Logomain

A repülőgép új ruhája

By Ongrádi Melinda 2012. február 12. 11:00

szerk at hg dot hu

Turkish_fc_barcelona20130604-19838-29hmpn.gallery

A Turkish Airlines az FC Barcelona színeiben

Ba_design20130604-19838-pkyym2.gallery

A British Airways etno-design sorozata (háttérben)

Tango_air_canada20130604-19838-1lxrukk.gallery

Tango - Air Canada

Cathay_pacific_flotta20130604-19838-kp7gws.gallery

Flottaterv a Cathay Pacific-nek

Finnair_220130604-19838-gbzo28.gallery

A Finnair-logó

Finnair_120130604-19838-15c9ib3.gallery

A Finnair nagy vitát kavart új "egyenruhája"

Dassault_falcon20130604-19838-1n50m7u.gallery

Magángép grafikai terve

Retro_boeing20130604-19838-1d8k0zo.gallery

Az 50-es éveket idéző retrós design egy Boeing magángépen

Malev_220130604-19838-724t66.gallery

Malév-gép

Luxair_ezust20130604-19838-z7i2ae.gallery

Hagyományos ezüst design a Luxair gépén

Vlm20130604-19838-1obglp4.gallery

Egy belga üzleti szaklap hirdetése a VLM gépén

Repulo_index_120130604-19838-ezlwum.gallery

repülő index 1

Repulo_index_220130604-19838-1atdy56.gallery

repülő index 2

A csődtől nem feltétlenül ment meg egy jó design, de sokat tehet az utasok kegyeinek elnyeréséért.

Akárcsak valami 21. századi madármegfigyelés, sokak kedvenc időtöltése a repülőgépek figyelése és fotózása. A légitársaságok persze nemcsak az ő kedvükért igyekeznek vizuális csemegévé varázsolni légijárműveiket – természetesen az arculat fontos része a gépek megjelenése. Hiszen maga a repülőgép a leginkább kézzelfogható része az iparágnak, így nem csoda, hogy a designerek egyik kedvelt terepévé vált. Bár ránézésre a gépek dekorálása gyakorlatilag végtelen változatosságot mutat, az alapsémák sokszor valójában jól bevált trendeket és évtizedekre visszanyúló hagyományokat idéznek. 

A külső felület és a belső tér elemeinek megjelenése általában összhangban van. A társaságok a tervezéshez vagy saját tervezőcsapatukat veszik igénybe, vagy specialista cégeket (a szakmában jól ismert a tematikus blogot is működtető Lila Design vagy a Landor Associates neve), esetleg egyedi megrendelésekhez designerek munkáját. A cégek, más területekhez hasonlóan, időről időre itt is arculatot váltanak – ami mindig nagy visszhangot kelt a közönség körében, heves vitákat generálva az újítások pártfogói és a nosztalgiázók között.

A gépek külső megjelenése (angol szakszóval „livery”) általában kötelező jelleggel tartalmazza a következő elemeket: a törzsön feltüntetve a légitársaság neve, a farokrészen a logója, továbbá a színei a géptörzsön. Manapság azonban már egyre divatosabb a hajtóművek vagy az - egyébként nem minden gépen megtalálható, de egyre elterjedtebb - szárnyvégfül (winglet) színezése is, a szárnyak viszont ritkábban kerülnek be a grafikai design felületei közé. Talán nem meglepő, hogy a színek között a kékes árnyalatok a legnépszerűbbek, bár a légitársaságok számának növekedésével és a verseny erősödésével a színskála minden eleme megjelent. Egyes társaságok arculata olyannyira jól sikerült, hogy még jóval annak megszűnése után is benne maradt a köztudatban – ilyen például a PanAm.

Bár a kereskedelmi repülőforgalom megindulásakor a gépek színe általában egységes ezüst volt, a vállalkozók hamar felismerték a gépek felülete adta lehetőség fontosságát, ezért hamar megjelentek rajtuk a különféle logók és egyéb díszítmények. A terület igazából a 2. világháború után indult fejlődésnek, ekkor vált általánossá a géptörzsek fehér színe is – ennek a hőelnyelés szempontjából volt jelentősége. Ugyanakkor néhány légitársaság a mai napig megtartotta az ezüst alapszínt.

A korai sémák kezdetben akár szecessziós bonyolultságú mintázatok voltak, a jetkorszak eljövetelével, az 50-e években azonban az egyszerűbb, áramvonalas, a sebességre utaló design vált népszerűvé. A 60-as években jött divatba a géptörzsön megjelenő vízszintes csík, míg a 70-es évek (a légiközlekedés tömegeket kiszolgáló iparággá válásának kora) az élénk, vidám színek elterjedését hozta.

Napjainkban is megfigyelhető azonban egy ezzel ellentétes irányzat, az „eurowhite” trendje: ennek jegyében a gépek díszítése minimális, csak a legszükségesebb elemek jelennek meg rajtuk. Ennek többek között előnye, hogy bérelt gépek esetén azokon csak minimális átalakítást kell végezni. Mindez persze nem jó hír a gépfigyelés szerelmeseinek, üzleti szempontból azonban mindenképp logikus. A trend, amelynek egyik legerősebb képviselője az Airbus, inkább Európában jellemző (innen a névadás is), a tengerentúlon továbbra is az erősebb színekkel jellemezhető arculat a nyerő.

A cég arculata néha különleges események kapcsán kiegészülhet: ilyenek a nagy sportesemények vagy az évfordulók, de akár a cég egy új szolgáltatását is reklámozhatja a hirdetőfelületté avanzsált repülőgép – jó eszközök erre a matricák. Emlékezetes esemény volt például, amikor a dél-afrikai rögbi világbajnokság döntője alatt a nemzeti légitársaság gépe mindössze 60 méterrel húzott el a stadion felett, hasán a hazai csapatot buzdító „Go Bokke!” felirattal (nem tudni, az akciónak köszönhető-e, hogy végül a hazaiak nyertek).

Természetesen ma már erről a területről sem hiányozhat a retró és a nosztalgia: egyes társaságok büszkén utalnak vissza imázsukkal is a hosszú évtizedekre visszanyúló múltra, míg mások a „mindenből csináljunk pénzt” gondolat jegyében egyenesen eladható hirdetési felületté alakították gépeiket (logojets, például a Ryanairnél). Érdekes irányzatot jelent, hogy egy társaság gépeinek farokrészét egy témához kapcsolódva eltérő módon színezik - ilyen volt például a British Airways Etno-sorozata. A nagyobb légitársaságok általában egy évtizedben egyszer váltanak arculatot – ami a feladat nagyságát tekintve érthető is.

Nem hagyhatjuk említés nélkül megszűnt nemzeti légitársaságunk arculatát: a jellegzetes kék-fehér, továbbá a nemzeti lobogó színeit felvonultató MALÉV-imázs a neves grafikus, Zsótér László munkája, amelyet 1986-tól kezdtek el fokozatosan használni. Ellentétben egyéb nagy állami cégekkel, itt valóban egységes arculatot sikerült létrehozni, amely a gépek megjelenésétől a különféle kiadványok grafikáján át a belsőépítészeti elemekig mindent felölel - nem csoda, hogy bevezetése hosszú éveket vett igénybe.

A gépek belseje kezdetben meglehetősen visszafogott tónusban készült, talán az újszerű közlekedési mód okozta izgalmakat enyhítendő, a 70-es évek vidám trendje azonban ide is betört, így az üléseken, a kabinok falain és a berendezési tárgyakon is megjelentek az erősebb árnyalatok. A 80-as évek a hűvösebb, kék-szürke uralta üzleties külső reneszánszát hozták, és ma is tart az egyszerűsödés trendje.

grafikai design, arculat, logó, légiközlekedés, logo, repülőgép design Icon_print

A Turkish Airlines az FC Barcelona színeiben

A British Airways etno-design sorozata (háttérben)

Tango - Air Canada

Flottaterv a Cathay Pacific-nek

A Finnair-logó

A Finnair nagy vitát kavart új "egyenruhája"

Magángép grafikai terve

Az 50-es éveket idéző retrós design egy Boeing magángépen

Malév-gép

Hagyományos ezüst design a Luxair gépén

Egy belga üzleti szaklap hirdetése a VLM gépén

repülő index 1

repülő index 2

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317