Logomain

Logóra fel!

By Kovács Dániel 2011. április 4. 09:39

szerk at hg dot hu

Adidas20130603-19838-u2e2jp.gallery

régiújlogó_adidassz

Chrome20130603-19838-51uko9.gallery

régiújlogó_chrome

Evangelikus20130603-19838-1xxgk1e.gallery

régiújlogó_evangélikus

Galeria20130603-19838-1if5bcs.gallery

régiújlogó_galéria

Leveltar20130603-19838-9btra4.gallery

régiújlogó_levéltár

Myspace20130603-19838-zrsrd7.gallery

régiújlogó_mypsace

Opera20130603-19838-af7p97.gallery

régiújlogó_opera

Romania_regi_es_uj_220130603-19838-b068tv.gallery

régiújlogó_románia

Skoda20130603-19838-lfais4.gallery

régiújlogó_skoda

Starbucks20130603-19838-1kivtvp.gallery

régiújlogó_starbucks

Cikkep20130603-19838-1xo2dn0.gallery

Új és régi logók

Index20130603-19838-1gwih7t.gallery

Új és régi logók index

Tíz vadonatúj logó és a tervezőgrafikus, Borzák Márton véleménye róluk.

Itt az idő egy kis ráncfelvarrásra! Az elmúlt egy-másfél évben számos cég és közintézmény tárgyalóasztalai felett bólintottak össze a vezetők – ennek köszönhetően az utcákon és a magyar weben is számos átszabott arculattal, vadonatúj logóval találkozhatunk. Gyakorló tervezőgrafikus, Borzák Márton segítségével veséztünk ki tízet.

A jelenség egyébként nem Magyarország-specifikus: a Delltől a NASÁ-ig számos új logó jelent meg a nemzetközi piacon is, de mi most azokra koncentráltunk, amelyekkel itthon is találkozni. A történet következő, izgalmas hazai fejezete lehet, amikor a közszférában megindult lassú, de többnyire örvendetes változás a pártokat is eléri. Az MDF-ből lett JeSZ máris pályázaton keresi új logóját, de a hírek szerint hasonlót fontolgat az MSZP és a Jobbik is. 

Az Adidas három csíkja a világ legismertebb márkajelzéseinek egyike, dacára az elmúlt évtizedekben elég következetlenül használt logóknak és arculatoknak. A mostanában induló, minden eddiginél nagyobb globális Adidas-kampány újabb elemmel bővíti a sort: a három vízszintes csíknál egyszerűbbet, egyben erőteljesebbet már nehezen tudnánk elképzelni.

Borzák Márton: „Érthető a váltás, hiszen egységesíteni akarták az eddig használt emblémákat. A tipográfia megmaradt, ami meghatározó része az emblémának. Az előző jelekhez képest számomra picit gyengébb lett, a foltja már nem annyira markáns, de stratégiai szempontból érthető a döntés.”

A webkettes trendekkel szemben halad a Google Chrome – vagy ez lenne az legújabb generáció első képviselője? A böngésző napokban bemutatott új logójából elmarad a régi 3D-s hatás, oda a ragyogás és a gazdag árnyalatok. A cég szerint ez arra utal, hogy a böngésző célja a lehető legegyszerűbb használati mód. 

Borzák Márton: „Szerintem jót tett neki, hogy egyszerűsödött. Személy szerint nem rajongok a túlcsicsázott, extra csillogó jelekért. Viszont nem lett teljesen sík, hiszen árnyékok még megjelennek rajta, bár nem annyira erőteljesen. Emiatt kicsit bizonytalan vagyok a jellel kapcsolatban, de semmiképp nem mondanám, hogy rossz irányba indult el a Google ezzel a váltással.”

Válogatásunkban a legrégebbi az Operaház váltása: a 13 résztvevővel lezajlott pályázatot követően az új arculatot 2009 szeptemberétől használja az intézmény. A pályázatnyertes Stalker Studio Vargha Balázs vezetésével az intézmény régi arculati főelemét kevés szavú, erőteljes megjelenésű logóra cserélte le, ahol maga az OPERA felirat szolgál jelképként.

Borzák Márton: „Ráfért már a váltás az Operaház arculatára. Friss, modern az új jel. Az A szárának elhagyása szimpatikus, szemnek kellemes megoldás. A vékony metsző lénia meghozza az eleganciát és kifinomultságot a jelbe, ugyanakkor az egésze egy előremutató, modern intézményt sugall. Az arculat egészét nézve, szép munka.”

Nyolc tervező vagy iroda részvételével, meghívásos pályázaton választotta ki új arculatának alkotóját a Magyar Nemzeti Galéria 2010 májusában. A neves szakértőkből álló zsűri Vargha Balázs terve mellett tette le a voksot. Az intézmény nevének rövidítéséből kiinduló logón az Operáéhoz való hasonlóság érezhető, de nem feltűnő; a szikár összképet a színes G betű frissíti. Reméljük, a nagyközönség körében nem vezet félreértéshez, hogy ezzel a névvel működik egy közismert ruházati lánc is – a művészettörténész-hallgatók közt ez ugyanis gyakori tréfa témája.

Borzák Márton: „Az alkotó kézjegye mindkét jelen látszódik, de ez nem baj, hiszen itt is hasonló finom megoldásokat láthatunk, mint az Operánál. A jel lehetne túl konzervatív is, de ezt ellensúlyozza a végén megjelenő groteszk, piros G, ezzel modern irányba mozdítva.”

Akárcsak az Operaház, a Magyar Országos Levéltár is saját, budavári épületének képét használta korábban logóként – ám ennek használhatóságát természetesen az ábra bonyolultsága nehezítette. A tavaly rendezett pályázatot követően kezdte el használni a kissé félreérthetően, MOL-ként rövidített intézmény az Archívum nevet, ez szerepel a Gatart Kft. által tervezett új logóban is. 

Borzák Márton: „Nem sikerült annyira jól a váltás, mint az Opera esetében. A levéltár valóban archaikus mivolta ellenére számomra túl archaizáló az új jel megvalósítása. Frissebb külső is hordozhat olyan gondolatot, amely utal az Archívumra.”

A korábban a Magyarországi Evangélikus Egyház által használt jelképet maga az alapító, Luther Márton vetette papírra, és nem kisebb művész metszette fába, mint idősebb Lucas Cranach. Nem kis bátorságra vall, hogy a magyarországi gyülekezet tavaly (miután egy felkért tervező kudarcot vallott) nyílt pályázatot hirdetett az új logó tervezésére. A beérkezett 71 munka közül négy került be a második fordulóba, és végül Petrikovics Edit alkotása lett a nyertes. Az E-betűt és az ősi keresztény jelképet, a halat formáló alkotást az egyház a hivatalos honlapon máig a régi Luther-rózsával együtt használja.

Borzák Márton: „Egyértelmű visszalépés az új jel. Gondolatilag jó úton indult a tervező, de szerintem nem sikerült grafikailg és tipográfiailag jól megfogalmaznia. Emiatt nem gondolom, hogy méltó lenne az egyházhoz.”

2003-as alapítása óta a legradikálisabb arculati átalakításba vágott a MySpace tavaly év végén – de sokak szerint már későn, a közösségi médiában elvesztett pozícióját nem lesz képes visszaszerezni. Az új logó a felhasználók együttműködésére épít: a névben szereplő „space” szócska helyére a szóköz-billentyű közismert jele került; az oldal tagjai ebbe a sávba személyes illusztrációkat illeszthetnek. Más kérdés, hogy erre azóta nem sok példa született.

Borzák Márton: „Jó váltás ez a MySpace-től. Frappáns, vicces megoldás. Itt a jel grafikailag annyira nem izgalmas, inkább az arculatban teljesedik ki. Szerintem jól oldották meg és egy igazán jó, dinamikus, változó arculatot készítettek, ahol életre kel a jel.”

Szomszédunk, Románia turisztikai minisztériuma egy éve, a shanghai világkiállításon mutatta be Románia új, a nemzetközi turisztikai piacon bevezetendő logóját. Bár egyértelmű előrelépés a régi verzióhoz képest, a TNS-THR-kooperációban készült logó az internetes szakportálokon nem kis derültséget váltott ki: fő eleme, a dombos tájra és levélre egyaránt emlékeztető motívum ugyanis gyanúsan hasonlít egy olyan alapikonhoz, amely ingyenesen elérhető az iStockphoto.com-on. A konzorcium tagadta, hogy külső forrást használtak volna a munka során, a megbízó pedig alighanem elfogadta az érvelést – legalábbis Románia hivatalos turisztikai oldalán ez a logó szerepel.

Borzák Márton: „Barátságosabb tipográfia az új. Sokkal szerethetőbb, érezhető benne a dombos táj. Az a feletti ékezet a napot, a levél szára pedig a vizet hivatott szimbolizálni. Kár, hogy a clip-art botrány besötétíti a törénetet, mert egyébként egy klassz, dinamikus jel lenne.”

Március elején, a genfi autószalonon mutatta be a német tulajdonú cseh autómárka, a Skoda a felfrissített arculat elemeit, amelyek 2012-től jelennek majd meg a közutakon is. A szárnyas nyílvessző változatlan marad, a markáns fekete kör eltűnésével pedig a márka neve függetlenedik a jelképtől. Akárcsak a Starbucksnál, itt is a termékpaletta szélesítését, változását jelzi, hogy eltűnik az „auto” szó.

Borzák Márton: „A Skoda felirat jobb lett, mint a régi változatban. Viszont a hozzá kapcsolódó jel, ezzel a térhatást keltő effekttel inkább visszalépés számomra. Az előző jelben lévő nyílvessző jobban van megoldva.”

A Magyarországon nemrég megjelent Starbucks idén mutatta be új logóját. Az elmúlt 40 év alatt a kávézólánc fő arculati eleme sokat változott; most a legutóbbi, 1992-es verzió középrésze maradt csak meg, fekete helyett a hagyományos zöld színben. A „Starbucks Coffee” felirat eltűnésének kereskedelmi okai vannak: számos országban a láncot nem elsősorban kávé, hanem tea fogyasztására használják.

Borzák Márton: „Frissebb, élettel telibb az új embléma, de semmi meglepő nem történt vele. Szerintem a feliratok és a kicsit archaizáló körök eltűnése miatt közelebb érezhetik magukhoz a márkát az emberek. Erre segít rá az is, hogy az arculati elemeken - csomagolások, papírtáskák - is kimozdul középről a jel, és már nem minden középre rendezett. Ettől lazább és szerethetőbb.”

design, grafikai design, arculat, magyar design, borzák márton, logó logotípia Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317