Logomain

Ébreszt az ablaküveg, üdvözöl a kirakat

By Kovács Dániel 2012. január 10. 10:23

szerk at hg dot hu

Egy év alatt 17 millióan nézték meg a jövő interaktív üvegfelületeiről szóló kisfilmet. De mi valóság a bemutatott technológiából?

Szokatlan internetes karriert futott be egy amerikai üveggyár kisfilmje: a videómegosztóra feltöltött, öt és fél perces munkát alig egy év alatt közel 17 millióan nézték meg. A 150 évvel ezelőtt alapított Corning a videóban a jövő üvegének alkalmazási lehetőségeit mutatja meg, tiszta és praktikus víziót vázolva fel. És hogy mennyire reális ez a jövőkép? Eléggé az: fordulópontnál járunk a digitális technológiák fejlődésében.

Hg03ret20130604-19838-1t51f8p.gallery

A Day Made of Glass - a Corning kisfilmje

 

Tetszés szerint sötétedő ablak, számítógépmonitorként használható fürdőszobai tükör, kijelző a hűtő ajtaján, interaktív buszmegálló, gyors és stabil kapcsolat a telefon és az íróasztal lapja között… Bármilyen békés és családias hangulatú is a kisfilm, azért inkább emlékeztet sci-fire, mint a valóságra. Van azonban egy kis probléma. Mivel a Corningben állították elő az üveget Edison villanykörtéjéhez, itt kezdődött a tévéképernyők képcsöveinek gyártása, innen indult hódító útjára a Corelle és a Pyrex márka, és a gyár ma is bevételének tíz százalékát költi kutatás-fejlesztésre – a videó nézője kénytelen komolyan venni az ígéreteket.

A filmben bemutatott anyagok jó része már ma is létezik – feleli kérdésünkre egy hazai szakértő, Nyéki Zsolt, az új típusú kijelzőkkel és vizuális megoldásokkal foglalkozó ScreenLand Kft. ügyvezetője. Ami igazán megdöbbentő, hogy ezen a területen a szoftverek és hardverek vannak lemaradásban: a kisfilmben látható, elektronikai kábelekkel behálózott üveg például már létezik, de ahhoz, hogy az ott látott képi világ megelevenedjen, ahhoz szükséges lenne minden egyes „kijelző” mögé egy kiszolgáló számítógép – szoftver konfiguráció. Sőt: lehetséges a fürdőszobai jelenet megvalósítása is, már ha akad, aki szívesen olvas munkahelyi e-maileket vagy híreket fogmosás közben.

Persze mindezt meg lehetne csinálni plazma vagy LCD-képernyőkkel is, nem? Természetesen igen, ám az LCD-nek alapvető gátja jelenleg még a méret és a sérülékenység, túl az említett hardverszükségleten. Egy bizonyos méret fölött, amikor a monitorok, tévék elfogynak, ilyenkor jöhet számításba más megoldás. A titok nyitja az a klasszikus technológia, amelyet mindannyian ismerünk gyerekkorunkból: a vetítés. Megfelelő vetítővel és vetített felülettel kristálytiszta kép érhető el. Különös módon a hangsúly itt nem is az előbbin, hanem az utóbbin van.

A projektoros vetítés remek technológia, csakhogy a kapott kép, sok esetben egyáltalán nem nevezhető makulátlannak. Ezzel a problémával a technológia elterjedésének hajnalán, úgy tizenöt évvel ezelőtt szembesültek először a kutatók. A megoldást a vetített felület tökéletesítése jelenti. Az ilyenekből momentán kétfajta termékcsalád van a piacon – mondja Nyéki Zsolt. Az elölről és a hátulról vetíthető „screen-ek” mellett léteznek üvegre vagy plexire ragasztható fóliák is. (Az angol „screen” szót nehézkes magyarra fordítani, hiszen a képernyőről mindenkinek a televízió vagy a számítógép jut eszébe.) A diffúziós screen speciális öntési technológiával készül, és az anyagában eloszlatott kristályok továbbítják a felületére érkező fényt. A kapott kép akár tízszer élesebb és tisztább, mint a hagyományos projektoros vetítésnél, arról nem is beszélve, hogy a vetítővásznak külleme az esetek többségében riasztóan hat sok helyszínen. A technológia felhasználására a legutóbbi Oscar-díjátadó kínált nagyvonalú és látványos példát.

Clearview Rear Projection Film, 83rd Annual Academy Awards

A technológia egyébként önmagában nem újdonság, csak a felhasználása az. A kristályos felületek másféle alkalmazási lehetőséget is kínálnak. Lehetséges például olyan, folyékony polimer anyaggal bevont felület előállítása, amely tetszés szerint beopálosodik (és akár vetítésre is alkalmassá is válik), illetve átlátszóvá válik – mivel a felület belsejében elhelyezkedő kristályok elektromosság hatására átrendeződnek. Ilyesmivel magyarként a CSI-sorozat egyik epizódjában találkozhattunk, amelyben egy szórakozóhely boxainak falát alkotta az anyag, nyitott ajtónál átlátszóvá, zárt ajtónál opálossá válva.

Elektrotranszparens üvegfelület

 

Az üveg- vagy plexifelületre ragasztható fóliák egészen különleges megoldásokat is lehetővé tesznek. A hátulról vetíthető fóliát például tetszés szerint méretre vagy formára lehet vágni, a rávetített kép pedig csak a fólia körvonalain belül jelenik meg – mint például annál az angliai kávézónál, amelynek kirakatában egy kávéscsésze alakú vetített felület hívogatta a vendégeket. De nem kevésbé látványos az ilyen vetítés a mennyezetbe rejtett projektorral a belső térben sem, hiszen a képek akár egy üvegtiszta plexifelület közepén is megjelenhetnek, ami a tévéképernyőkhöz képest összehasonlíthatatlanul elegánsabb megoldás.

High Gain Rear Projection Film

 

Jogos a kérdés, hogy amikor már viszonylag nagy átmérőjű monitorok, tévék léteznek, van-e ennek a technológiának létjogosultsága? A válasz határozott igen. A jelenleg elérhető kijelzők mérete a 60” –os (152 cm) átmérőt nem haladják meg, ami ennél nagyobb, az többmilliós kiadást jelent. Több kijelzőből lehet építeni videófalat, de az ilyen célra gyártott eszközök sem az olcsó kategóriát képviselik. Diffúziós screennel viszont nagyméretű és egységes felületű „képernyő” hozható létre – költséghatékonyan. Ez nem elhanyagolandó szempont manapság, amikor minden felhasználó nagy méretben szeretné termékét, információit kommunikálni, ugyanakkor az ár döntő szerepet tölt be. A másik lehetséges nagy felhasználási terület az otthonok: a belsőépítészet napjainkban fénykorát éli és a szokatlantól eltérő megoldások sokak számára vonzó lehet. Ilyen típusú felhasználásra mutattunk mi is példát a hg.hu Design Award kiállításán használt technológiával.

A technológia alkalmazásának talán legizgalmasabb területét az interaktív felületek kínálják – a fóliázott felületbe épített érzékelővel ugyanis akár több négyzetmétert is érintőképernyővé lehet változtatni. Ez lenne a jövő kirakata? Ha a kisfilmnek igaza van, innen már csak egy lépés, hogy a kirakat felismerjen és azonosítson minket korábbi vásárlásaink alapján, és személyre szabott ajánlatokkal bombázzon.

Interaktív kirakat Antwerpenben

A fentiek alapján voltaképp már ma lehetséges lenne, hogy interaktív, perszonalizált felületekkel találkozzunk, a lakásban és az utcákon egyaránt. A dolognak igazából az ár sem áll az útjában, mivel egy nagyobb méretű vetített felület kialakításának költsége bőven alatta marad egy hasonló nagyságú LCD-képernyős felület árának – mondja Nyéki Zsolt. A piac egyelőre nem fedezte fel a technológia lehetőségeit, hamarosan azonban lehetséges, hogy nevünkön szólít majd a kirakat, és borotválkozás közben céges levelezést bonyolítunk a tükrön.

design, techdesign, tech, corning, screenland, nyéki zsolt, képernyő, screen Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317