Logomain

Génbankba zárjuk az utca divatját

By Séllei Lilla 2010. október 13. 14:48

szerk at hg dot hu

Nem szimpla street style blog, hanem múzeumi kutatóprogram a Street Fashion Budapest. Interjú.

Bár a legtöbb interjú fesztelen hangulatban folytatott, izgalmas beszélgetés, a most következő, Simonovics Ildikóval készült beszélgetés sok eddigit felülmúlt. A Kiscelli Múzeumban dolgozó művészettörténész évek óta a divattörténetre fókuszál. Korábbi kutatásainak központi témája a szocializmus öltözködési kultúrája volt, majd a kortárs divat archiválásába vetette bele magát. Az adatgyűjtésére és rendszerezésre a 21. század technológiáját használja fel, a Kiscelli Múzeum szárnyai alatt street fashion oldalt üzemeltet, a streetfashionbudapest.hu-t.

Street_fashion_budapest_2_50020130603-19838-4usm0z.gallery

:image_66703
kép forrása: streetfashionbudapest.hu

hg.hu: Hogyan jött a Street Fashion Budapest oldal ötlete?
Simonovics Ildikó: Művészettörténészként tizenkét éve foglalkozom a divattal. Az oldal ötlete a Balaton-parton vetődött fel bennem, amikor a Marie Claire divatblogokról szóló cikkét olvastam. Elkezdtem azon gondolkodni, hogyan lehetne létrehozni valami hasonlót - ez a kortárs divatot dokumentáló portál lett a végeredmény. A saját ötletem, de a Kiscelli Múzeum szárnyai alatt készült. Ennyiben egyedülálló, hiszen ilyen fajta kortárs divatra fókuszáló múzeumi adatgyűjtést eddig nem végeztek sehol a világon.

A kortárs kutatásra nem annyira nyitottak a hazai múzeumok, leginkább a Néprajzi Múzeum foglalkozik ezzel, központjaként az ilyen kezdeményezéseknek. Pedig jobban ki lehetne használni a mai technológia adottságait, hiszen a múzeumoknak egy ekkora adatbázis megvásárlására sosem lenne pénze, egyszerűbb tehát, ha saját maga összegyűjti.

2005-ben csatlakoztam a Néprajzi Múzeum MaDok programjához, ami a kortárs kultúra dokumentálását, adatgyűjtését, vizsgálatát hivatott szolgálni, támogatni, minisztériumi finanszírozással. Ennek a munkának persze vannak hátulütői. Az biztos, hogy bizonyos idő távlatából letisztultabban tudunk szemlélni egy kort, és könnyebben ki tudjuk emelni a fontos elemeket. Az adatokat azonban nagyban befolyásolja az is, hogy most mit tartunk fontosnak, biztosan több dolgot vélünk gyűjtésre érdemesnek a kor közelsége miatt. Sőt, személyes értékítéletünk is erősen rányomja a bélyegét a munkára. Én ettől függetlenül azt gondolom, hogy ez az adathalmaz még így is kincs lesz ötven év múlva.

A digitális anyagok gyűjtése sokkal könnyebb, hiszen kevésbé helyigényes. Persze ez újabb problémát vet fel: kérdéses, hogy ötven év múlva ezeket hogyan fogják tudni olvasni, hiszen ma már mi sem tudunk floppy-t használni. De biztosan megoldják majd.

hg.hu: Hogy működik az oldal?
Simonovics Ildikó: A Street Fashion Budapest oldalának ugyanaz a lényege, mint a sokak által ismert lookbook.nu-nak: emberek tölthetnek fel magukról street fashion képeket. Ugyanúgy meg kell adni adatokat: márkákat, kort, időpontot, helyszínt - és lehet szavazni is. Valójában a szavazás szakmai szempontból minket nem érdekel, a a nyereményjátékok igazából a látogatottságot hivatottak növelni. Vonzó a feltöltők számára, hogy mindig van valami játék, szavazás, de lényegében nekünk az információgyűjtés és az archiválás a fontos. A site-nak pedig kell a stílus, hogy jöjjenek a fiatalok, a látogatók.

hg.hu: A létrejövő adathalmazt az is nagyon befolyásolja, hogy kik töltenek fel képeket, kik interneteznek...
Simonovics Ildikó: Így igaz. Az oldalnak talán megfelelőbb név lenne a street style, mint a street fashion, hiszen valójában különböző stílusokat gyűjtünk. Bárki tölthet fel képet, akinek fontos az öltözködés, a stílus, aki ezzel akarja kifejezni magát. Ebbe a körbe természetesen nem csak a trendi fiatalok tartoznak, hanem például a dark vagy a manga stílus követői is. Vannak idősebb feltöltőink is, akik fantasztikus fotókat tesznek közzé, de tény: a fő közönséget a fiatalok alkotják. Ma már a 14-24 közötti korosztály minden tagja naponta internetezik. Ráadásul ennek a korosztálynak a tagjai azok is, akik a legtöbbet foglalkoznak az öltözködésükkel.

:image_66701
kép forrása: streetfashionbudapest.hu

Különösen sok például a darkos stílus követője az oldalon. Először Hoze küldött egy fotót, majd felvettük a kapcsolatot, és kitette a honlapunkat a blogjára is. Ennek hatására kezdtek el a darkosok megjelenni. Nagyon fontos lenne, hogy a különböző stílusú csoportokból megtaláljuk a Hozehoz hasonló kulcsembereket, hisz akkor jönnének a többiek is. Az ennyire jellemző stílusok képviselőivel le kell ülni beszélgetni, mert egy kívülálló nem is tudja, hogy mennyiféle különböző irány van például a darkon belül is.

A legtöbb street fashion oldalon érezhető a válogatás igénye: az igazán érdekes szereléseket levadásszák, de nem biztos, hogy azok valóban jellemzőek az adott hely utcai divatjára. Japánban például a mangások hétköznapinak számítanak, míg itthon csak egy érdekes színfolt az a néhány ember, akik ezt követik. Végignézve az eddig feltöltött, körülbelül 500 képet, nem mondhatjuk, hogy igen, ezzel van tele Budapest - és valószínűleg ötven év múlva sem fogják azt mondani: ilyen volt a budapesti divat 2010-ben. Gondoljunk csak bele, hogy a régi korokból fennmaradt öltözködéstörténeti emlékek is inkább azokról az emberekről szólnak, akiket érdekelt a divat, akiknek fontos volt, és akik megengedhették maguknak, hogy lefestessék vagy később már lefotóztassák magukat.

Az is lehetséges, hogy nem csak budapestiek töltenek fel. Ez nagyon jó lenne. Az oldal nevébe leginkább a Budapesti Történeti Múzeum miatt került bele a város, de örülünk, ha az ország legkülönbözőbb pontjairól is érkeznek fotók.

A legtöbb esetben a képen szereplő személy tölti fel a képet, az az elképzelésünk nem nagyon jött be, hogy lesznek vadászó fotósok, akik majd sorban rakják fel a képeket.

:image_66704
fotó: Kirschner Anna, Gócza Eszter - streetfashionbudapest.hu

hg.hu: Úgy tudom, a mostani pályázathoz is szorosan kapcsolódik egy kutatás, egy archiválás.
Simonovics Ildikó: A legnépszerűbb ember, azaz aki a legtöbb szavazatot gyűjti, az kapja a pénz- és tárgynyereményt is. Ezen kívül a szakmai zsűri által kiválasztott kilenc embert mélyarchiválásnak vetjük alá. Velük készül egy interjú, feltérképezzük a gardróbjukat, és egy teljes öltözéküket megvásárolja a múzeum. Olyan kérdéseket teszünk majd fel nekik, hogy mekkora a ruhatáruk, mi a munkájuk, mi a legdrágább darabjuk, hol és mennyit vásárolnak - tehát egyfajta fogyasztástörténeti archiválás is lesz. Ezzel a kilenc karakterrel készül egy profi utcai fotózás is, hiszen nem biztos, hogy a nyertest profi fotózta. Szeretnénk, ha mindenkiről lenne nagy felbontású fotósorozat, persze önstyling lesz, abba nem szólunk majd bele, ki mit visel a fotózáson.

hg.hu: Hogy látod a mai magyar divat helyzetét?
Simonovics Ildikó: Az internet információrobbanásának köszönhetően most nő fel az a generáció, akik szemléletváltást hoznak a magyar divatban. Azt még nem annyira látom, hogy létezik-e magyar stílus. Ma már az internetnek köszönhetően egységesül a divat is; egy semleges háttér esetében nem mondható meg, hogy az a kép Párizsban vagy New Yorkban készült-e.

Nemzetközi szinten a street fashion oldalakon egyáltalán nem divat a szidalmazás, a negatív kommentelés. Itthon a hozzászólásokban is megnyilvánul a nyitottság és a tolerancia hiánya: nem olyan bevállalósak az emberek, ezért nincs olyan sok stílusos járókelő. Nem kell extrém összeállításokra gondolni, az is elég, ha valaki nagyon elegánsan öltözködik, máris megszólhatják. Sok fiatal élvezi, ha megnézik és megszólják őket, sokan direkt rá is játszanak erre, de az idősebb korosztály tagjai ezt már nem biztos, hogy szeretnék. Ezért, hogy elkerüljék az összesúgásokat, nem úgy öltözködnek, ahogy akarnak. Sok ember nem szeretne provokálni, nem akar kitűnni. Akad olyan ismerősöm, aki Londonban él, és vannak ruhái, amelyeket csak ott mer felvenni, és itt Budapesten nem.

Szerintem a pár évvel ezelőttihez képest divat szempontjából a vidéki városok helyzete javul, hiszen épültek bevásárlóközpontok, kisebb üzletek. De lehet a másik oldalról is vizsgálni a dolgot: ha nemzetközi szinten nézzük Budapestet, akkor az kínálatában elmarad a nyugat-európai nagyvárosoktól. Alapvetően azonban úgy gondolom, hogy a divatosság, a stílusosság nem pénz, hanem hozzáállás kérdése: részben veleszületett adottság, és részben tanult viselkedésforma.

divat, múzeum, interjú, magyar divat, street fashion, street fashion budapest Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317