Logomain

Ha nem figyelünk oda, berozsdásodunk

By Zsély Anna 2010. október 19. 09:00

szerk at hg dot hu

Portre_1220130603-19838-18fc5jj.gallery

kolbászból kerítést portré

Koppenhaga20130603-19838-1btdjfd.gallery

kolbászból kerítést koppenhága

Index20130603-19838-1iov3gj.gallery

kolbászból kerítést index

2_resized_64020130603-19838-1ea11qj.gallery

Kolbászból kerítést: Gogosurf elektromos robogó, 2005-2006

3_resized20130603-19838-1lcq784.gallery

Kolbászból kerítést: Diótörő

1_resized20130603-19838-f7taz9.gallery

Kolbászból kerítést: Határpadok a szlovák, az osztrák és a szlovén határon, 2007

3_resized_1_20130603-19838-t8r5a0.gallery

Kolbászból kerítést: Magyar géniuszok – lámpatervek

3_resized_2_20130603-19838-2hpdf.gallery

Kolbászból kerítést: Bringaparkoló, P alakú utcabútorcsalád

2_resized_1_20130603-19838-t7rxv3.gallery

Kolbászból kerítést: Metrókocsi vázlatterv az Alstom számára

2_resized_ggelori20130603-19838-1b0mu8h.gallery

Kolbászból Kerítést! stúdió munkái - galéria

800_kjcqys_0320130603-19838-7q8chi.gallery

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

1_resized_1_20130603-19838-bqlyem.gallery

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

3_resized20130603-19838-18fz37w.gallery

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

800_8kwmyz_0220130603-19838-cuey7a.gallery

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

8_resized20130603-19838-e4fvdb.gallery

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

8_resized_gelori20130603-19838-1irkchy.gallery

A városligeti tó átalakítása - galéria

A Kolbászból Kerítést Stúdió tagjaival beszélgettünk a BKV-botrányról, a felhasználó központú tervezésről és a tanulságokról. <br/>

Mindegy, hogy a BKV utastájékoztató rendszeréről vagy madárlakként is funkcionáló információs táblákról van szó, a Kolbászból Kerítést! stúdiónál mindig a közösség áll a középpontban. Az alapítókkal a BKV-nek végzett munkájukról, a megrendelőknél tapasztalható rutintalanságról és a tettvágyra épülő gondolkodásról beszélgettünk a design/karrier sorozat részeként.

:image_66911

Designer körökben régóta számon tartják Orlai Balázst és Kukorelli Pétert. A tervezőpáros egy évfolyamon végzett az Iparművészeti Egyetemen, majd egy időre különváltak útjaik. Péter a londoni Royal College ösztöndíjasa volt, majd a Skoda és a Volkswagen koncepciótervezőjeként dolgozott, Balázs pedig független designerként. Az internetes kapcsolattartást azután váltotta fel a közös munka, hogy Péter hazajött. Ekkor hozták létre a stúdiót, mellyel céljuk az volt, hogy élhetőbbé tegyék közvetlen környezetüket. Filozófiájuknak megfelelően olyan szerethető projektek fűződnek a nevükhöz, mint a schengeni Határpad, a bicikliparkoló a Gödörnél vagy a Bringasztráda kerékpáros hálózat terve. A BKV 2006-ban kérte fel őket a metrókocsi beszerzés design szempontjainak képviseletére. 

hg.hu: Pontosan milyen jellegű munkára szerződtetek a BKV-val?

Orlai Balázs: Designer szakemberként kapcsolódtunk be a négyes metró munkálataiba, a belső berendezési tárgyak formatervezéséért és az utastájékoztató rendszer koncepció tervéért feleltünk a tenderezésig bezárólag. Tervezési szempontokat és rendszerező elveket határoztunk meg. Például az utastájékoztatás esetében, ellentétben a projektvezetéssel, evidens volt számunkra, hogy nem csupán a négyes metró tábláit tervezzük, hanem az egész hálózat igényeire is alkalmazható rendszert. Ezért a négyes metró kereteit meghaladva foglalkoztunk a feladattal, olyan elveket határoztunk meg, amelyek működni tudnak az egész BKV rendszerén belül, sőt kiterjeszthetők az FKF köztereire is. A legtöbb konfliktus is ebből adódott. Megtettük azt a bátor lépést, hogy messze túlléptük a saját hatáskörünket. A projekt vezetés erre nem volt felkészülve, nem egyszer a fejünkre is olvasták, hogy miért akarunk mi mindenbe beleszólni, tervezzük meg a négyes metróra a feliratokat és viszontlátásra.

hg.hu: Nemrégiben azzal kerültetek be a hírekbe, hogy a BKV ismeretlen tettes ellen tett feljelentést a szerződésetekkel kapcsolatban. Mi állt ennek a hátterében?

Kukorelli Péter: Ennek nincs köze közvetlenül a designhoz. A teljesítések adminisztrációja okozott félreértést. Ezzel kapcsolatban már egyeztettünk a BKV-val – a rossz az, hogy a kommentárok kiterjesztették a kérdést arra, szükség volt-e egyáltalán az általunk végzett munkára.

:appendix_5159

hg.hu: Miért veszélyes ez az üzenet?

Orlai Balázs: A BKV érdekeit megfogalmazó design szakfelügyelet létjogosultságát kérdőjelezi meg, hiszen azt kommunikálja, nincs szükség ilyen érdekvédelemre a fejlesztések során. Az eredmények viszont azt igazolják, még nagyon sok tennivaló van ezen a téren. 

A designra szüksége van a mindenkori vezetésének. Segítségével lehet megfogalmazni, vizualizálni a stratégiai fejlesztés szempontjait és egységesen kezelni a vállalat kommunikációját, mindennapi működését. A BKV nagyon rutintalan ezen a területen.

hg.hu: Hogyan mutatkozik meg a rutintalanság?

Kukorelli Péter: A fejlesztések során nincsenek standardok és döntési protokollok, amin belül minden résztvevő tudja, mihez tartsa magát. Így sok olyan terület van, amit senki nem felügyel, mivel mindenki azt hiszi, majd a másik foglalkozik vele. Alapvető probléma az is, hogy nincs egységes víziója a vállalatnak, milyen szeretne lenni, mit szeretne szimbolizálni. Professzionális vállalati célok nélkül viszont nem lehet dönteni, csak ötletszerűen kapkodni.

Orlai Balázs: Képzeljük el, hogy valaki besétál egy cipőboltba. Nem mehet be úgy, hogy nincs semmilyen elképzelése arról, milyen lábbelit szeretne és mondhatja azt, tessék nekem adni egy cipőt. Mi úgy látjuk, az állam sokszor mégis így viszonyul a vásárlásaihoz.

hg.hu: Anyagilag milyen következményei lehetnek annak, ha nem foglalkoznak ezekkel a kérdésekkel?

Orlai Balázs: Az egyedi igények teljesítése például evidencia a metrókocsi gyártó iparágban – de csak akkor, ha azokat a megrendelő a tenderkiírásban megfogalmazza. Itt nem csak a jármű formatervére kell gondolni, a design szempontok a használati elvárásokat is tartalmazzák, például azt, hogy hol legyen elhelyezve a babakocsi, vagy milyen jelzések szükségesek a gyengén látok számára. Ha a megrendelő pontatlan, túl sokat bíz rá a gyártóra, és később akarja érvényesíteni az igényeit, a tender győztes olyan pozícióba kerül, hogy horribilis összegeket követelhet minden többletigényért. Ez elképesztő pluszköltséget jelent, ami megtakarítható lenne, többek között a design és arculati szempontok automatikus tendertervbe foglalásával.

:appendix_5160

hg.hu: A rutintalanság és a koncepciók hiánya mellett mi nehezítheti még a közös munkát?

Kukorelli Péter: A következetlenség és az irracionalitás, de rendszeresen találkozunk a hagyomány és a közakarat hibás értelmezésével is. Ez azonban csak ürügy a döntésképtelenség leplezésére vagy a felelősséghárításra, és szinte áttörhetetlen akadályt jelentenek a tervezőnek. A meglévő értékeket az érdekek tükrében kell vizsgálni. A BKV legfontosabb érdeke a hatékonyság fejlesztése és a leggyengébb értéke az örökölt hagyomány. A design segítségével úgy lehet olcsóbbá és egyszerűbbé tenni a vállalat működését, hogy szerethető, jól használható eredmények születnek, amelyek aztán megteremthetnek egy követendő örökséget.

hg.hu: Mi lehetne a pozitív irányú változás sarokköve?

Orlai Balázs: Mivel a közösségi közlekedés a fenntartható, minőségi városi élet egyik kulcsa, a BKV-nak szimbolikus rangot kell kapnia a városarculat fejlesztésében, presztízskérdéssé kell válnia. Ha versenyezni akarnak a gépkocsikkal, meg kell haladniuk annak előnyeit, hogy az embereket a közösségi közlekedésre csábítsák, fel kell nőniük ehhez a minőséghez. Ehhez nem elég csatákat nyerni. Átfogó stratégiára van szükség, amit a legfelső döntéshozók támogatnak.

hg.hu: A felhasználó-központúság Nálatok fontos alapelv. Milyen elveket követtek a munkában?

Orlai Balázs: A Kolbászból Kerítést azért hoztuk létre, mert megvolt bennünk a vágy arra, hogy változtassunk, egy közösség hasznára váljunk. Én például korábban egy reklámeszközöket gyártó cégnél dolgoztam, ahol volt, hogy cigarettagyártó vállalatnak melóztunk. Ilyenkor az ember egy idő után azt gondolja, hogy nem akar egy mérget árusító vállaltot segíteni a tudásával. Ezzel kapcsolatban nagyon egy srófra járt az agyunk, sosem kellett egymást korrigálnunk. Büszkék is vagyunk arra, hogy mindig visszautasítottuk az olyan megkereséseket, amelyek ellenkeztek az ízlésünkkel.

Kukorelli Péter: Az önálló aktivitás jellemez minket, folyamatosan keressük a lehetőségeket, hol tudunk értelmeset, hasznosat alkotni. Egy lépéssel próbálunk mindig előrébb járni, megkérdőjelezni a megszokást és aktívan kezdeményezni.

hg.hu: Mindezek tükrében mit jelent számotokra a siker?

Orlai Balázs: A schengeni határ ünneplésére készített Határpad jó példa arra, amikor a siker a tárgy és a hozzáadott jelentés harmóniájáról szól. Olyan tárgy készült, amit mindenki szeretett, nagy élmény volt érezni, hogy a tudás és kezdeményező erő egy közösség számára hasznos dolgot hoz létre.

A MOME-nek készített információs rendszernél olyan kihívás is volt a dologban, hogy szakmai közegben terveztünk. A kerti irányító táblákat úgy alakítottuk ki, hogy egyben madárházakként is funkcionáljanak. A legnagyobb sikerélményt az adta, hogy a vendégektől a kertápoló munkáson át a rektorig mindenki azt figyelte beköltöztek-e már a madarak.

hg.hu: Mi volt a legtanulságosabb projektetek?

Kukorelli Péter: Tavaly Koppenhágában jelentkeztünk egy közösségi kerékpárparkoló-rendszerre kiírt – amúgy példaértékűen lebonyolított – pályázatra. Úgy éreztük, nagyon jól sikerült a munkánk, de nem nyertünk semmit. Sokkoló volt, de rájöttünk, hogy a nemzetközi mezőnyben mi számítottunk konzervatívnak. Szembesültünk azzal, hogy nem tudtuk túllépni a határainkat. Egy kis országban élünk, ezért ha nem figyelünk oda, berozsdásodunk. Velünk is ez történt, de ez az eset felrázott minket.

:image_66912

hg.hu: Sikerült azóta hasznosítanotok ezt a tanulságot?

Orlai Balázs: A Városligeti tó csónakázási lehetőségeire kiírt formatervezési pályázaton a harmadik helyet nyertük el úgy, hogy messze túlléptük a pályázati kiírás határait. Ezzel bizonyítottuk is, hogy a kiíró Főváros indokolatlanul szűkös keretek között képzelte el a Városligeti tó fejlesztését.

Kukorelli Péter: Az ember kockázatot vállal azzal, ha túlkalandozik a megszabott határokon. Itt jelenik meg a szakmai bátorság kérdése: túl mered-e lépni ezeket a határokat vagy nem kockáztatsz. Mi túlléptük.

design, magazin, budapest, magyar design, orlai balázs, zsély anna, design/karrier, kolbászból kerítést! stúdió, kukorelli péter Icon_print

kolbászból kerítést portré

kolbászból kerítést koppenhága

kolbászból kerítést index

Kolbászból kerítést: Gogosurf elektromos robogó, 2005-2006

Kolbászból kerítést: Diótörő

Kolbászból kerítést: Határpadok a szlovák, az osztrák és a szlovén határon, 2007

Kolbászból kerítést: Magyar géniuszok – lámpatervek

Kolbászból kerítést: Bringaparkoló, P alakú utcabútorcsalád

Kolbászból kerítést: Metrókocsi vázlatterv az Alstom számára

Kolbászból Kerítést! stúdió munkái - galéria

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

A városligeti tó átalakítása: a Kolbászból kerítést! pályaműve

A városligeti tó átalakítása - galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317