay Patrizia Guccival való együttműködésének hírére a hg.hu-n és szakmai körökben is parázs viták alakultak ki. A vita nem is igazán a tervezés milyenségére, a készlet küllemére vonatkozott, hanem inkább magára a stratégiai döntésre. Design managerként (bármilyen hihetetlen, ilyen szakma van) amikor megláttam a hírekben, ez kezdett el foglalkoztatni igazán, mert gyakorlatilag állatorvosi lónak tekinthető a magyar cégek nagy részének designhoz és innovációhoz való hozzáállásában. (Le kell szögeznem, hogy nem irigység vagy személyes sértettség vezetett a kritikámhoz, soha nem álltam semmilyen kapcsolatban a Zsolnayval, egyszerű szakmai kíváncsiságról van szó).

Patrizia_gucci20130604-19838-19ymds5.gallery

Adott két történelmi múltú, családi vállalkozásként induló, világhíres cég és ezek együttműködése, ami tényleg jó ötletnek tűnik, de itt sokkal árnyaltabb a kép. Jól tudjuk, hogy a magyar ipar tulajdonképpen halott. Bár mindenünk megvolt ahhoz, hogy tényleg sikeresek legyünk világszerte a szilikáttervezésben, ez a rendszerváltás után nem így alakult. A gyárak néhány kivétellel gyakorlatilag már csak romok, a nagy manufaktúrák nem tudtak váltani, frissíteni, ezért az eladások meglehetősen lecsökkentek, akik megmaradtak, nagyon kicsi szegmensnek gyártanak, általában luxus kategóriában, külföldieknek. Luxustárgyakról még designer szemmel is nagyon nehéz kritikát, értékítéletet megfogalmazni, pláne a jövőbeli eladásokkal kapcsolatban. Ezért az esztétikával különösebben én sem szeretnék foglalkozni; a Zsolnay by Patricia Gucci kollekció olyan, amilyen, valakinek tetszik, valakinek nem. Nekem nem, mert semmiféle új, izgalmas, de még különösebb kifinomultság sincs benne, a színek se nem klasszikusak, se nem divatosak – de ez a vita szempontjából szinte teljesen lényegtelen.

A magyar design nagyon keresi önmagát, a nemzeti sajátosságait, azt, hogy hova álljon, bevonjon-e külföldi, nagy tervezőket, hogy mutassanak utat, vagy mindent lásson el „magyaros” hímzéssel és piros paprikával, mert az hungarikum. Ez az identitáskeresés nagyon sokszor kiütközik a ruhákon, tárgyakon, épületeken, a design valamennyi ágában. Természetesen tekinthetjük ezt gyermekbetegségnek, és reméljük, egyszer lesz egy középút, amire messziről rá lehet mondani, hogy ez olyan magyaros, mint ahogy ma a skandináv jelzőt használjuk. Ez valószínűleg nem tíz évben mérhető.

Szerintem ez a keresve kapkodás látszik a kollekción is, egy elkeseredett marketingakció, amely nélkülözi a kreativitást, és a hosszú távon való gondolkodást

Egyszerűen érthetetlen a stratégia, amitől fellendülést várnak. Vettek egy nevet, amelynek csak igazán a vezetékneve jelent egyet a divattal és a luxussal. Megnézve Patrizia Gucci márkájának honlapját (már maga a honlap kinézete is igen árulkodó), néhány festményen és táskán túl nem találunk egyetlen tervet sem, pláne nem szilikát témában. Tovább keresve is alig akadhatunk rá konkrét termékeire, tárgyaira, elég nehezen tekinthetjük igazi tervezőnek. A nyilatkozataiban is elhangzott, hogy ő a cégnél PR-osként dolgozott, az ízlés a környezetéből ragadt rá, de ha kicsit torz is a hasonlat, azért ugye nem szeretnénk a műtőasztalon feküdni, mikor közlik, hogy a doktor úr nem ért rá, de a fia itt van és rá nagyon sok minden ragadt. Esetünkben pedig ugye dédunokáról van szó, aki egyéni érdemeket a nevén kívül nem nagyon tud felmutatni. Természetesen van esély rá, hogy jól süljön el, de nagyon kicsi.

Úgy tűnik, mintha a Zsolnay-nál megvették volna az egyik legnagyobb név, legolcsóbb változatát, mert erre futotta. Vajon az „erre futotta” kitételből hány valóban innovatív, a piacon is nagyon sikeres tervezőt lehetett volna megfizetni (akár külföldi, akár magyar)? Tény, hogy nem biztos, hogy ugyanannak a célcsoportnak, akiknek ez készült, viszont lehet, hogy sokkal szélesebbnek. A Zsolnay mostani vevőköre köztudottan külföldi, sok esetben ázsiai. Igen, a Gucci név nagyon jól cseng a köreikben, de vajon erősíti-e ez magát a Zsolnay márkát és kihúzza-e őket a gödörből? Mi lesz az után, hogy új kollekció jön ki? Mivel ösztönzik majd azokat, akik megvették a Gucci-kollekciót? Fognak rá emlékezni, hogy az egy Zsolnay termék? Lehet. Reméljük, de ennek is igen kicsi az esélye.

A hangzatos név hozzáadásán kívül semmi sem történt, ami a brandet előrelendítené, a magyar sajtón kívül sehol nem találunk róla még csak utalást sem. Akkor vajon a kiválasztott célcsoportjuk hogyan fog rátalálni (a busszal odaszállított turistákon túl)? Értékelhető termékfotók még a Zsolnay honlapján sem találhatóak, hogy fog így bekerülni a célcsoportjuk által olvasott magazinokba, blogokba? Ezekkel a képekkel, körítéssel biztosan nem.

Összességében tehát a Zsolnay feldobott egy nagyon drága labdát, nem biztos, hogy magasra, de még ezt sem meri, vagy akarja lecsapni.

Ez a fajta gondolkodásmód vagy annak hiánya ma a cégek nagy részét jellemzi az országban. Érzik, hogy valamit csinálni kell, és hogy a design, az innováció jó irány és még ehhez ügyes embereket is lehet találni itthon. Költeni még nem nagyon mernek, akarnak rá, ezt például láthatjuk a wellness hétvégéért hirdetett terméktervezési pályázatok tömegéből is. Sokszor egyelőre még ezek az újítások ad hoc történnek nélkülözve bármilyen stratégiai ívet és ez sok esetben nem pénzkérdés. A Zsolnaynál terveznek rengeteg innovációt, alkalmaztak fiatal, magyar tervezőket, a további stratégiáról azonban még keveset lehet tudni. Remélhetőleg jobban átgondolt és ésszerűbb lesz, mint ez a döntés. Személy szerint én nagyon várom, hogy inkább az egyébként rendkívül ügyes szilikátos szakma sikereiről írjak, halljak, esetleg részese legyek, aminek nem kell egy dédunoka vezetékneve mögé sorakozni.

(Köszönöm a szakértő véleményt Holló Annának és Erdei Viktornak.)

A szerző designmanager. A cikk a hg.hu felkérésére született, de tartalmát a szerkesztőség nem befolyásolta.

design, kritika, porcelán, magyar design, pécs, étkészlet, zsolnay, termék, huszár judit, patricia gucci Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317