Logomain

Az új Budapest-arculat: szívás vagy szívesség?

By Kovács Dániel 2012. február 28. 11:07

szerk at hg dot hu

Indexkep20130604-19838-kzdu1r.gallery

budapest-arculat index

Cikkep20130604-19838-1amloxc.gallery

Budapest új turisztikai arculatának elemei

420130604-19838-1catpuv.gallery

Arculatok szívecskés logóval: Budapest, Belfast, Limburg, Szerbia és a Doboz

420130604-19838-1s0qxj6.gallery

Logók szójátékkal: Inverness, London, Szlovénia és Amszterdam

520130604-19838-7cl8pl.gallery

Közép-Európa a fővárosok turisztikai logóinak térképével

Melbourne20130604-19838-p3586p.gallery

Az ausztrál Melbourne adaptív logója

Burnley_kesz20130604-19838-e4tajv.gallery

Variációk Burnley generált logójára

120130604-19838-16yh4o8.gallery

Budapest új turisztikai arculata, a Moire Media munkája

220130604-19838-n5vtm1.gallery

Budapest új turisztikai arculata, a Moire Media munkája

Profin és szépen kidolgozott, de nem túl eredeti Budapest új turisztikai arculata. A közép-európai mezőnyben mindenesetre jónak számít.

A napokban bemutatták Budapest új turisztikai arculatát, amely a budapestinfo.hu-t működtető Budapest Turisztikai Desztináció Menedzsment Nonprofit Kft. megbízásából készült. Az új logót, a Duna kék szalagjából hajtogatott, szívet formázó B betűt nem fogadta nagy lelkesedés, az Urbanista szerint például „unalmas és jellegtelen.” Ha megnézzük a nemzetközi kontextust, kiderül, hogy nem is olyan rossz – igaz, némi bátorsággal valóban nagyobb visszhangot lehetett volna elérni.

A Budapesti Turisztikai Hivatal utódjaként 2010 szeptemberében létrehozott szervezet tavaly év elején zárt, meghívásos pályázatot írt ki a főváros új turisztikai arculatának tervezésére. A meghívott résztvevők Baráth Dávid, Murakeözy Gabriella (Maura Design), Beck Judit, Varga Péter (Abeo) és Vizi Balázs (Moire Media) voltak, akiknek január 17. és február 7. között kevesebb mint egy hónap állt a rendelkezésükre, hogy előrukkoljanak a főváros új turisztikai arculatának alapelemeivel. A hazai szakértőkből és turisztikai szakemberekből álló zsűri végül a Moire Media munkáját választotta ki. Lapunk az elmúlt egy évben kopogtatott kérdésekkel a grafikusnál és a megbízónál is, ám ha kaptunk is választ, az a munka összetettségére hivatkozva időkérésben merült ki. A mostani bemutatkozó azonban azt jelenti, hogy az új arculat munkái befejezettnek tekinthetőek és az eredmény végleges.

Az azonnali reakciók egyike arra vonatkozik, hogyan is viszonyul a munka a főváros 2009-ben bevezetett egységes arculati rendszeréhez, amelyet az akkor tanácsnokként dolgozó Bojár Iván András alakított ki, illetve, hogy miért kell emellé egy újabb arculat. A felvetés valamilyen szinten jogos, azonban körtét hasonlít almához: a 2009-es munka ugyanis a főváros teljes intézményrendszerének kívánt egységes arculatot adni, és elsősorban a hazai keretek között gondolkodott, míg a most bevezetett új turisztikai arculat kizárólag ezen a piacon működik, és értelemszerűen inkább a külföldiek találkoznak vele. Ettől függetlenül furcsa, hogy a kettő egyáltalán nincs összhangban.

Ennél talán nagyobb probléma, hogy a profi megvalósítás ellenére az új Budapest-arculatban kevés az értékelhető új elem. A szív alakú B-betűt városlogóként Belfast lőtte el – bevezetéséhez 2008-ban akkora csinnadrattát csaptak, hogy még mi is írtunk róla. De Észak-Írország fővárosa nincs egyedül: a B-szívre szemérmetlen módon olyanok is lecsaptak, akiknek nem is ezzel kezdődik a nevük, mint Szerbia és a hollandiai Limburg. Budapesti éjszakai életben jártas olvasóinknak pedig egy másik logót is felidézhet a szív alakú B-betű: a nemrég nyitott Dobozét, amely Laki Eszter munkája. A világoskék szín kiválasztása is elgondolkodtató, akadt olyan kolléga, akinek azonnal a Telenor logója ugrott be róla – másnak az SZDSZ.

Szívecskés logók: Budapest, Belfast, Limburg, Szerbia és a Doboz

Maradjunk egy kicsit Szerbiánál, ahol a budapestinfo.hu-n és a kiadványokon eluralkodó szalagos dekorációra is találunk párhuzamot. Mégpedig abban a városban, amely nyaranta több tízezer magyar látogatót fogad az EXIT fesztivál idején: Novi Sad (Újvidék) sokezer példányban terjesztett turisztikai információs füzetének fő arculati eleme az oldalakon keresztül kígyózó, különféle színekben (például világoskékben) játszó szalag.  Ismerjük el ismét: grafikailag sokkal gyengébb kivitelben, mint a most bemutatott budapesti. Azt csak egy mondat és egy link erejéig jegyezzük meg, hogy a szalag bizony a tipográfusok fantáziáját is megfogta már.

A rosszmájú kommentek helyett nézzünk inkább néhány olyan példát városlogókra, amelyek nemzetközi visszhangot váltottak ki puszta létükkel is. Ezáltal rögvest teljesítve is céljukat, hiszen a turisztikai logó alapvetően nem azért születik, hogy a várost és lakóit képviselje, hanem hogy új szempontból, eredeti és megragadó módon mutassa be az adott települést. Kiváló példa erre azoknak a szerencsés városoknak az esete, amelyek neve nyelvi játékot tesz lehetővé. 

Szójátékos város- és országlogók: Inverness, London, Szlovénia, Amszterdam

Budapestnek szerencsére nem kell olyan helyzettel birkóznia, mint Prágának vagy Bécsnek, amely nevét különböző világnyelveken eltérően írják. Ezt Prága oldotta meg fantáziadúsabban, Bécsben inkább elkészítették ugyanazt a logót minden fontosabb nyelven (magyarul is).

Közép-Európa, a fővárosok turisztikai logói által alkotott térképen

A környék nagyvárosai közül nem csupán e kettő logójára érdemes egy-egy pillantást vetni. Mint a fenti  „ térkép” is mutatja, a régióban igen változatos a helyzet ebben a kérdésben. Bécs, Pozsony és Ljubljana az egyszerű gesztusokra és a vörös színre esküszik. Zágráb mézeskalácsos turisztikai logóját még valamikor a kilencvenes években álmodhatták meg, de nem sokkal lehet fiatalabb Varsóé sem. Szarajevó, Belgrád és Bukarest pedig nem is veszi a fáradságot ilyen csacskaságokra, utóbbi városnak saját működtetésű turisztikai honlapja sincs.

Végezetül néhány olyan logóra mutatunk példát, amely a szó szoros értelmében vihart kavart, a helyi lakosságon és a szakmán belül is. Az elmúlt évek kétségtelenül egyik legnagyobb visszhangot kiváltott logója az ausztrál Melbourne számára készült a Landor helyi irodájában, és a város adminisztratív és turisztikai célokra egyaránt használja. 

Az adaptív, változtatható logó a legújabb trendek egyikét képviseli, a fix alapformát bármilyen mintával ki lehet tölteni. Burnley nemrég bevezetett logója, amely a brit sajtóban elválaszthatatlan az „ellentmondásos” jelzőtől, más szempontból újszerű: nevét nem vállaló tervezője félredobta a logótervezés hagyományos szabályait és egyértelműen az online felületekre koncentrálva, a legújabb technikákat igénybe véve tervezett. A végeredmény, amely a város dinamizmusát és növekedését hivatott kifejezni, a városi tanács tagjait is megosztotta; voltak, akik progresszívnek ítélték, mások szerint úgy néz ki, mint egy „deformált rovar”. Célját annyiban mindenképp elérte, hogy rengeteg emberrel ismertette meg a 75 ezres angliai városka nevét.

Konklúzió? A fenti példák azt mutatják: markáns arculati elemekre igenis szükség van egy működő európai városnak, sőt, jó esetben azokat minden területen hasznosítani tudja. Budapestnek kevés olyan jól használható arculati eleme van, amelyet nemzetközi szinten ismernek, és ezek megjelenítése egy turisztikai arculatban (gondoljunk most a Parlamentre vagy a Lánchídra) valóban az ötlettelenség netovábbja lenne. A Duna sem tűnik egyértelműen jó választásnak, mivel a legtöbb város folyó mellé épült, a valóban különleges budapesti panorámára pedig a logó nem képes utalni. A városnak nyilvánvalóan absztrakt jelképre van szüksége – ebben viszont elkelt volna még egy kis bátorság, mert momentán Budapest nem lóg ki a közép-európai mezőnyből.

design, grafikai design, budapest, arculat, logó, magyarország, logo, vizi balázs, moire media Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317