Logomain

Budapest új turisztikai-arculata: Szívesség

By HG.HU 2012. március 12. 10:19

szerk at hg dot hu

120130604-19838-15ca1ad.gallery

budapest_szivesség_1

220130604-19838-2n4paa.gallery

budapest_szivesség_2

320130604-19838-1u6uwp4.gallery

budapest_szivesség_3

4_kezikonyv20130604-19838-133sdg9.gallery

budapest_szivesség_4

520130604-19838-160vhm6.gallery

budapest_szivesség_5

620130604-19838-i0alnh.gallery

budapest_szivesség_6

7_polouj20130604-19838-31wk32.gallery

budapest_szivesség_7

820130604-19838-vkzzto.gallery

budapest_szivesség_8

920130604-19838-pteegu.gallery

budapest_szivesség_9

1120130604-19838-dpfp78.gallery

budapest_szivesség_10

Bemutatjuk a tervező, Vizi Balázs (Moire Media) teljes koncepcióját Budapest új turisztikai arculatára.

Nemrég foglalkoztunk Budapest új turisztikai arculatával, amelyet a 2011 elején rendezett, meghívásos pályázatot követően idén februárra véglegesített a használatban a budapestinfo.hu. A nyertes pályamunka tervezője, Vizi Balázs (Moire Media) ezt követően rendelkezésünkre bocsátotta a teljes anyagot, amelyet alább az eredeti koncepció szövegével együtt közlünk.

Előzmények:
2010 végén döntés született arról, hogy szükség van a Főváros egységes és új turisztikai arculatának elkészítésére. Cél, hogy a főváros turisztikai cége (BTDM Nonprofit Kft.) egységes megjelenés , a Főváros pedig egy modern és minden szempontból versenyképes turisztikai brand alatt, egységes vizuális arculattal képviselhesse a város turisztikai és kulturális értékeit, ezért tervezői pályázatot írtak ki. A hivatal a marketingstratégiáját alátámasztó vizuális arculattal kapcsolatos elvárásait, az alábbiak szerint fogalmazta meg.

Budapest brand:
A Budapest brand megerősítésének célja, hogy minél több külföldi és hazai látogató válassza turisztikai desztinációjaként Budapestet, Budapestről pozitív képük alakuljon ki. Az újragondolt brand célja, hogy Budapestet markánsan megkülönböztesse más, környező országok fővárosaitól, és azt sugallja, hogy kifejezetten megéri Budapestet választania más úticélokkal szemben, a város feltöltődést, kikapcsolódást ígér.

A brand elválik Magyarország leendő turisztikai arculatától, önálló brandként létezik, amellyel a külföldiek és a hazaiak országon kívül és országon belül is találkozhatnak. Az új arculat minden korosztálynak értelmezhető kell, hogy legyen. Ezen belül külön célcsoport-megjelölés nincs, tehát minden potenciális érdeklődőnek kell szólnia.

A Budapest brand utal arra a kapcsolatra, ami a várost a vízzel összeköti (elsősorban a Duna, de a történelmi gyógyfürdők, szigetek kapcsolata is fontos).

Duna:

Utal azokra az értékekre, amit a víz és a folyó közvetít: folyamatosan megújul, újjászületik, dinamikája van, átlényegül, felfrissít. Múltból táplálkozik és a jövőbe tart, a keleti és a nyugati világot köti össze.

Fürdőváros:

Utal azokra az értékekre, amelyeket a gyógyvíz közvetít: kikapcsol, gyógyít, frissít, feltölt. Utal Budapest kettősségére: egyrészt modern, trendi, másrészt hagyományokra épít és ebből a kettősségből ered az izgalmassága, dinamizmusa.

További elvárások:

A többi, elsősorban a környező országok városarculataitól markánsan eltérjen (kiemelten Pozsony, Bécs, Prága, Zágráb, Krakkó).
Korszerű, modern logotípia (esetleg embléma) és arculat tervezése, amely lehetőleg absztrakt módon jeleníti meg a márka üzenetét.
Fontos, hogy egyszerű, könnyen dekódolható logotípia/embléma legyen, ami ugyanakkor karakteres, és könnyen jellé tud válni. Javasolt, hogy a kék szín domináljon az arculatban.

A pályázati kiírásból kitűnik, hogy a megrendelő kiemelten kezeli a víz jelentőségét. A főváros turizmusának fejlesztéséért felelős hivatal törekvéseit alátámasztja, hogy a klímaváltozás következtében a víz néhány évtizeden belül hasonló konfliktusok forrásává válhat, mint ma az olaj. A jövőben rendkívüli jelentősége lesz tehát annak, hogy a magyar termálvízkincs Magyarország különleges vízrajzi adottságainak köszönhetően, mennyiségileg és minőségileg is világméretekben kiemelkedő. Ez lehet az a kitörési pont, amely köré hazánk és a főváros turizmusának mozaikos jellegű adottságait szervezni lehet.

Budapest természetesen számos, a nemzetközi piacon ismert egyéb turisztikai vonzerővel is rendelkezik, amelyek megismertetése nem kevésbé fontos, de a fent leírtak okán a víz lehet az a vezérmotívum, amellyel Budapest turisztikai arculata markánsan megkülönböztethető a környező országok városarculataitól. Absztrakt szimbólum választása azért is indokolt, mert Budapesten nincs olyan építmény, amely nemzetközi szinten mindenki által ismert, de ha lenne is, ma már idejétmúlt egy-egy látványosság felsorolása, mint ahogy az is, hogy a turista csak valamit látni akar.

A Duna számos tekintetben meghatározó tényezője a városnak, ezért Budapest tekintetében ez a monumentális vízfolyam az, amely a vizet mint elemet szimbolizálhatja. Ezen túl – bár jelenleg nincs kihasználva sem szórakoztatásra, sem pedig közlekedésre – a jövőbe mutató elképzelések szerint a város és a folyó kapcsolata életre kel, a folyó a városlakók mindennapjainak részévé válik, és a szigeteken megépülő attrakciók új lehetőségeket kínálnak.

A Dunát tehát a benne rejlő lehetőségek is alkalmassá teszik arra, hogy Budapest turisztikai arculatának meghatározó, fő motívumává váljon.  

Formavilág:

A választást, miszerint az emblémában a Duna kék szalagként jelenjen meg, a Millennium alkalmából Gyenes Károly rendezésében készült „Európa kék szalagja, a DUNA” című dokumentumfilm sorozat címválasztása inspirálta. A kék szalag motívum önmagában is pozitív jelentéstartalmakat hordozó szimbólum. A szalag egy friss megjelenésű, plasztikus, jól formálható elem, amely az emblémában való megjelenésén túl további lehetőségeket kínál az arculati építkezés során úgy, hogy az arculati kézikönyvben meghatározott szabályok szerinti hajtásmotívum az egységes formai megjelenést is biztosítja.

Az emblémában olyan indirekt asszociációk fedezhetők fel, mint a szerethető városra utaló szív motívum, valamint a város „B” monogramja. A jó embléma nemcsak műszakilag és kifejezőképességében jó, hanem egy egyszerű kis történet is kapcsolható hozzá: jelen esetben a Dunát a budapesti hidak mentén meghajtottuk, s a jel ez által formálódik.

A Duna, mint vezérmotívum a meghajtott kék szalaggal olyan kiindulópont, amelyet a kreatív szellem számos módon továbbfűzhet. Ezáltal a frissesség, a lendület, az állandó megújulásra való készség, a sokszínűség és a kalandozás élményét teremtve meg. A látogató felfedezheti azt a kis sztorit, ami minden jó brand születésekor megfogalmazódik, átélheti a város nyújtotta élményeket, és azonosulhat a város üzenetével.

Színhasználat:

Számos tanulmány és márkázási best-practice mutatja, hogy a kék illetve a piros szín a legfelismerhetőbb, legelőállíthatóbb és legkevésbé érzékeny mind offline, mind online felületeken.

Az alaparculat színvilágát a vízre való utalásból adódóan természetesen a kék szín határozza meg, de további színek jelennek meg, amelyek illusztrációs célra használhatóak, és a hivatal turisztikai információs kiadványának, a Budapest Guide fejezeteinek színkódjaiként is funkcionálnak egyben. 

Betűválasztás:

A főváros turisztikai arculata magyar alkotó által tervezett, és gondosan egalizált betűtípust kapott. Az elsődleges arculati fontkészlet az FR Hopper elnevezésű betűcsalád, Frank Béla munkája. A betűtípus megjelenése geometrikus formákon alapul, mégis hordoz magában némi személyiséget. A tervezővel való élő kapcsolat megteremti a lehetőségét egy csak Budapest felületein használatos karaktereket felvonultató verzió megvalósulásának.

Legutóbb a március 2–4 között megrendezett Utazás kiállításon láthattunk példát arra, hogy a bemutatott vizuális rendszerbe miként integrálható Budapest turisztikai üzenete, miszerint „Budapest összeköt, felemel és feltölt”. A főváros turisztikai cége (BTDM Nonprofit Kft.) új arculatának emblémáját szürke kontúrral jelenítette meg egy falon, az emblémát a látogatók „ezért szeretlek Budapest” hozzászólásai töltötték meg színes tartalommal. A látogatók Budapesttel kapcsolatos gondolataikat, élményeiket osztották meg ezen a felületen, az akcióhoz csatlakozók pedig ajándék ásványvízzel frissíthették fel magukat.

design, víz, grafika, grafikai design, budapest, arculat, kék, magyar design, tervezőgrafika, duna, vizi balázs, moire media, szívesség Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317