Logomain

Nem ciki a cigi: a Modiano plakátjai

By Kovács Dániel 2011. augusztus 19. 10:42

szerk at hg dot hu

Cikkep_bereny20130603-19838-1328w0.gallery

Berény Róbert világhírű Modiano-plakátja

Cikkep_modiano20130603-19838-1d0kswy.gallery

Giuseppe Sigon olvasó figurájának variációi és az első magyar megjelenés

Cikkep320130603-19838-1244cha.gallery

Irsai István Diadal-plakátjai

Index20130603-19838-165ed60.gallery

modiano index

Gal20130603-19838-3aei0g.gallery

Modiano-plakátok

1_bortnyik20130603-19838-lj6y0u.gallery

Bortnyik Sándor első Modiano-plakátja

2_bortnyik20130603-19838-1q8mt3j.gallery

Bortnyik második Modiano-plakátja, rajta a korábbiak parafrázisaival

3_bortnyik20130603-19838-eegy7u.gallery

Bortnyik Sándor: Modiano

3b_bortnyik20130603-19838-x0cwln.gallery

Bortnyik Sándor: Modiano

4_bortnyik20130603-19838-1hykv71.gallery

Bortnyik Sándor: Modiano

5_polya20130603-19838-jok4ot.gallery

Pólya Tibor: Modiano

6_bardocz20130603-19838-ei4jhj.gallery

Bardócz Árpád: Modiano

7_vasarely20130603-19838-x0vs7e.gallery

Vásárhelyi Győző: Modiano

8_richter_ali20130603-19838-1k0aptu.gallery

Ifjabb Richter Aladár: Modiano

11_konya20130603-19838-1bo5hfh.gallery

Kónya Zoltán: Modiano

10_mcp20130603-19838-zmgzlm.gallery

Molnár C. Pál: Modiano

9_irsai20130603-19838-eapw4y.gallery

Irsai István: Modiano

Amikor a politikai korrektségnél még többet számított egy ütős grafikai ábrázolás: a dohányreklám fénykora.

Hat éve még csak véletlenül sem akadhatunk dohányreklámba a hazai utcákon: 2005. július 31-étől tilos az ilyen típusú marketing. Az amerikai kasszasikerekben kizárólag a rosszfiúk és a depressziós rendőrök dohányoznak. De nem volt ez mindig így! A Casablancában Humphrey Bogart összesen 198 cigarettát szív el, legalábbis az Unciklopedia állítása szerint... A két világháború között pedig kis hazánk is élen járt a dohányreklám terén, egy legendás márkának, a Modianónak köszönhetően, amelynek tucatjával szállították a jobbnál-jobb plakátokat a hazai grafikusok. Az elfelejtett plakát című plakáttörténeti sorozatunk legújabb epizódja ezekkel foglalkozik.

Először egy alapvető félreértést kell tisztáznunk: a Modiano nem cigaretta, hanem dohánypapír-márka. A céget 1868-ban Triesztben alapította a görög származású Saul David Modiano, kifejezetten cigaretta-, szivar- és szivarkapapírok gyártására. A termékskála 1884-ben más litográfiai produktumokkal bővült, elsősorban játékkártyákkal, amelyekhez utóbb más társasjátékok csatlakoztak. A minősédi termékeket eleinte a szomszédos országokba szállították, majd a 20. században több külhoni gyárat is alapítottak, 1932-ben Budapesten is, a Váci úton. A legnagyobb népszerűségre Olaszországban és nálunk tett szert a Modiano, mégpedig a rendkívül ügyes reklámfogásoknak köszönhetően.

A Modiano magyar leányvállalatának vezetője, a Trisztben és Budapesten élő és a gyáralapítóhoz hasonlóan görög származású Szokratesz Sztavropulosz 1922-től a megszokottól eltérő reklámkampányba fogott. Ahelyett, hogy egységes arculatot alakított volna ki a márka számára, mindig más és más művészt bízott meg az újsághirdetések és plakátok tervezésével. Az előképet Itália jelentette, ahol fontos helyi művészek sora működött együtt a gyárral: Argio Orell, Carlo Wostry, Claudio Cambon vagy Ugo Flumiani. Sztavropolisz először maga is bevált mesterhez, a gyár hivatalos grafikusához fordult. Giuseppe Sigon első, Magyarországon is ismertté vált plakátja az (eredetileg a Club márkájú papírhoz rajzolt és azon ma is használt) újságolvasó, cigarettázó úrral és a márkanév jellegzetes zsinórírásával sokáig vissza-visszatérő elemévé vált a Modiano-plakátoknak. Sigon tervezte a márka egyik legismertebb, art deco plakátját is a kalapos hölggyel, amely Berény Róbert ugyancsak ikonikus munkájának társaságában ma is a Modiano honlapján díszeleg.

Az olaszok felől Sztavropulosz figyelme csakhamar a magyarok felé fordult.Üzletpolitikáját Nádai Pál így foglalta össze egy 1930-as cikkben, a Magyar Művészet hasábjain: „Győzd meg a vidék naiv képimádóit, a tisztes fehér szakállak csodálóit, a milliókat, márkád jóságáról. De ugyanakkor fogd meg a nagyvárosi cinikusok, rohanók, tamáskodók elröppenő pillantását is, és itt a jelbeszéd, a telegrammstílus is elég.” Az, hogy Sztavropulosz szabad kezet adott a művészeknek, olykor zavarbaejtően merész plakátokhoz vezetett. A tízes években feltűnő Kónya Zoltán egyik jellegzetes, a tárgyra szorítkozó plakátja csupán egy cigarettát és a füstből formált Modiano-feliratot ábrázolja. Bortnyik Sándor első Modiano-plakátján pedig mindössze a névfelirat látható, ám a kiemelt M-betű szárai és a rájuk helyezett kis körök két figurát alkotnak, akik egymás szájából gyújtanak rá. Bortnyik második Modiano-plakátján ennél összetettebb a kompozíció. Egy hirdetőoszlopon Sigon újságolvasó figurája, valamint saját első falragasza és Kónya említett munkája tűnik fel, amelyeket egy bábuszerű, természetesen cigarettázó figura szemlél.

Bakos Katalin plakáttörténész szerint Kónya a legnagyobb sikerét azzal az 1922-es plakáttal aratta, amely a mogorván, de elégedetten bagózó teliholdat ábrázolja a Parlament sziluettje fölött – az épp zajló választásokra utalva. A humor azonban csak az egyik eszköz volt a Modiano megbízására dolgozó grafikusok kezében. A szabad alkotómunka eredményeként a cég számára készített plakátok, amelyeket egyébként Sztavropulosz négy kötetben publikált is, mindig az adott grafikus egyéni látásmódját és legjobb képességeit tükrözték. A márkanév köré rajzolt, jobbnál-jobb történetek pedig teljesen eltérő vásárlócsoportokat szólítottak meg. Bortnyik a Bauhaus grafikai hatását tükröző, gondosan kiegyensúlyozott, élénk színű kompozíciókat rajzolt. Bíró Mihály a meseszerű, egzotikus Keletet elevenítette fel plakátján. Pólya Tibor a tőle megszokott humorral egy komikus, karikatúraszerű fekete figura szájába biggyesztette a csikket. 1933-as plakátján az ifjú Vásárhelyi Győző, alias Victor Vasarely is megcsillogtatja művészi tálentumát. Molnár C. Pál finom és elegáns, egyértelműen nagyvárosi női profiljának Pekáry István betyárja, Bardócz Árpád csikós-feje képezi az ellentétét – a közös nevező csupán a cigaretta… A népies és a városi közönségnek szóló plakátok tökéletes szintézise Irsai István nevéhez köthető. 1931-ben kiadott, dohányzó parasztlegény-feje a húszas évek termékeny grafikai hagyományait ötvözi az erősödő nemzeti irányvonallal: képes hazai termékként eladni az itáliai márkát.

Természetesen nem az olasz márka volt az egyetlen meghatározó hirdető a dohány és a dohányzási kellékek korabeli magyar piacán. A nikotinmentes cigarettaként hirdetett, 1930-ban forgalomba hozott Nikotex szinte ugyanazokat a neves grafikusokat: Végh Gusztávot, Bortnyikot, Bírót, Berényt bízta meg plakátjai tervezésével. Sikerét azonban össze sem lehet mérni a Modianóéval, amelynek neve szinte szállóigévé vált a kiemelkedő reklámtevékenységnek köszönhetően, befészkelve magát a vásárlók tudatalattijába. Lásd József Attila esetét, aki egy Illyés Gyulával közösen, játékból írt szonettjének adta az Egy Modiano-cigarettapapír elszakadt címet.

A Modiano név fogalommá vált a plakátkereskedelemben is. Rengeteg gyűjtője van minden emléknek, amely a gyártól származik, elsősorban persze a plakátokra pályázik mindenki. A Modiano világszerte vonzó név, és sokkal kevesebb bukkant fel az utóbbi húsz évben, mint amennyire igény lett volna. A világhír annak köszönhető, hogy ezek a plakátok már elkészültükkor több kiállításon megjelentek, és nagy sikert arattak, illetve az, hogy számos modernista (tehát a műfaj fénykorát képviselő) remekmű készült a Modiano gyár számára. Bortnyik, Berény, Irsai, Lányi, ifj. Richter Aladár, Vasarely és mások számos modern remekművet tettek le az asztalra, az olyan neves alkotók kiváló munkái mellé, mint Pólya Tibor, Bíró Mihály vagy Molnár C. Pál. Bortnyik híres Modiano-sorozata és Berény leghíresebb, képzőművészeti alkotásnak is beillő Modianója a cigarettázó figurával a világ élvonalába repítik ezeket az alkotókat.

A magyarországi Modiano 1939-ben tulajdonost váltott, és a cigaretta neve is megváltozott. A Diadal azonban megpróbált elődje örökébe lépni, méghozzá néhány évig sikerrel. Ezt elsősorban annak köszönhette, hogy Bortnyikot és Irsait bízta meg az új plakátok készítésével, amelyek sokat átvettek a Modiano által korábban sugárzott életérzésből. A Magyar Szivarkapapír és Szivarkahüvelygyár néven működő gyárat a háború után államosították, majd csakhamar bezárták: a Modiano-plakátok páratlan sikertörténete ekkorra már rég véget ért.

Sorozatunk, Az elfelejtett plakát következő epizódja a propagandaplakátokról szól. A sorozat partnere a Várkonyi Plakátgaléria.

grafikai design, plakát, victor vasarely, az elfelejtett plakát, berény róbert, bortnyik sándor, modiano, kónya zoltán Icon_print

Berény Róbert világhírű Modiano-plakátja

Giuseppe Sigon olvasó figurájának variációi és az első magyar megjelenés

Irsai István Diadal-plakátjai

modiano index

Modiano-plakátok

Bortnyik Sándor első Modiano-plakátja

Bortnyik második Modiano-plakátja, rajta a korábbiak parafrázisaival

Bortnyik Sándor: Modiano

Bortnyik Sándor: Modiano

Bortnyik Sándor: Modiano

Pólya Tibor: Modiano

Bardócz Árpád: Modiano

Vásárhelyi Győző: Modiano

Ifjabb Richter Aladár: Modiano

Kónya Zoltán: Modiano

Molnár C. Pál: Modiano

Irsai István: Modiano

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317