Logomain

Évi több millió ruhára

By Séllei Lilla 2011. december 9. 09:37

szerk at hg dot hu

Buyer_capsula_1_50020130604-19838-hnzvex.gallery

A hivatásos vásárló, Baráth László_500

Buyer_capsula_2_50020130604-19838-1ym8bv8.gallery

A hivatásos vásárló, Baráth László_500

Buyer_capsula_50020130604-19838-ee2kea.gallery

A hivatásos vásárló, Baráth László_500

Buyer_capsula_24020130604-19838-xwvafa.gallery

A hivatásos vásárló, Baráth László_240

Tényleg vannak olyanok, akik főállásban vásárolnak, és ezért kapják a fizetésüket? Igen, ők a buyerek!

Tényleg vannak olyanok, akik főállásban vásárolnak? Igen, ők a buyerek! Itthon keveseknek adatik meg, hogy ezt a hihetetlen, nők számára biztosan mesébe illő munkát űzzék. Egy nemrég nyitott multibrand üzlet hivatásos buyerével, Baráth Lászlóval beszélgettünk munkájáról és annak kulisszatitkairól.

:image_85010
Baráth László, buyer

A buyerek munkakörét magyarul talán leginkább a hivatásos vásárló szavak írnák körül. Ők azok a személyek, akik egy-egy üzlet megbízásából járják a divatheteket, a vásárokat, és kiválasztják, hogy egy év múlva mi is kerüljön az adott üzlet polcaira. Ehhez a hivatáshoz nemcsak kitűnő divatérzék, de a könnyűipar ismerete és gazdasági rálátás is szükségeltetik.

Már a hazai divathetekről szóló cikkünkben szóba kerültek a buyerek. A külföldi divatesemények a szakmának szólnak, a divatújságíróknak, a stylistoknak és persze a buyereknek. Így a világ számos pontján üzemelő boltok már a divathetek folyamán eldöntik, hogy szűk egy év múlva mivel is töltik fel árukészletüket. Itthon ez nem így működik: szűkebb a piac, így a magyar tervezők és a magyar designer boltok üzemeltetői ismerik egymást, nincs szükség egy harmadik közvetítő személyre. Mivel pedig a megrendelt mennyiségek sem olyan magasak, így olyan hosszú átfutási idő sem kell. A hazánkban működő nagy márkák pedig a legtöbbször központilag meghatározott árukészlettel dolgoznak, így nincs szükség buyerre. Kivéve persze néhány üzletet...

Baráth László már egész kiskorában közel került a divathoz, hiszen édesanyja modellező szabászként dolgozott. Ennek köszönhetően már nagyon korán megtanultam a színek, az anyagok és a formák használatának fortélyait, hogy ezek segítségével milyen előnyössé lehet tenni a megjelenést. Fodrászként majd stylistként kezdte pályáját, így hamar a divatvilágban találta magát. Egy jó ideje az Armani üzlet kínálatáért felel, de ettől az évtől a novemberben kinyitott, magyar Capsula Multibrand Store buyere is. Az új üzlet bemutatóján mesélt nekünk nem mindennapi szakmájáról.

:image_85009
A Capsula Multibrand Store belülről

Az év vége a legtöbb embernek a hajtásról szól, és ez talán duplán igaz a buyerekre. Az ősszel rendezett tavasz-nyári fashion weekek után, decembertől egészen február végéig zajlanak a következő őszi-téli kollekciók bemutatói. “A buyerek már a bemutató előtt megveszik a kollekciónak azt a 80 százalékát, amit szeretnének” - tudtuk meg Lászlótól. A bemutatót követően a maradék 20 százalékot is beszerzik. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy szokványos vásárlást. A buyerek üzlete éppen olyan mint bármelyik bolt, csak éppen sokkal, de sokkal hatalmasabb, hiszen itt az egész kollekció megtalálható.

És, hogy mi az a szemérmetlenül nagy összeg, amit egy buyer elkölthet? “Mindig az adott üzlet méretétől és a piac nagyságától függ az összeg. Szezononként előre meghatározott keretből lehet gazdálkodni” - mondta László. És hogy ez az összeg mekkora? Talán egy kis támpontot ad, ha eláruljuk: a Capsula legdrágább darabjának az hét számjegyű.

Márkától és divatháztól függ, hogy mennyire nagy és hogy mennyire exkluzív az a hely, ahol a buyerek vásárolnak. De az általában közös, hogy minden buyernek személyes eladója van. Az eladók minden kérdésre válaszolnak és mindenben a vevő segítségére vannak, a ruhákat a kért méretben, színben és anyagban megmutatják, de lehetőség van arra is, hogy a hivatásos vásárló modellen tekintse meg az adott darabot. “Én meg szoktam kérni az eladókat is, hogy vegyék fel a ruhát, hiszen kíváncsi vagyok, hogy hogyan állnak egy nem 180 centiméteres modellen, hanem egy normál testalkatú nőn” - jegyezte meg László.

:image_85011
A Capsula Multibrand Store belülről

A jó buyer pontosan eltalálja a vevő ízlését, és ahhoz igazítja a kínálatot. Baráth László szerint a legfontosabb buyer tulajdonság a széles látókör, hogy a szakember ne a saját ízlése szerint vásároljon! Ezen kívül nagyon fontos, hogy tökéletesen ismerje a saját országának célcsoportját és piacát, hiszen nekik vásárol. Ezt nem lehet itthon egy iskolában sem elsajátítani, ezt László is megerősíti: “Egyelőre a buyerek legjobb iskolája az élet és a divatszakmában eltöltött hosszú, kemény évek. Persze lehet különböző végzettségeket szerezni, de rálátás és némi intuíció nélkül senki sem válhat sikeressé ebben a szakmában.”

Baráth László New York kivételével az összes nagy divathetet végiglátogatja, így Milánóban, Londonban és Párizsban is megfordul. A válogatásnál nem egy nőideál, hanem a piac lebeg a szeme előtt, hiszen a legfontosabb az, hogy az általa kiválasztott darabokat később el tudják adni. A Capsula üzlet árukínálatának az összeválogatásánál sok tapasztalat állt már a rendelkezésére. A világosan körvonalazódott igények szerint válogatta össze László a különböző márkák és divatházak kreációit úgy, hogy azok összhangban álljanak, és egymással jól párosíthatóak legyenek. Ő is az általa képviselt üzletek ruháiban jár, hiszen ezzel is bemutatja a kínálatot, mivel kedveli is Giorgio Armani, a Dolce & Gabbana és Yves Saint Laurent termékeit. Saját szokásairól csak annyit mondott: “Mindig is szerettem vásárolni, de mióta hivatalosan is buyerként dolgozom, sokkal tudatosabban űzöm ezt a tevékenységet”.

üzlet, divat, magyar divat, buyer Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317