Logomain

Minden, ami élvezetet okoz

By Kovács Dániel 2012. március 6. 11:33

szerk at hg dot hu

Kelle20130604-19838-bb5rfk.gallery

Kelle Antal Artformer saját munkáival a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Kuti20130604-19838-1afohql.gallery

Kuti Mátyás, a Rubik-kocka bajnokságok többszörös győztese a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Mero20130604-19838-1627ssk.gallery

Mérő László matematikus-pszichológus a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Kozonseg20130604-19838-x15e2i.gallery

Közönség a MOME 2012. március 3-án rendezett workshopján

Orlai20130604-19838-1q4u510.gallery

Orlai Balázs előadás közben a MOME 2012. március 3-i workshopján

Totoyas20130604-19838-1cj9u5a.gallery

Totoya és leendő felhasználó, a MOME 2012. március 3-án rendezett workshopján

Öt előadó értelmezte a játék és a motiváció fogalmát szombaton, a MOME workshopján az Agyalj rajta - 1359 cm3 pályázat kapcsán.

Petri Zsolt, a MOME kommunikációs igazgatója számára a játék a kispályás labdarúgást jelenti. Az egyetem szombati inspirációs workshopjára azonban nagypályás játékosokat vártak: azokat a designereket és kreatív szakembereket, akik regisztráltak a MOME és az Országos Főépítészi Iroda játéktervezési pályázatára. A több mint 200 résztvevőt öt rövid előadást hallgathatott meg. Már a tájékoztató is játékkal indult: a szórólap ugyanis a moderátor, Lipóczki Ákos tervei szerint nyomtatott, kivágható és összehajtogatható repülőként is használható.

A workshop közönsége. Fotó: Ráday Péter, MOME

Az Agyalj rajta! – 1359 cm³ című pályázatot február elején hirdette meg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem. A 2,8 millió forintos összdíjazású pályázaton még nem publikált kreatív, logikai, készségfejlesztő játékokat várnak, amelyek mérete nem haladja meg az emberi agy átlagos térfogatát, azaz az 1359 köbcentimétert; emellett okostelefonra és táblagépre fejlesztett játékszoftverekkel is lehet pályázni. A március 3-i workshopon Petri Zsolt (saját kedvenc játéka mellett) azt is nyilvánvalóvá tette: az egyetem reményei szerint ez a mostani pályázat a próbaköve egy majdani nemzetközinek, amely Magyarországot egy különleges designterület, a játéktervezés specialistájaként mutatja be a világnak. A két és félórás workshop résztvevőit részben konkrét tanácsokkal látták el, részben megismerkedhettek néhány hazai játék történetével.

Az első előadó, Orlai Balázs a Kolbászból kerítést! Stúdió tagjaként, illetve a MOME Tárgyalkotó Tanszékének rektori megbízottjaként szerzett tapasztalatait osztotta meg a közönséggel, „A tervezés tervezése” címszó alatt. A gyakorlott designer Karinthy Frigyessel is vitába szállna, legalábbis „a határidő a legjobb múzsa” bonmot erejéig, mondván: egyszerűbb és ésszerűbb jól beosztani az időt. A munkafolyamat négy kulcsfogalma Orlai szerint a csapat, a munka, az idő és a motiváció. És hogy ezek mellett mire érdemes még külön figyelmet szentelni? A tervezés folyamatában az időbeosztásra, a vizualizációra és a tudatállapotra, az ötlet megvalósításával összefüggésben pedig a megosztásra (azaz mások véleményének kikérésére) és a modellezésre. Utóbbiak kapcsán Orlai külön kiemelte: fontos, hogy egy ötlet akár egy perc alatt vagy egy A4-es oldalon összefoglalható legyen.

Orlai Balázs előadás közben. Fotó: Ráday Péter, MOME

A praktikus tanácsok után Kelle Antal Artformer némileg filozofikusabb előadása következett. Talán ez „lógott ki” leginkább a konkrét célokra és termékekre fókuszált prezentációk közül, de az előadón egyértelműen érződött, hogy őt az alkotás öröme sokkal inkább érdekli, mint a piaci hasznosítás. Kelle szerint a trendkövetés kifejezetten kerülendő, és nem biztos, hogy jóhoz vezet az elvakult konstruktőri szemlélet sem. Arra viszont ő is felhívta a figyelmet, hogy a tesztelés elengedhetetlen fontosságú – „a családnak minden tetszik”, jegyezte meg nem minden él nélkül.

Kelle Antal saját kreációival. Fotó: Szilágyi Bence

Kelle gondolatébresztő, de gyors profitszerzést nem ígérő teremtményeitől hozzávetőlegesen egy univerzum választja el a Totoyát, amelyet a következő előadó, Varga Tamás prezentált a nagyközönségnek. A hagyományos ügynökségi tevékenység mellett ennél távolabbra mutató projektekkel is foglalkozó Carnation képviseletében Tamás és csapata kifejezetten hiánypótló, sajátos termékkel állt elő, amelyet a nemzetközi sajtó is pozitívan fogadott. A Totoya-babák kedves, szőrös teremtmények, amelyek egyrészt biztonságos tokként szolgálnak legféltettebb elektromos kütyüink (első menetben az iPhone és az iPad számára), másrészt viszont egy ingyenes applikációval játékszerként működnek – a gyerekek így akár 2-3 éves korban megbarátkozhatnak az infotechnológiával. Varga a Carnation korábbi sikere, a (hg.hu Design Awardra is nevezett) Moquu nyomán négy pontban foglalta össze a sikeres termék gyakorlati jellemzőit: a fejlesztők és a nagyközönség által is ismert és használt technológia, platform-független felépítés, kis lábnyom, és multiplatform felépítés, azaz széleskörű használhatóság. A felhasználóval való első találkozás élménye pedig, mondta Varga, a „Do not make me think!” jegyében kell történjen – azaz a játék céljának és használati módjának azonnal egyértelművé kell válnia.

Ennek fényében alighanem sokakat elgondolkoztatott a következő prezentáció, amelyen a Co&Co Csoport tagja, Nagy Richárd mutatta be sokszorosan díjazott terméküket, a Cocodice-ot. Az „extra” itt a Rubik-kocka bajnokságok többszörös Európa- és világbajnoka, Kuti Mátyás szereplése volt, aki egyébként tanácsadóként a Cocodice fejlesztésében is részt vett. 

Kuti Mátyás Rubik-kockákkal és a Cocodicével. Fotó: Szilágyi Bence

A formatervező Richárd és az informatikusnak tanuló Mátyás a Cocodice használatának széles spektrumát prezentálták, a közönség jelentős része azonban már az első algoritmusok felemlegetésénél elvesztette a fonalat, és jóval élénkebben reagált Mátyás Rubik-kockás mutatványaira – dacára annak, hogy ezek célja épp a Cocodice működésének megértetése lett volna. Annyi bizonyos: mindkét találmány teljesíti azt az elvárást, hogy a játék ne csupán egyszeri, gyors örömszerzés, hanem bármikor elővehető, különféle gyakorlottsági szinteken használható élmény legyen; a Cocodice azonban még mindig túl bonyolultnak tűnik az átlagember számára.

Bár ez talán nem is tűnik olyan nagy problémának annak a kis Rubik-epizódnak a fényében, amit a workshop utolsó előadója, Mérő László árult el a hallgatóságnak. A „bűvös kockát” ugyanis már hosszú évek óta lehetett kapni egy Andrássy úti játékboltban, mire egy nemzetközi játékvásáron a hírneves játékipari menedzser, az (egyébként erdélyi származású) Tom Kremer kezébe került. Kremer pár percig forgatta a játékot, majd leszögezte az izgatottan figyelő hallgatóságnak: a bűvös kocka ellentmond a játékpiac minden elvárásának és szabályának, ezzel együtt felajánlja partnerségét a feltalálónak. Így indult Rubik találmányának világraszóló sikere.

Mérő László, a háttérben tetrisz. Fotó: Szilágyi Bence

Az előadások során a játéknak természetesen sokféle definíciója elhangzott. A matematikus-pszichológus Mérő olyan tevékenységként határozta meg, amely önmagában jutalmat ígér, kívülről nem motiválható és nem létfontosságú. Igaz, a legutóbbihoz hozzáfűzte: Grastyán Endre idegélettani kutatásai bebizonyították, hogy néha létfontosságú olyan dolgokat csinálnunk, amelyek nem létfontosságúak. A jó játék alaptulajdonsága Mérő szerint a metastabilitás, azaz az olyan nem egyensúlyi állapot létrehozása, amely külső beavatkozás nélkül hosszabb ideig képes fennmaradni. Természetesen, mutatott rá az ELTE professzora, rengeteg olyan sikeres játék van, amely ellentmond a hagyományos kliséknek: a tetriszben például nem lehet nyerni, csak késleltetni a vesztést, a Barbie baba pedig megjelenésének idejében minden, a babákkal kapcsolatos sztereotípiáknak ellentmondott – mégis globális siker lett.

Ismerkedés a Totoyával. Fotó: Ráday Péter, MOME

Miután Mérő, mintegy végső adu ászként, a közeli jövőre Barbie és G.I. Joe nászát jósolta a közönségnek, a kérdéseké lett a pálya, illetve lehetett ismerkedni a bemutatott találmányokkal is. A saját ötleteket a résztvevők, illetve azok a regisztráltak, akik nem tudtak eljönni a szombati workshopra, március 19-ig önthetik publikus formába – eddig kell beadni az anyagot az első fordulóhoz. Az persze, hogy a játék kinek mit jelent, személyfüggő, mint ahogyan a motiváció is; a résztvevők között biztosan akad, akit a pénzdíj, de olyan is, akit a dicsőség, a tapasztalatszerzés, netán az alkotás öröme sarkall a részvételre. A szervezők mindenesetre azt remélik, a különleges mezőny az országhatárokon túlnyúló visszhangra is számot tarthat majd. 

design, mome, pályázat, kelle antal, játék, orlai balázs, varga tamás, cocodice, agyalj rajta, carnation, totoya, mérő lászló, nagy richárd Icon_print

Kelle Antal Artformer saját munkáival a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Kuti Mátyás, a Rubik-kocka bajnokságok többszörös győztese a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Mérő László matematikus-pszichológus a MOME workshopján, 2012. március 3-án

Közönség a MOME 2012. március 3-án rendezett workshopján

Orlai Balázs előadás közben a MOME 2012. március 3-i workshopján

Totoya és leendő felhasználó, a MOME 2012. március 3-án rendezett workshopján

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317