Logomain

Illedelmes családanyák és lázadó jampecok

By Séllei Lilla 2011. február 15. 09:17

szerk at hg dot hu

Cikkbe_levis_2011_1_50020130603-19838-98tlua.gallery

Az ötvenes évek divatja - Levi's 2011 tavasz-nyár

Cikkbe_fortepan_1_50020130603-19838-1h145xm.gallery

Az ötvenes évek divatja - a dolgozó nő

Cikkbe_mad_man_2_50020130603-19838-g885w9.gallery

Az ötvenes évek divatja - Mad Man

Cikkbe_fortepan_2_50020130603-19838-16wm5o3.gallery

Az ötvenes évek divatja - Magyarország

Cikkbe_fortepan_3_50020130603-19838-1tv40ni.gallery

Az ötvenes évek divatja - Magyarország

Cikkbe_carolinecharles_louis_vuitton_1_50020130603-19838-1w86lwf.gallery

Az ötvenes évek divatja - Louis Vuitton és Caroline Charles

Cikkbe_mad_man_3_50020130603-19838-ddli73.gallery

Az ötvenes évek divatja - Mad Man

Az_otvenes_evek_divatja_50020130603-19838-12ymlz8.gallery

Az ötvenes évek divatja_500

Az_otvenes_evek_divatja_2_24020130603-19838-2hlbt4.gallery

Az ötvenes évek divatja_240

A divat feleleveníti a darázsderekak, a decens stílus és a rock and roll időszakát, azaz az ötvenes éveket.

A nyolcvanas évek retrólázát magunk mögött hagyva úgy tűnik, hogy a következő szezonokban az ötvenes évekbe kalauzol vissza a divat. Gondoljunk csak a Mad Man - Reklámőrültek című sorozatot körüllengő, kontinenseken átívelő hisztériára! Persze nem ez a példa az egyetlen, ami azt mutatja, hogy a trendek felelevenítik a darázsderekak, hatalmas szoknyák, decens stílus, és az őrült rock and roll lázadás időszakát, azaz az ötvenes éveket.

:image_71536

Az ötvenes évek Amerikában és Magyarországon

A legtöbb olvasónkban, ha nem is élték át, de a szüleik vagy nagyszüleik történeteiből biztos kialakult egy kép az ötvenes évekről. Persze a magyarországi ötvenes évek nagyban eltértek a boldog és felhőtlen amerikai évtizedtől, amiből most a legtöbb divattervező inspirálódott. Milyen is volt ez az évtized a tengerentúlon, és milyen itthon?

Az ötvenes évek látszólag tökéletesen megtestesítik az amerikai álmot: jól menő üzletemberek, családapák, takaros nőiesen öltözködő feleségek, akik körme mindig tökéletesen lakkozott, és ajkaikról sem hiányozhat a rúzs. Ebben az időben, még a női emancipáció előtt, férfi és a női szerepek jó elkülönültek: a nők családanyák, a férfiak pedig családfenntartók voltak. A mostani összekuszált világunk valószínűleg ezért is érez nosztalgikus vágyat ez iránt a kívülről rendezettnek tűnő korszak iránt. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az ötvenes években mindenki szabadon ihatott, nem volt szokatlan, ha délben legurult egy whisky, valamint a dohányzás élvezetének is a tudatlanok boldogságával hódolhattak - magasról tettek az egészséges életmódra. Ez lehet a Mad Man sorozat sikerének a kulcsa is.

:image_71519
Részlet a Mad Man - Reklámőrültek című sorozatból
kép: amctv.com/originals/madmen/

Az alkohol imádata hasonló volt ebben az időben Magyarországon is, persze az alkoholfogyasztás okai és mikéntje teljesen másmilyenek voltak (a hatalom reakciója azonban hasonló - lásd az 1956-os szesztilalmat, ami pár hónapig tartott csupán). Hazánkban is hatalmas fejlődésnek indult viszont az ipar és a konfekciógyártás. Az olcsón előállított sorozattermékek lehetővé tették, hogy a divat szélesebb rétegeknek legyen elérhető. Ennek ellenére az ötéves gazdasági tervekkel tűzdelt korszak divatjáról leginkább az maradt meg mindenkiben, hogy ez volt az az évtized, amikor mindenki svájcisapkában és lódenkabátban járt. (A lódenkabát, lódenből, azaz bolyhos felületű, vízhatlan gyapjúból készült kabát.)

A háborút követően, 1945 után csökkentek a kirívó társadalmi különbségek - és ez megfigyelhetővé vált ez a ruházat uniformizálódásában is. A textilgyárakat, szabóságokat és műhelyeket a negyvenes évek végén államosították, így az egész divatipar állami irányítás alá került. Az egy-egy nagy állami vállalat gyártotta sztenderd ruhákon kívül mást nem lehetett kapni. A konfekciógyártáshoz szükséges terveket az OKISZ Labor (Országos Kisipari Szövetkezetek Szövetségének), a Ruhaipari Tervező Vállalat, később a Magyar Divat Intézet biztosította. Ezek az intézetek határozták meg a divatos színeket, a szabásokat és az anyagokat is.

:image_71521
Életkép az ötvenes évek Magyarországából;
kép: fortepan.hu

A nagy állami ruhagyárak általában egy-egy ruhadarabból csak néhány színt gyártottak, így a külföldről így vagy úgy bekerült, eltérő színű modellekért, akár a piaci ár többszörösét is képesek voltak az emberek kifizetni, csak hogy egyedibbek legyenek. De az államilag irányított (ruha)ipari termelés okozott például olyan hibákat is, minthogy több cipőtalp készült, mint felsőrész. Az árakat pedig nem az előállítási költség és a kereslet-kínálat szabta meg, hanem az állam. Így lehetett egy-egy termék ára nagyon alacsony, míg más luxuscikknek minősített darabok ára irreálisan magas volt.

Persze a divatot nehéz volt mesterséges mederben tartani, hiszen sokan voltak, akik pult alól vettek Olaszországból csempészett anyagot, és elvándorolt rokonoktól kapott külföldi szabásminták alapján varrattak maguknak ruhát. Az ötvenes évek közepétől megfigyelhető egyfajta változás, ekkor Magyarországon is a csinos dolgozó nő kerül a középpontba, aminek nem titkolt célja volt, hogy reprezentálja: a szocialista magyar nők felveszik a versenyt a többi országban élőkkel.

:image_71518
A dolgozó nő Magyarországon az ötvenes években; kép: fortepan.hu

Persze a divatnak ebben az időben is volt egy elitebb része. A Váci utcában működött például Rotschild Klára vezetésével a Különlegességi Női Ruhaszalon, ahol próbakisasszonyok mutatták be a ruhakölteményeket a tehetős vásárlóknak.

Az ötvenes évek divatelemei

Nem egy film készült már, ami a korszak hamisítatlan stílusára épített, ilyen volt például a Grease, a Dirty Dancing vagy éppen a Cry Baby is. Ezeknek köszönhetően könnyűszerrel bárki fel tud sorolni néhány jellemzőt, ami a divatot illeti: Elvis frizurák, fecskefarkú hatalmas Cadillac-ek, pörgős szoknyák és persze a tomboló rock and roll.

:image_71523
Részlet a Mad Man - Reklámőrültek című sorozatból
kép: amctv.com/originals/madmen/

Ez az évtized a bodorított, tupírozott frizuráké volt, ezeket a tornyokat hajlakkal rögzítették. Christian Dior megjelenésével előtérbe került a nőies sziluett. Hangsúlyozták a melleket és a derekat, valamint széles haragszoknyákat hordtak, amik leginkább térdig értek, és kötelező kiegészítő volt a kalap és a kesztyű. A gyöngysor az amerikai családanyák kötelező viseletévé vált, de szívesen díszítették ruhájuk mandzsettáját vagy éppen alsó sávját ékszerekkel, gyöngyökkel. Legnagyobb népszerűségnek a nőies színek, valamint a virágmintás textilek örvendtek. A haragszoknyákat általában magas sarkú cipővel viselték, de elterjedtek a bokavillantós élére vasalt nadrágok és az úgynevezett halásznadrágok is, amelyeket inkább lapos, balerinacipővel hordtak. A fürdőruhák esetében is forradalom következett be, hiszen a műszálas, rugalmas anyagok megjelenésével új lehetőségek nyíltak meg. Az évtized vége felé vált elfogadottá a bikini viselése, miután Brigitte Bardot 1957-ben elsőként látható volt bikiniben a filmvásznon.

:image_71520
Életképek az ötvenes évek Magyarországából;
kép: fortepan.hu

A visszafogott stílusban öltözködő családanyák mellett nem szabad megfeledkezni az ötvenes évek divatjának egy másik ágáról sem, amit pedig az új zenei stílus, az évtized végére rockabilly-vé módosult rock and roll irányított. Az új zenei irányzat a lázadás képviselője volt. A zenén kívül persze ruházatukkal is jelezték hovatartozásukat a csoport képviselői, így a farmer, a csőnadrág, a rövidre szabott és cipzárokkal díszített bőrkabát, valamint a kockás ing a kötelező kellékeik közé tartoztak. A hosszú hajukat hátrafésülő stílusú fiúk egyik legnagyobb képviselője Marlon Brando volt. Persze a lázadók között is szép számmal akadtak csajok, ezek a lányok előszeretettel húztak bokavillantós farmert, egyszerű felsőt és lapos cipőt. Szöges ellentétei voltak a lányiskolák eminens tanulóinak.

Az ötvenes évek stílusa ma

A leglátványosabban Marc Jacobs divattervező a Louis Vuitton 2010/2011-es őszi-téli kollekciója során inspirálódott az ötvenes évekből. A modellekre bő harangszoknyákat valamint dekoltázst hangsúlyozó fűzőszerű felsőket adott, és előszeretettel használt romantikus virágmintás anyagokat. Marc Jacobs saját márkája esetében, bár kevésbé látványosan, de szintén merítkezett a korszakból, a derekakat például masnikkal emelte ki. Az említett divatházak mellett Caroline Charles 2011 tavasz-nyári és a Prada 2010/2011 őszi-téli gyűjteményében találhatunk még az évtizedre jellemző darabokat.

:image_71522
Louis Vuitton és Caroline Charles; kép: louisvuitton.com és carolinecharles.co.uk

A decens irányzat mellett a vad rock and rollos stílus is reneszánszát éli. A Levi’s 2011 tavasz-nyári gyűjteményéhez készült kampányképek egy részéről például szinte megmondhatatlan, hogy mikor is készültek. Az útpadkán ülő csoport tagjai kivétel nélkül az ötvenes évek jampeceit és jampipit idézik. A csőfarmerek és a bokavillantóssá hajtott nadrágok, az ingek, a farmer- és bőrdzsekik mind-mind a rock and roll hőskorát idézik - csak a modellfiúk haja nem olyan jólfésült. Fontos megjegyezni, hogy az előző szezonok nagy retróláznak számító nyolcvanas évek rock stílusa az ötvenes évek rock and rolljából inspirálódott, most tehát a divat tényleg visszanyúlik a stílus eredetéhez.

:image_71517
Levi's 2011 tavasz-nyár; kép: eu.levi.com

Találunk itthoni példát is az ötvenes évek felelevenítésére: az Annaeva tervezőpáros 2010/2011-es őszi-téli kollekcióját a negyvenes és ötvenes években divatos film noir stílusában álmodta meg. A film noir leginkább a klasszikus hollywoodi bűnügyi mozik és krimik jellemzőinek gyűjtőneve. Legszembetűnőbb jegyei közé tartoznak az erős kontrasztok, fény-árnyék hatások, a nagyvárosi helyszínek és a nyomasztó hangulat. A különös inspiráció hatására készült kollekcióval korábban egy egész cikkben is foglalkoztunk, ami itt olvasható.

divat, louis vuitton, magyar divat, marc jacobs, magyar tervező, divattörténet, annaeva, ötvenes évek, rock and roll Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317