Logomain

A Zsolnay pink titka

By Merényi György 2011. december 23. 10:51

szerk at hg dot hu http://giorgionane.blog.hu/

Rozsaszin_galerianyito20130604-19838-1ma7ogg.gallery

a rózsaszín kultúrtörténete

Pink_galerianyito20130604-19838-d75aam.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Apolgariotthonokkedveltteaskeszletemarsorozatbankeszult20130604-19838-32b1f4.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

100_015320130604-19838-1wswm2p.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Boudonokfestoifoltjaakiallitasonjpg100_015220130604-19838-u949xd.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Kancsokviragmotivummaldekoralva20130604-19838-1c8c1xv.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Dermeiergyerekportre1920korulismeretlenfesto20130604-19838-1iznk9p.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

3muchaszlavapoteozisareszlet_1910k_20130604-19838-1ifeo2x.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

4picassobohoca_1904_20130604-19838-h43wd9.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

5picassocsalad_1904_20130604-19838-1i97vhb.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

Abecsikekoriasvazakkicsinyetttmasapikbenigaziritkasag20130604-19838-tjhz9l.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

6kortarsfesto_pongraczeva_viragszirmos20130604-19838-17ztl2e.gallery

a rózsaszín kultúrtörténete

Acsaladihagyomanyszerintezekazelsopinkmazasedenyek20130604-19838-1txv2j6.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Anepifazekassagbolismertszilkeformaalapjankeszulttaroloedenyek20130604-19838-1qp8hqo.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Cserepkalyhazsolnayrozsaszinben20130604-19838-143j6iu.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Aszecesszioformaiezekmardiszedenyekzsolnayrozsaszinben20130604-19838-1ds5rgf.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Polgarikonyhazsolnayedenyekkel20130604-19838-cci3eq.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rozsaszinmazmintaesbenyomojel20130604-19838-ki9j9u.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Zsolnay_index20130604-19838-ur4ip7.gallery

zsolnay_index

Meghivo_1_1_20130604-19838-18rdk9e.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Zs_index20130604-19838-1qm7klz.gallery

zsolnay pink index

Rozsaszin_galerianyito20130604-19838-jr2tw0.gallery

a rózsaszín kultúrtörténete

Dermeiergyerekportre1920korulismeretlenfesto20130604-19838-1nq3mvz.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

3muchaszlavapoteozisareszlet_1910k_20130604-19838-1jewpe2.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

4picassobohoca_1904_20130604-19838-12vqf3d.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

5picassocsalad_1904_20130604-19838-1h6km3i.gallery

A rózsaszín kultúrtörténete

6kortarsfesto_pongraczeva_viragszirmos20130604-19838-xedch5.gallery

a rózsaszín kultúrtörténete

Pink_galerianyito20130604-19838-x2e7nx.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Abecsikekoriasvazakkicsinyetttmasapikbenigaziritkasag20130604-19838-1ck7yna.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Acsaladihagyomanyszerintezekazelsopinkmazasedenyek20130604-19838-l1an1c.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Anepifazekassagbolismertszilkeformaalapjankeszulttaroloedenyek20130604-19838-wdo8z3.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Cserepkalyhazsolnayrozsaszinben20130604-19838-58dxzs.gallery

rózsaszín zsolnay kiállítás

Aszecesszioformaiezekmardiszedenyekzsolnayrozsaszinben20130604-19838-bwjdwt.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Polgarikonyhazsolnayedenyekkel20130604-19838-1yqgkal.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rozsaszinmazmintaesbenyomojel20130604-19838-h123o1.gallery

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Messze megelőzve Barbie és a párduc világát, a pécsi Zsolnay már az 1880-as években divatba hozta a rózsaszínt.

Valószínűleg Barbie-baba keze is jócskán benne van abban, hogy ma milyen asszociációkat idéz fel bennünk a rózsaszín árnyalat, és talán a legritkább esetben jutnak elsőként eszünkbe pink porcelánok. Az idén elkészült pécsi Zsolnay Kulturális Negyed első – és várhatóan állandó - december 21-én megnyitott kiállításán most mégis olyan, 1880-tól több évtizeden át gyártott mindennapos használatra szánt tárgyakban gyönyörködhetünk, amelyeket végtelen gazdag árnyalataiban borít be ez a különleges színű máz. 

Winkler Barnabás építész kitartó gyűjtőszenvedélyének hála, a gyár klasszikus korszakának rózsaszín mázas tárgyait egy több mint ezer darabos páratlan gyűjteményben láthatjuk együtt. A boldogságérzetünkhöz kötődő színnel/mázzal bevont tárgytömeg atlantiszi mélységbe süllyedt nyugodt, derűs világba vezet vissza bennünket. Zsolnay tárgyai a jó ízlés határain belül tesznek eleget a „kellemes látvány” követelményeinek. Színhasználata bizonyos szempontból ellent is mond mindannak, amit a rózsaszín kultúrtörténetéről tudunk.

A rózsaszín rokonához, a piros színhez hasonlóan izgatóan hat, megszámlálhatatlan árnyalatában pozitív és negatív karakterek és érzelmek hordozójává is válhat. Kétségtelenül boldogságérzetünkhöz is kapcsolható, ennek egyfajta vizuális megjelenítése köthető a rózsaszínhez. A "roseus" megnevezést ókori római természetleírásokban Lucretiusnál olvashatjuk először, a vöröses árnyalatú hajnalpír leírásánál. A német nyelvterületen a 14. században már használt "pinken" kifejezés nemcsak a virág színére, hanem annak növekedésére (fodrosodására) is vonatkozott. A 18. századi francia árvaházakban az árnyalatot kisgyerekek nemek szerinti megkülönböztetésére használták: a rózsaszín a lányoké, amíg a kékes szín a fiúké volt. Amerikában az 1868-ban megjelent Louisa Alcott Mae: Little Women című regényének hatására végképpen a leányok „alapszínévé” vált a rózsaszín annak ellenére, hogy 1918-től az 1940-es évekig megfordult a helyzet. E pálfordulás magyarázata is érdekes: a rózsaszínt markánsabbnak tartották, ezért is feleltették meg a fiús karakternek, a nála finomabb kéket pedig a kecsesebb lány karakternek. Ám a tradíció úgy tűnik, itt is erősebb volt a modernizáló törekvésnél. Mindenesetre a náci uralom idején a sárga csillag mellett a rózsaszín háromszög már a homoszexuálisok megkülönböztetésére viselt jelvénnyé változott.

A rózsaszín boldogságérzetet közvetítő hatását elsőként a 18. századi Európában kiteljesedő barokk-rokokó művészet és tárgykultúra helyezte fókuszba . Ez nemcsak pompás tónusváltozataira, hanem jelentésbeli gazdagságára is vonatkozik. A frivolságon keresztül (pl. Boucher aktja) az idill felvillantásáig (pl. biedermeier kettős portré), a meghittségtől (pl. Picasso bohóccsaládja) a néplélek karakterének megjelenítéséig (pl. Mucha szláv mítosz ciklusának epizódja), egészen a tökéletesség kompozíciójáig (pl. Pongrácz Éva kortárs festménye) minden esetben központi helyet követel magának a színek e királynője. Nem véletlenül csodálkozunk rá a versailles-i palota magántermei tapétáinak és textiljeinek rózsás, cukormázas világára. Mindezek visszfénye köszön vissza például a fertődi Esterházy-kastély sala terrenájának dekoratív fűzér rózsáiban, vagy az azidő tájt Európában alakult porcelánmanufaktúrák tárgyainak nemegyszer idillikus világában is.

E kultúrtörténeti bevezetőből is kitűnik, hogy a rózsaszín jelenléte, jelentése a megszokottnál erősebben vet fel ízlésbeli kérdéseket. Ezért is reveláció és figyelemreméltó a pécsi Zsolnay-gyár rózsaszín felfogása. 

A bemutatott tárgyak mindenekelőtt funkcionálisak. Meglepően moderneknek is tűnnek különösen akkor, ha képzeletünkben felvillantjuk e korszak díszektől terhes, historizáló hátterű tárgyteremtő világát. Az egyszerű formáknak a népi fazekasságból hozott funkcionalitása, Zsolnay saját kísérletezésű mázaival egy polgári világ derűs hétköznapjaiba is elvezetnek. Bennük a korabeli Pécs és környékének gazdag hagyományai tükröződnek, hiszen e tárgyak a népi-paraszti tárgykultúra formáit örökítik át. 

A manufakturális körülmények között kézzel formázott és egyedi mázazással készül fajansz tárolóedények (bödönök, kancsók, sütő-főzőedények egyéb használati tárgyak) mellett azonban megjelennek az akkor indult gyári tömegtermelés produktumai is. Így e gyűjtemény a Zsolnay-gyár története legfontosabb pillanatának a lenyomatát is hordozza: a pillanatot, amikor a manufakturális tárgykészítés mellett a sorozatban gyártott, művészien formált tömegáru is megjelent. Mondhatjuk: a modern design megszületésének pillanata ez. 

A kiállításon is látható „lótuszvirág” sorozat tárgyain például szintén felcsillan a Zsolnay-féle rózsaszín máz. A ruzs-edények sorain végigtekintve leginkább a kézi gyártásból adódó változatosság gyönyörködtet: nincs két egyforma forma, nincs két azonos színárnyalat. Különös festői világ is feltárul e tárgytömeg láttán. 

“Az emeletet végestelen-végig a rózsaszínedény-raktár foglalta el: háromszázharminc különböző forma, nyolcszáznegyven nagyságban, illetve kivitelben. Volt itt minden: a játékedénykéktől kezdve a konyhaedényen át a harmincliteres zsírosbödönig, a mosdó- és étkészletektől a fényarannyal díszített vázákig és hamutartókig. Amikor a déli hosszú ablaksoron besütött a nap, még a levegő is rózsaszínűnek látszott.” - olvashatjuk a gyár e korai időszakára emlékezve Mattyasovszky Zsolnay Margit írásában.

Jóllehet Mattyasovszky Zsolnay Lászlótól ismerjük a rózsaszín máz későbbi leírását, e mázak azonban még leginkább kísérletezés, gyakorlati tapasztalatok alapján születtek. Zsolnay Vilmosnak az 1870-es években végzett mázkísérletei nyomán derülhetett fény arra, hogy a krómoxid különféle rózsaszín árnyalatokra festheti az alapmázat. Alaposabb anyagvizsgálat derítheti ki, hogy Zsolnay és mesterei milyen praktikákkal is dolgoztak. 

A fénykor világhírű eredményei ugyanis leginkább Zsolnay Vilmosnak és nagyszerű munkatársainak kísérletező kedve nyomán születtek. A rózsaszín mázzal kapcsolatos kísérleteiről, az eozinos-máz létrejöttében is kulcsszerepet játszó Petrik Lajos számolt be a korabeli szaksajtóban. Ez a kísérletező kedvből és a kitartó munkából fakadó folyamatos megújulás eredményezte később azt a technikai és ennek nyomán kibontakozó művészi gazdagságot, amely a pécsi Zsolnayt korának legjelentősebb európai gyárai közé sorolja. Ez egyúttal meg is különbözteti ezektől, ám e munka, - a Zsolnay és a kortárs európai kerámiagyártók összehasonlító vizsgálata - még várat magára és tartogathat meglepetéseket. 

Ideje volt tehát annak, hogy a gyár művészi hírnevét reprezentáló Gyugyi-gyűjtemény mellett a mostani kiállítás is létrejöhessen. Várjuk az eozinos-mázzal készült tárgyakat bemutató anyagot ugyanúgy, amint a Zsolnay-család történetét követő, közeljövőben megnyíló kiállítást.

design, kiállítás, kiallitas, iparművészet, porcelán, magyar design, gyár, kerámia, pécs, edény, tárlat, zsolnay, merényi györgy, eozin, zsolnay kulturális negyed, kultúrtörténet, gyűjtemény, kiállítas Icon_print

a rózsaszín kultúrtörténete

rózsaszín zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

a rózsaszín kultúrtörténete

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

zsolnay_index

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

zsolnay pink index

a rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

A rózsaszín kultúrtörténete

a rózsaszín kultúrtörténete

rózsaszín zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

rózsaszín zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Rózsaszín Zsolnay kiállítás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317