Logomain

Énekelj szépen így, hogy megtaláltad Amerikát

By Mihály Kamilla 2011. március 7. 09:36

szerk at hg dot hu

Index20130603-19838-r7zarw.gallery

Merényi Dániel index

Cikkep120130603-19838-1gq8jvh.gallery

Merényi Dániel a Bringaexpón

Cikkep20130603-19838-lb06cx.gallery

Egy Merényi-kerékpár a Bringaexpón

Cikkep320130603-19838-1tsc3or.gallery

Merényi Dániel a Bringaexpón

Galeria20130603-19838-15uye7a.gallery

A Merényi Bicycles titkai

Merenyi_fekvo_0620130603-19838-17cznyd.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_0720130603-19838-w0wgr7.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_0820130603-19838-1t76anj.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_0920130603-19838-lv0w5k.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1020130603-19838-1v9o6ny.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1220130603-19838-1xu62qy.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1320130603-19838-1cvzu6x.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1420130603-19838-1q6wa6l.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1520130603-19838-1b1e0mi.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1620130603-19838-6agzkw.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1720130603-19838-1rkfvo9.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1820130603-19838-15kjjqt.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Merenyi_fekvo_1920130603-19838-rla0oz.gallery

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

A legtöbben a Napirajzról ismerik, a hétvégi Bringaexpón azonban egyedi kerékpárok gyártójaként mutatkozott be Merényi Dániel.

Merényi Dánielt sokan Grafitemberként ismerik, Napirajz című súlyosan társadalomkritikus képregényének egyes dialógusai nem csak masszív rajongói táborában váltak szállóigévé. A képregény első kockáját a stresszes reklámgrafikai munka ihlette, melyet kilenc év után hagyott ott, hogy az olasz Alpokban egy merőben új életforma hírnöke lehessen. Családjával augusztusban költöznek vissza Magyarországra, hogy a Dolomitokban elsajátított bicikliváz-készítő mesterséget egy saját műhellyel vigye tovább. A Merényi Bicycles első modelljéről, illetve a kézműves vázépítés szépségeiről a Bringaexpón beszélgettünk a tervezővel.

hg.hu: Kilenc év grafikusi hivatás után hogy jut el az ember oda, hogy mindent maga mögött hagyva egy képeslapba illő olasz tájra költözik, és napi nyolc órában biciklivázakat épít?

Merényi Dániel: A reklámügynökségi munka egy eléggé embert próbáló dolog, nem voltam boldog mint grafikus. Rengeteget dolgoztam, borzasztó stresszes munka volt, egyszerűen emberileg nem voltam rá alkalmas. A kerékpár a rajzolás és festés után a második nagy szerelem, ezen a területen kerestem olyat, amit kevesen csinálnak és értékelhető szakmának tartok, innen jött a vázépítés.

hg.hu: Olaszországban az egyik legnagyobb mesterként emlegetett Dario Pegorettitől tanultad a vázkészítést, mindezt idilli, háborítatlan környezetben. Mi hozott végül haza, miért itthon akartad megcsinálni a Merényi Bicycles-t?

MD: Elsősorban szentimentális okai vannak. Hiába voltunk egy mesébe illően szép környezetben, mindenki messze volt, már hiányoznak a barátok, a kislányom minap lett tizenhét hónapos, neki pedig kell egy nagyi. Ami a szakmai oldalát illeti, Olaszországban nekem nem lett volna jövőm üzleti szempontból. Magyarként nagyon nehéz lett volna kint vállakozást indítani, lépést tartani minden szabályozással. Illetve az is közrejátszik, hogy itthon könnyebbnek láttam a vázkészítéshez szükséges egyéb infrastruktúrát megteremteni.

hg.hu: Mivel tűnik ki a Pegoretti-féle iskola a világ bármely más táján működő kerékpárgyártó manufaktúrák közül?

MD: Pegoretti mindenféle tekintetben a szakma fenegyereke, úttörő személyiség. A vázain egyértelműen érződik a venetói iskola hatása, viszont számtalan apró újítást hozott be, ami egyszerűsíti a vázkészítés folyamatát, másrészt magán hordozza az ő saját szempontjait.

hg.hu: A te metódusod mennyiben tér el a tőle tanultaktól, a saját műhely a te saját szempontjaidat is érvényesíti?

MD: Minden szakmai fogást tőle tanultam, soha nem mentem át más mesterhez. Ahogy nyers csövekből kész termékké építem a vázat, az gyakorlatilag az ő útja. Mégis jó pár olyan dolog van a munkamódszerében, amit már az első modellen sem követtem. A díszítést például én sem vittem túlzásba, ám ő egyértelműen szükségtelennek tartja. Pegoretti elsősorban sporteszközt készít, egy olyan teherbíró fémszerkezetet, amire biciklit lehet építeni, én sokkal inkább kézműves szempontból közelítek. Saját magamat hatalmazom fel arra, hogy tényleg minden egyes vázunk egyedi legyen. A mi produktumaink soha nem lesznek szériagyártásúak. Ami pedig a technológiát illeti: egyes gépek hiánya nyilvánvalóan más útra kényszerít. A kisebb műhely azonban azt is jelenti, hogy minden váz osztatlan figyelmet élvez, nincsenek szoros határidők, így az összes munkafázisra lényegesen több idő jut.

hg.hu: A Facebook-oldalatokon leírod, hogy minden egyes darab elkészültét végigköveted, kik segítenek abban, hogy ez a munka zavartalan legyen?

MD: Amikor majd elindulunk, akkor nekem csak a vázépítésre kell majd koncentrálnom. Somló Iván lesz a kapcsolattartó, Szentpéteri Mátyás barátunk pedig a kerékpárok felszerelésével foglalkozik majd, illetve ő gondozza a vázakat a nyers állapotból az összeszerelhető állapotig.

hg.hu: Hogyan áll össze a bicikli egy ilyen műhelyben?

MD: A vázkészítés mindig a megrendelővel való beszélgetéssel kezdődik. Leülünk vele, megbeszéljük mik a preferenciái, utána pedig ugyanaz történik, mint egy úri szabónál: méreteket kell vennem. Ezután tovább beszélgetünk a kerékpározási szokásairól, hogy mire akarja használni, itt jön képbe Matyi, aki a kerékpár felszereltségéért felelős. Ezek alapján alakul ki a geometria, történik az anyagválasztás, így már el tudom kezdeni a vázépítést. A csöveket méretre kell szabni és összeállítani egy célkészülékkel, ezután már össze tudom pontozni a vázat. Majd hegesztésre, vagy forrasztásra kerül, miközben folyamatosan ellenőrizzük a váz egyenességét. Ha minden kész, akkor jön egy tisztítási, csiszolási fázis, ha krómozásra kerül, akkor egyes részeit polírozni is kell. Erre jön a festés, majd ismét tisztítjuk, és összeszereljük. Ha a kedves megrendelő úgy kéri tőlünk, menetkész kerékpárt adunk át.

hg.hu: A kiállított BelCanto modell nyergén is megjelent egy saját tervezésű, hímzett Merényi logó, a vázon-villán kívül más alkatrészeket is előállítotok egyedileg?

MD: Elsősorban az a fő vonal, de hárman együtt komplett, összeszerelt kerékpárokban is tudunk egyedit alkotni. Abban reménykedem, hogy lesznek olyan megrendelők, akik teljesen ránk bízzák ezt a feladatot, mert azt gondolom, hogy számtalan lehetőség van ezen a területen is.

hg.hu: Mennyi mozgástered van a vázépítésben kreatívnak lenni?

MD: Három halmaz uniója a váz. Először is a váznak a kerékpáron belül működnie kell, másrészt egyes alkatrészeknek felszerelhetőnek kell lenni. Harmadrészt akinek készül a váz, az is rendelkezik bizonyos anatómiai tulajdonságokkal. Az, hogy geometriában mit tanácsolok, egyfajta mozgástér, és felelősség is. A méretekkel és a szögekkel befolyásolom ugyanis a kerékpár viselkedését, és hogy miként fogja érezni magát rajta, aki használja.

hg.hu: A Napirajz blog alcíme a rajzeszközödet is megjelöli: tintenpen kalandok durván. Emellett vektrografikai szakember vagy, a biciklikhez milyen vázlatok készülnek?

MD: A kerékpár fő méreteit én határozom meg, de a gyártáshoz szükséges szögértéket a számítógéppel számíttatom ki, tehát itt klasszikus értelemben vett papír-ceruza-vonalzó nincs. A festésnél viszont annál inkább. A grafikát igyekszem én kitalálni, majd Matyival egyeztetve kidolgozunk egy olyan koncepciót, aminek szerencsés esetben a megrendelő zöld utat ad.

hg.hu: Ha valaki saját tervekkel érkezik, hogyan fogadjátok?

MD: Ezt a kérdést abból a szemszögből közelítem, hogy végül az én nevem kerül a vázra… Bizonyos korlátok között igyekszünk minden vásárlói igényt kielégíteni, ami nem cenzúrát jelent, hanem az együttdolgozás lehetőségét. Eddig a tapasztalat azt mutatja, hogy bíznak bennünk a megrendelőink.

hg.hu: Tömegtermelés esetén a gyártók hosszas minőségellenőrzési folyamatoknak vetik alá a munkadarabot, mielőtt a boltokba kerülne. Egy ilyen kézműves termék esetén mi a garancia rá, hogy a felhasználó alatt nem törik egyszerűen ketté a bicikli?

MD: Szerkezeti, vagy olyan problémára, ami az összeszerelésből adódik, örök garanciát vállalunk… Válaszolva a kérdésre: egy muffos váz gyártási technológiája úgy néz ki, hogy ha nem tökéletes a csövek közti kötés, akkor nem összeállítható a váz. Ezen kívül a gyártás során háromszor ellenőrizzük a váz egyenességét. Ez egy három mázsás, egyenesre köszörült vaslapon történik, ahol 1-2 milliméteres korrekciókat végzünk, ugyanis a forrasztás során ennyit mindig deformálódik. A kiegyenesítéshez 1000 N nyomaték kerül a vázra, ami azt jelenti, ha a forrasztás vagy az illesztés nem úgy sikerült ahogy kell, akkor a váz azonnal törik vagy reped.

hg.hu: A legmodernebb technológiákkal szemben mi az acél előnye, miért ezzel az anyaggal dolgoztok?

MD: Számtalan előnye van, de azt hiszem, ez ismét egy szentimentális választás. Ezzel alakítható ki olyan klasszikus forma, ami a folytonosságot képviseli, azt a közel száz éves muffos technológiát, ami mesterekről mesterekre hagyományozódik. Másodsorban kényelmes szerkezetek alakíthatóak ki vele. További szempont, hogy a carbonhoz képest nehezebb, mégis jóval ellenállóbb a mechanikai behatásokkal szemben. Úgy tervezzük, hogy télen elindítjuk a védőgázas hegesztést is, amihez a legmodernebb acélt használják. Ez simán felveszi a versenyt a legprofibb carbon- vagy titánvázakkal viselkedésben és súlyban is, miközben megtartja azt a kényelmet, és rezgéselnyelő képességet, ami a muffos vázak sajátja. Végezetül az acél széles körben felhasznált, kipróbált anyag, nem éri az embert nagy meglepetés sem készítéskor, sem felhasználáskor.

hg.hu: Két fontos kérdés: átfutási idő, árkalkuláció.

MD: Augusztusig többé-kevésbé be vagyunk táblázva. Úgy számolom, hogy a jelenlegi négy-öt hónapos határidő két-három hónapra esik majd vissza, de mivel minden váz kiemelt figyelmet élvez, nem fogjuk siettetni a munkafolyamatokat. A muffos vázainknál úgy néz ki, hogy egy egyénileg méretezett és elkészített váz krómozott festéssel 220 és 280 ezer forint közé esik, ezt az ártartományt három dolog differenciálhatja: milyen csőszerkezet építünk be, milyen muffokkal dolgozunk, és hogy milyen festés kerül rá. Valamennyi anyagomat euróért szerzem be, tehát a forintosított árat az is befolyásolja, hogy a nyersanyaghoz milyen árfolyamon sikerül hozzájutni.

hg.hu: Hogy néz ki egy heted? A Napirajz mennyire fogja megsínyleni a műhelymunkát?

MD: Terveim szerint semennyire. Jelenleg úgy néz ki egy napom, hogy fél nyolckor kelek, csinálok két kávét. Az egyiket koffeinnel, a másikat koffeinmentesen, az egyik az enyém, a másik a kedves feleségemé. Aztán felébresztjük a kislányomat, utána rögtön el is köszönök tőle. Elmegyek Pegoretti műhelyébe, ahol dolgozok nyolc órát, meg ebédelek egy kilencediket. Aztán átmegyek a saját műhelyembe, előkészítem az aznap éjjeli munkához szükséges szerszámokat, félkész darabokat. Hazamegyek, elkészítem a vacsorát, vagy megeszem ha készen van, megfürdetjük a kislányomat, elköszönök tőle. Vissza a saját műhelyembe, dolgozom a Merényi vázakon, éjfél körül hazamegyek. Ez így megy a hét három napján, másik két nap nem dolgozom a saját műhelyemben, ilyenkor készítem a Napirajzot is. A szombat az mindig a családé, aztán vasárnap ismét nyolc órám a Merényi vázaké. Augusztusban, ha majd hazaköltözünk, ezek az arányok a család, a saját műhely, és a grafikák felé fognak eltolódni.

hg.hu: Még a láncvillán olvasható olasz felirat jelentése érdekelne…

MD: Te la canti bela ti che tai cata L’America. Ez egy venetói dialektusban felírt szólás, szó szerint: énekelj szépen így, hogy megtaláltad Amerikát. Átvitt értelemben annyit tesz, hogy örülj az elért sikereidnek, és ha már benne vagy a tutiban, igyál még egy sört.

design, közlekedés, kerékpár, magyar design, merényi dániel, merényi bicycles Icon_print

Merényi Dániel index

Merényi Dániel a Bringaexpón

Egy Merényi-kerékpár a Bringaexpón

Merényi Dániel a Bringaexpón

A Merényi Bicycles titkai

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Egy valódi Merényi-bringa. Fotó © Bakró-Nagy Ferenc

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317