Logomain

Designkukák a sarki boltban

By Ongrádi Melinda 2010. szeptember 4. 12:49

szerk at hg dot hu

Szelektiv_csunya20130603-19838-1jxfnn.gallery

szelektív gyűjtők magyarország hulladék

Oko-kord_szelektiv_cikkep20130603-19838-dpj77a.gallery

Öko-Kord Kft. szelektív hulladék gyűjtők Keszei István

Szelektiv_kukak_nemetorszag20130603-19838-wgelse.gallery

szelektív hulladékgyűjtés Németország

Bigbelly_solar20130603-19838-214lku.gallery

BigBelly Solar napelemes szelektív hulladékgyűjtő

Ujrahasznosito_allomas20130603-19838-1m10fop.gallery

Újrahasznosító állomás, Tajvan

Designkuka_piros20130603-19838-1odo2sq.gallery

Öko-Kord szelektív hulladékgyűjtők Keszei István

Ha nem is házhoz, de a sarki élelmiszerboltokig már eljött a szelektív gyűjtés, köszönhetően a szépségdíjas szemetesekkel indult akciónak.

A szelektív hulladékgyűjtéssel sokan kacérkodnak, ugyanakkor kifogások egész tárháza merülhet fel, amelyek sokunkat visszatartanak tőle. Nincs a közelben gyűjtőhely, nincs időnk elvinni a kukákhoz a különválogatott hulladékot, és egyáltalán, a szelektív gyűjtés mint olyan kevéssé vonzó és piszkos tevékenység – csak néhány a lehetséges indokok közül.

Az Öko-Kord Kft. által kihelyezett gyűjtőknek köszönhetően azonban nincsenek tovább kifogások: a hulladékgyűjtés mondhatni házhoz megy, hiszen a most induló akció részeként áruházak elé helyezik ki a gyűjtőedényeket.

Ráadásul azok képében a MOME Formatervezési Tanszékével közös pályázat nyertes pályamunkája valósul meg, aminek köszönhetően az akció, amelynek célja leginkább a pozitív kommunikáció, a várakozások szerint kedvezően hat majd a szelektív gyűjtés megítélésére.

Nagy Zita, az Öko-Kord Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója szerint az akciónak köszönhetően növelhető majd a gyűjtési hajlandóság, hiszen az emberek a bevásárlással összekötve tudják leadni a hulladékot: PET-palackot, sörösdobozt, egyéb csomagolóanyagokat. Ezzel azok vissza tudnak kerülni az anyagkörforgásba, jelentősen csökkentve így a lerakandó hulladék mennyiségét. Bár a környezetvédelemre „nem illik nemet mondani”, a számos megkeresett cég közül egyelőre mégis csak a Spar, a Kaiser’s és az Interspar, illetve a CBA mondott igent. Előbbi három esetében a gyűjtőedények piros, míg utóbbinál ezüst színt kapnak. Az akcióban való részvétel az áruházaknak jelent pluszmunkát, hiszen ők gondoskodnak az edények ürítéséről, ami után a hulladékok bekerülnek az újrahasznosítás zárt láncolatába. Az élelmiszer-áruházak után a következő lépés a cégvezető szerint, hogy szórakoztató intézményekbe is bejussanak a gyűjtőedényekkel, ennek érdekében tárgyalnak például mozikkal.

Az áruházaknál való gyűjtés egyébként nem új gondolat, hiszen akár Nyugat-Európában is számos példát találunk arra; a brit Tesco áruházaknál például látványos, ablakkal ellátott hatalmas gyűjtőedényekbe lehet elhelyezni a hulladékot, és ezért cserébe még kártyán gyűjthető pontokat is kapnak a környezettudatos vásárlók.

A szelektív hulladékgyűjtés legnagyobb kihívása egyébként az, hogy minél közelebb vigyék a gyűjtőedényeket a hulladék keletkezési helyéhez, elérni a „házhoz járó gyűjtést”. Ez a nemzetközi trend, amely például Németországban, de a világ számos egyéb országában is megfigyelhető. Magyarországnak persze ezen a téren is fejlődnie kell még, de a tapasztalatok szerint „minden közösségben van egy hangadó, aki lelkes, és magával ragadja a többieket is.”

A most kihelyezett edények hosszú, kétéves folyamat eredményeként jöttek létre: azok tervezője a MOME-n most diplomázott Keszei István, aki frissdiplomás létére impozáns megnyert díjak, pályázatok hosszú sorára tekinthet vissza. Ő tervezte és készíti például a MOL Zöldövezet díjat, Kludi, illetve Axor-Hans Grohe pályázat különdíjasa, bekerült a 22 finalista közé a Nespresso pályázatán, 2009-ben pedig megnyerte a hulladékgyűjtők tervezésére kiírt Öko-Kord-pályázatot. A megvalósult gyűjtőedények egyébként nagyban különböznek a két évvel ezelőtt benyújtott koncepcióktól: akkor még rozsdamentes acél szerkezettel álmodták meg őket, végül azonban költségkímélés miatt műanyagból készültek el.

Előlapjuk is változott: míg a tervező eredetileg a beléjük kerülő anyagok felnagyított fotóját helyezte volna el rajtuk (kutatásai alapján ugyanis így tudat alatt befolyásolni lehet az embereket, hogy mit dobjanak a gyűjtőkbe), végül csak vektoros értelmező logók kerülnek azokra. A tervező szerint azonban „a formatervezés ilyen munka; meg kell küzdeni a különböző igényekkel”. Az edények formája egyébként nem minta alapján alakult ki, a funkcióból adódott a forma: ennek köszönhetően a térd szintjén negatív, felette pozitív ívet követ az oldalfal vonalvezetése. További tervezési szempont volt, hogy a kukák beltérbe kerülnek, azokban zsákokba kerül a hulladék, és kívül meg kell jelennie a tartalmat azonosító kódrendszernek is.

Keszei szerint ma egy formatervezőnek nehéz előre tervezni, hiszen előfordulhat, hogy évekkel később keresik meg a designert egy pályázatra beadott munka miatt. Éppen ezért nem is tervez előre; sokat pályázgat, de külföldre is kacsintgat. Itthon ugyanis túlképzés van ezen a területen, ugyanakkor a hozzáállásuk, képzettségük miatt külföldön keresettek a magyar szakemberek.

A napjainkban jellemző öko-mozgalmakról vegyes a fiatal tervező véleménye: szerinte nem mindig az a környezetbarát, amire ráhúzzák ezt a fogalmat. „Akkor igazán ökotudatos valami, ha a problémából kiinduló tervezéssel hozunk létre olyan tárgyat, amelyre tényleg szükség van, és nem csak az eladhatóság miatt születik az újítás. Persze a formatervező is ember, és nem mond nemet a munkára ilyen megfontolások alapján. De lassan, az anyaghasználattal, kialakítással is lehet formálni a szemléletet.”

design, magazin, mome, keszei istván, szelektív hulladékgyűjtés, öko-kord kft. Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317