Logomain

Űrtechnika az ötvösműhelyben

By Séllei Lilla 2010. november 10. 14:36

szerk at hg dot hu

California_clipper_50020130603-19838-1pezfim.gallery

Aranyláz Kaliforniában

Egyiptomi_ekszer_120130603-19838-177sjgx.gallery

Ékszerek az ókori Egyiptomból

Vagi_flora_50020130603-19838-m9z1ox.gallery

Vági Flóra egyik papírékszere

Stefania_lucchetta_120130603-19838-wuzz72.gallery

Stefania Lucchetta

Vagi_flora_2_50020130603-19838-1evdgb2.gallery

Vági Flóra gyűrűi

Vagi_flora_24020130603-19838-nn0lfh.gallery

Vági Flóra egyik papírékszere_240

Vagi_flora_hirlevel20130603-19838-1dswyaj.gallery

vági flóra hílrevél

A kortárs ékszertervezés teljesen más, mint 100 éve: új anyagok, új eljárások és merész fiatal ötvösök uralják.

Egészen a 20. század elejéig az ékszerek legfontosabb feladata az volt, hogy viselőjük gazdagságát sugározzák, és csak mellékes funkció volt a ruha, az öltözék kiegészítése. Aztán jött Coco Chanel és az ékszerviselés divatját is megváltoztatta. Ma már nem attól szép, drága egy ékszer, hogy mekkora a nemesfémtartalma, sokkal fontosabb lett a design; az alapanyag háttérbe szorult.

:image_67958
Vági Flóra gyűrűi; kép: floravagi.com

Ma már az ötvösök más területekről csennek technikákat, technológiákat, eszközöket, és így alkotnak kreatívabbnál kreatívabb darabokat. Ebben a cikkben az ékszerek történelmét tekintjük át, és megnézzük a ma divatos irányvonalakat is, valamint azt, hogy milyen high-tec eljárásokat alkalmaznak a kortárs szakemberek.

Egy kis történelem

Az ember a kezdetektől fogva imádja az aranyat, ami fontos fizetőeszköz és az ékszerek alapanyaga. A 19. századi nagy aranyláz ellenére még ma is csak egy körülbelül 27 méter átmérőjű gömb méretének megfelelő mennyiséget termelt ki az emberiség. Még ma is 1 trillió tonna arany található oldott állapotban a tengerekben, óceánokban - ez a nemesfém kifogyhatatlan.

:image_67941
Aranyláz Kaliforniában; kép:Wikipedia

Már az ókorban is készítettek aranyból ékszereket, amelyeket többnyire kövekkel, csontokkal és kagylókkal díszítettek. Akkoriban a férfiak is annyi ékszert viseltek, mint a nők - mára már ez is megváltozott. A középkorban továbbra is aranyból dolgoztak az ékszerészek, és már gyakran használtak drágaköveket is. Általában vallási motívumok, jelképek jelentek meg a medálokon, brossokon. A reneszánsz időszakban fejlődött a legtöbbet az ékszerkészítés, ekkor már a divat, az öltözködés is fontosabbá vált, így ezek a darabok fontos szerepet kaptam egy-egy ruha esetében. Míg az olasz nemesek ezen a téren mértéktartónak bizonyultak, az angol és spanyol polgárok ékszerviselését szabályokkal, rendeletekkel kellett korlátozni.

:image_67944
Ékszerek az ókori Egyiptomból; kép: Flickr - Taifighta

A századfordulón még mindig az arany volt a középpontban, majd jött Coco Chanel, aki megreformálta az egész divatot. Nemcsak a szabásvonalak, anyagok, sziluettek, frizurák, táskák és kalapok divatjába hozott újat, hanem megújította az ékszerekről alkotott addigi elképzelést is. Addig elképzelhetetlen volt, hogy egy gazdag úrinő ne nemesfémmel ékesítse magát, de Coco Chanel fittyet hányt a hagyományokra, és hétköznapi alapanyagokból készült darabokat hordott, sokszor több modellt is egyszerre.

Ékszerészek ma

A 19. század eleji bizsuk még leginkább nemes társaik másolatai voltak, ma pedig egy szép “bizsu”, tehát nem nemes anyagból készült ékszer sokszor egy formatervezőt dicsér. Ma már egy mívesen megmunkált, de nem nemes alapanyagból készült darabért is képesek az emberek súlyos összegeket fizetni, ha az egy design műremek. Manapság talán a forma és a stílus fontosabb, mint az alapanyag, így az árat is inkább az előbbi befolyásolja.

:image_67951
Vági Flóra egyik papírékszere; kép: floravagi.com

Az egyik hazai kortárs ékszertervező, Vági Flóra, akinek legkedveltebb alapanyaga a fa és a könyv, így vélekedik: “A kortárs ékszer sok szempontból kinőtte a hagyományos értelemben vett ékszer fogalmát. Megjelenésében, anyaghasználatában és funkcióját tekintve is túllépett azokon az ékszereken, amelyek hosszú időn keresztül pusztán dekoratív, szimbolikus, illetve esetenként misztikus szerepet töltöttek be... A hagyományos ékszer értékének fő meghatározói a nemesfémek és a drágakövek, a kortárs ékszer esetében más az értékmérce. A tervezők sok esetben, bár nem kizárólagosan, értéktelen anyagokkal – papírral, fával, műanyaggal – dolgoznak...“ (Spengler Katalin Vági Flórával készített teljes interjúja a Stilblog.hu-n olvasható.)

Űrtechnika az ötvösműhelyben

A mai ékszerészek szívesen lopnak - persze nem kell semmi rosszra gondolni, leginkább ugyanis technológiákat és eszközöket csennek el más iparágaktól. De nem volt ez korábban se másképp, ahogyan arra Visy Dóri ékszertervező is rávilágított: “ Amit néhány éve más iparágból csentek el az ötvösök, az mára már bevett ékszerésztechnikává vált. Ilyen például az eszterga, amelyet alapból nem ékszergyártásra használtak, de ma már nagyon sok ötvös dolgozik ezzel.”

Stefania Lucchetta 2009-ben elnyerte a az olasz Jewellery Awards díjat 3D-s építészeti programmal tervezett gyűrűivel. De nem a tervezőprogram az egyetlen szokatlan technológia, amivel az olasz ékszerész dolgozik, hiszen például készít lézeres rézkarcokat is.

:image_67952
Stefania Lucchetta; kép: stefanialucchetta.com

“Ez az építészeti 3D technika sem annyira új, hiszen az ékszertervező programok is ezen alapulnak.” - kommentálta Visy Dóri. Ahogy az ékszerészlánytól megtudtuk, elég drága a program és azoknak a tervezőknek, akik kézi munkával dolgoznak, nem igazán éri meg használni. Ugyanúgy működik, mint bármelyik másik tervezőprogram: vannak alapsémák (gyűrűforma, minták, foglalat), amelyeket lehet használni, változtatni, de teljesen egyedi darabokat is könnyedén meg lehet az alkalmazással rajzolni. A program előnye, hogy minden nézetből meg lehet szemlélni a darabot, és azt is ki lehet számolni, hogy hány gramm lesz, ha elkészül. “Sima tervezésre nem sokan használjak. Inkább abban az esetben alkalmazzák, ha egy másik gépet is hozzákapcsolnak, amely rögtön "kiprinteli" a viasz formát. Ezt a sablont utána könnyedén ki lehet önteni ezüstből vagy aranyból.” - avatott be a titokba minket Visy Dóri.

Nem mindennapi anyagok

Nemcsak a technológia területén újul meg az ötvös szakma, a fiatal ékszerészek ugyanis nem riadnak vissza az innovatív anyaghasználattól sem. Szeretnek kísérletezni, és nem félnek attól sem, ha egy alapanyagot hosszú munkaórák során lehet csak a megálmodott formára alakítani, ahogyan ezt a következő két példa is mutatja.

Kiss Bence Ádám BUG névre keresztelt világító ékszeréről már többször írtunk mi is itt a hg.hu-n. Ádám formatervezőként alkotott egy olyan ékszert, kiegészítőt, amely során kihasználta a ledes technológia és a hőérzékelő szenzorokban rejlő lehetőségeket. “A BUG az adott fizikai elemek transzformációját személyesíti meg, teszi viselhetővé és hasznosíthatóvá.” - mondta Kiss Bence Ádám.

Visy Dóri fiatal kortárs ékszertervező Firenzében sajátította el a kortárs ékszerkészítés tudományát, ott szeretett bele a műgyantába is, ami, valljuk be, szakmájának nem igazán megszokott alapanyaga. “Kint Firenzében ismerkedtem meg a műgyantával, és egyik kedvenc alapanyagom lett, mert könnyű, könnyen formálható, és sok minden kihozható belőle, üvegfestékkel pedig könnyen színezhető.” - mondta korábban Visy Dóri a hg.hu-nak.

E mellett a két designer mellett meg kell említeni a cikkben már korábban megszólalt Vági Flórát is, aki legtöbb ékszerét fából és könyvből készíti el. A nem szokványos anyagokkal számos kísérletet kellett végeznie az ékszerészlánynak, mire karakteres darabjait megalkothatta belőlük. A jól kitalált ötvös technológiákkal ellentétben az ilyen újító megoldások minden esetben hosszas tanulmányozást igényelnek.

design, divat, ékszer, interjú, magyar divat, divattörténet, visy dóri Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317