Logomain

A lángoló szoborkemencék amerikai mestere Budapesten

By Dillmann Vanda 2011. október 19. 14:37

szerk at hg dot hu

03320130604-19838-1bdbrzx.gallery

Frederick Lee Olsen

Pecsi_kemence20130604-19838-nqnrxk.gallery

Frederick Lee Olsen

Kecskemeti_sokemence20130604-19838-10xpabr.gallery

Frederick Lee Olsen

Veterans_memorial20130604-19838-i8okw.gallery

Frederick Lee Olsen

Olsenek_munka_kozben20130604-19838-bniiaf.gallery

Frederick Lee Olsen

04720130604-19838-1jg9opu.gallery

olsen_index

_a129842-b-w20130604-19838-1hhocvr.gallery

Frederick Lee Olsen

_a129819-b-w20130604-19838-uhckh8.gallery

Frederick Lee Olsen

_a129836-b-w20130604-19838-1lt236y.gallery

Frederick Lee Olsen

Frederick Lee Olsen világhírű keramikussal szoborkemencéiről, magyarországi munkáiról és világkörüli utazásairól beszélgettünk.

Frederick Lee Olsen, a világhírű keramikus és kemenceépítő mester Budapesten, a MOME-n tartott bemutató napot, ahol az egyedülálló, önmagukat kiégető szobor-kemencéiről, magyarországi munkáiról és világkörüli utazásairól is mesélt.

A művész, aki saját fejlesztésű kemencéivel és a kerámiaégetési technológiák szakértőjeként szerzett nemzetközi hírnevet, immár sokadszorra járt Magyarországon. Ahogy arról korábban már beszámoltunk, Olsen a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotó Tanszék Kerámia szakának vendégeként vezetett egész napos nyílt demonstrációs napot október 12-én, szerdán. Több bemutató, konzultáció és filmvetítés között az ebédszünetben beszélgettünk vele.

A szakma világszerte elismert művésze 1938-ban született az Amerikai Egyesült Államokban, Seattle városában. Művészeti BA diplomáját 1960-ban szerezte meg a kaliforniai Redlands Egyetemen, a következő évben pedig Japánba utazott tanulni.

hg.hu: Az egyetem után miért pont Japánba ment?

Frederick Lee Olsen: Az egyetem elvégzése után gyakorlati tapasztalatokat akartam szerezni. Két levelet írtam: az egyiket Pablo Picassónak, a másikat pedig a kyotói képzőművészeti egyetemnek, hogy tanulni szeretnék tőlük. Picasso nem válaszolt, az egyetem viszont igen. Nagyon pozitívan reagáltak, és első külföldi diákjukként meghívtak intézményükbe tanulni. Rengeteget tanultam nagyszerű mestereimtől, Tomimoto Kenkichitől és Kondo Yuzótól, akik ma mindketten az élő nemzeti kincs címben részesülnek Japánban. Végül három évet és fél évet töltöttem itt, úgyhogy igazán sikeresnek mondható tanulmányút volt.

A pécsi kemenceszobor kiégetése

hg.hu: Japánból merre ment?

FLO: Először Ausztráliába látogattam el. Ez a hely azért emlékezetes, mert itt volt a legelső kiállításom. Innen Vietnámba mentem, ahol újabb fél évet töltöttem el. A következő állomás India volt, ahonnan motorkerékpárral mentem végig a fél világon egészen Koppenhágáig, ahol újabb egy évet töltöttem el. Európa után pedig még egy kis észak-amerikai motoros kitérő után 1966-ban tértem vissza Kaliforniába.

hg.hu: Ezek szerint már szinte minden kontinensen dolgozott helyi hagyományos keramikus műhelyekben. Melyik volt a kedvence?

FLO: Nehéz választanom… Szeretem Japánt, ide nagyon sokszor vissza is tértem; de a kedvenc helyem mégiscsak az otthonom, Kalifornia. A Palm Desert felett elterülő hegyi sivatagban élek saját építésű házamban, amihez egy nagy stúdió is tartozik, ahol bármikor kedvemre alkothatok. Ez az a hely, ahová visszavonulhatok az utazásaim között.

A kecskeméti sómázas kemence égetése

hg.hu: Mondana pár szót a workshopjairól?

FLO: A legelső (Olsen Kiln Kits márkanevű - a szerk.) kemencémet az 1970-es években építettem meg. Ezután egyre több felkérést kaptam a világ számos különböző országából, hogy építsek kemencéket, vagy vezessek foglalkozásokat. Többféle workshopot tartok: van, amikor égetőkemencéket, és van, amikor úgynevezett kemenceszobrokat készítünk. Ezek szinte performanszok, először csapatmunkával agyagból felépítjük a kemencévé alakított szerkezetet, amelyek önmagukat égetik ki látványos közösségi esemény keretében.  A leghosszabb munkánk tizenhét napos volt. Ekkor egy hat méter magas szobrot építettünk fel, ami kiégette magát.

hg.hu: Többször járt már Magyarországon. Mesélne a nálunk megvalósult projektjeiről?

FLO: Magyarországon legtöbbször Kecskemét városában jártam, itt már öt égetőkemencét építettünk fel a Nemzeti Kerámia Stúdió számára. Az első felkérésemet még jó pár éve kaptam, amit aztán újabbak követtek. Felkértek például, hogy építsek egy gyorstüzelésű kemencét. Ennek legfőbb előnye erénye az, hogy környezetbarát, hiszen a lehető legkevesebb idő alatt képes a magas hőmérsékletű fatüzes kerámiaégetés eredményeit produkálni. Később építettem Kecskeméten még egy igen nagyméretű kemencét, ami legutóbb 2008-ban követett még két további kemence. Ugyanebben az évben Pécsett pedig felépítettük a Lángoló szobrok (The Fire Instruments) elnevezésű kemenceszobrot. A szobor kívülről leginkább egy városra emlékeztetett, több szabadon álló, de egymással mégis harmonikusan összekapcsolódó darabból épült fel, mígnem végül kiégette magát. 

hg.hu: A tanítás, tudásának továbbadása nagyon fontos Önnek, jól látom?

FLO: Igen, ez így van. A workshopjaim legfőbb célja, hogy átadjam a tudásomat a fiatalabb generációnak. Tanítottam az egyetemen is, de hamar kiderült, hogy az nem nekem való. Mindig is a magam főnöke voltam, a teljes szabadságot, a kötetlenséget szeretem, így nem tudtam beilleszkedni az intézményes keretek közé. 

hg.hu: Könyvének, a "The Kiln Book"-nak hamarosan már a negyedik kiadása jelenik meg.

FLO: Igen, a könyvet először már majdnem negyven éve, 1973-ban adták ki. Azóta természetesen sok minden változott, és az új kiadások lényege mindig az, hogy az ilyen – főként technikai – újdonságokat bemutassák. A negyedik kiadást a legelsőhöz képest jelentősen kibővítettem és átdolgoztam. Mindegyik megjelenéskor más példákat mutatok be, a most megjelenő könyvbe bekerül például egy hosszabb írás a kecskeméti sókemencéről is. A The Kiln Book jellegzetessége, hogy egyes szám első személyben írtam meg, hogy az olvasóban olyan érzetet keltsek, mintha személyesen beszélnék hozzá - ezzel is emberközelibbé téve az olvasást.

 A veteránok emlékműve, Saddleback College, California, USA

hg.hu: A jövőbeli terveiről már lehet valamit tudni?

FLO: Nemrég fejeztem be az eddigi legnagyobb szabású projektemet, a Saddleback College-beli veteránok emlékművét. Egészen öt éven át dolgoztam rajta, hiszen egy ilyen köztéri szobor megtervezése során az embernek egyszerre kell lennie építésznek, mérnöknek és keramikusművésznek is. De egy ilyen nagy lélegzetű projekt után sincs időm pihenni. A jövő évem szinte már most teljesen be van táblázva, májusban Németországban, áprilisban pedig Svájcban tartok majd workshopot. A nyáron újra Japánba utazom, mindeközben pedig – amikor csak tehetem – dolgozom otthon, a saját stúdiómban.

design, usa, mome, japán, kerámia, japan, kemence, frederick lee olsen Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317