Logomain

Lengyel leckék a formák világából

By Ongrádi Melinda 2011. október 9. 10:00

szerk at hg dot hu

Rygalik_residency20130603-19838-h7irry.gallery

Tomek Rygalik lengyel elnökség

Rygalik_chopin20130603-19838-1dbew1w.gallery

Tomek Rygalik Chopin

Rygalik_ceslaw20130603-19838-1rnwlcg.gallery

Tomek Rygalik Czeslaw

Rygalik_residency_220130603-19838-1tcap.gallery

Tomek Rygalik

Rygalik_corian20130603-19838-1mm3ryr.gallery

Tomek Rygalik Genotyp Corian

Rygalik_lemming20130603-19838-q4jtio.gallery

Tomek Rygalik Lemming

Rygalik_lol20130603-19838-1efqzdf.gallery

Tomek Rygalik LOL

Rygalik_raw20130603-19838-1qy9ila.gallery

Tomek Rygalik Raw

Rygalik_kiallitas20130603-19838-uwekdl.gallery

Tomek Rygalik kiállítás

Rygalik_rooted20130603-19838-19wvumj.gallery

Tomek Rygalik Solid.NY

Rygalik_tennis20130603-19838-10e5jbn.gallery

Tomek Rygalik Tennis

Rygalik_termo20130603-19838-1bwevys.gallery

Tomek Rygalik Termo

Rygalik_120130603-19838-mh0mop.gallery

Tomek Rygalik Budapesten

Rygalik_nyito20130603-19838-ewvfg1.gallery

Tomek Rygalik cikknyitó

Rygalik_index20130603-19838-1ap42bc.gallery

Tomek Rygalik index

Mit tudnak a lengyelek, ami nemzetközi hírnevet szerzett tervezőiknek? A Budapesten járt Tomek Rygalikot faggattuk a titokról.

Lengyelország volt az idei Design Hét díszvendége – a kreatív terület bő egyhetes ünnepén nemcsak a lengyel design szinte teljes spektrumát átfogó kiállítások és események képviselték az országot, hanem neves lengyel tervezők is Budapestre látogattak. A szakemberek az Iparművészeti Múzeumban tartott előadás-sorozaton osztották meg velünk, mi lehet a titka annak, hogy nemcsak hazai viszonyok között, hanem külföldön is egyre elismertebbek munkáik.

Előadása után Tomek Rygalikot faggattuk a témáról – a tervező, aki nagy rajongója a magyar konyhának, boroknak és csokoládénak, a londoni Royal College of Art első lengyel tanára, jelenleg ipari formatervezést tanít a varsói Képzőművészeti Akadémián. Pályája során olyan cégeknek dolgozott mint a Moroso, a Corian, az Ideal Standard, a Heal’s és a Noti.

Hg.hu: Említette az előadásában, hogy nincs többé nemzeti design; ezek szerint már nem beszélhetünk karakteres lengyel vagy magyar designról?
Tomek Rygalik: Napjainkban nagy nyomás nehezedik a designszcénára azért, hogy meghatározza önmagát. Lengyelországban a történelmi fordulatok miatt nem volt lehetőség azt korábban megszervezni, így most kell kitalálni ezt a területet. Alapvetően azonban a helyi kultúra mindenhol gyenge a globalizációval szemben. A Magyar Formatervezési Díj kitüntetettjeit szemlélve például az volt az érzésem, hogy ezek a munkák származhatnának a világ bármely országából. Ami ma leginkább jellemező, az talán legjobban a „glocal” jelzővel írható le (a globális és lokális kifejezés összevonásából): azaz nemzetközi design, amelynek van helyi sajátossága. Alapvetően azonban sokkal erősebb a nemzetközi hatás. Ez szerintem se nem jó, se nem rossz – egyszerűen csak van. A harmadik világban létezik még talán a nemzeti design – sokszor elő is fordul, hogy a tervezők elutaznak egy-egy ilyen országba, és onnan merítenek inspirációt.

Hg.hu: A lengyel tervezők talán kicsit könnyebb helyzetben vannak nálunk, hiszen ott erősebb az ipari háttér. Mit tanácsol a magyar szakembereknek, mi lehet az erős ipar hiányában a kitörési pont?
Tomek Rygalik: Sok más út is létezik. Az ipar amúgy is, még ha kellően fejlett is, eléggé szűk terület. Jómagam is a különféle konferenciákon Lengyelországban, Németországban mindig ugyanazokkal a szakemberekkel találkozom.

Van például a kézműves-designer, aki kitalál egy bizonyos metódust, amelynek specialistájává válik, és aztán azt alkalmazva független szakemberként alkot. Ennek az a hátránya, hogy nagyon sok pluszmunkával jár, a tervező mögött nincs marketinges vagy mérnök, mint egy nagyvállalatnál. Ezért is van, hogy az ilyen alkotók általában egyszerű technológiákra fókuszálnak, és inkább kézműves módszerekkel dolgoznak. Nagy-Britanniában is például, mivel nagyon magas a gyártás költsége, ott sincs nagyon ipari háttér. Ugyanakkor nagyon jó iskolák vannak. Ezért ott is jellemzőek az 1-2 fős vállalkozások, amelyek designer tárgyakat készítenek – a kihívás persze az, hogy ezeket el is tudják adni.

Egy másik út egyfajta elméleti szakember-szerep. Ha sikerül feladni az új létrehozása iránti igényt és együtt dolgozni más szakmákkal, egyéb iparágakban tölthet be tanácsadó szerepet a tervező - ez egyre növekvő trend. Nagyon sok kreatív szakember pedig teljesen más területen helyezkedik el, bankokban, iskolákban, kórházakban, ahol a módszertanok kidolgozásában, a működés hatékonyabbá tételében segítenek.

Ma már egyébként sem lehet mereven elhatárolni az egyes területeket. Az előadásomban is említettem a Zygmunt Bauman lengyel szociológus megalkotta fogalmat: a Liquid Modernity („folyékony modernség”) lényege, hogy a mai korban a folyamatosan, gyorsan változó körülmények miatt megszűnik az állandóság. Ennek jegyében ma elengedhetetlen a rugalmasság, alkalmazkodókészség, a folyamatos változásra való képesség. Ehhez egy designiskola nagyon jó alapot adhat: az ember itt megtanulhatja, hogyan kell egy adott koncepciót kibontani, problémákat megoldani. Még visszatérve egyébként Lengyelországra: ott sem ideális a helyzet, csak kicsit jobb talán, mint Magyarországon. A cégek részéről egyébként is kicsi az igény a kreatív megoldásokra – sokkal könnyebb úgy gyártani, hogy elmarad az új dolgok létrehozásával járó intellektuális erőfeszítés. Az iskolák és a fiatal szakemberek dolga, hogy belülről elindítva a változást, fordítson ezen a folyamaton.

Hg.hu: Mekkora ma a design jelentősége, nőtt-e az elmúlt évtizedekhez képest?
Tomek Rygalik: A design körül a 80-as évektől kezdve van egy kis felhajtás. Elkezdett iránta érdeklődni a média, vonzóvá vált ez a terület. Korábban egyszerűen csak jó dolgokat kellett csinálni, ez volt a design feladata – majd kialakult ez az önmagáért való kultúra. Ettől persze nem lett rosszabb, inkább talán érdekesebb lett. A „földhözragadt design” ugyanakkor már a barlanglakóktól kezdve él.

Én egyébként személy szerint nagyon élvezem, hogy ebben a korban élek. Érdekes látni az újabb és újabb koncepciók születését. Azért is örülök, hogy most élek, mert ma mindenkinek van rá esélye, hogy megtalálja a maga útját, szabad utat kap az érdeklődés, a kíváncsiság. Örülök, hogy szabad lehetek, és nem vagyok rákényszerítve monoton, repetitív munkákra.

Hg.hu: Mik ma a formatervezés előtt álló legnagyobb kihívások? Mi a helyzet például a fenntarthatósággal?
Tomek Rygalik: Ma rengeteg felesleges holmi születik, egyre több a haszontalan tárgy. Maguk a designerek is gerjesztik ezt a folyamatot: igényt generálnak ahelyett, hogy kielégítenék azt. A design szerepe, hogy elmondjon valamit a társadalomról, a kultúráról, és nem az, hogy egy tervező szinte saját képmását sokszorosítsa korlátlanul. Ha csak utóbbiról van szó, óhatatlanul rossz lesz. Ma nagyon nagy kihívást jelent maga az instabil gazdasági helyzet is. Hiszen a design és a vállalkozás tulajdonképpen ugyanúgy működik: kitalálok valamit, majd a semmiből megteremtem, akárcsak a sarki boltos. Fenntartható vállalkozást kell létrehozni, és nemcsak környezetvédelmi szempontból. Ez akkor sikerülhet, ha valóban szükség van az adott dologra, az valamilyen időtlen igényt elégít ki. Általánosságban érzékenynek kell lenni a környezetre, kíváncsisággal, figyelemmel és tisztelettel kell bánni vele.

Hg.hu: Mennyre fontos a technológiai fejlődés, mennyire legyen a design high-tech?
Tomek Rygalik: Fontos, de nem szabad kényszeresen újítani. Például nem kell mondjuk öntött magnézium székeket gyártani csak azért, mert az lehetséges. Mindig racionálisan kell dönteni: ha szükség van egy adott tárgy létrehozásához új technológiára, akkor keresni kell. Például ha a NASA-nak terveznék valamit, akkor ez lenne a helyzet. Egy szék esetében azonban fontosabb a kulturális kontextus, a szociológiai vagy pszichológiai szempontok.

Hg.hu: Mi a véleménye a magyar tervezőkről?
Tomek Rygalik: Nem látom egységesnek a munkájukat, nem tudok általános jellemzőket mondani. Sok a tehetséges szakember, jók a munkáik, sokfelé lehet találkozni velük. Magyarország gazdag hagyományokkal rendelkezik az anyagi kultúra terén, ami termékeny talajt jelent. De a magyar designt nem emelném a többi fölé.

Hg.hu: Mik most a legizgalmasabb projektjei, min dolgozik éppen?
Tomek Rygalik:  Nagyon sokat dolgoztam a lengyel uniós elnökséggel kapcsolatos projekttel – az építészeti összefüggések miatt nagy kihívás. Mostanra pont vége van a szórakoztatóbb részének. Egy másik nagyon izgalmas munka a Bécsi Design Hétre áll össze, és a kenyér újrahasznosításával foglalkozik. Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert a kenyér egy olyan termék, amelynél nem lehet pontosan megjósolni, mikor mennyi fogy belőle. Az új koncepció keretében kenyérből készült ételeket lehet majd fogyasztani olyan környezetben, ahol a berendezési tárgyak, bútorok is kenyérből vannak. Workshopokat is rendezünk a témában. Még nekem is kérdés, hogyan sül el ez a kísérlet!

Hg.hu: Van-e olyan „álomfeladat”, amelyen mindenképpen szeretne egyszer dolgozni?
Tomek Rygalik: A szüleim mérnökök, így annak idején nekem természetes volt, hogy én is műszaki iskolába menjek; egyáltalán nem akartam művészeti képzésben tanulni. A következő két év, amikor építészetet tanultam, nekem valóságos újjászületés volt. Nagyon jó háttér volt, nagyon széles látókört adott. Nem tartom magam építésznek, de már dolgoztam kisebb léptékű projekteken. Az álmom az, hogy egyszer még építészként dolgozhassak.

lengyel design, design hét 2011, tomek rygalik Icon_print

Tomek Rygalik lengyel elnökség

Tomek Rygalik Chopin

Tomek Rygalik Czeslaw

Tomek Rygalik

Tomek Rygalik Genotyp Corian

Tomek Rygalik Lemming

Tomek Rygalik LOL

Tomek Rygalik Raw

Tomek Rygalik kiállítás

Tomek Rygalik Solid.NY

Tomek Rygalik Tennis

Tomek Rygalik Termo

Tomek Rygalik Budapesten

Tomek Rygalik cikknyitó

Tomek Rygalik index

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317