Logomain

Non-profit ügynökség, szerelemprojektekkel

By Müller Kinga 2011. november 25. 10:50

szerk at hg dot hu

Mire fel „design műhely”, mi történt eddig és mik a hosszú távú tervek: a MOME line alapítójával, Bakos Maximmal beszélgettünk.

Hello Wood 2011, OurDanube, Budapest Design Meetup és Pfizer workshop: csak néhány sikeres projekt, melyeknek a designon kívül van még közös keresztmetszete. Ez pedig nem más, mint az eseményeket életre hívó szervező csapat, a MOME line - design műhely. Arról, hogy a MOME line miért „design műhely”, hogyan tölti be a művészeti oktatás és az üzleti vagy épp társadalmi célú beruházások közti űrt és milyen irányba bővült alapítása óta tevékenységi köre, a nonprofit szervezet alapítójával és jelenlegi ügyvezetőjével, Bakos Maximmal beszélgettünk.

Bakos_maxim20130604-19838-17miyvc.gallery

Hg.hu: Ha jól tudom, Te nem a MOME-n végeztél. Honnan jött az ötlet, hogy a MOME diákjai számára hozz létre egy szervezetet?

Bakos Maxim: A koncepció 2008-ban született, amikor a MOME rektorával, Kopek Gáborral beszélgettem az egyetem oktatáson kívüli tevékenységéről és miután világossá vált, hogy rengeteg a megkeresés a cégek részéről, ám nincsen, aki fogadja azokat, megszületett az ötlet: szükség van egy olyan csoportra, amely a piacot összeköti az egyetemmel és így élő feladatokkal színesíti a hallgatók egyetemi éveit. Az igény megvolt és a lehetőség is adott volt, így elkezdtem kitalálni a részleteket és közben lelkes társakat is találtam magam mellé.

Hg.hu: Kikkel alapítottátok a MOME line-t?

Bakos Maxim: Mindenki a kreatív szakma különböző területein dolgozik és korábbi közös projektből vagy egyéb ismeretség révén már többször találkoztunk. Pozsár Péter építész, Ráday Dávid média designer, Huszár András építész és Cosovan Tamás formatervező is rögtön igent mondott a felkérésre.

Hg.hu: Miért éppen a nonprofit formát választottátok?

Bakos Maxim: A csoport egyik célja az volt, hogy lehetőséget teremtsen a diákoknak, akik így éles feladatok keretében próbálhatják ki magukat és már a diplomázás előtt szakmai tapasztalatokat gyűjthetnek. Nem a profit termelés volt a célunk, hanem a piac felé közvetíteni a diákokban rejlő kreatív potenciált. A csoport tagjai ekkoriban sok energiát fektettek a MOME line-ba, teljesen önkéntes alapon, amiért azóta is hálás vagyok nekik. Most is sokban segítik munkámat, nélkülük elképzelhetetlen a MOME line.

Hello Wood - 2011

Hg.hu: Te hol végeztél és milyen tapasztalatokkal alapítottad ezt a máig sikeresen működő szervezetet?

Bakos Maxim: Bár a nagymamám álma az volt, hogy bankár leszek, nekem korábban még nem voltak ilyen szilárd elképzeléseim a jövőről. A Közgázon végeztem és már elsőéves koromtól a legkülönbözőbb munkahelyeken dolgoztam: voltam barterkereskedést koordináló kft.-nél, pénzügyi és szervezetfejlesztési tanácsadó cégnél, siklóernyős iskolánál szervezőként, majd a suli után Londonban, vendéglátósként is dolgoztam. Amikor onnan visszajöttem, alapítottam egy pályázatíró céget, ennek kapcsán jutottam el a MOME-hoz is.

Hg.hu: Milyen szálak fűznek jelenleg az egyetemhez titeket?

Bakos Maxim: Először az egyetem keretein belül bonyolítottuk tevékenységünket, irodát is kaptunk a MOME-tól, majd szép lassan saját lábra álltunk és ma már 100%-ban önfenntartóak vagyunk. Az első sikeres pályázat, amelyet megszerveztünk, a Vodafone felkérésére történt 2008-ban, amelyen minden MOME diák indulhatott és rendszeres konzultációs lehetőséget is biztosítottunk a számukra. Az oktatók lelkesen segítettek és a Vodafone is elégedetten zárta a projektet. Az oktatók és hallgatók azóta is szerves részei projektjeinknek, az egyetemmel pedig szoros szakmai együttműködésben, de önálló jogi entitásként működünk.

Digitális design tanfolyam

Hg.hu: Az első sikeres pályázat óta gondolom, sok minden változott. Hogy formálódott működésetek?

Bakos Maxim: Már az elejétől kezdve rendszeresen találkoztunk, folyamatosan finomítottuk koncepciónkat, és ha valami nem működött jól, azt átszerveztük. A felállás azóta is hasonló. Az operatív döntéseket főképp én hozom meg, a stratégiai dolgokat pedig közösen találjuk ki, szakmailag teljes mértékben megbízva egymásban. Sokan csatlakoznak hozzánk 1-1 projekt erejéig, szeretünk más szervezetekkel együtt dolgozni.

Hg.hu: Nehéz volt beindítani ezt a gépezetet?

Bakos Maxim: A megbízások keresésével sosem volt igazán gondunk: a kezdetektől folyamatosan jöttek felkérések a MOME-n keresztül, általában belső, esetenként országos pályázatokra. Talán az egyetlen nehézség, amellyel meg kellett küzdenünk, hogy a diákok tekintélyét megerősítsük és ledöntsük azokat a sztereotípiákat, hogy ők akár ingyen is jó munkát tudnak végezni. Idővel ezek az ingyenes megkeresések lekoptak és azóta nem is vállalunk olcsó munkát. Tevékenységi körünk pedig egyre csak bővült.

Hello Wood 2011: Kapolcstól a Szigetig

Hg.hu: Milyen tevékenységeitek vannak jelenleg?

Bakos Maxim: Három irányvonalat tudnék meghatározni: design műhely, oktatási tevékenység és szerelem-projektek.
Design műhelyként több mindennel is foglalkozunk, például tervezési megbízásokkal, legyen szó bármilyen MOME-s tevékenységről: arculattervezés, grafikai tervezés, animáció, fotó, videó, digitális tartalmak, építészet, belsőépítészet, ipari formatervezés, kerámia, üveg- vagy fémműves munkák. Saját, folyamatosan bővülő adatbázisból választunk diákokat egy adott feladatra, ahol szakmai vezetőt is mindig társítunk a fiatalokhoz.
Pályázatokat is meghirdetünk, melyek mindenki számára nyitottak és fejvadászatot is vállalunk, hisz sokan kérnek tőlünk ajánlásokat egy-egy munkára.
A felnőttoktatás egy új irányvonal az életünkben, de nagyon sok energiát fektetünk bele és kíváncsiak vagyunk rá, milyen irányba alakul. Korábban mi szerveztük a PreMOME-t és most indult Digitális Design tanfolyamunk is, ahol a webdesignon kívül a különböző digitális eszközökre, platformokra való tervezés kap hangsúlyt.

Hg.hu: Milyen szerelem-projekteket vittetek véghez a MOME line-nal?

Bakos Maxim: Mivel rajtam kívül mindenki kreatív szakmákat űz, gyakran olyan projektekkel is foglalkozunk, melyet egyikünk vet fel külső ötlettől vezérelve és ilyenkor legtöbbször nagy lelkesedéssel bele is vágunk annak megvalósításába. Ilyen nekem a Design Meetup, amit egy barátom hasonló rendszerű, IT témájú programja ihletett. Engem maga a meetup fogott meg, ami egy speciális előadási forma, ahol a koncentrált prezentációkat a hallgatósággal való beszélgetés követi. Az első Budapest Design Meetup-ot 2009-ben tartottuk meg, az egyetem menzáján, ahova magunk cipeltük a hangfalakat is. A program azóta kinőtte magát és a KINO moziban már nagy érdeklődésnek örvend a havonta-kéthavonta ismétlődő rendezvény.

Hg.hu: A Hello Wood is ilyen projekt?

Bakos Maxim: Igen, ennek az ötlete Pozsár Pétertől származik. Az itthoni első fesztivált 2010-ben szerveztük, négy faépítő csapat részvételével. Az idei évre a résztvevők száma kibővült hat faépítő csapatra és három tipográfus, valamint három filmes csoport is csatlakozott a workshophoz. A Hello Wood a különböző egyetemek diákjai közti együttműködést és a közös alkotást erősítő koncepció pilot projektje, amivel jövőre már nemzetközi vizekre is szeretnénk evezni.
Az OurDanube projektben is hasonlóan vettünk részt az Újirány Építészirodával. A Kobrizsa Ádám alapötletéből kiinduló programsorozat fő célja, hogy felhívja a figyelmet a Duna előnyeire és kihasználatlanságára, különböző szakmákat kapcsoljon össze. Ez is egy többéves projekt, melyben évente ismétlődően, egyre színesebb programokkal szeretnénk részt venni.

OurDanube

Hg.hu: Mik a terveitek a közeljövőben?

Bakos Maxim: Sok mindenen dolgozunk most egyszerre. Mivel a piac nem úgy muzsikál, ahogy azt sokan szeretnénk, mindenféle fejlesztésbe kezdtünk. Ugyanis azt olvastam még régen valamelyik közgazdasági tankönyvben, hogy a legjobb, amit egy recesszió során tehetsz, hogy fejlesztesz.

Most indult el a Hello Wood 2012 tervezése, program, helyszín, szponzorok, együttműködők. Mindezt még ebben az évben kell megtervezni. Folyamatosan fejlesztjük a digitális design tanfolyamunkat és 2012 elején egy-két új tanfolyammal is előrukkolunk. Ezen felül átalakul a szolgáltatási struktúránk is. Nem kell semmi radikális dologra gondolni, nem fogunk például designer drogokat tervezni, inkább a hangsúlyok tolódnak át, alkalmazkodni kell az új helyzethez. A meetup is átalakul, úgy érezzük, hogy ebben a formában ennyi volt benne. Most egy másik szintre kell emelni, ezért is kezdtünk el tárgyalásokat folytatni a Design Terminállal. Egyfajta pilot projektet szeretnénk elindítani, a kettőnk együttműködésével.

Sok ötletünk van még, amit szeretnénk megvalósítani, például keresünk egy 5-800 m2-es központot, ahol egy design inkubációs házat hozhatunk létre, de ez a jövő zenéje. Szerencsére több az ötlet, mint az erőforrás. Vagy sajnos, nem is tudom. Viszont az ötletekből csak akkor lesz valami, ha rengeteg munka és akarás is társul hozzá, máskülönben csak ötlet marad. Hadd zárjam ezt a gondolatot kedvenc Thomas Edison idézetemmel: „Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.”

design, mome, magyar design, interjú, mome line, müller kinga, hello wood, bakos maxim Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317