Logomain

Logó teszi a magyar várost

By Kovács Dániel 2012. március 27. 10:46

szerk at hg dot hu

Mako_szeles20130604-19838-1r8qb89.gallery

Makó új logója

Telki_szeles20130604-19838-1zf170.gallery

Telki öt évvel ezelőtt bevezetett logója

Debrecen_szeles20130604-19838-62eia5.gallery

Debrecen hivatalos portáljának logója

Szentes_szeles20130604-19838-70l4jv.gallery

Szentes új turisztikai logója

Nyiregyhaza_szeles20130604-19838-c36uff.gallery

Nyíregyháza logójának változatai a városi portálról és a Nyíregyháza TDM oldaláról

Eger_szeles20130604-19838-1h0ryfr.gallery

Eger 2011-ben bemutatott turisztikai logója

Hatvan_szeles20130604-19838-afhdii.gallery

Hatvan hivatalos portáljának fejléce

Hajduszoboszlo_szeles20130604-19838-1lyhirb.gallery

Hajdúszoboszló új logója

Pecs_szeged20130604-19838-p87in2.gallery

Színvariációk: logóváltozatok Pécs és Szeged honlapjáról

Hegyvidek20130604-19838-1xh85yz.gallery

Arculatterv a Hegyvidéki Önkormányzat számára, Ferencz Mihály munkája

Balatonfoldvar20130604-19838-7hdhrj.gallery

Balatonföldvár turisztikai arculatának részlete, a Chrome Studio munkája

Hajduszoboszlo_szeles20130604-19838-1pc5559.gallery

Hajdúszoboszló új logója

Szentendre20130604-19838-v2azoz.gallery

Szentendre: háromféle logó

Eloszallas_szerk_120130604-19838-1jwtdp1.gallery

Borzák Márton logója Előszállásnak

Eloszallas_szerk_220130604-19838-1v5bhud.gallery

Borzák Márton logója Előszállásnak

120130604-19838-2wkiu4.gallery

budapest_szivesség_1

Gyor20130604-19838-chg0ua.gallery

Győr két logója

Nemrég mutatták be Budapest új turisztikai logóját, de mi a helyzet a többi magyar településsel? Megnéztük a felhozatalt.

Nemrég mutatkozott be Budapest új turisztikai arculata, amelyről cikket és tervezői koncepciót is közöltünk. A főváros így most már két teljes arculattal is büszkélkedhet, de mi a helyzet a többi hazai településen? A komplett arculatokkal nehéz dolgunk lett volna, így a logókra koncentrálva néztünk szét a hazai önkormányzati portálokon. Meglepetésre számos pozitív példát találtunk, sőt: az óvatoskodó nagyvárosokat sok kisebb település maga mögé utasítja a mezőnyben.

Önálló logót és arculatot természetesen csak azoknak a településeknek érdemes készíttetni, amelyek nyomot akarnak hagyni látogatóikban. A mondat ironikusnak tűnhet, de itthon még tényleg sokan nem vették észre: a történelmi címer használata korántsem felel meg napjaink kommunikációs trendjeinek. A logó elsősorban turisztikai szempontból hasznos, de új színt vihet az önkormányzati kommunikációba, sőt (mint arra alább példát is találunk) a helyi identitás, a településhez való kötődés kialakításában is sokat segíthet. 

Még a progresszívebben gondolkodó hazai települések esetében is általánosságban igaz, hogy kívülállóként a tervező kilétére a legritkább esetben tudtunk fényt deríteni; úgy tűnik, sem a megrendelőknek, sem a grafikusoknak nem fontos az alkotó nevének közzététele. Ez persze sok esetben jogos, hiszen némely városunk turisztikai logóját egy középiskolás rajzpályázat végeredményével le lehetne pipálni.

Megyei jogú városok, kerületek

Az ország legnagyobb városa azért a két érvényben és használatban levő komplett arculattal így is ritkaságnak számít. A hazai települések közül talán csak Győr veheti fel vele a versenyt, ahol az évek óta használt „Én, te, Győr” logó mellett nemrég újat mutattak be. A réginek most is elérhető az arculati kézikönyve az interneten, az új logó azonban egyre nagyobb teret hódít, és bár használhatósága, illetve kissé széteső jellege miatt vannak fenntartásaink, azt le kell szögezni, hogy a nyomtatott kiadványokon hatásos ez az arculat. 

Megyei jogú városaink közül kevesen igazán következetesek a logó használatában; sokan fenntartanak külön bejáratú arculatot a turizmusnak, ami ekkora településeknél nem igazán indokolt. Bezavar a címer is, ami egyrészről kétségtelenül a település hagyományait tükrözi, másrészt mai értelemben vett arculati elemként szinte értelmezhetetlen: piciben alig látszik, túlságosan bonyolult és egyáltalán nem flexibilis.

Ebben a csapdában vergődik többek között Eger, amely hivatalos portálján a címert használja, pedig van egy tavaly nyáron bevezetett, remek turisztikai logója. Ez és a hozzá kapcsolódó elemek sikeresen használják az általános iskolákban a nebulók tudatalattijába plántált, a városhoz kapcsolódó hívószavakat. Akárcsak az új budapesti arculat, az egri is a 2011-ben létrehozott, állami és önkormányzati forrásokból működő helyi Turisztikai Desztináció Menedzsment hivatalának kezdeményezésére született, egy aktuális pályázat nyomán. 

Így jött létre Nyíregyháza arculati kézikönyve is, Simon Tibor grafikus munkája, aminek láttán a város úgy döntött: minden online és offline megjelenésén bevezeti az egységes rendszert. Így a hírportálként és önkormányzati kommunikációs csatornaként is működő Nyíregyháza.hu mellett a nyomtatott Nyíregyházi Naplóban is megjelenik ugyanaz a színkód, illetve a logó egyes verziói. Épp a logóba egyébként könnyű belekötni: meglehetősen általános jelentéstartalmú, nem kötődik konkrétan a városhoz.

A turisztikai arculati kézikönyv (a Fingerprint munkájaként) Szentesen is megszületett már, a város honlapján azonban egyelőre még nem alkalmazták az elemeket - pedig ráférne. Nyíregyháza praktikus példáját sajnos kevés város követte eddig.  Veszprém esetében például nagy a káosz: a hivatalos honlap bal hasábjában számos, teljesen külön világot képviselő logó közül böngészhetünk. Sajnos a turisztikai, amely Egerhez hasonlóan egy kézenfekvő hívószót („a királynék városa”) aknáz ki, a kevésbé sikerültek közé tartozik, koronás, bordó-arany eleganciája kifejezetten ódivatúnak tűnik. 

A szólásmondások terén kevésbé szerencsés városok előbb-utóbb saját épített örökségüknél kötnek ki. Debrecen a pulykakakas helyett a Nagytemplom mellett döntött, hivatalos honlapján ennek stilizált képét használja logóként - nem is sikerült rosszul. Hasonló, de kicsit talán bátortalanabb példa Békéscsabáé. Míg sok település, Szombathely, Miskolc, Székesfehérvár vagy Hódmezővásárhely, megelégszik a címerrel, akadnak, akik a divatos retróhullámot lovagolnák meg. A nyolcvanas évek hazai grafikáját idézi Szekszárd szívecskés logója, kevésbé pozitív példa Kaposváré, amely egy 2004-es honlappal igyekszik kiszolgálni az érdeklődő városlakók és turisták igényeit.

A kivételek közé sorolható Pécs és Szeged. A 2010-es kulturális főváros honlapjának három verzióján ugyanannak a logónak a változatai szerepelnek, három színben – legalább modern és tetszetős, de ekkora méretben sajnos itt sem élvezhető a címer. (A Zsolnay Kulturális Negyed intézményeinek alkotott, a gyár formai hagyományaiból kiinduló logócsaládért azonban jár az elismerés.) Ugyancsak érdekes kísérlet Szeged önkormányzatáé, amely saját portálját négyféle színváltozatban használja az egyébként egyszerű logót, és a polgár a jobb alsó sarok gombjaival tetszés szerint váltogathatja ezeket.

Bár a budapesti kerületek közül többel érdemes lenne foglalkozni, most csak a 12. kerületre térünk ki. Mivel itt működik a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Hegyvidéki Önkormányzat néhány évvel ezelőtt magától értetődő módon az iskolához fordult segítségért. Az új arculatra hallgatói pályázatot írtak ki, amelyet több kör után Ferencz Mihály munkája nyert meg. A győztes logóban és arculatban a sok zöld felület, a hegyek és a János-hegyi kilátó a központi elemek. A mára végzett grafikus lapunknak elmondta: bár a rendkívül összetett és sok utánajárást jelentő feladat miatt másra nem maradt ideje az egyetem mellett, hallgatóként így is jó tapasztalatot és referenciát jelentett a megbízás. 

Turisztikai régiók és céltelepülések

Ha turizmus, akkor az ember automatikusan a Balaton tájékán keresgél - nem is hiába. Az onlinebalaton.hu cikke a legutóbbi Utazás kiállítás tapasztalatai alapján veszi sorra az arculat és logó terén történteket; az említett példák közül például Vonyarcvashegyé, az MKM munkája. A céget dicséri a Villányi Borvidék és a Nyugat-Balaton turisztikai portálja és arculata is. 

A régió másik fajsúlyos szereplője a Chrome StudioGyenesdiás honlapjának és Balatonföldvár turisztikai portáljának és logójának tervezője (egyébként a város saját honlapja is szép, nehezen érthető, miért van szüksége két arculatra).

Arculat tekintetében nem várt felüdülést nyújt Hajdúszoboszló; a szocialista évtizedek kedvelt fürdővárosa a 2011-es Utazás-kiállításon mutatta be új imázsát, amely az SK&Co munkája. A Stróbel Klára vezetésével tervezett friss, lendületes és fiatalos arculat a szakmai sikert is meghozta: a város turisztikai portálját az első helyre sorolta az IRÁNYTŰ 2011 kommunikációs verseny szakmai zsűrije a nonprofit szervezetek között.

A kifejezetten turisztikai városportálok közül ugyancsak elismerésre méltó a VisitGyula.com, amely talán a legsikerültebb a Confhotel Development ilyen irányú munkái közül; a cég fejlesztette az IránySzentendre.hu és az eredeti tervekhez képest hátrányára módosított Hévíz.hu oldalakat is. A szentendrei munkával sincs semmi baj, nehéz viszont megérteni, hogy a város miért nem ezt az arculatot használja a hivatalos portálon, és miért tűnik még fel egy újabb logóverzió a városfejlesztésekkel kapcsolatos anyagokban - azaz miért használ Szentendre egyszerre három jelképet. 

Kisvárosok, falvak

Magától értetődőnek tűnne, hogy minél kisebb egy település, annál kevesebb figyelem jut az arculatra és a logóra. Bár a mezőny kétségtelenül szélsőségesebbé válik, ez nincs feltétlenül így. 

Telki, „az ország leggazdagabb faluja” még 2007-ben cserélte le arculatát, de az akkori logó, Zachar István grafikus munkája, kiállta az idő próbáját. A település szándéka a cserével az volt, hogy az „újgazdag” imidzset a sport-egészség-rekreáció irányába mozdítsák el, és a helybeliek számára is szerethető elemet teremtsenek. (Telki annyiban is a kivételek közé tartozik, hogy a honlapon feltüntetik a tervező kilétét.)

Példaértékű Makó kezdeményezése; a dél-alföldi város tavaly év végén meghívásos pályázaton keresett és talált új arculatához tervezőt. A Halasi Zoltán (Art Force) készítette vidám és színes logó a város portálján természetesen egy hagymából áll össze, ám a végeredmény az új „Nem csak hagyma!” szlogenhez igazodva túllép a régi sztereotípiákon. 

Ugyancsak animációval vezeti be honlapját Hatvan, ahol 2011-ben hajtottak végre teljes arculatcserét; az új, jelentését illetően nehezen felfejthető, de tetszetős logó Babecz-Péntek Réka munkája. A végeredmény nem feltétlenül felel meg a jó logó és arculat minden szabályának, de így is üdítő kivétel a címeres portálok özönében.

Sajátos, kissé paranoid helyzetet eredményez, amikor egy település elkészítteti ugyan az új arculatot, de nem tud lemondani a régiről sem. Ez a helyzet a gyógyfürdőjéről ismert Egerszalókkal, ahol a szerencsétlenül megválasztott betűtípus mellett a címer és a logó egymás melletti szerepeltetése fokozza a káoszt. Pedig a jó szándék érezhető, de ebben az esetben a kevesebb több lett volna. 

Szerencsére betartotta viszont ezt az elvet a Fejér megyei Előszállás új arculatának tervezője, Borzák Márton, aki munkáját így foglalta össze: „A kiindulási alapot a címer adta. Ebben minden jelkép megtalálható, ami jellemző a településre. Kérdések és válaszok után esett a választás a szőlőre, illetve ezt kiegészítendő a földművelésre utaló barázdákra. Az említett két szimbólum absztrahált valójukban áll össze egy kompozícióvá a jelben. Ebből fejlődött ki az arculat, amely visszafogottan mutatja be a nagyközség jellegzetes utcaképét és környezetét.” Bár az eredeti terveken nem szerepelt, a címer végül itt is visszakerült a honlapra.

design, grafikai design, arculat, logó, magyarország, tervezőgrafika, logo Icon_print

Makó új logója

Telki öt évvel ezelőtt bevezetett logója

Debrecen hivatalos portáljának logója

Szentes új turisztikai logója

Nyíregyháza logójának változatai a városi portálról és a Nyíregyháza TDM oldaláról

Eger 2011-ben bemutatott turisztikai logója

Hatvan hivatalos portáljának fejléce

Hajdúszoboszló új logója

Színvariációk: logóváltozatok Pécs és Szeged honlapjáról

Arculatterv a Hegyvidéki Önkormányzat számára, Ferencz Mihály munkája

Balatonföldvár turisztikai arculatának részlete, a Chrome Studio munkája

Hajdúszoboszló új logója

Szentendre: háromféle logó

Borzák Márton logója Előszállásnak

Borzák Márton logója Előszállásnak

budapest_szivesség_1

Győr két logója

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317