A Budapesti Műegyetem hallgatóinak terve egy koreai nemzetközi kerékpárdesign-verseny mezőnyében nyújtott kiemelkedőt.
Nagyszabású, a környezettudatos közlekedésre biztató kerékpárdesign-pályázat zajlott Szöulban. Bár idén írták ki először először a megmérettetést, a dél-koreai fővárosban rendezett, igencsak nagyszabásúra sikerült seregszemlére a világ minden részéről éreztek kétkerekűek tervei. A szöuli versenyen három kategóriában (kerékpárdesign, biciklis divat, valamint kiegészítők és kerékpár-infrastruktúra) indulhattak az érdeklődők. A szervezők nagy hangsúlyt fektettek a fenntartható fejlődés jegyében létrejött, korszerű designra és a kerékpáros kultúra fejlesztésére – ezzel példát mutatva mind a versenynek otthont adó ázsiai városnak, mind a többi országnak.
Az SCDC-n (Seoul Cycle Design Competition) egy magyar tervezőcsapat is indult, akik integrált városi kerékpárjukkal (Integrated Bike) különdíjat nyertek a megmérettetésen. A négy tervező, Csortán Beáta, Décsi Julianna, Geiger Dávid és Tőkési Tímea a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) mesterszakos gépészmérnök hallgatói. A tervezőket a versenyről, a jövőbeli terveikről és természetesen az általuk tervezett kerékpárról kérdeztük.
hg.hu: Hogyan kerültetek Ti négyen a projektbe?
Décsi Julianna: Mind a négyen lediplomáztunk 2009-ben alapképzésben (BSc). Geiger Dávid gépész szakon; Csortán Beáta, Tőkési Timi és én ipari termék- és formatervező szakon, majd újbóli sikeres felvételi során elkezdtük a mester (MSc) kurzust. Geiger Dávid géptervező szakon, mi hárman lányok pedig ipari terméktervező mérnök szakon tanulunk.
Idén először volt alkalmunk arra, hogy terméktervezőként egy gépész kísérje a tervünk létrejöttét és a megvalósíthatósági, gyárthatósági szempontokat figyelembe véve segítse a "tökéletes" termék létrejöttét. A tudásunk és ismereteink kiegészítették egymást, illetve egymás gondolatai és ötletei serkentően hatottak a másikra; ennek köszönhetően gördülékenyen és gyorsan folyt a tervezés, amit mindnyájan nagyon élveztünk.
hg.hu: Eredetileg milyen alkalomra született a terv, ti választottátok, hogy kerékpárt terveztek?
Tervezők: Fő tantárgyunk az integrált termékfejlesztés, ennek keretein belül terveztük a bringát. A féléves tervezési feladatunk a kiírás szerint egy kerékpár (emberi erővel hajtott kerekes jármű) tervezése volt, a feladatot a Schwinn-Csepel Zrt. közreműködésével írta ki számunkra a Gép- és Terméktervezés Tanszék. Ezen a témán belül szabad kezet kaptunk, hogy milyen irányba induljunk el, és mi az 'integrált városi kerékpár' irányt választottuk. (választható volt még a public bike, háromkerekű bicikli, roller & bicikli, fenntarthatóság és kerékpár stb...)
hg.hu: Hogyan folyt a tervezés, annak során milyen szempontokat vettetek figyelembe?
Tervezők: Az információgyűjtés során felmértük a hazai és külföldi piacot a kerékpárok és kiegészítőik területén. Tanulmányoztuk az anyagokat, gyártástechnológiákat és a szabványokat. Minden egyes fázisunkat továbbfejlesztések követték, amelyeknél a felmerülő problémákra kerestünk megoldásokat. Az ötletrajzolások után 3D-s programban rajzoltuk meg a végleges termékjavaslatot. A letisztult formákra törekedtünk, amelyek betöltik funkcióikat.
hg.hu: Kiket céloz meg az általatok tervezett kerékpár?
Tervezők: A választott célcsoport egy fiatalnak mondható korosztály, a körülbelüli 18-40 évesek. Ebbe beleértjük az egyetemistákat, valamint azt a dolgozó réteget, akik kerékpárral közlekednek akár minden nap munkahelyre menet, de mindenesetre gyakran használják a városban a biciklijüket. Bár a kor egyértelmű számszerű behatárolásától óvakodnánk (itt esetleg egy átlagról beszélhetünk), ugyanis a sportos életmód, és a kerékpározás szeretete nem feltétlenül áll meg 40 évnél. Több megkérdezett is ennél idősebb volt, akik használják a kerékpárt a városi közlekedésre. Ebbe a csoportba tehát azok a fiatal férfiak és nők tartoznak, akiknek a kerékpározás egyaránt hobbi és közlekedési eszköz, vagy akár életformának is tekintik, és nem sajnálnak áldozni a mindennapi kényelmük érdekében egy olyan minőségi kerékpárra, amely több szinten is megkönnyíti az életüket. Azoknak ajánljuk, akik nyitottak az új trendekre és megoldásokra, és partnerek abban, hogy a kerékpárok birtokba vegyék a várost.
hg.hu: Mitől új a Ti kerékpárotok?
Tervezők: Célunk egy olyan integrált kerékpár létrehozása volt, amely fel van szerelve a városi kerékpáros számára nélkülözhetetlen egységekkel. Fontos szempont volt a tervezés folyamán, hogy valós felhasználói problémákra találjunk megoldásokat. Felmértük a hazai és külföldi piacot a kerékpárok és a kiegészítőik területén. Letisztult formákra törekedtünk, amelyek maximálisan betöltik az általunk előírt funkcióikat.
A kerékpár váza a hagyományos T alakon alapszik, amely szabványos alumíniumcsövekből és oválprofilú szelvényekből hegesztett szerkezet. Speciális letámasztóval és hátsó csomagtartóval rendelkezik, amelyre bármilyen szabványos kerékpár-túratáska elhelyezhető. A termék fő különlegessége az első, illetve a hátsó polimer elem. A kerékpár elején lévő polimer egység felső részén az első és a hátsó lámpa energiaellátásáról gondoskodó napelem található. Hátul, a csomagtartóra illeszthető polimer tárolóban kényelmesen elférnek a mindennapi használathoz szükséges szerszámok, pótgumi belső, pumpa, illetve kisebb-nagyobb személyes tárgyak (pl. pénztárca, mobiltelefon, étel-ital). A kerékpár kormányát mindkét irányba 90 fokkal el lehet forgatni, ami helytakarékosság szempontjából igen kedvező a tárolásnál.
A pedálok is felhajthatóak, ami szintén a szállításnál és tárolásnál ad nagy könnyebbséget. Kerékpárunk nem csak városi kerékpárnak alkalmas, hanem különböző cégek, vállalatok promóciós eszközének, amellyel például a hostesslányok, illetve a vállalat alkalmazottai közlekedhetnek. A kerékpár polimer egységei kiválóan alkalmasak reklámfelületek kialakítására, így azon jól megjeleníthetőek a logók és arculati elemek. Alkalmas lehet a rendőrség, a vízi mentők, a Magyar Posta, vagy például nagyobb cégek promóciós termékének. (Ezek az alkalmazások a csatolt képeken láthatóak).
hg.hu: Honnan jött a szöuli lehetőség?
Tervezők: A pályázatot a designboom honlapján találtuk. Igen kézenfekvőnek tűnt, hogy az épp befejezett tervünket beküldjük a pályázatra. Ezt meg is tettük, majd kíváncsian vártuk a nagy nevekből álló nemzetközi zsűri véleményezését a tervünkről.
hg.hu: Mivel járt a díj?
Tervezők: A díj elsősorban szakmai elismerés: a terv kikerült a designboom oldalára, illetve ha majd különböző állásokra jelentkezünk/pályázunk, akkor előnyt jelenthet, hogy az egyik terméktervünket egy nagyszabású nemzetközi designpályázaton - több ezer pályázót "lekörözve"- elismerték és különdíjjal jutalmazták.
hg.hu: Megvalósult a bicikli gyártása?
Tervezők: A szemeszter végi prezentációkra a Schwinn-Csepel Zrt. kerékpártervezői és néhány szakembere is ellátogatott. Nagy fantáziát és lehetőséget láttak az általunk tervezett "Integrated Bike"-ban, így lehetőséget kaptunk egy prototípus legyártására. Ez hihetetlenül nagy szó, a gyártás jelenleg folyamatban van.
hg.hu: Mivel foglalkoztok most, és mik a jövőbeli terveitek?
Csortán Beáta: A BME Ipari terméktervező mérnök mesterszakán vagyok. Geiger Dáviddal idén TDK-zunk (Tudományos Diákköri Konferencia), ahol egy olyan koncepciót hozunk létre, amely a lépési energiát hasznosítja piezoelektromos elven. Jövőbeli céljaim közé tartozik, hogy szakmailag továbbfejlesszem magam, ezért szeretnék külföldre is kimenni, hogy lássam, hogyan is működik ott a terméktervezés. Így egyelőre a tapasztalatszerzés a fő célom.
Décsi Julianna: Jelenleg Rómában tanulok, ösztöndíjjal jöttem ide, a La Sapienza Universitá di Roma egyetemre. Itt is termék -és formatervezést tanulok. Ez nagyon jó tapasztalat mindenféle szempontból. Nagy tudású, nemzetközileg elismert professzorok és designerek tartják az előadásokat, illetve segítik a tervezésünket. Így mind szakmai téren, mind a nyelv téren (ugyanis olaszul vannak az órák, de sokszor angolul kell beszélni/prezentálni) sok tapasztalatot szerezhetek.
Geiger Dávid: A már említett TDK mellett elkezdtem a diplomamunkámat is írni, ami az én szakomon két féléves feladat. A maradék egyetemi év alatt szeretnék minél több olyan tantárgyat hallgatni, projektben, pályázatban részt venni, amely témájánál fogva egyaránt segíti a gép- és a terméktervezési ismeretek elsajátítását.
Tőkési Tímea: Pillanatnyilag még én is a BME terméktervező mesterképzésében tanulok, a jövő tanévben fogok lediplomázni, egy Németországban töltött szemeszter után, ugyanis tanulmányi ösztöndíjat kaptam a drezdai műszaki egyetem terméktervező képzésére. A külföldi tapasztalatok után a távolabbi jövőben is a design területén szeretnék maradni, elsősorban a formatervezés érdekel, valamint támogatni szeretném a mindennapos életünket megújító és kreatív koncepciók létrejöttét.