Logomain

Mert ők is modernek akarnak lenni!

By Nevelő Judit 2011. március 18. 09:48

szerk at hg dot hu

120130603-19838-jafm4j.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás, 1.

220130603-19838-6kce6m.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 2.

Lengyel_kiallitas_320130603-19838-1yrfmlh.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 3.

120130603-19838-8ohb1q.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 4.

320130603-19838-7d8ift.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 5.

420130603-19838-1d6ve2i.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 6.

620130603-19838-1ncg6jc.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 7.

12_kep_lengyel20130603-19838-1letp1a.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 8.

920130603-19838-1x91d24.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 9.

1320130603-19838-fvt1m2.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 10.

1420130603-19838-132pcbk.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 11.

1820130603-19838-1spcdeh.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 12.

Lengyel_kiallitas_420130603-19838-sktefd.gallery

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968.

Index20130603-19838-7uipt4.gallery

lengyel design index 2

Index220130603-19838-ornuuv.gallery

lengyel design index 1

Izgalmas felfedezéseket kínál a varsói Nemzeti Múzeum új kiállítása a lengyel design 1955-68 közötti korszakáról.

Ki ne ismerné a lengyel design klasszikusait, mint a közkedvelt Muszelka-szék, vagy a híres Kisasszonyok-textilterv Alicja Wyszogrodzkától? Erre a kérdésre nyilvánvalóan nagyon kevesen bólogatnak. Kevéssé köztudott, hogy Lengyelország (bár nincs olyan világhírűvé vált designikonja, mint a magyar Rubik-kocka) a formatervezésben a 20. század közepétől lépést tartott az európai fejlődéssel, akár a kommunista hatalomnak ellenszegülve.

E „csendes forradalom” eredményei, jelentősége eddig nem szivárgott ki Lengyelország határain kívülre. A Varsói Nemzeti Múzeum most azonban megmutatja a nemzeti design eddig méltatlanul elhanyagolt, meglepően versenyképes darabjait. A február 4. és április 17. között nyitva tartó tárlaton közel 180 tárgy szerepel az 1955 és 1968 közötti lengyel formaművészet legkiemelkedőbb példái közül, amelyek eddig a Nyugat számára ismeretlenek voltak.


A lengyel kultúra központi problémája mindig is a szabadság volt, ez pedig azt is jelentette, hogy harcolni kellett a művészi szuverenitásért és a művészet autonómiájáért. Az ötvenes években a kommunista hatalom - akárcsak hazánkban - a „szépmesterségeket” propagandaeszközként használta a szocialista eszme terjesztésére. A formatervezés is a hatalom befolyása alá került a szocialista országokban, aminek következtében uniformizált bútorok kerültek a háztartásokba, melyek a „minden ember egyenlő” elv alapján nem lehettek különlegesek. Gondoljunk csak a hazánkban is elterjedt házgyári panelépítési programra, amelyben az élettér kialakításában a minimáligények kielégítése volt a cél: fehérre festett falak, politúrozott bútorok, olcsó szőnyegek, alpakka étkészletek – minden, ami a gyors, olcsó előállítást és a tömeges eladást szolgálja.

Közeledve a hatvanas évekhez a politikai helyzet enyhült, de a kommunista cenzúra még mindig jelen volt. Ennek ellenére a lengyel művészek meglepő módon már bekapcsolódtak az európai művészet fejlődésébe, megpróbáltak teljesen eltávolodni a szocreál esztétikától. Az új figurativitás, a konceptualizmus, a happening és a minimal art megjelenése a lengyel formakultúra legizgalmasabb időszakát hozza el, amelynek újításai hosszú ideig meghatározzák a formatervezést is. A leghíresebbé vált lengyel szobrász Magdalena Abakanowicz, aki 1965-ben elnyerte a São Pauló-i Biennálé fődíját. Az avantgárd törekvések emblematikus alakja Henryk Stażewski (1894–1988) vagy a kiváló kolorista, Józef Czapski (1896–1993).

A kiállítás e merész kísérletezések korában született darabokat mutatja be, de behozza a kiállítótérbe a szocialista realizmust képviselő tárgyakat is, így a kapcsolat és kontraszt még szembetűnőbb. A lakberendezési tárgyak mellett szerepelnek a kiváló lengyel plakátművészet darabjai is. A plakátok kivételes szerepe abból adódik, hogy ekkoriban nem kereskedelmi plakátok árasztották el az utcákat, hanem a reklámok az elhanyagolt szellemi, kulturális értékekre hívták fel a figyelmet. A Varsó melletti városban, Wilanowban alapították az első plakátmúzeumot 1968-ban, ahol a lengyel plakátiskola mozgalmának eredményeit mutatják be.

A varsói Nemzeti Múzeum kiállításának különlegessége, hogy a kerámiák, üvegek, textilek, bútorok és egyéb háztartási eszköz mellett a lengyel közemberek életét is bemutatja ebből a periódusból. A látogató fényképeken és videoklipeken láthatja, hogy a kiállított tárgyakat hogyan használta fel a szocialista Lengyelország lakója saját otthonában.

Teresa Kruszewska székei az új, organikusnak is nevezhető irányzat képviselői, az 1956-os, „Muszelká”-nak, azaz „Kagylócskának” keresztelt darabja megtekinthető a kiállításon. A fából készült, négylábú ülőalkalmatosság onnan kapta nevét, hogy ülő- és hátlapja egy darabból áll, amely oválisra kerített és szimmetrikusan meghajlított formája miatt valóban olyan hatást kelt, mintha egy kagylóformába ülne bele az ember. Ezzel a természetet idéző formával ellentétben áll a szék lába, amely mintha geometrikus szabályosságra törekedne az organikus formák helyett.

Jan Kurzątkowski az 1956-ban tervezett székének lekerekített éleivel demonstrálja az új stílust. A bútor szabályos és szimmetrikus, mégis modern hatást kelt a kanyargós vonalaival. A hatást erősíti, hogy a széklábnál sem hagyja el az organikus koncepciót, a hajlított furnérlemezzel egy darabból oldja meg az ovális ívvel összekötött támasztékot.

A kiállítás igen reprezentatív darabja a Roman Modzelewski fotelje, mely fekete és piros színben is látható. A fémes fényű darab kerekded formája arra emlékeztet, mintha egy gömbből vájták volna le a „felesleget”, amelyből aztán így létrejött a fotel. A szemlélőnek már-már az lehet az érzése, hogy nem is, mint bútort, hanem, mint szobrot kellene felfogni. A fotel előtt állva a design világában jártasabbaknak eszükbe juthat egy híressé vált forma, Arne Jacobsen Hattyú széke vagy Tojás fotele, amelynek alakjai bár elegánsabbak a lengyel darabénál, mégis mind a két esetben olyan érzésünk lehet, hogy egy félgömbbe kell beleülni. Érdekes, hogy mindkét darabot 1958-ban tervezték.

A kiállításon láthatóak falat díszítő festett vásznak is, amelyek képi világán az absztrakt művészet lengyel felfogásban jelenik meg. Anna Nikołajczuk falra függeszthető festett vászna nagyszerű példája a nem-figurális lengyel művészetnek. Az élénk színű formák és vonalak szabálytalanságának ellenére egyfajta konstruktivista hatású rend fedezhető fel a kompozícióban.

Nem úgy, mint Krystyna Policzkowska-Gałecka egy kávézóba tervezett dekortextiljén, ahol a vörös és a fekete szín intenzív hatására csak rátesz a minden szabályosságot nélkülöző kompozíciója. A vászonnak olyan hatása van, mintha a vörös alapra fekete festéket fröcsköltek volna.

Alicja Wyszogrodzka dekortextilje, a „Kisasszonyok” című darab derűs zöld színével kitűnően képes felvidítani a helyiséget. A közel sem mértani pontossággal szerkesztett, de mégis szabályosnak mondható függőleges zöld-fehér csíkok ritmusát stilizált, fekete-fehérrel mintázott női alakok törik meg. A lányok fehér szoknyáinak és fekete testüknek összevisszasága is ritmust ad a kompozíció alsó részében. A fűzöld háttér és színtelen alakok, valamint a szabályos-szabálytalan ellentétek alkalmazása teszi ezt a darabot igazán izgalmassá.

A kiállított üvegtermékek a minimalizmus szellemében készültek. Wiesław Sawczuk lila üvegei és poharai rendkívül letisztultak és elegánsak. A különböző méretű talpas poharai két csúcsukban érintkező kúpforma, melyeknek felső, szélesebbre nyíló kúpjában kínálható fel az ital.

Zbigniew Horbowy piros üvegjei a kinyíló tulipán üde formáját idézik.

Lubomir Tomaszewski kerámia teáskészletét tekinthetjük meg a kiállításon, amely egyértelműen a természet formáit kívánta idézni. A csepp alakú ivócsésze, a kagylóra emlékeztető teáskanna és a már majdnem szabályos gömb alakú tejszínes tálka egyedi díszei lehetnek a konyhának.

A „We want to be Modern” (Modernek akarunk lenni) című lengyel design kiállítás átfogó képet ad Lengyelország 1968-as szabadságért való megmozdulás előtti formatervezőik munkájáról. Ez a korszak rendkívül fontos, hiszen a formatervezés önálló művészeti ággá és szakmává vált. A hatalom és művészek közötti megnövekedett feszültség ellenére a szabadelvű művészet élt a Szolidaritás időszakában is. 1981 volt a fordulópont, amikor elfojtották a Szolidaritás mozgalmát, és bevezették a hadiállapotot. A művészek között ezután két jelentős mozgalom élt. Akadtak, akik hagyományos nemzeti és vallási szimbólumokhoz tértek vissza, mint a Független Kulturális Mozgalom. Mások, mint a varsói Gruppa, játékos szellemben a „vad-expresszió” festészetét hozták létre, ehhez hasonlóan a wrocławi Narancs Alternatíva parahappening mozgalma.

Kurátorok:
Anna Maga, Anna Frąckiewicz, Anna Demska
Kiállítás-design:
Miśka Miller-Lovegrove, Małgorzata Benedek közreműködésével
Grafika:
Rafał Benedek, Antonina Benedek / Mesmer Studio

design, bútor, Lengyelország, varsó, kiállítás, kiallitas, lengyel design, modern, szocreál, Mesmer Studio, 1955-1968, Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga Icon_print

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás, 1.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 2.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 3.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 4.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 5.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 6.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 7.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 8.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 9.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 10.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 11.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968. 12.

Modernek akarunk lenni, lengyel design kiállítás 1955-1968.

lengyel design index 2

lengyel design index 1

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317