Logomain

Elhunyt Dennis Oppenheim

By Kovács Dániel 2011. január 31. 13:15

szerk at hg dot hu

Annual_rings20130603-19838-ap8ks5.gallery

Dennis Oppenheim: Évgyűrűk. Kanada-USA-határ, 1968

Index20130603-19838-1jmgn8r.gallery

dennis oppenheim index

Galeria20130603-19838-1qaqy0i.gallery

Dennis Oppenheim újabb munkái

2384221245_18e4eba1ee_b20130603-19838-k9re8y.gallery

Dennis Oppenheim: A Gonosz kivezetésére szolgáló eszköz, 1997.

4009658576_1b331df8d9_b20130603-19838-w01mht.gallery

Dennis Oppenheim: Eljegyzési gyűrűk, 1997

Stage_set20130603-19838-g98bnc.gallery

Dennis Oppenheim: Filmdíszlet 2, 2000

1470248800_f98d17d6db_z20130603-19838-lv3eal.gallery

Dennis Oppenheim: Marsi szikla alagúttal, 2003

2971030798_d53c82bbe5_b20130603-19838-13u014r.gallery

Dennis Oppenheim: Közlekedési jelzőbólya, 2007

4770639174_ab20a7dd59_b20130603-19838-fjqz7y.gallery

Dennis Oppenheim: Hazaút, 2009

Január 21-én szinte észrevétlenül távozott az élők sorából a 20. század második felének egyik legnagyobb hatású szobrásza.

Január 21-én szinte észrevétlenül távozott az élők sorából a 20. század második felének egyik legnagyobb hatású szobrásza. A 72 éves Dennis Oppenheimet, a body art és a land art kiemelkedő alkotóját a magyar közönség is ismerhette: öt évvel ezelőtt az ő tárlatával nyitott az Andrássy úti Kogart Ház.

Dennis Oppenheim: Évgyűrűk a kanadai-amerikai határfolyó két oldalán, 1968

Bár a magyarországi művészettörténet máig hatvanas-hetvenes évekbeli land art munkái, például a Kanada-USA határfolyójának két oldalán a földbe mélyített félkörök, vagy vagy a gabonaföldekbe vágott mintázatok nyomán tartja számon, Oppenheim mára világszerte keresett és közkedvelt köztéri szobrásszá vált – igaz, e minőségében vajmi kevéssé folytatta kezdeti munkásságát, viszont végre pénzt is keresett.

Dennis Allan Oppenheim 1938. szeptember 6-án látta meg a napvilágot a Washington állambeli Electric City városában. Már gyerekként is érdekelte a művészet, későbbi életére pedig nagy hatást tett édesapja mérnök volta. 1966-ban, képzőművészeti diplomával a zsebében költözött New York-ba, ahol aztán egész életében dolgozott. Első munkái a város különböző „mesterséges tájairól” készített fényképek voltak, amelyeket egy bélyegzővel művészeti alkotássá „hivatalosított”. Ezt követően kültéri munkákkal kezdett foglalkozni, Robert Smithsonnal, Walert De Mariával és Lawrence Weinerrel a „land art” néven ismertté vált művészeti irányzat egyik vezető alakjává válva. Ezeknél az alkotásoknál a művészek jellegzetesen meglévő természetes anyagokat, leginkább földet és köveket használtak fel, nemegyszer a helyszínen található képződményekre építkezve. Oppenheim 1968-as munkája, a Landslide például a Long Island Expressway 52. számú kijáratánál készült, és egy homokhalomba nyomott, párhuzamosan elhelyezett deszkadarabokból állt.

A land art alkotások nemcsak a hagyományos művészeti eljárásokkal, de a művészet maradandóságával, sőt, az üzleti hasznosítással is dacolnak. Lényegük a provizórikusság: a nagy energiabefektetéssel előállított művekből csak néhány dokumentatív értékű fotó marad. Ilyen volt az Oppenheim által a dél-kaliforniai sivatagban létrehozott 1973-as Whirlpool, egy fehér füstből kirajzolódó mini-tornádó. A modern képzőművészet bevett értékeit kérdőjelezte meg a Manhattan belvárosában sóból kirajzolt Fehér négyzet, Malevics híres festményének parafrázisa.

Oppenheim eredeti ötleteinek köszönhetően hamar népszerűvé vált a New York-i képzőművészeti világban. Máig ismert 1971-es performance-a, a Two Stage Transfer Drawing („Kétszakaszos átviteli rajzolás”), amelyet Erik fiával közösen valósított meg: egyikőjük a másik hátára rajzolt, amit annak tovább kellett rajzolnia a falfelületre. Emellett nemegyszer saját testi épségét is veszélyeztető body art kísérleteivel vált ismertté. Az 1970-es „Olvasóhelyzet másodfokú égéshez”-ben például öt óra hosszat kifeküdt a napra, mellkasán egy könyvvel. Egy évre rá beállt egy ötlábnyi kör közepébe New York egyik járdáján, egy barátja pedig három emelet magasról öklömnyi köveket dobált a körbe úgy, hogy lehetőleg be találja el a művészt – ez volt a „Rocked Circle – Fear”.

A hetvenes évek közepére Oppenheim megunta saját testének és gyerekeinek felhasználását a művészeti akciókhoz, és áttért a hagyományosabb szobrászatra, míg a kilencvenes évektől a köztérrel kezdett aktívabban foglalkozni: nagyméretű köztéri installációi épp az ellentétei a hatvanas-hetvenes évek finom land art alkotásainak. Korái munkásságának párhuzamaként Vito Acconci, míg a nyolcvanas évekbeli szobraihoz Claes Oldenburg nevét szokták felhozni. Maga Oppenheim sem tagadta soha, hogy szereti változtatni munkáinak irányát, témáját és művészeti eszköztárát is. „ Az az igazság, hogy nincs teljesen tiszta képem arról, hogy valójában mit is csinálok” – jegyezte meg 2005-ben, a magyarországi kiállítása alkalmával Erdősi Anikónak adott interjújában (Balkon, 2005/5).

A Kogart Ház meghívására, 2005-ben járt először Oppenheim Magyarországon. A Hegyi Lóránd által megnyitott kiállítás egész életművét átfogta, de elsősorban a nyolcvanas évek munkáival foglalkozott. Kovács Gábor művészeti gyűjteménye akkor három munkát meg is vásárolt (Smoke Trees, 2005, Stage Set For a Film, 1998, Tree House). Ebben az évben állították fel egyik legismertebb munkáját, a nyolc évvel korábban, a velencei biennáléra készült „Gonoszt kivezető eszközt” Vancouverben, amely egy csúcsával a földbe fúródó, fejtetőre állított templomot ábrázol.

magazin, szobrászat, képzőművészet, művészet, köztér, land art, dennis oppenheim, body art Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317