Logomain

Kollekció világító textilekből

By Séllei Lilla 2011. július 9. 11:16

szerk at hg dot hu

Paradi_gabi_revu_2_50020130603-19838-4d5lbx.gallery

Parádi Gabriella - jelmezek_500

Paradi_gabi_revu_1_50020130603-19838-z07raa.gallery

Parádi Gabriella - jelmezek_500

Paradi_gabi_luminex_2_50020130603-19838-141nftp.gallery

Parádi Gabriella - világító ruhák a Luminexnek_500

Paradi_gabi_luminex_1_50020130603-19838-1uipzb2.gallery

Parádi Gabriella - világító ruhák a Luminexnek_500

Paradi_gabi_luminex_24020130603-19838-ej7p0s.gallery

Parádi Gabriella - világító ruhák a Luminexnek_240

Parádi Gabriella jelmeztervező már 10 évvel ezelőtt készített világító ruhákat egy revüműsorhoz és egy divatbemutatóhoz.

A ledes ruhákkal foglalkozó workshopunk után sokféle szakembertől kaptunk levelet a témában. Közöttük volt Parádi Gabriella jelmeztervező, stylist is, aki már tíz évvel ezelőtt készített világító ruhákat egy revüműsorhoz, de egy olaszországi cég világító textiljeiből is kreált kollekciót...

:image_77918

hg.hu: Mikor és milyen felkérésre készítetted az első világító ruhákat?
Parádi Gabriella: Az első világító ruha, a budapesti Moulin Rouge nyitóműsorához készült. A Revue déja Vue című előadáshoz a jelmezeket 1999-ben kezdtük el csinálni, 2000 márciusában volt a bemutató, és egészen 2001 tavaszáig volt műsoron ez az előadás. Erről készült egy revüfilm is, amit a mai napig elég gyakran ad a tévé, sőt egy időben az Index filmtárában is szerepelt.

A műsor nyitóképe az angyalok és ördögök témára épült. A rendező kérése az volt, hogy az angyaloknak felhőket idéző parókájuk legyen, és tollas szárnyaik, valamint világító ruhájuk. Négy darab ledekkel díszített ruhát terveztem. Az egyik lányt az előadás elején az épület kupolájából engedték le, rajta ekkor egy csillárszerű jelmez volt,a mi természetesen világított is. egy másik táncos mellrészén egy szívecske volt ledekből kirakva, de olyan is akadt, akin egy madár világított.

:image_77916

hg.hu: Ez már tíz éve volt. Mennyire volt egy ilyen jelmez akkoriban kuriózum, kihívás?
Parádi Gabriella: Kihívás volt több szempontból is. Erre a munkára akkor abszolút specialistákat kellett keresnem. Persze ez nem volt olyan nehéz mint, ahogyan azt elsőre gondolnánk. Akkoriban még a Magyar Televíziónak volt műhelye, ahol a cipőkészítőkön át a bábosikig mindenféle szakember együtt dolgozott. A rendszerváltásig elég komoly tévéjátékok készültek itthon,és ezekhez meg is volt a háttérszemélyzet. Lehet, hogy ezek a technológiák nagyon modernek tűnnek, de valójában ezek már korábban is rendelkezésre álltak, és a szakemberek ismerték ezeket, még ha nem is ilyen formán használták fel.

Persze ettől függetlenül elég sokat kellett agyalni a jelmezeken... Okozott néhány álmatlan éjszakát, hogy hogyan vezessük el a zsinórt, hol legyen az áramforrás, mindezt úgy, hogy ezt az igencsak közel lévő nézők se vegyék észre. Minden előadás előtt át kellett néznünk a ruhákat, hogy nem égett-e valamelyik led ki, kap-e áramot mindenhol... Eléggé nehéz feladat volt, de annál látványosabb lett a végeredmény.

Ezeken a ruhákon több terület szakemberei dolgoztak össze, a megvalósításban például bábos ugyanúgy volt a segítségemre, mint műszerész. Az is nagy szerencse volt, hogy a ruhák megvalósítására elegendő idő állt a rendelkezésünkre.

Parádi Gabriella világító jelmezei a Moulin Rouge revüjébe

hg.hu: Az idő mellett a másik hátráltató tényező a pénz szokott lenni. Ebben az esetben mi volt a helyzet?
Parádi Gabriella: Az előadásra 120 különféle jelmezt terveztem... Szerencsére az anyagi feltételek maximálisan rendelkezésre álltak az elkészítésükhöz. Itthon elég kevés lehetőség van arra, hogy ehhez hasonló extrém dolgokat hozzanak létre a tervezők kompromisszum nélkül. Ha összehasonlítod a terveimet az elkészült ruhák fotóival, akkor láthatod, hogy minimális változtatással valósultak meg.
Ami még picit megnehezítette a ruhák elkészítését, az az volt, hogy ezekben a táncosnőknek tudniuk kellett mozogni. Az egy dolog, hogy egy divatbemutatón világít egy ruha, hiszen abban az esetben nincs kitéve olyan megpróbáltatásoknak, mint egy táncos műsornál. Valamint ezeknek a ruháknak nem egyetlen egy alkalommal kellett működniük, hanem sok száz előadáson keresztül.

:image_77915

hg.hu: De nem ez a revüműsor volt az egyetlen munkád, amely során világító ruhákat kellett tervezned...
Parádi Gabriella: 2003 környékén egy olasz cég magyar partnerének felkérésére készítettem ruhákat világító szövetekből. A Luminex nevű cég fejlesztette ki saját szabadalmukként a világító textileket. Ma már sokfelé a világon forgalmazzák, de amikor én velük dolgoztam, akkor ez volt az első, arra irányuló próbálkozásuk, hogy a textileket ruházat készítésére is felhasználják. Ennek a világpremierjeként meghirdettek egy divatbemutatót, itt Magyarországon. Olaszországból megérkeztek a divatbemutatóra a ruhák, amik sajnos használhatatlanok voltak. Érthető, hogy a világító textilek kifejlesztésén dolgozó fizika professzorok nem jeleskedtek a divattervezés terén, ahogyan én sem jeleskedem a fizikai kutatásokban... Így néhány nap alatt teljesen új kollekciót kellett tervezni, varratni, olyanokat, amikkel ki lehetett állni a közönség elé. A divatbemutató koreográfusával még együtt dolgoztam a Moulin Rouge-ban, így neki egyből én ugrottam be erre a feladatra: „Majd a Gabi megoldja!”

:image_77917

hg.hu: Hogy néz ki egy ilyen szövet? Milyen bánásmódot igényel?
Parádi Gabriella: Egy ilyen anyag úgy néz ki, hogy a textilek közé bele van szőve az optikai üvegszál, tehát ezzel nem olyan egyszerű dolgozni, mint egy hagyományos anyaggal. Vigyázni kell arra is, hogy ne törjük meg ezeket az üvegszálakat, mert akkor a led által adott fényt nem továbbítják. Nagyon más gondolkodást igényel...

Kiutaztam egy szabászlánnyal Olaszországba, és ott egy nap állt a rendelkezésünkre, hogy megtanuljuk, hogyan lehet bánni ezzel az anyaggal, hogyan szabható és melyek a tulajdonságai. Az anyag merevsége miatt nem volt alkalmas bármilyen ruha elkészítésére, például egy testhez simuló, többszörösen megszabott, szűkített öltözék nem készíthető belőle. Persze a cég azóta nagyon sokat fejlődött, a honlapjukon nézegettem a képeket, és ezek a ruhák már nagyon távol állnak attól, amiket mi akkoriban készítettünk...

hg.hu: Mi volt nehéz ebben a munkában?Parádi Gabriella: Fordítva kellett tervezni: elsősorban az anyagot kellett figyelembe venni, és ahhoz igazítani az elképzeléseimet. Valamint az időkorlátot is figyelembe kellett venni, tehát csak olyan öltözékekben gondolkodhattam, ami ennyi idő alatt megvalósítható.

hg.hu: Kik alkották ezeknek a ruháknak a célcsoportját?
Parádi Gabriella: Mivel ez az anyag nem mindennapi használatra készült, valamint az ára is elég borsos volt , ezért a gyártó úgy gondolta, hogy alkalmi,vagy diszkó ruhaként értékesíti majd főként a show-businessben. De készítettek különleges kiegészítőket, lakberendezési dekorációkat is.

hg.hu: Mi a helyzet a mosással?
Parádi Gabriella: Szerintem ez volt az egyik legnagyobb probléma. Ezt a kérdést akkoriban én is feltettem. Lehetett mosni a ruhákat, de igen nagy odafigyeléssel, és óvatosan. Nagyon drága egy ilyen ruha, tehát semmiképpen nem egy egyszeri, eldobható viseletnek vásárolnák az emberek, viszont egy drága ruhánál a könnyen kezelhetőséget is jogosan elvárja a vásárló. Feltételezem, hogy ma már ezen a területen is sokkal előrébb vannak, és találtak megoldást. Azóta ugyanis eltelt jó néhány év, amit fejlesztéssel töltöttek.

:image_77918

hg.hu: Érdekel a technika, vagy egyszerűen mindig véletlenül találtak meg ezek a munkák?
Parádi Gabriella: Mindig megtalálnak, de nemcsak a technológiában különleges munkák, hanem az sos megrendelések is. Néhány éve például parafából kellett villámgyorsan egy egész kollekciót készítenem.

hg.hu: Hogy kerültél erre a pályára?
Parádi Gabriella: Mindig ez volt az álmom. Amikor én kezdtem, akkor még nem létezett a stylist szakma. Nekem csak a divattervező és a jelmeztervező között kellett döntenem. Igazán nem is tudtam, mi a különbség. Később rájöttem, hogy a jelmeztervezés engem sokkal jobban érdekel, mint az, hogy iparszerűen gyártsak valamit divattervezőként. Érettségi után szabadúszóként dolgoztam, sok pályázatra jelentkeztem, valamint közben tanultam is.

hg.hu: Jelmeztervezőként főleg milyen feladatokat kapsz?
Parádi Gabriella: Főként filmes, és televíziós munkáim vannak mostanában, korábban sok videóklipet készítettem, de gyakran stylistkodom és illusztrálok is..A Zimmer Feriben és az Argóban is az én jelmezeimet viselték a szereplők, mint ahogy legutóbb az Ezek megőrültek című tévéműsor dilis ruhái is hozzám fűződnek.

divat, interjú, intelligens textilek, magyar divat Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317