Logomain

A nemzeti együttműködés divatja

By Séllei Lilla 2011. november 15. 14:25

szerk at hg dot hu

Zoob_kati_120130604-19838-ttoap2.gallery

Zoób Kati a Katti Zoób márka tervezője_500

Attidude_2_50020130604-19838-1i593me.gallery

A Kézmű és Zoób Kati közös márkája az Attitude_500

Attitude_1_50020130604-19838-1mefq3i.gallery

A Kézmű és Zoób Kati közös márkája az Attitude_500

Attitude_24020130604-19838-yce7x8.gallery

A Kézmű és Zoób Kati közös márkája az Attitude_240

A kormány komoly lehetőséget lát a könnyűiparban, legalábbis a szavak szintjén. Az első állami divatmárka, az Attitude.

A könnyűipar mint gazdasági potenciál? Nem csodálkozunk, ha ezt hallva sokan szkeptikusak, hiszen a szocializmus vége óta itthon csak hanyatlik ez az ágazat. A jelenlegi kormány azonban komoly gazdasági jelentőséget lát a területben, mint azt már számos alkalommal bizonyították - igaz, egyelőre inkább a szavak szintjén. Példát most mégis egy, a kormányzati programtól független kezdeményezés mutat: saját divatmárkát indított egy állami vállalat. 

:image_83905
Kampánykép az Attitude márka 2011/2012-es őszi-téli kollekciójáról

Néhány nappal ezelőtt az egyik bevásárlóközpontban az Attitude üzletmegnyitóján jártunk, majd később a protokoll-eseményen is, amelyet Lévai Anikó, Orbán Viktor miniszterelnök felesége nyitott meg. Az új márka mögött Zoób Kati designer szakértelme áll, a minőségi konfekcióhoz szükséges hátteret viszont az állami kézben lévő, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumhoz tartozó Kézmű Nonprofit Kft. biztosítja. A tulajdonviszonyokra irányuló kérdésünkre a márka sajtóosztálya a következőt válaszolta: "Az Attitude üzlet a Kézmű Nonprofit Kft. tulajdona, akik Zoób Kati tervezőt kérték meg egy ready-to-wear kollekció tervezésére. A kollekció neve így lett Katti Zoób Attitude."

Az első megnyitón a cég és a designer is képviseltette magát. A vállalat részéről érkező Niedermayer Antal a sok divatmunkás felé intézett szavait azzal kezdte: “Beszélünk itt már egy jó ideje a Kézmű Nonprofit Kft.-ről, de gondolom sokaknak önök között fogalma sincs, hogy mi ez a cég. Én se tudtam, amikor megkerestek az állásajánlatukkal...” A Kézmű 4800 főt foglalkoztat, és évtizedek óta végez bérmunkát olasz és német luxusmárkáknak. Bár a sajtótájékoztatón szigorúan nem említettek márkaneveket,  de a Figyelő egyik korábbi cikkéből kiderül, hogy Marc Jacobs, a Chloé, a Moschino, a Valentino és a Dolce & Gabbana is a Kézművel gyártat.

Adott tehát egy 58 éves múltra visszatekintő nagyvállalat, aminek hatalmas tapasztalatai vannak, mind a textilek, mind a bőrök megmunkálása terén. Miért ne ötvözhetnék egy tervező kreativitását a vállalat szaktudásával? Ebből jött az ötlet, hogy szülessen a közös munkából egy olyan luxus konfekció, ami itthon hiánypótló, de külföldön is versenyképes lehet. Zoób Kati nem is olyan régen kínai felkérésre egy hasonló projekten dolgozott. Ahogyan azt a hetekkel ezelőtti megnyitón Zoób Kati elmesélte, miután a Kézmű képviselőjével találkozott, és felmerült, hogy egy ilyen márkát a Kézmű is megvalósíthatna a tervezővel itthon, nem írta alá a kínai szerződést.

A szeptember elsején nyitott üzletben minden megtalálható, ami egy elegáns, dolgozó nő ruhatárába kell: kosztüm, koktélruha, kabát, de még puha pamut pólóruhák is, amelyeket egy lazább napon viselhetnek. Az Attitude számára az olasz Alta Moda műhelyeiben készültek el a különböző színű, rózsás, valamint csíkos-rózsás textilalapanyagok. A márka elsődleges célpontja Magyarország, ezt követően a Kárpát-medence, majd jöhet az európai piac. A bevezetés két-három évbe is beletelhet, de a protokoll-eseményen a Kézmű vezérigazgatója, Csereklyei Dániel megjegyezte: " Éppen a múlt héten volt egy bemutató Bécsben 120 diplomata előtt, tehát nem zárjuk ki a szélesebb terjeszkedést sem."

:image_83904
A Katti Zoób és az attitude márkák tervezője, Zoób Kati

Az Attitude kapcsán sok minden eszünkbe jutott. De legelőször azon kezdtünk el gondolkozni, hogy vajon miért éppen Zoób Katira esett a cég választása? Miért pont őt bízták meg ezzel a feladattal? Erre a kérdésünkre Csereklyei Dániel válaszolt: "Az a rajongás, ami Katit körülveszi, az a sikeresség, amit sugároz magából, nagyon jó partnerré teszi." Az ügyvezető nem ismer hazai vagy külföldi példát hasonló esetre, azaz arra, hogy állami cég önálló divatmárkát indítson. Mint lapunknak elmondta, az ötlet azután merült fel, hogy ő 2010 augusztusában átvette a cég irányítását. A Kézmű persze kivételes helyzetben van: a 4800 alkalmazottnak csak kis része dolgozik az Attitude számára, többségük a jóval biztosabb külföldi márkáknak, így tehát könnyebben be mertek vállalni egy ilyen kockázatos vállalkozásba. 

"Nem jellemző, hogy Európában vannak még könnyűipari vállalatok, és az meg főleg, hogy azoknak még van szabad kapacitása. Unikum, hogy Magyarországon megmaradt a Kézmű, és ilyen nagy létszámú dolgozói gárdával büszkélkedhet. Tehát nem az a kérdés, hogy egy állami cég be meri-e ezt vállalni, hanem hogy van-e egyáltalán olyan cég, ami ezt be meri vállalni. Az persze nagyon jó kérdés, hogy ezt állami kereteken belül kell-e csinálni vagy sem, és hogy ehhez Zoób Kati kell-e. Fontosabb azonban, hogy tudunk-e munkát biztosítani a megváltozott munkaképességűeknek, és erre ez egy nagyszerű út" - válaszolt az igazgató részben a kérdésünkre. Mivel nonprofit cégről beszélünk, az Attitude-del járó esetleges többletbevételt az alkalmazottak bérezésére és fejlesztésre fordítják. Az olcsó kínai konkurencia majdnem tönkretette az európai könnyűipart - fejtegette Csereklyei Dániel, - de szerencsére az elmúlt években beindult a változás, a márkák kezdenek visszatérni Európába. Ez a tendencia a Kézműre is hat, a múlt héten nyitottak például egy új üzemet kizárólag egyetlen egy olasz márka kérésére. 

:image_83906
Kampánykép az Attitude márka 2011/2012-es őszi-téli kollekciójáról

Vajon tervezi az állam más márkák beindítását is? A Kézmű mindenre nyitott: ha az idő igazolja az Attitude sikerességét, akkor igen. "Felmerült Katival kapcsolatban is, hogy fiatalabbaknak is elkezdjünk gyártani. A képssségünk megvan rá." Arra a kérdésünkre, hogy esetleg tervezik-e más divattervezők bevonását, kitérő választ kaptunk: "Jelenleg Katival dolgozunk együtt."

Az állam és a divat kapcsolata persze nem most került terítékre először, a Street Fashion konferencián rendezett kerekasztal beszélgetésen a szakma jeles képviselői már boncolgatták a kérdést. Felvetődött, hogy miért is nem patronálja az állam jobban a tervezőket, akik külföldi megjelenéseikkel országimázst építenek? Akkor a Use egyik tervezője, Tóth András egy fél mondat erejéig megemlítette, hogy bizonyos mozgolódások arra irányulnak, hogy az állam feltérképezze a hazai divatot, kíváncsiak arra, hogy mekkora potenciál is van benne, mivel szeretnék, ha a jövőben a gazdaság egyik fontos ágazata lenne. De nemcsak András volt, aki pár hónappal ezelőtt ilyenekre tett utalásokat. A soros EU elnökségi szóvivő, Bakos Piroska egy interjúban a Gombold újra! divattervezői pályázattal kapcsolatban a következőket mondta: “Úgy tudom, hogy az egyszeri kommunikációs akciónál sokkal komolyabb a terv és a kormány valóban szeretne segíteni ezen az iparágon, a koncepció kidolgozása most folyik. Nyilván ez pénz kérdése is, de legalább a szándék megvan és felismerték az iparág erejét, sőt úgy tudom, hogy több divattervezőtől kértek szakmai segítséget is.” Kérdésünkre a Gombold újra! szervezésében is közreműködő Böszörményi-Nagy Gergely, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium főosztályvezető-helyettese megerősítette, hogy a Kézmű kezdeményezése nem része a hazai divat fejlesztésére kidolgozott állami koncepciónak. 

divat, márka, magyar divat, zoób kati, katti zoob, katti zoób, attitude, kézmű Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317