Logomain

Húsz éve kész a hármas metró

By Papp Géza 2010. december 14. 09:00

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Ujpest-kozpont-06-eredeti20130603-19838-177sjn6.gallery

metrodesign_up_kp_eredeti

Ujpest-kozpont-0420130603-19838-a4mwql.gallery

metrodesign_up_kp_hamis

Gyongyosiutca-12-eredeti20130603-19838-2fe9dy.gallery

metrodesign_gyöngyösiutca_eredeti

Gyongyosiutca-0520130603-19838-59l3ja.gallery

metrodesign_gyöngyösiutca_hamis

Index20130603-19838-1uo70qd.gallery

metrodesign_index

1990 decemberében adták át legújabb szakaszát. Egyedülálló színdinamikai kiképzésével és a műalkotások sorsával foglalkozunk.

1990 decemberében adták át a 3-as metró legújabb megépült szakaszát az Árpád híd és Újpest-Központ között. Az évfordulón bemutatjuk a színdinamikai tervezéssel készült megállókat, a tervezőcsoportot és az állomások művészeti alkotásait, amelyek húszéves története elég elgondolkodtató.

:image_69244
Az Újpest-Központ metróállomáson elhelyezett műalkotás eredeti állapota. Kép © Nemcsics Antal

Mindössze egyetlen fotóval és képaláírással emlékezett meg az átadásról a Népszabadság 1990. december 15-i száma: „December 15-én, szombaton, a hajnali üzemkezdettől a budapesti észak-déli metróvonal teljes, immár 16,5 km hosszú szakaszán lehet utazni. Péntek délután Siklós Csaba miniszter ünnepélyes keretek között adta át a 65 vállalat közreműködésével, több mint 10 milliárd forintos költséggel 6 év alatt megépült metrószakaszt." A költség leszorításában fontos szerepet játszott, hogy itt már a Váci út és az Árpád út alatt vezetve, alagútfúrás és mozgólépcsők nélkül épülhettek meg az állomások és a pálya.

A Forgách utcánál szélsőperonos állomás épült, a peronok végein oldalanként két-két, 45 fokos szögben induló kijárattal. A Váci út alatt a vonal a Rákos-patak medrét felülről keresztezve fut tovább - ezért emelkedik meg itt az útpálya is. A Gyöngyösi utca állomás megnyitásakor még a környező ipari üzemek és a gyermekkórház felé irányították a kijáratait. A Madarász utcai gyermekkórház ma is megvan, az üzemek azonban egyre inkább átadták helyüket az új kor építményeinek: irodaházaknak, lakóparkoknak, bevásárlóközpontnak. A vonal innen egy lágy, két kilométer sugarú körívvel fordul kelet felé, az Árpád út irányába, közben 30 ezrelékes szögben emelkedve. Újpest-Városkapu is egyes mélységű, szélsőperonos. Itt átszállási lehetőség van a MÁV szerelvényeire Esztergom felé. A vonal Innen a metróállomást elhagyva újabb ívvel és 10 ezrelékes lejtővel az Árpád út alatt vezet tovább Újpest központja felé.

:image_69245
Az Újpest-Központ metróállomáson található kép mai állapota. Fotó: Papp Géza

Újpest-Központ a vonal utolsó állomása. Bár végállomás mivoltát ideiglenesnek szánták, a vonal továbbépítését egyelőre nem tervezik. Pedig az újpesti és káposztásmegyeri lakótelepek megépültével igencsak megnőtt a környéken lakók száma és a népsűrűség is. A nyolcvanas években úgy tervezték, hogy a vonalat Újpest-Központtól továbbvezetik Káposztásmegyerig, az ott két ütemben megépült, 25 000 lakásosra tervezett lakótelepig. A Váci út és az Árpád út alatt kéreg alatti alagútban haladna a metró, a Szilágyi utcában a vasút mellett felszíni vonalszakaszt építenének, felszíni állomásokkal. A Szilas-pataktól északra, a vonal végén járműtelep létesülne. Ma metró helyett a 14-es és 12-es villamosok, valamint a MÁV elővárosi vonala szolgálja ki jelentősebb kapacitással Pest legészakibb fertályait.

Az 1990-ben átadott négy új állomás - Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu és Újpest-Központ - külön tervezéssel készült el. Új világítási rendszert alkalmaztak: a cél az volt, hogy ezzel is egyértelműen kiemeljék az utasforgalmi tereket. A biztonsági sáv felett fénycsík fut végig, ami a ki- és beszállás biztonságát hivatott növelni. Az állomások tervezésekor színdinamikai tervezőt is bevontak a munkába, Nemcsics Antal személyében. A választáson nem kellett sokat gondolkodni: a témában messze ő a legnagyobb szaktekintély hazánkban.

A 83 évében járó Nemcsics Antal képzőművészeti, tudományos és pedagógiai téren is maradandót alkotott. Hármas tevékenységét a színek iránti érdeklődés köti össze. 1950-ben diplomázott a Képzőművészeti Egyetemen. Először a Műegyetem Építészmérnöki Karán kezdett tanítani, emellett festett. 1960 körül tanítványaival kutatócsoportot hozott létre, és ezekből a pszichometriai kísérletekből nőtte ki magát 1972-re a SZINOID színrendszer, aminek közel tíz évvel későbbi kiforrott változata lett a COLOROID nevű, MSZ 7300 számú eurokonform magyar szabvány. A vizuális tervezés céljára kialakított Coloroid színrendszer bármely színmintával, így például a Pantone vagy a Rall rendszerrel is összhangban van, egy szín bármelyik rendszerbe átváltható. Munkásságának fontos eredménye, hogy a színek közötti harmóniát a szubjektív értékelésen túllépve képes volt tudományos egzaktsággal is megfogalmazni. A kutatásokba a nyolcvanas évektől már nemzetközi szinten is bekapcsolódtak. Nemcsics színrendszerét Argentínától az Egyesült Államokon és Kanadán át Japánig egy sor országban publikálták, színdinamika tankönyvét Londonban, Zürichben, Budapesten, Göttingenben, New Yorban, Torontóban, Tokióban, Sydneyben és Szingapúrban is megjelentették már.

:image_69246
A Gyöngyösi utcai metrómegálló képének eredeti állapota. Fotó: Nemcsics Antal

:image_69247
A Gyöngyösi utcai metrómegálló képének mai állapota: Fotó: Papp Géza

A közvélemény előtt hazánkban annak ellenére ismeretlen maradt, hogy Nemcsics rendszere a gyakorlati életben az üzleti marketingtől az építészetig sok területen felhasználható. Vezetésével dolgozták ki a budai várnegyed homlokzai színezésének rendszerét, de dolgozott Eger és Esztergom városának is (ezek részben valósultak meg), és a Pécs 2010-es projektben is részt vett, mint színtervező. Ő dolgozta ki Budapest színinformációs tervét - utcanév táblák, információs táblák, padok, pavilonok stb. számára készültek színjavaslatok -, amely részben meg is valósult a XIII. és XIV. kerületben. A terv minden egyes kerülethez saját jelzőszínt rendel. Ha a házszámtáblák, információs táblák, utcabútorok, a tömegközlekedési megállók így lennének színnel jelölve, az egyszerre adna egységes képet egy kerületnek, és nemzetközileg is jól értelmezhető tájékozódási rendszert mindenkinek. 

Ez a gondolat tükröződik a 3-as metró négy legészakibb állomásán. Jankovics György, az UVATERV akkori főmérnöke Nemcsics Antal tanítványa volt, és ő kereste meg a professzort, hogy adjon be a BKV számára készülő állomásokhoz elveket, ötleteket. Aztán a BKV is "belelkesedett", a színterv elkészült, sőt, még művészeti alkotásokra is javaslatot tettek. A cél az volt, hogy dekoratív, de az állomások szögletes, merev szerkezetéhez is illeszkedő alkotások szülessenek - némileg ellentétben a korábban kihelyezett Szász Endre-képekkel. A metró színtervezésére Nemcsics 1988-ban kapott megbízást. 

„Az állomások színjelei, városszéltől városszél felé haladva, az ultramarin kéktől a bíbor vörösig, a Coloroid színkörét követve, változnak, attól függően, hogy közelebb vagy távolabb vannak-e a különböző sárgákkal jelölt belvárosi állomásoktól. A vonal színét az egyes állomásokon a vonalalagút állomástérbe eső felületei, valamint a peron mennyezete vonalalagút felé eső csíkja hordozza. Az állomás jelzőszínében a peron padjai mögötti falborító elemek vannak. A vonal és az állomás egyesített színjele (az észak-déli vonalon kék körgyűrűben az állomás színének megfelelő kör alakú folt) az oldalfalakon hol sűrűsödő, hol ritkuló ritmusban szerepel. A lejáratoktól a peronig tartó kőburkaltos falakon a színjel a burkolatot megszakító, a peron uralkodó színében festett fém elemeken található. A peronok uralkodó színét a semlegeshez közel álló, kis telítettségű napfényes hatást keltő, ezért megnyugtató hatású sárga tartmányához tartozó világos színek alkotják" – írja Nemcsics alighanem legismertebb munkájáról a Színország törvényei 3. - Színek és muráliák a különböző funkciójú terekben című munkájában.

Művészeti alkotások a 3-as metró legészakibb állomásain


Művészeti alkotások a 3-as metró legészakibb állomásain (Fotók: Papp Géza)

A megvalósult színterv mellé művészeti alkotások is születtek. A Műegyetem Rajzi- és Formaelméleti Tanszékén létesült művészcsoport metrós alkotói között említhető Nemcsics Antalon kívül Gulyás Dénes (1927-2003), Madarassy Walter (Machovits művésznéven, 1909-1994), Máriási Iván (1928-1997), Miskei László (1937- ), Tari Gábor (1960- ), Zalakovács József (1954- ) és Nemcsics Antal fia, Nemcsics Endre is. A tervezésről Sydney-ben publikáció jelent meg, miután Nemcsics 1991. június 25-én a Colour and Light nemzetközi konferencián előadást tartott a témában. 1990. október 26-án pedig külföldi színtervezők csoportja tekintette meg az állomásokat.

Az állomások kialakításánál sajnos anyagi megfontolásból több jó ötletet nem tudtak megvalósítani. El kellett tekinteni az eloxált alumínium burkolatú oszlopoktól és falburkolattól, nem épült be sehová zománcozott acél falburkolat, eloxált alumínium álmennyezet. A rendszerváltás után a BKV nem tekintette sajátjának a műveket: a Gyöngyösi utcai állomáson árusító pavilon takarja ki Miskei László: Színlépcső c. művét, Újpest-Központ indulási oldalán pedig újságállvány és italautomaták rejtik Nemcsics Endre: Földalatti Karnevál c. alkotását:

A Gyöngyösi utcai metróállomáson Nemcsics Antal: Koloroid színtér c. alkotása, Újpest-Városkapunál Nemcsics Endre: Játékos körök c. alkotása is hiányos. Ifj. Madarassy Walter "Puzzle"-jét a Városkapunál szintén megrongálták mára. (Többnyire hiányoznak az állomások zárható kapuin kívül eső állomásjelző táblák is, csupán a kőburkolat hiányossága jelzi helyüket.) A tűzzománc technikával, 1200 fokon kiégetett képek eszmei értéke 5-10 millió forintra tehető. Teljes felújításukhoz ennek az összegnek csak a töredékére lenne szükség. Nemcsics 2004-ben az Indexnek azt mondta, a nála meglévő dokumentáció alapján a képeket helyre lehetne állítani. A szintén közreműködő Tari Gábor szerint százezres nagyságrendű lenne egy kép felújítása, tehát a négy állomás összes alkotása kijavításának, felújításának összes költsége sem érné el még a másfél millió forintot sem - és még ezt az összeget is el lehetne osztani több évre.

Vajon a 3-as metró közelgő nagy felújításakor a BKV figyelembe veszi majd a már létező, kidolgozott javaslatot, vagy "egyenruhát szab" minden állomásra, mint ahogy az a 2-es metró felújításakor történt? A következő években ez is kiderül, hisz a 3-as metróvonal felújítása már régóta napirenden van.

építészet, magazin, metró, budapest, papp géza, képzőművészet, magyarország, jubileum, 3-as metró, nemcsics antal, jankovics györgy, epiteszet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317