Logomain

Hill Klára és a Budavári Sikló

By Papp Géza 2011. szeptember 20. 13:56

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Index20130603-19838-y4452z.gallery

hill klára index

Dipl20130603-19838-1vm0k3i.gallery

Hill Klára 1968-as diplomaterve a Budavári Sikló kocsijaihoz

Hillklara-siklo320130603-19838-r0r3p5.gallery

Hill Klára sikló-változata, amely az UVATERV kérésére készült 1970-ben

Hillklara-siklo-197020130603-19838-6fmjt2.gallery

Hill Klára 1970-es terve a Siklóhoz

Hillklara-siklo220130603-19838-doe5d4.gallery

Jancsó Miklós 1970-es Sikló-terve

Siklo-1983-eloterv20130603-19838-g72mj0.gallery

Sikló-előterv 1983-ból

Regi_oldal20130603-19838-c9f6pn.gallery

Archív képen a Budai Gőzsikló személy-szállító kocsija

Terv-rekonstrukcio20130603-19838-a2uqw7.gallery

Hill Klára 1983-84-ben készített papírmakettje a sikló történelmi rekonstrukciójához

Terv-rekonstrukcio_oldal20130603-19838-17456sh.gallery

Hill Klára 1983-84-ben készített papírmakettje a sikló történelmi rekonstrukciójához

Siklo-1986-rajz20130603-19838-1km6asa.gallery

Sostarics György és Balogh Vilmos 1986-os rajza a Siklóhoz

Hillklara-asztalitargyak20130603-19838-okhlo0.gallery

Asztali tárgyak Hill Klára tervei alapján

Hillklara-papirviragok20130603-19838-1502ra5.gallery

Hill Klára papírvirágai

Hillklara-fajatek20130603-19838-g8jos8.gallery

Hill Klára: Fajáték

Miután 1968-ban diplomamunkaként megtervezte a Sikló kocsijait, Hill Klára csaknem húsz évig követte az újjáépítés folyamatát. <br/>

Egy-egy építmény kapcsán sokszor érdemes elgondolkozni azon: miért épp így néz ki? Milyen lehetett volna, ha nem az valósul meg, amit ma is láthatunk? Így van ez az újjászületésének 25. évfordulóját ünneplő Budavári Sikló esetében is. A sikló rekonstrukcióját hosszú huzavona, több évtizedes tervezés és álmodozás előzte meg. Ennek a küzdelemnek volt fontos szereplője Hill Klára formatervező, aki a hatvanas években modern formában élesztette volna újra a különleges járművet.

:image_81208
Az 1968-as diplomaterv (Kép: Hill Klára)

Hill Klára az Iparművészeti Egyetemen diplomázott 1968-ban, a formatervezési szakon. Diplomamunkájának a Sikló-kocsik tervezését választotta. Az ihletet egy 1967-es, Új Tükör-beli cikk adta, amely a Sikló újraindítását javasolta, mivel közelgett az 1870-ben elindított jármű 100. születésnapja. A második világháborút követően ugyanis nem állították helyre a Siklót, így évtizedeken át csak a gazos pálya helye jelezte: itt valamikor két kocsi vitte az utasokat a Várba. Petrik Ottó, a Közlekedési Múzeum munkatársa készíttetett ugyan egy működő műszaki modellt a Siklóról, ám ezt végül csak arra használták, hogy 1970-ben egy nagy sikerű kiállításon bemutathassák – az újjáépítést nem sikerült elindítani. Pedig időközben már javában zajlott a Vár helyreállítása, így az igény továbbra is fennállt - igaz, a közlekedési funkció helyett sokkal inkább a turisztikai célok kerültek előtérbe.

Hill Klára ennek megfelelően tervezte meg saját siklóját. A gyors feljutás helyett a mozgás közben változó kilátás élménye került előtérbe. Megtartotta a régi kocsik hármas osztatú megjelenését, de a jármű három külön fülke helyett egy légterű lett. A régi kocsikon ugyanis még elkülönített első osztály is volt, az új kocsiknál viszont ilyen igény már nem merült fel – előnyösebbnek tűnt, ha a csoportok együtt tudnak utazni. A 24-24 utast befogadó két kocsi hárompercenkénti indítással óránként 1000 embert tudott volta szállítani - ez még a növekvő idegenforgalmi igényeket is kényelmesen ki tudta volna elégíteni. A kocsi fémburkolattal, hajlított nagy panoráma üvegfelületekkel rendelkezett volna, remekül illeszkedve a kor modern formavilágába.

A hatvanas évek végén, az évfordulóra készülve még olyan tervek is voltak, hogy a Sikló alsó állomása kerüljön a földfelszín alá. Erről így írt az Új Tükör 1967-ben: "Szinte véglegesnek vehető döntés: a Clark Ádám téren kétszintessé alakítják a közlekedést, a Fő utca gyalogos- és gépjárműforgalmát a föld alá süllyesztik. Ehhez az aluljáróhoz kapcsolódna a sikló alsó végállomása. Ez korszerű, olcsó megoldásnak ígérkezik, anélkül, hogy a tér forgalmában bármilyen zavart okozna." Az UVATERV-nél megszületett ötletből végül nem lett semmi.

Bár az 1970-es évfordulót lekésték, a tervezés tovább folytatódott, mivel egyre több intézmény költözött a Várba. A Formatervezési Iroda az UVATERV-től érkezett megbízáskor Hill Klára mellé Jancsó Miklóst jelölte ki (itt a formatervező Jancsóról, és nem a filmrendezőről van szó), vele folytatódott a tervezés. Ebben az időszakban három terv született.

:image_81209
Az UVATERV kérésére készült változat

:image_81210
Hill Klára 1970-es terve

:image_81211
Jancsó Miklós terve

A döntéshez zsűrit hívtak össze, élén Jánossy Györggyel, a KÖZTI budavári irodájának csoportvezetőjével. A zsűri Hill Klára tervét hozta ki győztesnek. A megvalósítás - anyagi fedezet híján - mégsem kezdődött el. Így aztán ez a tervezések idővel feledésbe merültek, a három makett sorsáról nem tudunk.

1975 után egyre kevesebbet cikkeztek a Siklóról. A Várba inkább buszjáratokat szerveztek, illetve a Dózsa György tér felőli oldalon liftet építettek. Az „áttörést” az hozta el, hogy a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága 1979-ben megbízta a METRÓBER-t egy átfogó tanulmány elkészítésével a Sikló szükségességéről és megvalósíthatóságáról. A következő évre elkészült munka vált a helyreállítási munkák kiindulópontjává. Az építésztervezők Takács Ákos (METRÓBER) és László Zoltán (IPARTERV) voltak. Közben a városvédő mozgalom is a helyreállítást szorgalmazta. Ők azonban már egyértelműen a történelmi hűségű helyreállítás mellett kardoskodtak - ha nem is gőzgépes meghajtással, de az eredetit rekonstruáló Sikló-kocsikkal. 1983-ban készült el egy előterv, amely a kocsikat lambériás burkolattal látta el.

:image_81212
Előterv 1983-ból

Csakhogy ez nem lett volna történelmileg hiteles, hiszen ezt a burkolatot a földalattinál használták 1896-ban, de a Sikló régi kocsija kazettás megoldású volt.

:image_81213
"Budai Gőzsikló. Személy-szállító kocsi"

Ezt Hill Klára jelezte is, amikor 1983-84 során egy tanulmányt juttatott el Czétényi Piroska műemlékvédelmi szakértőhöz, aki a Fővárosi Tanácsnál a közlekedési főosztályhoz továbbította az anyagot. Hill Klára 1984-ben a Tanács kérésére egy rekonstrukciós vázlattervet is elkészített, ennek kis méretű papír makettje 1989-ben a Közlekedési Múzeum tulajdonába került.

:image_81214
:image_81215
Az 1984-es papírmakett (képek: Hill Klára)

Hill Klára úgy vélekedett, hogy ha a kocsik formai megjelenését kívánjuk rekonstruálni, akkor ragaszkodni kell az ismert dokumentumokhoz (például a kocsi oldalnézeti rajza), a nem fellelhető részleteket - szín, grafikai motívumok, belső tér - vagy az új szempontokat (kilátás, mozgássérültek szállítása stb.) az 1870-es évek járműesztétikájából szükséges meríteni, illetve ahhoz kell igazítani.

Elgondolásának alapjait figyelembe vették a jármű tervezők - Sostarics György és Balogh Vilmos -, így született meg a kivitelezésre kerülő terv, és nagy harc árán a kocsik színe. A részletek kidolgozásánál azonban Hill Klára munkájára a METRÓBER már nem tartott igényt.

:image_81216
Rajz a Siklóról, 1986-ból

A megvalósult jármű és a két állomás épülete nem pontos rekonstrukció, inkább a kor megidézésének kísérlete. A turisztikai célokat azóta is remekül szolgálják.

Hill Klára munkássága természetesen nem korlátozódik a Siklóra. Pályája elején könnyűipari gépeket, majd irodaszer-családot, írószereket, lámpákat tervezett. Ötletes papír-virágjai összehajthatók, így könnyen szállíthatók.

:image_81217
Asztali tárgyak. A kép forrása Lelkes Péter: ArtDesigner c. könyve

:image_81218
Papírvirágok. A kép forrása Lelkes Péter: ArtDesigner c. könyve

A nyolcvanas évek elején a nürnbergi játék világkiállításra készítette el a kilenc figurából (3 növény, 3 állat, 3 ember) álló fajátékát. A figurák az egyszerűbbtől a bonyolultabbig haladnak, de elemeik kreatívan össze is cserélhetők.

:image_81219
Fajáték. A kép forrása Lelkes Péter: ArtDesigner c. könyve

A rendszerváltást követően a formatervezési megrendelések lecsökkentek, így Hill Klára kitanulta az olajfestmények restaurálásának mesterségét is, emellett vizuális kommunkációt tanított. Emblémákat, az ünnepekhez kötődő papírmunkákat, irodai és lakberendezési terveket, többek között a Pasaréti téren álló Pasarét Gyógyszertár arculattervét, eladóterének átalakítását, és teljes irodaberendezését.

A képekért köszönettel tartozunk Hill Klárának.

design, magazin, közlekedés, budapest, papp géza, magyar design, sikló, hill klára, budavári sikló Icon_print

hill klára index

Hill Klára 1968-as diplomaterve a Budavári Sikló kocsijaihoz

Hill Klára sikló-változata, amely az UVATERV kérésére készült 1970-ben

Hill Klára 1970-es terve a Siklóhoz

Jancsó Miklós 1970-es Sikló-terve

Sikló-előterv 1983-ból

Archív képen a Budai Gőzsikló személy-szállító kocsija

Hill Klára 1983-84-ben készített papírmakettje a sikló történelmi rekonstrukciójához

Hill Klára 1983-84-ben készített papírmakettje a sikló történelmi rekonstrukciójához

Sostarics György és Balogh Vilmos 1986-os rajza a Siklóhoz

Asztali tárgyak Hill Klára tervei alapján

Hill Klára papírvirágai

Hill Klára: Fajáték

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317