Logomain

Japán graffiti: városi elkorcsosulás vagy rebellis művészet?

By Sturm Dóra 2011. március 30. 14:25

szerk at hg dot hu

Japan-graffiti-020130603-19838-1qlggpz.gallery

Japán graffiti cikk

Japan-graffiti-g120130603-19838-19odwvq.gallery

Japán graffiti cikk

Japan-graffiti-220130603-19838-1h5xa5w.gallery

Japán graffiti cikk

Japan-graffiti-320130603-19838-uuo2fl.gallery

Japán graffiti cikk

Japan-graffiti-420130603-19838-mx1eob.gallery

Japán graffiti cikk

Sejthető, hogy a japánok a graffitiből is extrém műfajt varázsoltak - cikkünkből kiderül, hogyan! <br/>

A graffiti szerte a világban vitatott jelenség, sokak számára az urbánus elkorcsosulást, az elvadult bandák jelenlétét, a fiatalkorú bűnözést jeleníti meg - a japán graffiti mégis több mint harminc éve erősen tartja magát, és mára nemzetközi szinten is jól ismert jelenséggé vált. A japán falrajz a prehisztorikus időktől egészen a kortárs alkotásokig a történelem valamennyi szakaszában fontos kifejezőeszköz volt, népszerűségre azonban csak a huszadik században robbant; és annak ellenére, hogy maga a művészeti irányzat felforgató és önigenlő, politikai határokat súroló, fiatal-orientált és város-érzékeny jellegéből adódóan vitatott jelenség, mára mégis utat tört magának a design, a divat, a reklám világában is.

A japán graffiti bölcsője: New York

A New York-i graffiti megjelenése a hetvenes évekre tehető, amikor a városi fiatalság fellázadt a gazdasági recesszió, a munkanélküliség és az elfajuló rasszizmus ellen. Számukra a graffiti egy eszköz volt ahhoz, hogy a maguk sajátos módszereivel vívják meg harcukat (a graffitire gyakran használják a bombázás kifejezést). A japán graffiti alapjait a New York-i fiatalok falfirkái fektették le, amelyek először a 80-as évek elején tűntek fel Japánban: a New York-i hip-hop szcéna 1983-ban, a Wild Style című film japán vetítésekor vetette meg lábát a szigetországban. A filmet Tokióban promotáló rapperek, táncosok és graffitis művészek komoly hatással voltak a japán fiatalokra, az amerikai csapat vibráló művészete megérintette a japán kultúrát.

A tengerentúli hip-hop kultúra elemei közül legelőször a break volt az, amit a japán fiatalok felfedeztek maguknak; ez azért volt ekkora jelentőségű (és ma is az), mert a tánc, szemben az amerikai hip-hop zenével, képes volt átlépni a nyelvi és kulturális akadályokon. A nyelvi különbségek miatt ennek rögzülésére több időre volt szükség: nem tudták megérteni a szlengben írt dalszövegek többségét, ehelyett a ritmust, az áramlást, a dinamikát és az énekes hangját analizálták. Közel egy évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy a japán nyelvű hip-hop is ismertté váljon, az átvett zene azonban nem az amerikai hip-hop közvetítette értékekkel, a gettó-életérzéssel operál, dalszövegeik nem a drogról, a fegyverekről vagy promiszkuitásról szólnak.

A japán underground

A graffiti hódítása

A hip-hop kultúra utolsó eleme, a graffiti a 90-es években tört be Japánba, és mára olyan erős műfajjá fejlődött, hogy olykor a kortárs múzeumok is befogadják a falműveket. 2005-ben Japán egész területéről érkeztek grafftiművészek az Art Tower Mito kortárs művészeti központba, hogy a múzeum falain bemutassák művészetüket. A kiállítás kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a graffiti világát kulturális, szociális és gazdasági keretek között is megjelenítsék, megmutatva kapcsolatát a művészettörténettel, zenével és a gördeszkások világával.

Harc a rendszer ellen

A japán oktatási rendszerben az írás és olvasás tanítása szigorú és fegyelmezett keretek között zajlik, az oktatás standardizált, a diákok a tanulással együtt ismerik meg saját kultúrájuk domináns ideológiáit, mint az egyetlen, legitim tudást. Az iskolákban ezt a tendenciát erősíti az egyenruha kötelezően előírt viselése és az összes többi, a hasonlóságot erősítő pedagógiai eszköz.

Az amerikai hip-hoppal egy olyan kultúra robbant be a japán társadalomba, amelyben az egyes szám első személyben való gondolkodás, az én-tudat, az én-igenlés az első. Ez a fajta önfigyelés bírta rá a fiatalokat arra, hogy „elképzeljék” önmagukat, felfedezzék saját identitásukat és egy homogén társadalomban valamennyire megkülönböztessék magukat.

Az önkifejezés egyik eszközéül pedig a graffitit választották. A fiatalok így lázadnak a társadalmi berendezkedés, egy olyan rendszer ellen, ahol a társadalmi egyetértés az egyéni jogok fölé magasodik, ahol biztonsági kamerák pásztáznak minden talpalatnyi területet, ahol az oktatás olyan diákokat termel, akik képesek átmenni a vizsgán, de önmaguk érdekeit már nem tudják érvényesíteni, és ahol a tömegmarketing az élet valamennyi szegmensét elárasztja. A graffitiművészek ebben a világban próbálnak lélegzethez jutni, visszanyerni az egyén és a kreativitás szabadságát, a városi épületek falfelületein hívatlanul megjelenő szimbólumok egy underground közösség testamentumaként is értelmezhetők. S bár a japán graffitisek nem szenvednek ugyanattól a társadalmi megosztottságtól, mint New York-i társaik, náluk az iskolai presszúra, a tömegfogyasztás, az individuum elnyomása azok a tényezők, amelyek ellen a graffiti lázad. 

Graffiti, egy önálló nyelv

Kutatók szerint a graffiti jelrendszere az ókori kéziratok szövegeihez hasonló utat járt be; az írást az analfabetizmus idején hatalmas misztikum övezte. Sokan ehhez hasonlítják a japán stilizált graffitit is, amit csak az tud dekódolni, aki érti a japán szlenget; ez utóbbiak kisebbségben vannak, a többség számára az üzenetek értelmezhetetlenek. A graffiti szövegei, jelei, szimbólumai, ikonjai a többség számára olvashatatlan, az alkotók rejtett kódokon keresztül ábrázolják a városi környezetet. Olyan elbeszélések ezek, amelyek konfliktusokról, harcokról, győzelmekről szólnak, ugyanakkor a graffiti művészi önportré is egyben; a képek segíthetnek megérteni az alkotó szociális és kulturális személyiségét.

Japán graffiti

Míg a nyugati világban a graffitiművészek gyakran nyúlnak a popkultúra és a rajzfilm képvilágához, addig Japánban a gazdag grafikai hagyaték, az anime és videójátékok karakterhősei gyakran felfedezhetők a japán graffiti alkotásokon is. De a saját karakterek, matematikai egyenletek, nyelvtani fordulatok, szokatlan zsargon, mitológiai elemek, futurisztikus harcosok, latin ábécé, rejtélyes üzenetek, buddhista, hindu szövegek, mandala-motívumok mind-mind a japán graffiti elemei – és valamennyi alkotásban közös a graffitiszereplők nemzeti beazonosíthatósága. Világviszonylatban legkarakteresebben a japán graffitiművészek alkotásai különböztethetők meg, munkáik a jól felismerhető ikonográfiával és egyedi stílusjegyekkel kiemelkednek a más társadalmi körből származó graffitisek munkái közül.

Graffiti és a tömegmarketing

A graffiti érdektelen és észrevétlen területekre irányítja rá a figyelmet; élénk színek, erős kontúrok és a 3D-s megjelenés jellemzi, éppen ezért a falfirkát sokan alternatív reklámfelületnek is tekintik, amelyek illegálisan és anonim módon olyan területeket foglalnak el, amelyek potenciális reklámfelületek is lehetnének. Persze néhány vállalat erre a problémára is megtalálta a megoldást: egyszerűen a graffiti eszköztárát használja saját reklámjaihoz – mindezt a márkanév feltüntetése nélkül, de mégis egyértelműen. Ezek a próbálkozások azonban megbosszulják magukat, a többi graffitiművész percek alatt eltünteti, összefirkálja az ilyen jellegű reklámokat. Ilyen tekintetben a graffiti hatékony eszköz lehet ahhoz is, hogy felforgassa a kormány, a gazdaság által küldött üzeneteket. A graffitit nem feltétlenül sorolják a kortárs művészetek közé: minden alkotás egy adott helyhez, időben korlátozva jelenik meg, amit egy olyan közösség hoz létre, amelyet a tőke vezérelte piac nem ismer el - vagyis ez a „termék” nem eladható.

Az arab graffiti világát bemutató cikkünk itt olvasható.

design, grafikai design, magazin, graffiti, falfirka, street art, művészet, japán, ázsia, japan, falrajz Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317