Logomain

Matadorok a kifutón

By Séllei Lilla 2012. április 5. 11:32

szerk at hg dot hu

Galliano_50020130604-19838-1gtbcon.gallery

galliano_500

Emilio_pucci_dolce_and_gabbana_50020130604-19838-1l976en.gallery

Spanyol divat - Emilio Pucci és Dolce & Gabbana 2012 tavasz-nyár_500

Moschino_50020130604-19838-1xnityd.gallery

Spanyol divat - Moschino 2012 tavasz-nyár_500

Zara20130604-19838-vcundd.gallery

Spanyol divat - Zara_500

Desigual120130604-19838-82ex6.gallery

Spanyol divat - Desigual_500

Dsc_0972_ok20130604-19838-yo9qg0.gallery

Spanyol divat - Textilmúzeum Barcelonában_500

Spanyol_elle_marcius20130604-19838-u9ved8.gallery

Spanyol divat - spanyol Elle_500

Custobarcelona_97_img20130604-19838-1bqx3sf.gallery

Spanyol divat- Custo Barcelona_500

Belnciaga20130604-19838-11agbss.gallery

Spanyol divat - Balenciaga_500

Agatha_ruiz_de_la_prada_5_50020130604-19838-1hwg36c.gallery

Spanyol divat - Agatha Ruiz de la Prada_500

Divatmuzeum_50020130604-19838-1dmzcpy.gallery

Spanyol divat - Textilmúzeum_500

A spanyol divatélet számos érdekességet tartogat: textilmúzeum, fashion week és számos fast és high fashion márka.

Ha a világ divatirányítóiról beszélünk, akkor első körben biztosan a franciák, az olaszok jutnak eszünkbe, utánuk az angolok és az amerikaiak. A felsorolásból sokszor kimarad Spanyolország, pedig a spanyol divatélet számos érdekességet tartogat. Barcelonában például 4000 tárgyat tartalmazó textilmúzeum működik, van madridi, barcelonai és valenciai fashion week is, és számos fast fashion és high fashion márkát adott ez az ország a világnak. Fedezzük fel együtt a 21. századi spanyol divatéletet! Ráadásul a spanyol hagyományos viselet a 2012-es tavasz-nyári trendek egyik meghatározó eleme.

:image_89860
Moschino 2012 tavasz-nyár; képek: moschino.it

Hagyományok a 21. században

A bikaviadalok összefonódnak Spanyolország kultúrájával, éppen ezért a torreádorok és a matadorok viselete is nagyon meghatározó. A matadorok olyan ruhát öltenek még ma is, amelynek a gyökerei egészen a középkorig nyúlnak vissza. A ruházat meghatározó eleme a feszülős, magas derekú nadrág, valamint a derékig érő, díszes boleró. A hímzésekkel, rátétekkel és csipkével díszített kabátka a népviselet fontos része a spanyoloknál, de a viselet fontos eleme még a nyakba, masnira kötött selyemszalag is. A színek tekintetében pedig a piros-fekete-arany hármas uralkodik.

Sok tervező merít inspirációt olyan egzotikus országok, területek viseletéből, mint például India, Afrika vagy éppen Dél-Amerika. De ha figyelmesen végignézzük a 2012-es tavasz-nyári kollekciókat, vagy éppen régebbre tekintünk, akkor több olyan gyűjteményt is találhatunk, amelynek tervezőjét a hamisítatlan, spanyol öltözködés ihlette meg. 

:image_89859
Emilio Pucci és Dolce & Gabbana 2012 tavasz-nyár; képek: dolcegabbana.com és emiliopucci.com

Valentino például 2002-ben nyúlt a matadorok hagyományos ruházatához, valamint a csipkékkel, fodrokkal díszített hagyományos női viselethez. Idén több kreátor is Spanyolországba kalauzolja a divatrajongókat: a Moschino, a Dolce & Gabbana és az Emilio Pucci is. De az anyai ágról spanyol származású John Galliano is többször merített ihletet Spanyolország öltözködési hagyományaiból, és többször vonult a kifutóra matador jelmezben.

A spanyolok büszkék hagyományukra, és büszkék arra is, hogy a nemzetközi divatáramban ilyen mértékben jelen vannak a 2012-es tavasz-nyári szezonban. Így például a spanyol Vogue és Elle hasábjain is találhatunk összefoglalót viseletük hódításáról.

:image_89857
kép: elle.es

Textilmúzeum Barcelonában

Ahogyan a bevezetőben is említettük, a barcelonai textilmúzeum 4000 tárgyból álló gyűjteménnyel büszkélkedhet. Ebből a gazdag anyagból rendeznek időről időre egy-egy szezonális tárlatot. Mikor mi a múzeumban jártunk, akkor éppen a Dressing the body tematikájú kiállítás volt látható. A Dressing the body anyaga az 1550-es évektől egészen az ezredfordulóig mutatja be, hogy az egyes korokban a ruhákkal hogyan módosították az emberi test sziluettjét. A divat célja mindig az, hogy a nőt és a férfit az éppen az adott kor által eszményített ideálnak láttassa. Az ideált persze az adott társadalmi, gazdasági és politikai helyzet is befolyásolja. Így az egyik korban a telt idomok, míg a másikban a fiús testalkat számított a vágyott formának, a ruhák pedig ebben segítettek.

:image_89856
Textilmúzeum; fotó: Séllei Lilla

A kiállítás öt alapvető módosítást határoz meg. Az első a nagyítás, amikor is vaskos szövetekkel, rétegzett anyagokkal a testet még inkább kiterjesztették. A második a kicsinyítés: a fűzőkkel például a derekat karcsúsították, de egyes korokban a melleket is ezzel szorították le. Magasítás alatt azt értik a tárlatot rendező szakemberek, amikor magas sarkú cipőkkel, tornyos hajkoronákkal növelték a test magasságának kiterjedését. Körvonal: testhez simuló anyagokkal a test sziluettjét hangsúlyozták. És az negyediknek a kicsit merészebb változata a felfedés, amikor áttetsző textilekkel láttatni engedik az emberi testet.

:image_89861
Textilmúzeum; fotó: Séllei Lilla

A tárlatot kronológiai sorrendbe rendezték, és általában a terem egyik részében vitrinek mögött korabeli öltözékek sorakoznak, míg a másik oldalon grafikák, illusztrációk és magyarázó szövegek kísérik az anyagot. Az egyes vitrineket csak még érdekesebbé teszi a bekerült egy-egy 20. vagy 21. századi darab, amelyen jól érződik, hogy a kortársnak számító tervezője az adott, régi korból inspirálódott a munka során.

A múzeumnak egyébként van egy a belvárosban található másik épülete is. Ebben a kiállítótérben a kortárs tervezők kapnak lehetőséget a bemutatkozásra. Ott jártunkkor például egy a technika és a divat-design kapcsolatát vizsgáló, interaktív tárlat volt látható.

Fast fashion és high fashion

A spanyolok a 16. század második felétől egész Európa viseletére hatással voltak, hiszen ahogyan nőtt politikai és gazdasági befolyásuk, úgy az etikettre, az öltözködésre is egyre nagyobb hatással voltak. Jelentőségük ma abból áll, hogy míg divatházaik a luxusra éhes vásárlók igényeit elégítik ki, addig a gyors divat fogyasztóinak szóló márkáik a divatos, olcsó ruhákra vágyó vevőket. De milyen márkákra is gondolunk? Szemezgessünk a teljesség igénye nélkül mindkét szegmensből néhányat!

Balenciaga

:image_89851
kép: balenciaga.com

Bár ma már inkább francia divatházként tartják számon, a Balenciaga mégis spanyol gyökerekkel rendelkezik. Cristóbal Balenciaga 1918-ban nyitotta meg első üzletét a spanyolországi San Sebastiánban, majd villámgyorsan kiterjesztette a márkát Madridra és Barcelonára is. Kreációi gyorsan népszerűek lett a spanyol királyi család és az arisztokrácia körében, de sajnos a spanyol polgárháború arra kényszerítette, hogy Párizsba helyezze át a székhelyét. A Balenciaga Franciaországban is sikereket ért el, az alapító 1968-ban mégis bezárta a divatház kapuit. Újra 1987-ben nyitott ki.

Desigual

:image_89853
kép: desigual.com

A Desigual kollekciói feltűnőek, színesek és egyediek. Ez persze az árakon is meglátszik. Bár nem egy divatházról beszélünk, de senki nem számítson tucatmárkás árakra, az egyediséget azért meg kell fizetni! Az öltözékeik mentesek a sorozatgyártás minden hátrányától, viszont a nagy cégek minden előnyével rendelkezik a Desigual. A céget 1984-ben alapította Thomas Meyer a “Nem ugyanolyan” jelmondattal. A ruhákat extravagáns ugyanakkor a trendekbe illeszkedő szabás jellemzi, viszont a mintákat és a színeket illetően sokszor szembe mennek a divattal. Thomas bohém, fiatalos, laza és mókás ruhái a kilencvenes években értek el nagy sikereket, és ettől kezdve a cég növekedésnek indult. Ma már a Desigual megtalálható a spanyol üzletlánc, az El Corte Ingles összes boltjában.

Custo Barcelona

:image_89852
kép: custobarcelona.com

Szintén a nyolcvanas években, pontosan 1981-ben alapították a Custo Barcelona márkát. A barcelonai származású testvérpár, Custo és David Dalmau fejéből egy amerikai motoros túrán pattant ki az ötlet. Éppen ezért nem meglepő, hogy a mintákat, színeket és formákat a kaliforniai szörfös életmód inspirálta. Hogy miért éppen Custo, és miért nem David? A válasz roppant egyszerű: azért, mert a Custo Barcelona sokkal, de sokkal jobban hangzik, mint a David Barcelona. A srácok először 1997-ben mutatkoztak be a New York-i divathéten, azóta pedig sikert sikerre halmoznak. Kreációik felbukkantak a Jóbarátokban és a Szex és New York-ban is. Kollekcióikat ma már több mint háromezer boltban árusítják világszerte, termékskálájuk a kezdeti pólókból ma már a napszemüvegekre, a farmerekre, a táskákra, cipőkre és még parfümökre is kiterjedt. David csak 1990-ig vett részt a tervezésben, azóta testvére, Custo egyedül végzi ezt a feladatot.

Agatha Ruiz de la Prada

Míg a legtöbb márkát csak hallomásból ismerjük, addig az Agatha Ruiz de la Prada ház tervezőjével volt szerencsénk személyesen is találkozni. Akkor interjút is készítettünk a hóbortos, színes, spanyol kreátorral. Agatha Ruiz de la Prada 1960-ban született, első kollekcióját 1981-ben mutatta be Madridban. Színes és meghökkentő ruháival azóta is állandó szereplője a madridi és barcelonai divathétnek. Agatha aktív résztvevője volt a nyolcvanas években Spanyolországban végbemenő kulturális forradalomnak. Első üzletét a nyolcvanas években nyitotta meg Spanyolországban, miután a hazáját meghódította nemzetközileg is hatalmas sikereket ért el. Ma már szerte a világon ismerik. A márka tizedik évfordulóján férfi és gyerekruhákkal bővítette a kínálatát. Manapság számos üzlettel rendelkezik, és független forgalmazóknak hála mintegy 140 országban van jelen.

Inditex

:image_89858
kép: Flickr - TheMelburnian

Az Inditex Csoport fast fashion óriásvállalat, amely a Zara mellett a Bershka, a Stradivarius, a Pull and Bear, a Massimo Dutti és a Zara Home márkákat tömöríti. Ennek a cégnek köszönhetően a spanyol tucatdivat mindenkihez eljut - ma már éppen úgy lehet tájékozódni a trendekről valamelyik márka kirakatából, mint a menő divatlapokból. A cégalapító, Amancio Ortega sikerét jól mutatja, hogy a Forbes magazin milliárdosokat tömörítő listájára is felkerült. Nyolcvankét országban árusít a cég, és több milliárd dollár bevételt könyvelnek el egy évben. A történet persze nem így indult, hanem ahogyan az már lenni szokott, meseszerűen. A szegénylegény kifutófiúként dolgozott egy szabóságnál, majd feleségével nappalijukban kezdtek törülközőket, ruhákat, valamint fehérneműket varrni. A növekvő vevőkörnek hála az üzlet hamar kinőtte a nappalit...

divat, múzeum, spanyol, balenciaga, utazás, desigual, custo barcelona Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317