Logomain

Dávid-csillagtól a háromszögmátrixig

By Ongrádi Melinda 2011. október 22. 10:00

szerk at hg dot hu

Lepsenyi_nyito20130604-19838-1jx4hli.gallery

Lepsényi Imre és az IKI brossúrái

Iki_120130604-19838-i3qu73.gallery

Lepsényi Imre IKI

Red_dot_berlin20130604-19838-qyoljz.gallery

Red Dot díjátadó Berlinben

Kassak_120130604-19838-vyiw3p.gallery

Kassák Múzeum - névjegyek

Kassak_220130604-19838-1whh5s1.gallery

Lajos Kassák. Botschafter der avantgarde 1915 - 1927

Kassak_320130604-19838-1d4k3k5.gallery

Lajos Kassák. Botschafter der avantgarde 1915 - 1927

Iki_galerianyito20130604-19838-1o2eus4.gallery

Az IKI arculati elemei; kép © Lepsényi Imre

Iki_2_galeria20130604-19838-18kmi5x.gallery

IKI, belső táblázás; kép © Lepsényi Imre

Iki_3_galeria20130604-19838-ermtcz.gallery

IKI brossúra, meghívó; kép © Lepsényi Imre

Iki_4_galeria20130604-19838-1v4b4hr.gallery

IKI műsorfüzet; kép © Lepsényi Imre

Iki_5_galeria20130604-19838-2gym1j.gallery

IKI műsorfüzet; kép © Lepsényi Imre

Iki_720130604-19838-123n5b6.gallery

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

Iki_7_ok20130604-19838-bneu0d.gallery

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

Iki_820130604-19838-1s2b45g.gallery

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

Iki_920130604-19838-xed927.gallery

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

Iki_1020130604-19838-1vgqd3q.gallery

IKI betűkészlet; kép © Lepsényi Imre

Izrael és a kortárs design találkozása Budapesten: rangos díjat nyert az Izraeli Kulturális Intézet arculata.

Gyökereiben azonos, mégis mindig más és más: ez az alapvonás talán a legszembetűnőbb a budapesti Izraeli Kulturális Intézet arculati elemire tekintve. A különös kettősség a világ egyik legrangosabb nemzetközi designdíja, a Red Dot zsűrijének tetszését is elnyerte: kommunikációs design kategóriájában Lepsényi Imre művészeti vezető, grafikai tervező, Keltai Ágnes brandingszakértő és Fábián Áron grafikus munkája megkapta a „red dot: best of the best” titulust, első hazaiként elnyerve a kategória legkiemelkedőbb munkáinak járó elismerést.

A világ első izraeli kulturális intézete nyílt meg Budapesten 2010 szeptemberében. Kísérlet maga az intézet, és kísérletezés volt karakteres arcának megkeresése is. Lepsényi Imre tervezővel többek között arról beszélgettünk, hogyan egyesült e budapesti sikersztoriban az izraeli identitás és a kortárs design.

hg.hu: Mivel járt a díj, mennyiben változtatja meg egy tervező életét?
Lepsényi Imre: Nyugat-Európában mindenhol ismerik és elismerik a Red Dot díjat, Berlinben is mindenki tudta, hogy mit jelent - ez egy piaci, ipari díj, a designipar elismerése. A kommunikációs design kategória csak pár éve létezik, és még nem is futott fel igazán. A munkánk egy évig fent lesz majd a honlapon. Szerintem ez a díj nagyon jó dolog, jól lehet használni munkaszerzésre, működik. Magyarországon viszont kevésbé ismerik, pedig itt is vannak olyan munkák, amelyeket nevezni lehetne. Egyébként a tervezők és az ügyfelek is nevezhetnek, de már maga a nevezési folyamat is sok munkával jár.

A nevezett pályamunkákból rangos zsűri válogat. A mennyiség miatt maga a zsűrizés is kemény munka lehetett; ezzel kapcsolatban rendkívül pozitív érzés jött le a díjátadón, nagyon lelkiismeretes csapat végezte az értékelést.

hg.hu: Mik voltak a kiindulópontok az Izraeli Kulturális Intézet arculatának tervezésekor, mennyire kaptatok szabad kezet?
Lepsényi Imre: Szerencsére nagyon jó csapattal sikerült együtt dolgozni. Rendkívül nyitottak voltak, és megengedték nekünk, hogy kísérletezzünk – valójában maga az intézet is egy kísérlet, hiszen a világ első izraeli kulturális intézetéről van szó. A branding folyamatában az ügyfél egyébként is nyakig benne van; ha jó az együttműködés, akkor jó a végeredmény is. Ebben az esetben a megrendelő mindenképpen egy kifejezetten nyitott intézmény képét szerette volna mutatni, mi pedig nagyon erős, kortárs kommunikációt akartunk mindehhez. A városi utcaképben is megjelenik maga a ház, ráadásul az intézményből lehet, hogy nemzetközi hálózat lesz majd. A szakmai szempontokon túl pedig azt is szem előtt kellett tartani, hogy mi Izrael. Mindezt vissza kellett tükrözni a vizualitásban – ami formákkal, színekkel járható körbe. Jeleket kerestünk, és a folyamatban voltak nemek is, hogy mi nem Izrael; a nemek mentén is kommunikáltunk. Így alakult ki a karakteres logó, és a logóhoz kapcsolódó vizuális jel – ez utóbbi viszont egy nagyon megengedő háromszögmátrix, ami publikációról publikációra egyedi tud lenni. Ez a nyitottságból jött: nyitottnak kellett lenni esetleg egy másik város befogadására is, vagy egyes témakörökre, így a különféle eseményekhez különféleképpen hangolt mátrixokra van szükség. Ez nem gyengíti az arculatot: az amennyire nyitott, egyben annyira erős, beazonosítható is.

hg.hu: Hogyan jelenik meg a koncepcióban Budapest?
Lepsényi Imre: A logóban feliratként jelenik meg, de egyébként nincs jelen, mivel elképzelhető, hogy más nagyvárosokban is nyílik majd ilyen intézet. Én személy szerint egyébként már várom ezt, de ez persze nem az én hatásköröm…

hg.hu: Hogyan alakult ki a vizuális megjelenés?
Lepsényi Imre: Szerencsére Izrael nagyon sokszínű, ugyanakkor kevés olyan jel van, amely azonosítható egész Izraellel. Amikor azt kerestük, hogy mely jelek vállalhatók, az egyik kiindulópontunk a zászló volt. A Dávid-csillag szerkesztési elvéből jött a háromszögmátrix; ahogy a zászlót szerkesztették, azt bővítettük, az lett a mi játékterünk. A másik kiindulópontot a színek jelentették: ezek Izraelben mások, mint itt, ott színesebb az utcakép, más a színek dimenziója. Az erős színfeszültség aztán könnyen válik játékosság.

hg.hu: Milyen visszajelzéseket kaptatok, milyen volt az elgondolás fogadtatása?
Lepsényi Imre: Izraelből is nagyon jó visszajelzéseket kaptunk – ez egyébként egy erős kihívás volt, innen Budapestről megalkotni az izraeli identitást. Dan Reisinger magyar származású neves izraeli grafikusművész is pozitívan nyilatkozott.

hg.hu: Milyen munkákon dolgozol jelenleg? Mennyire kacsintgatsz például külföld felé?
Lepsényi Imre: Például a Kassák Múzeum arculatán – nagyon jó feladat, élvezem, hasonlóan jó párbeszéd alakult ki a megrendelővel, mint az IKI-nél. Kassákról kommunikálni, aki maga is kommunikált, óriási kihívás – felhozni kortárs szintre pedig hatalmas felelősség, és egyben veszélyes dolog is: el lehet őt vinni abba az irányba is, hogy akár egy láthatatlan múzeumi szereplővé váljon, holott vannak olyan gondolatai, amelyek ma is aktuálisak.

Ez a fajta munka egyébként erős együttműködést kíván az ügyféllel, ezért nem tudom elképzelni, hogy távmunkában végezzem. Sok munkát el lehet látni neten keresztül is, de a branding esetében a személyes jelenlét fontos, nagyon sok mindent elárul. Ez a műfaj egyébként is részben mindenképpen pszichológia, ezért is van rá külön ember. Ez egy jelentésekkel való munka, egy másik szakma. Kifejezetten fontos az összhang: nálam mindig ki is derült, ha az nem működik megfelelően egy ügyféllel, akkor nem is jutottunk el a közös munkáig. Egyébként az ügyfél maga is kicsit megváltozik egy ilyen projekt során: hacsak nem teljes mértékben önazonos, keresi az identitását, a cége helyét. Sok esetben érzelmekről, érzésekről van szó, és azok között válogatni meglehetősen furcsa dolog.

hg.hu: Mennyire lehet felmérni a munka hatásait, milyen visszajelzéseket kapsz később?
Lepsényi Imre: Bizalmi helyzetbe kerülünk az ügyféllel, tartjuk a kapcsolatot, így tőlük kapok visszajelzést. Olyan fél év után már lehet látni az eredményt, akkor már számokban is mérhető a siker. Az a tapasztalatom egyébként, hogy nagyon nagyot lehet lendíteni egy cég vagy szervezet helyzetén egy jó arculattal, ha azt jól is használják. Ma már egyébként egy múzeumnak, egy kulturális intézménynek is fontos, hogy számokkal is kimutathatóan sikeres legyen. Egyébként is szeretek ilyen intézményekkel együtt dolgozni – még több lehetőséget látok egy ilyen munkában, még bonyolultabb feladat, mint egyébként. Nekem amúgy is leginkább a gondolatok fontosak, az elemző, lebontó majd konstruáló folyamat, a gondolatok és a vizualitás találkozása.

hg.hu: Mérnöknek tanultál, hogyan kanyarodtál a design területére?
Lepsényi Imre: Igen, villamosmérnökként végeztem, de a vizualitás érdekelt. A tervezői munka és a mérnöki amúgy nincs nagyon távol egymástól - legalábbis az én esetemben; a konstrukció, a rendszer felépítése, egy arculat logikus összerakása a mérnöki feladatmegoldással rokon, tehát részben tudom hasznosítani a tanultakat.

grafikai design, arculattervezés, magyar design, branding, lepsényi imre, keltai ágnes, red dot díj, izraeli kulturális intézet arculata, fábián áron Icon_print

Lepsényi Imre és az IKI brossúrái

Lepsényi Imre IKI

Red Dot díjátadó Berlinben

Kassák Múzeum - névjegyek

Lajos Kassák. Botschafter der avantgarde 1915 - 1927

Lajos Kassák. Botschafter der avantgarde 1915 - 1927

Az IKI arculati elemei; kép © Lepsényi Imre

IKI, belső táblázás; kép © Lepsényi Imre

IKI brossúra, meghívó; kép © Lepsényi Imre

IKI műsorfüzet; kép © Lepsényi Imre

IKI műsorfüzet; kép © Lepsényi Imre

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

IKI háromszög-textúra; kép © Lepsényi Imre

IKI betűkészlet; kép © Lepsényi Imre

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317