Logomain

Keressük a 21. század Rubik-kockáját!

By Kovács Dániel 2012. február 8. 15:00

szerk at hg dot hu

Rubik Ernőt is csatasorba állítja a MOME a 21. századi Rubik-kocka megtalálásához. A kezdeményezést a hg.hu is támogatja.

A játék komoly dolog – szögezi le Kopek Gábor, a MOME rektora, miközben az egyetem új pályázatáról beszélgetünk. És ez most nem sablon: a MOME az Országos Főépítészi Iroda támogatásával bruttó 2,8 millió forintos összdíjazású játéktervezési pályázatot írt ki. A szervezők szeme előtt nem kisebb vízió lebeg, mint hogy a magyar kreatívok fiókjaiban esetleg ott rejtőzik a 21. század Rubik-kockájának terve. Hogy biztosan felismerjék, a pályázat zsűrijének elnöki posztjára a lehető legilletékesebb szakembert sikerült megszerezni: magát Rubik Ernőt.

Rubik20130604-19838-1rf3e34.gallery

Az 1359 cm³ - Agyalj rajta! címmel kiírt játéktervezési pályázaton még nem publikált kreatív, logikai, készségfejlesztő játékokat várnak, amelyek mérete nem haladja meg az emberi agy átlagos térfogatát, azaz az 1359 köbcentimétert. Emellett okostelefonra és táblagépre fejlesztett játékszoftverekkel is lehet pályázni. A fődíj bruttó kétmillió forint, emellett a MOME és a hg.hu is kiad egy-egy 400 ezer forintos különdíjat.

A díjakon ezúttal nem spórolt a kiíró, a határidőkre viszont nagyon oda kell figyelni. A pályázaton indulni szándékozóknak február 17-ig kell regisztrálniuk. Az első fordulóra anonim pályázati anyagot kell beadni, március 19-ig. A felkért zsűri döntése alapján a második fordulóban a legjobb tíz pályázó és/vagy tíz meghívott tervező vehet részt; itt a prototípus elkészítésére is kapnak támogatást az indulók. Itt május 7. a határidő, az eredményhirdetést pedig május 10-re tervezik. A zsűriben való részvételre hét hazai szakembert kértek fel; Rubik Ernő zsűrielnök mellett a tagok Kopek Gábor, Turányi Gábor építész, Dr. Freund Tamás agykutató, Kelle Antal Artformer képzőművész, Tóth Krisztián kreatív igazgató és Fabricius Gábor kreatív.

Mint a zsűritagok is mutatják, a játék tematikáját a pályázat több oldalról közelíti meg; a végső döntéseknek lehetnek pszichológiai, ökológiai, de társadalmi vetületei is a beérkezett munkák fényében - mondta kérdésünkre a MOME Design Intézetének két oktatója, Koós Pál és Barcza Dániel. A téma azért is különösen érdekes, mert a hatvanas-hetvenes években komoly játékipar működött Magyarországon, mára azonban csaknem teljesen megszűnt – a pályázaton ezért is szabtak mérethatárt, alkalmazkodva a jelenlegi viszonyokhoz. Az persze nehéz és vitatott kérdés volt, hogy lehetséges-e az online fejlesztéseket és a hagyományos, manuális játékokat egy mezőnyben megméretni; végül az döntött, hogy a játék hatásmechanizmusát, élvezhetőségét alapvetően nem ez befolyásolja.

A határidőt technikai okokból kénytelenek ennyire szűkre szabni – szögezte le kérdésünkre Barcza Dániel, – ettől függetlenül az eddigi visszajelzések alapján bíznak abban, hogy szép számmal indulnak hazai tervezők a megmérettetésen. „Biztonsági szelepként” a kiírók úgy döntöttek, a nyitott pályázat mellett néhány műhelyt külön felkér az indulásra, emellett azt remélik, a március elejére tervezett, önkéntes inspirációs workshopon is sikerült majd beindítani a résztvevők fantáziáját, akár a személyes ösztönzés segítségével.

Koós és Barcza a hazai designvilágban szerzett tapasztalatok alapján azt várják: most előkerülnek az elmúlt tíz évben jobb híján fiókban porosodó ötletek, a formatervezők újra életet lehelnek pár elfelejtett koncepcióba. Ilyen szellemiségű pályázat, ráadásul ilyen komoly díjakkal ugyanis nem volt az utóbbi években Magyarországon, nemcsak a terméktervezés, de az online játékfejlesztés terén sem. A remények szerint az a kikötés sem tartja távol a tervezőket, hogy csak nem publikált játékokkal lehet indulni.

Pozitív végkicsengésre számítva a MOME szeretne hagyományt teremteni a pályázatból. A részletek kidolgozásához megvárják az első forduló eredményeit, de a kezdeményezők szerint kétévente reális lenne egy hazai kiírású, de nemzetközi spektrumú játéktervezési pályázat. A nemzetközi designvilágban sokféle pályázat van, témáik a fenntarthatóságtól a járműtervezésen át a divatig és az életmódig terjednek – emiatt érezhető is enyhe csömör a tervezők között, mondják a MOMÉ-n. a játék-tematikát viszont mi vihetnénk be a nemzetközi diskurzusba. Bármilyen elcsépeltnek tűnhet is, Rubik Ernő munkássága erre elég jó alap – figyelmeztet Kopek Gábor: „Magyarország nincs tisztában azzal, hogy mit adott a világnak Rubikkal. Ezen az alapon akár azt is megkockáztathatjuk, hogy Magyarország játéknagyhatalom.” Kopek szerint a Rubik-kocka katalizátor, hiszen földrajzi helyzettől független népszerűsége nem lankad az idővel, talán épp azért, mert valahol a hagyományos közösségi játékok és az egyszemélyes játékok között helyezhető el.

A beérkezett eredményekből a szervezők kiállítást szeretnének létrehozni, amelyet megfelelő színvonal esetén külföldre is kivinnének. Emellett a MOME nemzetközi szakmai kapcsolatait is bevetné, hogy a nyertes tervek sikert arassanak. Persze azt most még nem lehet tudni, milyen eredményekkel zárul a pályázat, ahogyan Kopek Gábor fogalmazott: „a tervezői magatartás váratlansága is része egy ilyen pályázati helyzet értékének”. Ez a pályázat csak egy a MOME számos oktatási és kutatási tevékenysége, a társadalmi párbeszédet katalizáló aktivitása közül, de talán hozzájárulhat ahhoz, hogy a design fogalmának az egyetemen vallott jelentéstartalmát, a kreatív, kritikus, progresszív és integratív magatartásformát tovább népszerűsítse.

design, formatervezés, mome, pályázat, magyarország, rubik ernő, játék, kopek gábor, barcza dániel, koós pál Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317