Logomain

Grafikus self-branding - ki lehet sikeres?

By HG.HU 2016. április 22. 14:33

szerk at hg dot hu

Grafikusok_kicsi.gallery

Grafikus self-branding

Dsc_0627.gallery

Tóth Andrej

Ulrich_sara.gallery

Ulrich Sára munkája

De_form.gallery

de_form: Demeczky Nóra és Déri Enikő

Feny_eve_3d-ora-07.gallery

Budai Rajziskola

Önazonos, megbízható, kreatív, rugalmas, innovatív – többek között ezek azok a tulajdonságok, amikkel rendelkeznie kell egy grafikusnak, ha visszatérő megbízókat szeretne. Iskolaigazgatót, tanárt, gyakorló grafikust, feltörekvőben lévő stúdiókat kérdeztünk arról, pályakezdőként mi kell a hatékony self-brandinghez, mi az, amibe érdemes már a tanulással töltött évek alatt beletanulni, és hogyan lehet hatékonyan kapcsolatokat építeni. A szabadúszókkal dolgozó SMarthu cikkét olvashatjátok.

Grafikus többnyire azért lesz az ember, mert élvezi és szereti, amit csinál, de szakmaszerűen kreatívnak lenni önmagában nem elég. Ahhoz, hogy piacképesek legyünk és a szenvedélyünk a megélhetésünk is legyen, szükség van kapcsolatépítésre, online és személyes jelenlétre, márkaépítésre, és arra is, hogy a megbízóval való kommunikáció, valamint az adminisztráció se jelentsen gondot.

Cikkünkben annak jártunk utána, hogyan látja a pályakezdő grafikusok lehetőségeit, eszköztárát és korlátait iskolaigazgató, tanár, gyakorló grafikus (aki egyben tanár is) és olyan fiatalok, akik éppen benne vannak a sűrűjében.

„A sikeresség 50 százalékban függ a tehetségtől, 50 százalékban kommunikációtól”

„A diákok tudatosságát és döntési szempontjait nagyban befolyásolja, hogy milyen élethelyzetben kezdenek nálunk tanulni és milyen céljaik vannak” – magyarázza Lázár Zsuzsa, a Budai Rajziskola alapító igazgatója. Ők részben művészeti egyetemek felvételijére készülő fiatalokat oktatnak, részben pedig szakmaváltó felnőtteket. Utóbbiak esetében nagyobb a tudatosság azzal kapcsolatban, hogy a 2 éves, tanulással töltött idő után (vagy már azzal párhuzamosan), lehetőleg minél gyorsabban pályára lépjenek, elkezdjenek dolgozni. Ugyanakkor az is tény, hogy a szakmaváltók a pályakezdéskor gyakran helyzeti előnyben vannak. „Aki például egy közgazdász diploma után dönt úgy, hogy grafikus szeretne lenni, már komoly kapcsolati tőkével bír más területekről, ami megkönnyíti a megbízókkal való kapcsolatteremtést is” – mondja Lázár Zsuzsa.

A felvételkor, az egyetemektől eltérően itt elsősorban a motiváltság alapján szűrik a diákokat, nem elvárásokat fogalmaznak meg velük szemben. A képzési idő alatt pedig, igyekeznek minél több szakmai tapasztalatot átadni, kibontakoztatni képességeiket. Ebbe az is beletartozik, hogy pályázati programok keretében önismereti, kommunikációs tréningeket tartanak. Az önismeret a vizsgán is fontos, azt várják tőlük, hogy ne csak a kreatív énjüket mutassák meg, hanem tudatosan prezentáljanak, kommunikáljanak, „meg tudják mutatni saját tervezői értékeiket és azt, amit létrehoztak. „A sikeresség 50 százalékban függ a tehetségtől, 50 százalékban kommunikációtól, attól, ki mennyire nyitott a megrendelői igényekre, úgy hogy eközben nem adja fel a saját szakmai elveit. Fontos az is, hogy jó legyen vele dolgozni” – hangsúlyozza a Budai Rajziskola igazgatónője.

„Aki például egy közgazdász diploma után dönt úgy, hogy grafikus szeretne lenni, már komoly kapcsolati tőkével bír más területekről, ami megkönnyíti a megbízókkal való kapcsolatteremtést is”

Sok diák nem méri fel, hogy amikor elkezd dolgozni, gyakorlatilag egy komplett munkahelyet kell felépítenie, eszközökkel, infrastruktúrával, megfelelő jogi környezetben. „Nincsenek tisztában azzal, hogy ettől a ponttól kezdve minden az ő felelősségük, ez csak akkor tudatosul bennük, amikor élessé válik a helyzet. Igyekszünk ezért minél több gyakorlati információt közvetíteni diákjaink számára a pályakezdésük segítésére” – mondja Lázár Zsuzsa.

„Olykor számomra is láthatatlan, ahogy a dolgok elrendeződnek”

„A diákok közül azok tudatosabbak, akik már a diákéveik alatt is elkezdenek megrendelői munkákat megcsinálni – ők azok, akik ennek kapcsán aktívan jönnek és kérdezősködnek. De a legtöbb diákot szinte azonnal, az első szárnypróbálgatások közepette is megtalálja valamelyik ismerős, vagy ismerősnek ismerőse, esetleg ismerős ismerősének ismerőse, aki hírét vette, hogy grafikus alakul a környezetében” – ezt Ulrich Sára, grafikus és tanár mondja. Sára amellett, hogy a szakmájában dolgozik (és mesterszakos diplomamunkájáért dizájn díjat is kapott), 2013-as diplomázása után a Budai Rajziskolában és a MOME-n is szinte azonnal tanítani kezdett.

Arról, hogy a személyes kapcsolatok, a megkeresések és így az ügyfélkör alakulása hogyan függ össze, azt mondja: „olykor számomra is láthatatlan, ahogy a dolgok elrendeződnek, viszont az bizonyos, hogy egyik megbízás gördíti tovább a szakmai életet a másik felé. Ennek néha nem is kell feltétlenül publikált munkának lennie, sokszor elegendő az a biztos pont, hogy egy-egy megrendelő az én nevemre, munkámra hivatkozik valamilyen közegben”.

Tanárként és néhány éve végzett pályakezdőként az iskola szerepéről is testközelből van tapasztalata: nincs "barkács-kézikönyv" az üzletszerzésre vagy egyáltalán túlélésre vonatkozóan, de az iskolák nagy előnye, hogy egy helyen és időben koncentrálnak azonos területen mozgó, de változatos részterületek iránt érdeklődő fiatalokat. Ez a sűrűség az, ami később a legértékesebb kapcsolati rendszert jelenti, ebből alakulnak ki a későbbi együttműködések.

"sokszor elegendő az a biztos pont, hogy egy-egy megrendelő az én nevemre, munkámra hivatkozik valamilyen közegben”

A munkákkal járó adminisztráció viszont ijesztő tud lenni kezdetben. „Szükséges velejárója a munka világának, kevésbé fájdalmas az elején megtanulni, mint évekig kikerülni” – mondja Sára. A diákok kérdéseiből, a beszélgetésekből az derül ki, hogy őket sem maguk a feladatok fokozódó próbai ijesztik meg, hanem az ezzel kapcsolatos adminisztratív részek, tárgyalások, fizetési helyzetek okozzák a tanácstalanságot.

A szabadúszás vs alkalmazott léttel kapcsolatban azt mondja: „tudok érvelni mindkettő mellett, ember és helyzetfüggő. Ami alkalmazottként igazán értékes, hogy egy sokkal élőbb, gazdagabb inspirációs közegbe léphet be az ember nap mint nap. A szabadúszásnak előnye pedig az lehet, hogy délelőtt 11-kor egy napsütéses kávéházban kapcsolom be a laptopot. Viszont egyértelmű hátránya, ha a szabadság mellé ostor is jár, egy teljesen felborult életvitelhez vezethet”.

„Megpihenhetsz vagy éppen gázt adhatsz, tőled függ az irány”

Add önmagad. Légy jelen. Mutasd meg miben vagy jó, de tudj nemet mondani a tőled távol álló igényekre - mondja Tóth Andrej, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatója azzal kapcsolatban, milyen hozzáállással és mentalitással lehet sikeres egy pályakezdő grafikus. Hozzáteszi azt is, hogy egy jól működő ügyfélkör a kölcsönös bizalomra és a megbízhatóságra épül.

Andrej évek óta ismert és elismert, Aranyrajzszög-díjas tervezőgrafikus, de saját márka építésének fontossága benne is csak idővel tudatosult. "Szerencsésnek mondhatom magam. 2003 óta, a diplomaszerzésemtől vagyok az A38 Hajó grafikusa, arculati koordinátora. A Hajónak készített plakátjaimmal megszerzett ismertség kivételesen erős alapot ad mind a mai napig. A „saját brand” tudatos kialakításához sok idő kellett, hogy elteljen. Az ügyfél-kommunikációban tanúsított magabiztosság volt talán a leggyengébb pontom, illetve a 'majd én mindent elvégzek' hozzáállás. Ez utóbbit mára sikerült levetkőznöm, értve ez alatt a profilomtól eltérő vállalásokat és külön tudást igénylő céggel kapcsolatos adminisztrációk elvégzését is."

"Szabadúszó. Már a kifejezés is szebb. Ellenben azt is látni kell, hogy ez igen kemény út tud lenni, tele kérdéses kanyarokkal, bizonytalan horizonttal. De ez a saját utad, ha akarsz, megpihenhetsz, vagy éppen gázt adhatsz, tőled függ az irány."

Ez a tapasztalat nem csak számára lehet hasznos, hanem a diákok számára is, akik mellette, tőle, vele tanulnak. "A Budapesti Metropolitan Egyetem oktatói gárdája igen erős és színes, az ereje is ebben rejlik: számos terület kiváló szakemberei segítik a diákokat a tudás megszerzésében, a self-branding kialakításában. Nálunk a tanár-diák viszony igen kötetlen formában van jelen, igyekszünk minél több piaci szereplőt, partnert bevonni az adott feladatoknál, ez a kapcsolati rendszer az egyetemen kívül is életképes tud maradni".

A kérdésre, hogy a szabadúszó vagy az alkalmazotti lét vonzóbb-e számára, nagyon plasztikus választ ad: "Szabadúszó. Már a kifejezés is szebb. Ellenben azt is látni kell, hogy ez igen kemény út tud lenni, tele kérdéses kanyarokkal, bizonytalan horizonttal. De ez a saját utad, ha akarsz, megpihenhetsz, vagy éppen gázt adhatsz, tőled függ az irány, az utat magad teszed meg a számodra fontos emberekkel együtt. Ha jól csinálod, akkor este jobban ízlik az a pohár bor, reggel meg vajas kalács. Az életed részévé válik, s ezt máshogy nem is tudnám elképzelni, végigvinni".

Élesben - már az egyetem alatt is

A de_form stúdió két alapítója Demezcky Nóra és Déri Enikő nemrég az Egyesült Államokban mutatkozott be. A KnowHER Design Talks eseménysorozat célja az volt, hogy több női tervező kerüljön a figyelem középpontjába. A szervezők nem feltétlenül világhírű, befutott, tervezőket kerestek, így a páros akítv online jelenléte elég volt ahhoz, hogy megtalálják őket a Behance-on és meghívják őket az eseményre.

A kérdésre, hogyan, milyen eszközökkel építették fel magukat, azt mondják, már a MOME alatt, a tanulmányaik mellett rengeteg éles projektben vettek részt, sokakkal együttműködtek. "Folyamatosan tevékenykedtünk, szakmai fejlődésünk, illetve önmagunk szórakoztatása céljából is." Ennél azonban sokkal tudatosabbak voltak, a létrejött tartalmakat folyamatosan publikálták különböző online platformokon (Behance, Tumblr, Faebook, Instagram).

"Folyamatosan tevékenykedtünk, szakmai fejlődésünk, illetve önmagunk szórakoztatása céljából is.

"Fontosnak tartjuk, hogy egy hallgató diploma után ne rutin nélkül vágjon neki a szakmájának vagy a lehető leggyorsabban próbáljon meg gyakorlatot szerezni. Ezalatt nem csak a szakmai rutin megszerzését értjük, hanem olyan jellegű tapasztalatokat, amiket megrendelőkkel való együttműködések alatt, kollaborációk által, tárgyalási szituációkban lehet megtanulni. Ez a folyamat nehéz és megterhelő lehet az elején, viszont ezeknek a képességeknek az elsajátítása, úgy látjuk, legalább olyan fontos, mint a tervezésbe fektetett energia. Minél több éles helyzetbe kerül az ember, annál magabiztosabban, okosabban építkezhet legközelebb, tanulva a saját hibáiból" - mondják tapasztalataikról.

A cikk folytatását a SMARThu oldalán olvashatjátok.

A SMarthu non-profit szervezet azzal a céllal jött létre, hogy megkönnyítse és gondtalanabbá tegye a szabadúszók életét: a számlázás, az adminisztráció, a kifizetések menedzselésében segítenek, hogy kreatívként csak azt csináld, amit igazán szeretsz. Ha segítségre, válaszokra van szükséged, csatlakozz  hozzájuk vagy kövesd őket a Facebookon!

mome, balla dóra, grafikus, tóth andrej, ulrich sára, self-branding, Budai Rajziskola, de_form, metropolitian egyetem, airplan, lázár zsuzsa Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317