Logomain

Az egyértelmű dolgokat mindig kevésnek érezzük

By ginterzsófi 2011. július 8. 14:37

szerk at hg dot hu

Fiatal műfaj, fiatal alkotók: a fashion video kulisszatitkaiba nyerhettünk bepillantást.

Éppen fél éve, 2010. novemberében nyerte meg az első Fashion Video Festival fődíját egy fiatal alkotócsapat: Varga Noémi, Móró Máté és Ráday Péter a MOME első- és másodéves hallgatói Opposites Do Attract című profi kisfilmjükkel mutatkoztak be a hazai divatszakmában. A Je Ne Sais Quoi trió az első siker óta is folyamatosan dolgozik, az utóbbi hónapokban készítettek videót a Mai Manó Glaze kiállításához, forgattak Goya parafrázist az V. Budapest Transzfer Nemzetközi Irodalmi Fesztivál Újraírt Történetek kiállításához, legfrissebb projektjük pedig a szintén MOME-s Cséfalvay Fanni diplomakollekcióját bemutató divatvideó. A csapatot a közös munkáról, a fashion video új műfajáról és a terveikről kérdeztük.

Jnsq_220130603-19838-s5y3s8.gallery

hg.hu: Mindhárman a MOME-ra jártok, de Máté fotós, Peti média design, Noémi pedig design- és művészetelmélet szakon tanul. Miért jó egy ilyen interdiszciplináris alkotócsapat? Hogyan és miért kezdtetek el együtt dolgozni?

Varga Noémi: Az egész úgy kezdődött, hogy tavaly márciusban létre akartam hozni egy olyan online magazint, ami teljes egészében divatvideókra épül. Ehhez kerestem meg Mátét is, és bár ez az ötlet nem valósult meg, elkezdtünk együtt dolgozni. Amikor októberben megláttam a Fashion Video Festival kiírását, egyértelmű volt, hogy csinálni kell rá valamit. Petit pedig Máté hozta a csapatba.

Móró Máté: Bennünk a suliban folyamatosan próbálják tudatosítani, hogy a tervező mellé egy projektben nagyon fontos a kurátor, a csoportos munka, az összedolgozás. Noémi ötlete inspirált, hogy csináljunk valami újat, valami közöset, és rengeteg anyagon azóta is együtt dolgozunk. Gyakorlatilag mindig kiegészítjük egymást, mindenki hozzátesz valamit a csapathoz, ezért is szeretek Petivel és Noémivel dolgozni. Ezen kívül még Filkey Áronnal szoktunk videó és különböző grafika-alapú projekteket létrehozni, közös videónk nyár végéig látható a Petőfi Irodalmi Múzeumban.

Ráday Peti: A filmezés csapatmunka. Általában - ahogy a mi munkáinknál is - akkor tud valami igazán jól működni, ha mindenki beletesz magából egy darabot. Ki többet, ki kevesebbet. Ez nálunk sem megy másként. Máté felelős a képért, Noémi a látványért, én meg azért, hogy amit csinálunk az összeálljon egy egésszé.

VN: Egyrészt mindhárman részt veszünk a munka összes fázisában (előkészítés, forgatás, vágás, utómunka), így az anyag sosem lesz önkényes, ha valamelyikünkkel elszalad a ló, ott a másik kettő, hogy "kontrollálja". Másrészt nyilván a srácok értenek a technikához, mindenki a saját világát teszi hozzá. Peti például kifejezetten filmes beállítottságú, Máté hozza a szerintem igen egyedi képi világot, én pedig mindenbe belekontárkodom. Igazából én a minimálisan szükséges szinten kívül nem is akarok érteni a dolog technikai részéhez, mert az könnyen gúzsba tudja kötni az embert. Arra törekszünk, hogy a videóinkban a technikai megoldások csak alátámasszák a történetet és ne váljon öncélúvá az egész.

Opposites Do Attract

hg.hu: Miért kezdtetek el divatvideókat forgatni, mi a véleményetek erről az új műfajról? Mi a legfontosabb különbség egy divatvideó és egy print magazin divatanyaga között?

VN: Engem a mozgókép mindig is sokkal jobban érdekelt, mint a fotó. Bár ez itthon még nem tapasztalható teljes mértékben, valójában a nyomtatott sajtót rohamosan kezdi kiszorítani az új média. Ez egyrészt törvényszerű is, mivel a terjesztése így sokkal olcsóbb, másrészt én stylistként úgy gondolom, hogy egy ruhát a legelőnyösebb folyamatos mozgásban bemutatni. Ez pedig csak videókkal lehetséges. Azt is nagyon szeretem, amikor valami történet épül ki az adott kollekció körül, és a narratíva szintén inkább a film sajátja. Számomra már kicsit unalmasak néha a divatanyagok, főleg, hogy a nagy magazinok is gyakran egymás tíz évvel ezelőtti anyagait reciklálják. Egyszerűen a mozgóképben több lehetőséget látok. Bár azt hozzátenném, hogy az analóg megoldásokban hiszek, amire törekszünk, az a film és a divatvideó összeházasítása, a széteffektezett dolgok nem jönnek be.

MM: Abszolút egyetértek Noémivel ebben a dologban, a mozgóképben van a jövő... Nekem sokkal nagyobb kihívást jelent egy videót forgatni, mint egy divatanyagot fotózni. Én is sokkal több lehetőséget látok benne, főleg ha a divatvideó és a kísérleti film ötvöződik egymással, és ezen keresztül valami újat, a megszokottól eltérőt tud mutatni. Az én alkotói munkámban a kísérletezés és az újdonságok felfedezése nagyon fontos. Szerintem elég elkeserítő manapság a facebook wallokat hétről hétre elárasztó "divatanyagdömping" gondolattalansága és egyformasága.

hg.hu: Hogyan valósul meg egy projekt az első ötlettől az utolsó vágásig? Honnan jön az inspiráció, hogyan dolgozzátok ki a koncepciót?

VN: Nagyon más, ha megrendelőnek dolgozunk, mint ha magunknak. Az előbbi esetben a megrendelő általában már rendelkezik valamiféle elképzeléssel arról, hogy mit szeretne látni, és mi ebből igyekszünk kihozni a maximumot. Ilyenkor leülünk hárman és elkezdjük bedobálni az ötleteket, hogy kinek mi jut eszébe, és a legtöbbször egyértelmű, hogy melyik vonalat kell követni. A többi pedig már adja magát, valahogy mindig összeáll, például szembejön facebookon egy zene, ami passzolna hozzá, vagy egy kép, ami mehet moodboardba.

GLAZE from MATE MORO on Vimeo.

Glaze

hg.hu: Mik a nehézségek, és mi a legjobb része a munkának?

VN: A nehézség sajnos általában a pénz. Videót nem lehet ingyen kihozni, mint egy fotózást, legjobb esetben is minimum 80ezer forint. Illetve az embernek sok mindenre nincs hatása, és egy forgatáson tökéletes csapatmunkának kell megvalósulnia, mert a legkisebb bakitól is dől az egész. A legjobb rész egyértelműen a vágás. Ülünk hárman a monitor előtt órákon keresztül, és egyfolytában poénkodunk.

RP: A koncepció és a történet kitalálása után kezdődik csak a neheze. Hogyan valósítsuk meg mindazt, amit kitaláltunk? Talán éppen ezért a folyamat legnehezebb része mindig a forgatás. Milyen lesz a helyszín bevilágítva? Fel tudunk-e venni mindent adott idő alatt? Azt hiszem én is a vágást szeretem a legjobban. Akkor születik meg az, amiért addig dolgoztunk. Meg persze a milánói borda miatt. Ha vágunk, mindig azt eszem.

hg.hu: Kik keresnek meg titeket, kikkel dolgoztok együtt általában?

VN: Elsősorban fiatal tervezők, de volt már olyan, hogy fotókiállításhoz készítettünk promó videót. Ez amúgy teljesen véletlenszerű, szeretünk többféle dolgot csinálni.

hg.hu: Meséljetek a legutóbbi projektetekről, a Cséfalvay Fanni diplomamunkájához készített divatvideóról!

Cut Out

VN: A Cut Out-nál Fanni kollekciójának '50-es évekbeli inspirációjából indultunk ki, ami nagyon szerencsés volt, mert nekem ez nagy mániám, sok régi Monroe filmet néztem mostanában ebből a korszakból. Beugrott a készülődős jelenet a How to marry a millionaire című filmből és megegyeztünk, hogy legyen valami ilyesmi. Csak az ilyen egyértelmű dolgokat mindig kevésnek érezzük, és akkor ugrott be, hogy jó, akkor készüljenek a lányok gyilkosságra. Amíg elszívtunk egy cigit Mátéval, addigra Peti meg is írta a forgatókönyvet. Egyébként ezek több hetes folyamatok.

hg.hu: Min dolgoztok jelenleg? Mik a terveitek a közeljövőre?

VN: Jelenleg egy fotóanyagon dolgozunk Mátéval, ami a következő Lack magazinban lesz majd látható. Utána kicsit elmegyünk vakációzni, augusztusban pedig elkezdjük előkészíteni a Glamour videót (a Fashion Video Festival fődíjaként a nyertes csapat forgathat egy divatvideót, melynek a teljes költségvetését a Glamour állja - a szerk.).

MM: Alig várjuk a nyaralást, fesztiválozást, aztán a Glamour forgatást Vanessa-val. Azt hiszem, hogy az elmúlt nagyjából fél év alatt elég tapasztalatot sikerült összegyűjtenünk ahhoz, hogy tényleg olyan lehessen ez a videó, mint amilyennek akkor megálmodtuk, amikor megnyertük a fesztivált.

RP: Régóta foglalkoztat minket egy gondolat, egy látvány, amit szeretnénk megvalósítani az idei Fashion Video Festival-ra. Ez most az elsődleges cél, de természetesen van más tennivaló is bőven, itt a nyár is, fesztiválszezon. Melt!, Amszterdam, Balaton.
Inspirálódunk és erőt gyűjtünk a folytatásra.

Goya Paraphrase

divat, mome, videó, cséfalvay fanni, video, divatvideó, fashion video festival, fashion videó, fashion video, móró máté, varga noémi, ráday péter, je ne sais quoi, opposites do attract Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317