Logomain

Második otthonunk, az iroda

By Zsély Anna 2011. január 29. 11:32

szerk at hg dot hu

Cikkep20130603-19838-1xobuj2.gallery

A Loffice Mini részlete

Iroda_1_50020130603-19838-87uifa.gallery

Második otthonunk az iroda_500

Iroda_2_50020130603-19838-c6kodp.gallery

Második otthonunk az iroda_500

Iroda_3_50020130603-19838-p7yfqq.gallery

Második otthonunk az iroda_500

Omb_loft20130603-19838-kb169m.gallery

Második otthonunk az iroda - Ombrello_500

1_lofficemini_targyalo3_total20130603-19838-6xefo4.gallery

Második otthonunk az iroda: Loffice Mini - tárgyaló

Omb_loft2120130603-19838-973s19.gallery

Második otthonunk az iroda - Ombrello_500

Csocsóasztal az irodában, halk zene a munkaszünetben? Helyek, ahol igazán élmény dolgozni.

Az építészet és a design területein tett kalandozások során nem hagyhatjuk figyelmen kívül az emberi tényezőt. Az alapvető esztétikai és praktikus igények kielégítése mellett számos vonatkozása lehet a tervezésnek, amelyről egyre többet hallani: ilyen például az ember kényelme, közérzete, motivációi. A Hg.hu most induló sorozatában azokat az interdiszciplináris (azaz több szakterületre kiterjedő) tudományágakat mutatja be, amelyek ezeket a szempontokat kutatják. Nyitócikkünkben a munkahelyen kalandozunk környezetpszichológiai és ergonómiai alapokról indulva.

:image_71033
Második otthonunk az iroda; kép: Flickr - emurray

Csocsóasztal, jól beállított szék, illatosított irodaterek, természetes fény és relaxszobák – ez csupán pár apróság arról a képzeletbeli listáról, amely egy ergonómiai szempontból ideális munkahelyet ír le. Miután többségünk tekintélyes időmennyiséget - életünk közel egyharmadát - tölti irodában, érdemes megvizsgálni, milyen körülmények között dolgozunk. Nemcsak esztétikailag hagynak kívánnivalót maguk után a rosszul kialakított és berendezett helyiségek, hosszútávon egészségügyi károsodást okozhatnak. Leggyakrabban az izom- és csontrendszeri problémák alakulnak ki - olyan betegségek, melyek megelőzhetőek lettek volna például megfelelő irodai székkel és helyes tartással.

Annak ellenére, hogy ma már egyre több helyen kérik ergonómus tanácsadó segítségét az optimális munkakörnyezet kialakításához, bizonyos típushibák rendszeresen felütik a fejüket az irodákban: a rossz beállítású világítás és klíma mellett a zajhatások okozzák a legtöbb problémát. Az irodai kényelmetlenségek általában figyelmetlenség vagy anyagi megfontolás következményei, de előfordul az is, hogy a demokratikus szemléletű munkahelyeken a túlzott szabadságból fakadhatnak problémák. Amikor a vezetőség megengedi, hogy alkalmazottaik maguk alakíthassák közvetlen munkakörnyezetüket, nem számolnak azzal, hogy sokan nincsenek tisztában az ideális elrendezéssel. Olyan alapvető dolgokról van szó, mint a monitor szemmagasságban való elhelyezése vagy a megfelelő üléshelyzet: a comb merőleges az alsó lábszárra, a felkar pedig az asztalra. Németh Edit, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársa szerint a laptopok „forradalma” további gondokat hozott magával. A billentyűzet és a monitor sajátos elhelyezkedése miatt állandóan lefelé kell nézni, így viszont könnyen rossz tartást vehet fel az ember” – hívja fel rá a figyelmet.

Muzikális irodák

Alkalmazottként a legtöbben nagy légterű irodákban dolgoznak, amelyek létjogosultságát több tényező is igazolja. Dominálnak a gazdasági megfontolások, de amiatt is praktikusak az ilyen jellegű munkahelyek, mert rugalmas kialakításuk révén jól tudják követni a szervezeti változásokat és elősegítik a belső kommunikációt. Ezenkívül a nagy légterű iroda mellett szól az is, hogy a csoportnyomás serkenti a teljesítményt, és mivel nincsenek elszigetelve az emberek, a valahová tartozás érzése is garantált. A céggel való azonosulást és a lojalitást növelheti az irodán belüli egyedi arculat kialakítása is – bár alighanem kevesen tudják, hogy a vállalati imázs megjelenése a belső terekben a gyárakból indult, ahol üvegvitrinben állították ki az előállított termékeket.

:image_71039

:image_71037
Az Ombrello Média loftirodája

A nagy terek hátránya viszont, hogy itt ütközik ki legjobban a zaj problémája. Az állandó telefonbeszélgetések, elektronikus eszközök működése miatti állandó zajszint az irodai lét velejárója – kérdés, hogy lehet elviselni. Általános megoldás a hangszigetelő térelválasztók alkalmazása, ám a legújabb trend a zavaró alapzaj ellenpólusaként működő, halkan szóló háttérzene. Egyes vállalatok saját maguk komponáltatnak a természet hangjait – tengermorajlást vagy erdősusogást – idéző zenéket, mások erre specializálódott cégeknél fizetnek elő egy-egy csomagra. A zeneblokkok nemcsak az irritáló háttérzörejek tompítják, hanem csendesebb időszakokban a monotónia megtörésére is alkalmasak, és növelhetik a hatékonyságot is.

Látogatóban a főnöknél

Helytakarékosság ide vagy oda, a szakértők egyetértenek abban: nem előnyös, ha a főnök egy légtérben dolgozik az alkalmazottakkal – bármikor folytathat például fontos céges telefonhívást, amely nem tartozik minden munkatársra. A vezetői szint térbeli elkülönítése viszont már elsősorban a vezetői stílustól függ. Visszatérő és sok vitát generáló kérdés, beláthatnak-e a főnöki irodába vagy sem. Akad olyan vezető, aki kifejezetten a zártságot preferálja, a nyitott ajtó felfogás hívei viszont úgy vélik, a bizalom jele, ha azt sugallják: hozzájuk bármikor be lehet kopogni. Minden esetben kielégítő megoldás lehet az üvegfalas leválasztás rolóval kiegészítve, hiszen így a szituációnak megfelelően nyithat vagy zárhat a főnök. Nem utolsó szempont az sem, hogy a fény egyfajta státuszszimbólum, a vezetői irodákat általában az ablakhoz rendezik. Az üvegfalas megoldás lehetővé teszi, hogy a belső terekben dolgozó alkalmazottak is több természetes fényhez jussanak. A demokratikus főnök „tartozéka” a külön tárgyalóasztal is, így a vendégeit vagy az alkalmazottakat nem a munkaasztala mellé ülteti le, hangsúlyozva főnöki felsőbbrendűségét – vagy pedig irány a tárgyaló.

:image_71034
Második otthonunk, az iroda; kép:
Flickr - chrismeller

Asztal, ami közelebb hoz 

Számos helyen megfigyelhető a tárgyalók megszaporodása, ami a megváltozott munkavégzési folyamatok hozománya. Ha már megvan a megfelelő mennyiségű és méretű konferenciaterem, érdemes figyelni a belső kialakításra is. A berendezési stílus jobbára a cég stílusát tükrözi. „Az egyik véglet lehet egy sötét fával borított tekintélyelvűséget sugárzó jogi iroda tárgyalója, míg a másik oldalon a Google-irodái állnak, ahol az a cél, hogy az ember ötletrohamot kapjon” – mond példákat Németh Edit. Nem mindegy az sem, milyen asztalt választanak. Az asztal alakja ugyanis nagyban befolyásolhatja a megbeszélés menetét. Kör alak esetén a konszenzus keresése áll a tárgyalófelek fókuszában, míg U-alakú asztal esetében a két partner gyakran az U két szárára ül, ezzel azt sugallva, mennyire távol állnak nézeteik. A tárgyalók berendezésénél magától értetődőnek gondolnánk, hogy használható technológiai apparátus álljon a dolgozók rendelkezésére. Ehhez képest gyakori, hogy problémás a laptopok csatlakoztatása a konnektorhoz, rossz a hangosítás vagy nem hozzák ki a kábeleket az asztalra, és a prezentálónak öltönyben-kiskosztümben kell a földön kuporogva keresgélnie az amúgy gyönyörű helyiségben. A hibás kialakítások magyarázata abban keresendő, hogy a tárgyaló általában az utolsóként kialakított helyiségek között van. Sokszor emiatt nem is kap elég természetes fényt, így üvegfalakat vetnek be. Ilyen esetben azonban nem szabad megfeledkezni az árnyékolásáról. Ahogy a vezetői irodánál sem szerencsés, ha minden kilátszik, itt is sor kerülhet olyan prezentációra, amelynek tartalma csak egy szűk körre tartozik.

:image_71038
A Loffice Mini tárgyalója; kép: Loffice

Egyedülálló neonomád megosztaná

A távmunka térhódításával az újfajta igényeket természetesen az építészeti megoldásoknak is figyelembe kell venniük. A Telenor törökbálinti székházában például senkinek nincs külön íróasztala vagy merev munkaideje, mivel a dolgozók egy része otthonról is végezheti munkáját. A share desk rendszerben a dolgozók előre megadott napokon járnak be a munkahelyre, és többen felváltva használják ugyanazokat az asztalokat. A szabad alkotói folyamatot és neonomád életmódot támogató szisztéma beruházói oldalról is szabadságot ad, mivel nem kell minden egyes alkalmazottnak munkaasztalt és széket biztosítani, és így kisebb területet is elegendő bérelni. Személyiségtől függően nem mindenki kedveli azonban a munkaállomások megosztását. „Sokan nehezen tudnak lemondani a státuszszimbólumhoz hasonló saját asztalról, és idegenebbé válik a munkakörnyezetük, mivel nem tudnak személyes teret kialakítani” – mutat rá egy lehetséges problémára Németh Edit. Egyfajta megoldást kínálhat a naponta használt, személyes tárgyakat – papírokat, írószereket – tároló gurulós konténer, amely az íróasztalt felváltva testesíti meg személyes teret. Fontos az is, hogy a munkáltató több tárgyalót alakítson ki, hiszen ilyen típusú munkavégzés esetén a dolgozók elsősorban azért mennek be a cég székhelyére, hogy elegendő információt gyűjtsenek a feladatvégzéshez. Szintén megnő a jelentősége az informális kommunikációs tereknek, ahol meg lehet inni a kollégákkal egy kávét vagy lejátszani egy menetet a csocsóasztalnál – ezek pótolhatják a valahová tartozás élményét, amely az állandó munkaállomás megszűnésével némileg kiesik.

:image_69487
A Loffice Mini részlete; kép: Loffice

Magyarországon is jelen van már az a trend, hogy néhányan nemhogy saját asztallal, saját irodával sem rendelkeznek. A coworking, vagyis közösségi munkavégzés során a teljes irodai infrastruktúrával felszerelt, tágas terekben egymástól függetlenül dolgozó emberek nem pusztán egy munkastílust, hanem egyben újfajta szemléletet is képviselnek. Budapesten ilyen a „munka, mint életérzés” mottójú, kiállításoknak és installációknak is otthont adó Loffice vagy a szintén belvárosi Colabs. Sikerükben nagy szerepe volt a gazdasági válságnak, hiszen nem minden cég engedhette meg magának az állandó iroda magas bérleti költségeit, és problémájukra jó alternatívát jelentett a coworking irodák és bérelhető tárgyalók használattal időarányos árai. A költségcsökkentés csak egy előny, hiszen az egy térben munkálkodó, főleg kreatív szakmában dolgozó bérlők munka közben kapcsolatokat építenek is és tapasztalatot cserélnek.

Nem értelmezhető mereven a klasszikus nyolc óra munka – a kikapcsolódás jelentőségét egyre több munkahelyen ismerik fel. Sorozatunk következő részében a munkahelyi rekreációval foglalkozunk.

magazin, iroda, ergonómia, munkahely, zsély anna, németh edit, human faktor Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317