Logomain

Beszédes sírkövek: építészek és nyughelyük

By Smiló Dávid 2010. november 1. 15:28

szerk at hg dot hu kerultkialakitasra.tumblr.com

Adolf_loos_and_michaeler_platz20130603-19838-rezk0d.gallery

épitész_sir_adolf_loos_goldman

Adolf_loos_sir20130603-19838-njlwf1.gallery

épitész_sir_adolf_loos_siremlek

Alvar_meg_a_sir20130603-19838-1h45fzd.gallery

épitész_sir_alvar_aalto_helsinki

Le_corbusier_templom20130603-19838-1fzw84q.gallery

épitész_sir_carlo_scarpa_brion

Carlo_scarpa_sir20130603-19838-1e34rbw.gallery

épitész_sir_carlo_scarpa_sir

Hauszmann_alajos_meg_sir20130603-19838-1rxwn9y.gallery

épitész_sir_hauszmann_alajos_sir

Kos_karoly_meg_a_cucca20130603-19838-16i2u3l.gallery

épitész_sir_kos_karoly_sir

Kozma_lajos_meg_sir20130603-19838-17rdi6w.gallery

épitész_sir_kozma_lajos_sir

Le_corbusier_sir20130603-19838-1ycnooh.gallery

épitész_sir_le_corbusier_sir

Le_corbusier_and_villas_savoy_ronchamp20130603-19838-4ut0zr.gallery

épitész_sir_le_corbusier_savoy

Index20130603-19838-htkbgf.gallery

építészek és sírjaik index

Sirko_hirlevel20130603-19838-5syrx9.gallery

sírkő hírlevél

Olykor sokat, olykor semmit sem árul el egy építész munkásságáról a sírköve. Néhány érdekes példát néztünk végig.

Hogyan különböztethetjük meg az életben az építészeket egyéb szakmák képviselőitől? Sok teória született erről: a gondolkodás mellett árulkodó lehet a ruha színe vagy a szemüveg formája is... Ennél azonban izgalmasabb lehet: hogyan különböztethetjük meg a halott építészeket? Nézzük meg néhány karakteresebb és kevésbé karakteresebb példán keresztül, hogyan köszönhet vissza egy-egy építészeti életút az építészek sírjain keresztül.

:image_67381
Adolf Loos és legismertebb munkája, a bécsi Goldman und Salatsch ház

Adolf Loos (1870-1933)

Kemény vonalas bécsi modernista. Végeredményben megalapozója annak, amit az Európában néhány évvel később jelentkező modern építészet szabad alaprajznak nevez. Loos mind épületeinek megformálásában, mind pedig építészeti írásaiban élesen támadta a kor akadémikus építészet szemléletét, felháborodásában 1912-ben építészeti magániskolát alapított, ami röviddel utána meg is szűnt. 

A nagyközönség előtti legismertebb műve Bécsben, a Michaelerplatzon található: a nemrég felújított, jelenleg pedig bankként működő Goldman und Salatsch ház hűen prezentálja Loos elképzeléseit az építészetről. Tagadta a díszítések használatát, elképzelése volt, hogy a ház ne fotókon nézzen ki jól, hanem az benne lévő emberek számára legyen kényelmes. Fontosnak tartotta a belső terek viszonyrendszereit és anyaghasználatát.

:image_67382
Adolf Loos síremléke a bécsi Zentralfriedhofban

Sírja hűen reprezentálja építészetéről alkotott elképzeléseit. Az emlék nem több mint egy, az aranymetszés arányaiban megalkotott kőkocka egy kő talapzaton. Rajta az Adolf Loosra jellemző kimért betűtípussal a neve olvasható. Sehol egy díszítés, cicoma, csak a forma és a kő szűrkés anyaga. Funkcionalizmusát senki sem vonhatná kétségbe. Jelzi, hogy itt nyugszik Adolf Loos. 

:image_67390
Le Corbusier és a ronchamp-i Notre-Dame-du-Haut kápolna

Le Corbusier (1887-1965)

Egyike azon nagynevű európai építészeinknek, akik akadémiát semmilyen úton nem végeztek. A szakmát bécsi, párizsi és berlini mesterektől tanulta, önkéntes tanulóéveiben iparművészek és költők körében mozogva. 1923-ban jelenik meg világhírnevet hozó, Új építészet felé című könyve. Lendületesen fogalmazott írásaiban a „stílusok” homlokzatépítészetével szemben az elemi formákat alkalmazó mérnöki alkotásokat részesíti előnyben, amelyekben az építészet veleje letisztultan jelenik meg. Elméleti munkája egész élete során folyamatos és töretlen. Ortodox modern szemlélete közel fél évszázadig meghatározta a világ építészetét. Egyik kései, 1955-ös munkájával, a ronchamp-i kápolnájával azonban formai elemeit tekintve szembe megy az élete során lefektetett alapokkal és a modernizmussal.

:image_67389
Le Corbusier síremléke a dél-franciaországi Roquebrune-Cap-Martin temetőjében

Ez az ellentmondás érezhető sírján is, a szürke geometriailag megszerkesztett négyzetes, merőleges osztásokkal ellátott beton alapzaton azzal ellentétes hangulatú apró szivárványszínekben pompázó tábla és lazább vonalvezetésű kézírás jelzi, hogy itt nyugszik Le Corbusier és felesége. A táblát ellensúlyozva egy üreges hengerbe ültetett kisebb bokor teszi teljes értékűvé a kompozíciót.

:image_67384
Carlo Scarpa és egyik legismertebb munkája, a Brion-Vega temető 

Carlo Scarpa (1906-1978)

A fenti tervezőkkel ellentétben az olasz származású Carlo Scarpa intuitívabb úton közelítette az építészetet. Az 1906-ban született építész mind a modernista-funkcionalista irányoktól, mind pedig a sematizáló historizmustól kívánta magát távol tartani. Nyelvezete egyfajta egyéni belső absztrakción és stílusérzéken, magas szintű rajztudáson alapul, mintsem egy felsőbbrendű a világot megváltani vágyó ideológián. A beszéd helyett nála a cselekvésen van a hangsúly. Ugyanolyan lelkesedéssel oktat rajzot a velencei iparművészeti egyetemen, mint ahogyan tervez ház belsőt és külsőt. Szívesen használ finoman kimunkált díszítéseket és geometriai alakzatokat is, ám fontos, hogy ezeket mindig csak egy magasabb komponáló elv szerint műveli.

:image_67385
Carlo Scarpa síremléke San Vito d'Altivolében

Saját rendszerén belül konzekvens életútja sírján is kiütközik. Egyenes és merőleges sávok, amelyek végeredményét tekintve mégis egy lágyabb ívet rajzolnak ki, közöttük finom díszítő pöttyök szintén geometriai rendszerben. Recézett szélű nyersbeton felület találkozik márványlappal. A lépcsőzetesen mélyülő virágtartó a sírlap origója, ahova a vonalak befutnak. Az egyedi Scarpa-betűtípussal írt szöveg a vonalak között szabad kompozícióban helyezkedik el.

:image_67383
Alvar Aalto és síremléke Helsinki nyugati temetőjében

Persze nem minden építész sírjából vezethető ilyen hűen vissza az építészeti magatartás, amelyet képviselt. Például az a korinthoszi oszlopfő és görög párkány metszetet megidéző sírkő Alvar Aalto (1898-1976) sírján vajmi kevéssé utal arra, hogy Aalto volt a finn modernizmus atya. Ha a nevet nem ismerjük, talán csak annyi derülne ki számunkra, hogy építész lehetett az illető. Más irányból közelítve viszont vannak, akiknek sírjai nem megidézni kívánják az építész munkásságát, hanem kvázi adaptálni, így lehet, hogy egyenes formai rokonságot találhatunk Louis Henri Sullivan (1856-1924) amerikai építész sírja és épülete között.

Hazai építészeink sírjait nézve rájöhetünk, itthon is összetett a helyzet az építész sírok körül. Kós Károly (1883-1977) és Kozma Lajos (1884-1948) a 20. század első felének két meghatározó építészei, mindketten karakteres stílust alakítottak ki, amelyek mai napig hatnak a magyar építészetre, ennek ellenére sírjaik ezt semmilyen módon nem idézik.

:image_67387
Kós Károly és síremléke a kolozsvári Házsongárdi temetőben

Kós Károly nyughelyén két dór oszlop valamint a kihagyhatatlan párkányzat az, ami utal valamilyen építészeti attitűdre, de összetéveszthetetlen stílusából csupán a betűtípus köszön vissza.

:image_67388
Kozma Lajos és sírja a budapesti Kerepesi temetőben

Kozma Lajos sírja ennél is kevesebbet mutat, nem idézi meg szellemiségét semmilyen módon, bárkié lehetne. Ezzel ellentétben azonban ugyanez nem mondható el a magyar építészmérnök képzés atyjáról, a Budavári Palotát és a Műegyetem Központi épületét tervező Hauszmann Alajosról (1847-1926). Sírja egyedi kompozíció, Vass Viktor szobrász és a Hauszmann-tanítvány Hültl Dezső építész alkotása. Az emlékmű Hauszmannhoz hűen teljes értékű historizáló elemeket vonultat fel. A sírhelyből posztamens emelkedik, amelynek tetejét virágokkal körbe tekert urna és antik templomokat megszégyenítő párkányzat díszít, a posztamens mellet a kihagyhatatlan antik női alak áll, mi mást tartva a kezében, mint babérkoszorút. Nyílván a mesternek hozta.

:image_67386
Hauszmann Alajos és sírja a Kerepesi temetőben

Akár építészek vagyunk, akár nem, a stílusunk meghatároz minket, ahogy öltözünk, ahogy mozgunk, ahogy gesztikulálunk, ahogy a hangunkat lejtjük, és mivel az építészek is emberek, ez nálunk sincsen máshogy. Kivéve, hogy néha talán hatványozottabban jelentkeznek nálunk a stílusaikon keresztül kifejeződő identitás tudat, annyira, hogy ez halálukon túl sírjaikra is kihat.

építészet, le corbusier, alvar aalto, kozma lajos, kós károly, smiló dávid, temető, sírkő, carlo scarpa, louis henri sullivan, hauszmann alajos, adolf loos, sír Icon_print

épitész_sir_adolf_loos_goldman

épitész_sir_adolf_loos_siremlek

épitész_sir_alvar_aalto_helsinki

épitész_sir_carlo_scarpa_brion

épitész_sir_carlo_scarpa_sir

épitész_sir_hauszmann_alajos_sir

épitész_sir_kos_karoly_sir

épitész_sir_kozma_lajos_sir

épitész_sir_le_corbusier_sir

épitész_sir_le_corbusier_savoy

építészek és sírjaik index

sírkő hírlevél

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317