Logomain

Kortárs ékszer: viselet vagy műtárgy?

By Heissmann Ági 2011. június 10. 10:13

szerk at hg dot hu

Ssleeping-beauty-220130603-19838-km9e0w.gallery

Külföldi kortárs ékszerek

Varga_viktor_50020130603-19838-1uuponw.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Donald_friedrich-_uveg_brossok20130603-19838-2l4trn.gallery

Kortárs ékszerek blog

Margarida_matos_memories_ring_margaridamatos20130603-19838-vw5t4j.gallery

Kortárs ékszerek blog

Barbara_uderzo_rings_wwwuderzo-designerit20130603-19838-1vtajlg.gallery

Kortárs ékszerek blog

Takehide_ozak-_bross20130603-19838-vzg83j.gallery

Kortárs ékszerek blog

Cat_davison20130603-19838-abow3r.gallery

Kortárs ékszerek blog

Chang-bracelet-199120130603-19838-16wz78a.gallery

Külföldi Kortárs Ékszerek

Michael_boyd_studio-_misc_lechtzin20130603-19838-gghznh.gallery

Külföldi Kortárs Ékszerek

Schobinger_-_moritzplatz_necklace20130603-19838-1ghqc8r.gallery

Külföldi Kortárs Ékszerek

Svenja_john_wwwsvenja-johnde20130603-19838-d9lrv3.gallery

Külföldi Kortárs Ékszerek

Uta_knoop_20130603-19838-1ssxwjz.gallery

Külföldi kortárs Ékszerek

Peter_bauhuis20130603-19838-tk5f2r.gallery

Kortárs ékszerek

Abaffy_klari_karkoto_kep_somosi_rita20130603-19838-doymnc.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Adam_krisztian-karkotok_kep_somosi_rita20130603-19838-ng29kw.gallery

Kortárs magyar ékszerek

David_attila_a_szerelem_nem_jatek-_kep_somosi_rita20130603-19838-kquuba.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Fordos_bence-szeret-nem_szeret-_kep_somosi_rita20130603-19838-1g19oyy.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Gera_noemi-kep_filter_galeria20130603-19838-17c8a13.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Kiraly_fanni_pipacs_fuggo_kep_somosi_rita20130603-19838-i3d1m9.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Vagi_incubus__kep_somosi_rita20130603-19838-169n66x.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Vekony_fanni__dzsungel_konyve_kep_somosi_rita20130603-19838-288hld.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Vekony_fanni_folyok_kep_somosi_rita20130603-19838-1cdzloo.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Zamori_eszter_hetecske-_kep_somosi_rita20130603-19838-1b46kvb.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Varga_viktor_50020130603-19838-1gxt6a7.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Balla_a_benjamin20130603-19838-raiyr2.gallery

Kortárs magyar ékszerek

Nemesfém és drágakő helyett papír, műanyag és kólásüveg-darabkák: merre tart ma az ékszertervezés? <br/>

Mit nevezünk ma ékszernek? Milyen szerepet tölthet be egy bross vagy nyakék? Kérdések, amelyeket igen kevesen tesznek fel, vagy ha mégis, adja magát a nyilvánvaló válasz: egy ékszer célja, hogy ékesítsen, küldetését akkor tölti be, ha el tudja látni dekoratív funkcióját. Az ékszer eme hagyományos felfogásának újraértelmezése, illetve a kortárs ékszer terminológiájának tisztázása volt a célja a Filter Kortárs Ékszer Design és Művészeti Galériában tartott kerekasztal-beszélgetésnek, amely a Konceptuális ékszertervezés nemzetközi trendje címet kapta.

A piciny galériában sok érdeklődő gyűlt össze, természetesen mind szakmabeliek, tervezők, textilesek, ötvösök; az interaktív előadást Zámori Eszter és Vági Flóra ékszertervezők, Somosi Rita művészettörténész, valamint Spengler Katalin műgyűjtő vezették.

A beszélgetés fő célja az volt, hogy nevet adjon az ékszerkészítés azon szeletének, amely túllép a puszta funkcionalitáson, és megkérdőjelezi az akadémista módszereket. A kortárs ékszer művészi kifejezőerejű, egyedi alkotás, a tárgy és az általa közvetített gondolat egysége, ezért nyúltak vissza a 60-as években elterjedt, és a 80-as években újra feléledő konceptuális művészet névhez, amely az avantgárd optikai, formalista l’art pour l’art elvét vette górcső alá.

Spengler Katalin hevesen tiltakozott a mai ékszerművészet konceptuális definíciója ellen, hiszen ez a fogalom egy már meglévő művészeti kort és irányzatot nevez meg, és a hasonlóságok ellenére sem egyezhet meg egy kortárs irányzat egy múltbélivel, a névadás ezen módja csupán még nagyobb kavarodást és homályt okozna. A megfelelő definíció megtalálása egyébként azért szükséges, mert enélkül úgy a művészekre, mint a művészettörténészekre is az a nehéz és felesleges feladat hárul, hogy a művekre való koncentrálás helyett újra és újra magyarázni kényszerülnek a fogalmakat. A megértés nehézkessége pedig még tovább csökkenti a közönség befogadókészségét, ami pedig egy létfontosságú lépés lenne a kortárs ékszerek elterjedéséhez.

Külföldön sincs egy egységesen elterjedt név a mai ékszerekre: az angolok vagy „designékszernek”, vagy „kortárs ékszernek” nevezik, a franciák általában „kreációnak” titulálják, az olaszok „gioiello del autor”-nak, a „szerző ékszerének” vagy „aranykovácsolás-művészetnek” hívják, az amerikaiak viszont egyszerűen az „alkotás” vagy „stúdióékszer”megnevezést használják önmaguk definiálására. A leginkább elterjedt talán a kortárs ékszer kifejezés, amelynek használatát szorgalmazta jobb híján Spengler Katalin is. A kifejezés talán azért nem a legmegfelelőbb, mert a kortárs szó nem jelzi az elhatárolódást hagyományostól, nem hordozza magában az ékszerek felforgató, meghökkentő jelentését, gyakori használata pedig ugyancsak elcsépelté tette. Valami erőteljesebbre, konkrétabbra lenne szükség.

De mit jelent tulajdonképpen a kortárs ékszer? A kortárs ékszer hidat képez a képző- és iparművészet, a mesterség, művészet és design között, és arra késztet, hogy újrafogalmazzuk a szobrászat, a festészet és az iparművészet fogalmait. Nem díszíteni akar, önmagát mutogatni, hanem kifejezni valamit, elmondani egy történetet. Hol vannak egy ékszer határai, tekinthetünk rá úgy, mint egy szoborra, képzőművészeti alkotásra? Helen Williams Drutt kortárs ékszergyűjtő példája mutatja, hogy az ékszerek céljukat nem feltétlenül a használatukban érik el, hanem ugyanúgy kiállításra vagy vitrinbe való alkotások, mint egy festmény vagy szobor. A gyűjtő 2002-ben 720 darabos kollekcióját a houstoni képzőművészeti múzeumnak ajándékozta. Az alkotások igen figyelemreméltóak, gyakran csupán az alapanyagok meghökkentő keveredésével hatnak: például arany kólásüveg-darabkával, ezüst műanyaggal.

A kiállítás darabjai jól tükrözik a kortárs ékszerművészet azon törekvését, hogy az globális művészeti formaként mutatkozzon meg. A kortárs ékszer feszegeti a határokat, nemcsak forma és anyaghasználat terén, de súlya és mérete miatt még a hordhatóságot is megkérdőjelezi. Kicsit nevetséges, de tanulságos a Marzee Galéria honlapján közzétett videó, amelyen a 30 éves fennállását ünneplő galéria kiállításán idősebb értelmiségiek-polgárok beszélnek arról, hogyan váltak a kortárs ékszerek gyűjtőíve és viselőjüké. Férfiak és nők mesélnek, hatalmas nyakláncaikat, karkötőiket, óriási brossaikat mutogatva. Nálunk ez a tendencia még nagyon minimális, kortárs ékszerre még nagyon kicsi a közönség.

Ékszerek Marzee

Itthon a legnagyobb probléma az, és ebben a kerekasztal-beszélgetés összes résztvevője egyetértett, hogy ez egy mikro-szakma, vérszegény a kulturális költségvetés, hiányzik a megfelelő oktatás, illetve az egyetemek, múzeumok vagy galériák támogatása is elenyésző. Kevés figyelem jut a kortárs ékszernek a sajtóban, de szakemberekből is kevés van, ezért mindig is úgy tekintenek rá, mint egy kiegészítő áramlatra a hagyományos ékszerkészítés mellett. Ahhoz, hogy a közönség ráébredjen arra: van élet a Cartier-n,Tiffany’-n vagy az itthon már unos-untalan hordott Swarowskin túl is, a szakma részéről is nagy összefogásra van szükség.

Emellett ahhoz, hogy a közönség a kortárs ékszer befogadójává tudjon válni, teljesen fel kell forgatnia az ékszerekről alkotott hagyományos gondolkodását: meg kell értenie, hogy egy ékszer értékét már nem a drágakő mérete és milyensége adja, úgy, ahogy egy festmény értéke sem a vászon és a festék minőségétől függ. Ezek az ékszerek nem csupán a művészek merész képzeletének szülöttjei, hanem többletjelentéssel bíró, önkifejező alkotások. 

Az aktivitás és a megfelelő kommunikáció hiányának ellenére a kortárs ékszerművészet itthon is egy prosperáló ágazat. A Pannon Arts Galéria által februárban meghirdetett Év ékszere pályázat iránti érdeklődés, illetve az utána „madeinhungary” néven az alkotásokból nyitott tárlat sikere a Műcsarnokban sem volt véletlen. Minél több hasonló megmozdulásra van szükség, és a kortárs ékszerek itthon is a képzőművészeti alkotásokkal egyenrangú megítélést érhetnek el.

design, kortárs, ékszer, spengler katalin, filter galéria, vági flóra, varga viktor, somosi rita, konceptuális ékszertervezés Icon_print

Külföldi kortárs ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs ékszerek blog

Kortárs ékszerek blog

Kortárs ékszerek blog

Kortárs ékszerek blog

Kortárs ékszerek blog

Külföldi Kortárs Ékszerek

Külföldi Kortárs Ékszerek

Külföldi Kortárs Ékszerek

Külföldi Kortárs Ékszerek

Külföldi kortárs Ékszerek

Kortárs ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Kortárs magyar ékszerek

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317