Logomain

Nádszálvékony derekak, méretes hátsók

By Séllei Lilla 2010. október 29. 15:21

szerk at hg dot hu

19_szazad_eleje_39920130603-19838-1nhgrnj.gallery

Empire stílusú öltözékek a 19. század elejéről

19_szazad_kozepe_39920130603-19838-1qwi7wl.gallery

Öltözékek a 19. század közepéről

19_szazad_vege_120130603-19838-3uc6am.gallery

Öltözékek a 19. század végéről

19_szazad_ujsagok_50020130603-19838-41mux9.gallery

Újságok a 19. századból

Divat_hirlevel20130603-19838-1pyppgf.gallery

divat 19 század hírlevél

19_szazad_120130603-19838-uckajq.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_220130603-19838-1qklemb.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_320130603-19838-6t9ma8.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_520130603-19838-3z6ih2.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_620130603-19838-bgw1aq.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_39920130603-19838-kxiioi.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_420130603-19838-1sr8jce.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_820130603-19838-5uuvwl.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

19_szazad_720130603-19838-1yop0w7.gallery

Divat a 19. században Magyarországon

A 19. században a női cicoma uraik sikerességét mutatta meg, a méretes kalapok, a fardagályok mind-mind ezt szolgálták.

A 19. századi női divat leginkább az asszonyok férjeinek sikerességét volt hivatott reprezentálni. Egy olyan korban, amikor a polgárság megerősödött a női cicoma az urak státuszszimbóluma volt. A század társadalmi és gazdasági változásai jól érzékelhetőek a kor divatjában, öltözködési kultúrájában is - nem véletlen tehát, hogy a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum is a divaton keresztül szeretné bemutatni ezt a korszakot.

:image_67431
Öltözékek a 19. század közepéről; kép: Flickr - Sacheverelle

Fejlődő technológia

A második ipari forradalom meghatározta évszázadban fejlődtek a ruhaipari technológiák, ez a társadalomra is kihatott. A fonás és a szövés gépiesítésének köszönhetően olcsóbb lett a ruházkodás. Szélesebb rétegnek vált elérhetővé a divat, már nemcsak a nemesség, hanem a polgárság is jobban figyelt erre. Megjelent például a lyukkártyával vezérelt szövőgép, de ebben az időben jutottak el odáig, hogy például már harisnyát is tudtak géppel kötni. Az eszközök mellett olyan forradalmi új eljárások is ekkor alakultak ki, mint például a mercerezés, aminek köszönhetően könnyebben festhetővé és strapabíróbbá váltak a lúgokkal kezelt pamut kelmék.

A textilipar mellett a nyomdaipar is látványos fejlődésen ment keresztül a gépesítés megjelenése miatt, ezért a magazinok, újságok, folyóiratok egyre szélesebb rétegnek váltak elérhetővé. Ebben a században jelentek meg az úgynevezett irodalmi divatlapok is. Ezek a kiadványok az irodalom mellett divatmellékletekkel csábították a női olvasókat. Ezekből a kiegészítésekből tájékozódhattak a nők világszerte az aktuális stílusról. Magyarországon 1860 és 1873 között jelent meg a Pesti Hölgydivatlap, amelyben az olvasók divatképeket, kézimunka mintákat és öltözékek rajzait találták. A Pesti Divatlap például 1844 és 1848 között hetente megjelenő lap volt, megszűnése után Budapesti Divatlap címmel jelent meg. Az ötvenes évektől pedig fellelhetőek voltak olyan magazinok is, ahol már az irodalom csak kiegészítő tartalomként volt jelen és inkább a divatot helyezték előtérbe. Ilyen volt például a Nefelejts, a Délibáb és a Gombostű. Ezek szolgáltak mintaképpen a későbbi kifejezetten divatlapoknak nevezett kiadványoknak, mint például a Magyar Bazár és a Divatcsarnok.

Ebben az évszázadban számos korábbi stílusból merítettek az emberek, és az ezekből csent elemeket keverték. Nehéz is 100 év divatját összegezni, és nem is csak az évek száma miatt, hanem mert a különböző országokban különböző irányzatok uralkodtak. Két egyszerű példával szemléltethetjük legegyszerűbben a század öltözködését: Jane Austen regényeinek szereplőivel és az Elfújta a szél kosztümjeivel.

:image_67433
Újságok a 19. századból; kép: Flickr - dotpolka

Forradalom a divatban

Az 1789-es francia polgári forradalom nagyban meghatározta a 19. század elejének az öltözködését. A magasabb társadalmi osztályok, akik a polgársággal szimpatizáltak viseletükkel jelezték, hogy elfogadják a nép hatalmát. A divatot éppen ezért az egyszerűbb anyagok, mint a pamut és a posztó uralta. A nemzeti színek is megjelentek, így Franciaországban sokan pompáztak a piros-kék-fehér hármasban. A városi polgárság például posztóból készült frakkot hordott nemzeti színű kokárdával, de elterjedt a fapapucs és a matróznadrág is. Hasonló jelenséggel Magyarországon is találkozhattunk a reformkorban. Akkoriban itthon ugyancsak a nacionalista törekvések miatt előtérbe került a nemesség körében is a népviselet, és az abból inspirálódott ruhák.

Ókori divat új ruhában

A polgárság megerősödésének hatására a kor emberei örömmel fedezték fel az ókori értékeket, ahol szintén a nép volt hatalmon. Angliában korábban a vidéki nemesek, főurak a praktikus szempontokat szem előtt tartva egyszerűbb ruhákat hordtak - a 19. század elején ez az irányzat terjed el szélesebb körben. Az angol nők egyszerűsítették ruhatárukat, megszabadulnak a hatalmas alsószoknyáktól és mindenféle cicomától. A legelterjedtebb szín a század elején a fehér volt, ezzel is az ókori divatra akartak utalni. Így öltözködtek Jane Austen hősnői is.

A franciák ezt az angol divatot ültették át. Köztudott, hogy a brit, francia és az olasz, görög mediterrán térség időjárása között jelentős különbségek vannak, így nem meglepő, hogy a lenge, chemise-nek nevezett ruhák miatt sokan megfáztak a hidegben.

:image_67430
Empire stílusú öltözékek a 19. század elejéről; kép: Flickr - Sacheverelle

Ekkor jöttek divatba a pici táskák, hiszen már a hatalmas alsószoknyák alatt nem lehetett elrejteni az erszényeket, nem voltak zsebek, így a szükséges tárgyakat muszáj volt kis táskákba tenni. Ezeket a darabokat méretük miatt nevetségesnek, franciául ridicule-nek neveztek - ebből származik a ma is használatos retikül kifejezés. De nem csak a zsebek tűntek el a vékony ruhák miatt, hanem az alsóneműk is, hiszen a korábbi darabokat nem lehetett ezek alatt lágy textilek alatt viselni. Elhagyták a fűzőket és az alsóneműket, leginkább rózsaszín vagy testszínű úgynevezett ingnadrágot viseltek, ezt tekintik a mai body-k ősének.

Napóleon udvarában a férfiak a kissé színpadias katonai egyenruhából kialakult öltözéket viseltek. A hétköznapokban a sötét színű frakkot általában világos nadrággal párosították, amihez csizmát vagy lapos talpú kamásnis cipőt vettek. A polgárság az angolok öltözködési mintáját követte, ahol az irányító George Bryan Brummel volt, akit ma már csak a dandy-k, azaz ficsúrok királyaként emlegetnek. George Bryan Brummelről úgy hírlett, hogy öt órán keresztül öltözködik, és cipőjét pezsgővel fényesíti. Ahogyan a hölgyeknél az ernyő, úgy volt elengedhetetlen kellék a férfiaknál a sétabot, a lovaglópálca, a zsebóra és az óralánc.

Vissza a cicomához

A század közepére végbement egyfajta változás. A korábbi öltözködési kultúrához képest - mai szóhasználattal élve - minimalista divat fokozatosan változásnak indul, és visszatért a hatalmas szoknya- darázsderék sziluettjéhez, sőt túl is lőtt azon. Nem véletlenül nevezik neorokokónak és neobarokknak is ezt az időszakot. A század vége fele pedig a harangszoknyák uralmát megdöntötték a karakteres hátsók.

Az ötvenes évekre a női viseletet közeledett a hatalmas alsószoknyák, a hajtások, a húzások divatjához. A század közepén nem számítottak ritkaságnak a 10 méteres körméretű ruha sem. Újra a gardrób fő kellékeivé vált a krinolin, az abroncs-szoknya és a fűző is. A krinolin reneszánsza állítólag III. Napóleon feleségének Eugénia császárnőnek volt köszönhető, aki ezzel szerette volna leplezni várandósságát.

Az anyaghasználat terén a nemes textileket részesítették előnyben, előszeretettel viseltek muszlint, batisztot, csipkét és selymet. Kedvelték a csíkos és a virágos mintákat, a virágok a loknikba rendezett frizurákban és a kalapokon is megjelentek. A ruhákat rojtokkal és hímzésekkel díszítették. Elengedhetetlen kellékek voltak a bő vagy más néven pagoda ujjak, amiket esetenként fémekkel merevítettek is. A ruhák kivágása hatalmas volt, így a vállakat majdnem teljesen szabadon hagyták, a csupasz vállakat kendőkkel fedték el. Ezt a divatirányzatot leginkább az Elfújta a szél című regényből készült filmből ismerhetjük.

Ahogy közeledett a század vége úgy szűkültek az abroncsok, és a hangsúly a hátsókra tevődött át. A nők hatalmas fenékpárnákat viseltek, erre redőzték rá a több rétegű szoknyát. A turnűr és a fardagály ismét népszerű lett, és annak ellenére, hogy a hetvenes években kis időre a szorosan szabott szoknyák kiszorították a divatból, a század végén újra visszatért. Erről a divatról írta 1877-ben a Magyar Bazár: “Amíg valaki járni tud, addig nincs elegánsan öltözve.” A természetes mozgást már-már ellehetetlenítő ruháknak köszönhetően, a nők fegyelmezettek és szemérmesek voltak.

:image_67432
Öltözékek a 19. század végéről; kép: Flickr - Sacheverelle

A hatalmas frizurákat felváltották a monumentális kalapok, amelyekkel szemben a színházigazgatóknak például intézkedéseket is kellett hozniuk, hiszen sok néző nem látott a hölgyek fejfedőitől. A szabályozás miatt dobtak piacra 1885-ban az olyan női kalapokat, amelyek a férfiakéhoz hasonlóan könnyen összenyomhatóak voltak, így a nők az előadás alatt kényelmesen az ölükben tarthattak. De a díszes kalapmániának madarak is áldozatuk estek. 1886-ban egy angol hölgy megalapította a Madár-szövetséget, ami a divat miatt kihalás szélére került madarakat védte.

Míg a nők egyre cicomásabban öltözködtek, addig a férfiak ruhatára egyszerűsödött, ekkor vált általánossá az öltöny viselése. A férfiak dolgoztak, így kényelmes, letisztult öltözékre volt szükségük, gazdagságukat pedig hölgyeik ruhatárán keresztül mutatták meg.

divat, kiállítás, kiallitas, divattörténet Icon_print

Empire stílusú öltözékek a 19. század elejéről

Öltözékek a 19. század közepéről

Öltözékek a 19. század végéről

Újságok a 19. századból

divat 19 század hírlevél

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Divat a 19. században Magyarországon

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317