Logomain

"Most jó itt, sokat tanulok ettől az időszaktól"

By HG.HU 2016. április 20. 17:36

szerk at hg dot hu

Smarthu_ha_portre_ok.gallery

Hidvégi Anna

Smarthu_ha_2_kicsi.gallery

Hidvégi Anna

Smarthu_ha_3_kicsi.gallery

Hidvégi Anna

Smarthu_ha_4_kicsi.gallery

Hidvégi Anna

Smarthu_ha_7_kicsi.gallery

Hidvégi Anna

Hidvégi Anna tanult Londonban, gyakornokoskodott a világ legnagyobb független design stúdiójában, és önkéntesként foglalkozott autista gyerekekkel is, akiknek fejlesztő rajzórákat tartott. Mesélt a SMarthu-nak arról is, hogyan találják meg az ügyfelek, milyen kihívások vannak a szabadúszásban, és miért döntött úgy, hogy most egy ideig biztosan Budapesten próbálja ki magát, ahol többek között a Grafikus Szerda egyik szervezője is.

Kétféle grafikus van: aki mindig a szakmájára készült és aki véletlenül lett az, ami. Te melyik csoportba tartozol?

A másodikba. Nem voltam az éjjel-nappal rajzolós gyerek típus, de ettől függetlenül mindig vonzódtam a kreatív és a különböző művészeti ágakkal kapcsolatos dolgokhoz. Jóval később, 17 évesen a gimnáziumi éveim alatt egy tanévet Németországban töltöttem, ahol a rajz és művészeti fakultációkon – amiket azon kívül, hogy érdekelt, főleg az egyszerűbb nyelvezetük miatt vettem fel – egyszer megkérdezték tőlem egy leadás után az osztálytársaim: ugye te is grafikusnak tanulsz majd tovább? Amikor hazajöttem, utánanéztem, mert nem igazán tudtam, hogy miről is szól pontosan ez a szakma és akkor még teljesen más irányban gondoltam a továbbtanulást. Elkezdtem rajziskolába járni, ahol egy grafikus segítségével készültem a felvételikre, majd az érettségi után végül valóban erre vitt az utam. Többek között a Visart Művészeti Akadémiára is jelentkeztem, ahova aztán rögtön fel is vettek.

Milyenek voltak a Visartos évek?

Nagyon jó, sokat tanultam. Főleg, hogy teljesen nulláról indultam. A manuális dolgokkal kezdtünk, egy évig például semmilyen számítógépes programot nem használhattunk. Aztán erre szép lassan, a képzés 4 éve alatt ráépült az összes eszköz, amivel dolgozhat egy tervezőgrafikus, valamint a sok különböző tantárgy és feladat betekintést engedett a szakmán belüli lehetséges ágazatokba is. Kisebb és nagyobb projektjeink is voltak, hetente konzultáltunk a terveinkről, az elkészült anyagokról a tanárokkal. Félévente, a kipakolásokon az anyaintézményből, Párizsból érkező oktatóknak – angolul vagy franciául prezentálva – mutattuk meg, miket készítettünk.

"Nem voltam az éjjel-nappal rajzolós gyerek típus, de ettől függetlenül mindig vonzódtam a kreatív és a különböző művészeti ágakkal kapcsolatos dolgokhoz."


De nem álltál meg az alapképzésnél, viszont a mesterképzés előtt kihagytál egy évet.

Abban biztos voltam, hogy szeretnék mesterképzésre menni, és azt is tudtam, hogy ezt külföldön szeretném megcsinálni, de valóban úgy döntöttem, hogy előtte kihagyok egy évet. Készültem a felvételire, illetve néhány hónapot egy reklámügynökségnél gyakorlatoztam, ami arra volt jó, hogy rájöjjek, valószínűleg nem ez lesz az én utam. Utána elkezdtem szabadúszóként dolgozni, kisebb projekteken, illetve ezzel párhuzamosan a Gyermekháznál önkénteskedtem, hiperaktív és autista gyerekekkel rajzoltam. Nagyon élveztem én is, és ők is. Emberileg nagyon sokat adott: a tavaszi szünetben a szülők betelefonáltak, hogy a gyerekek szeretnének rajzórára jönni, mert hiányzik nekik.

"Lehetséges, hogy a jövőben a grafikusság mellett még szívesen visszatérnék a művészet terápia felé. Nagyon érdekel."


A mesterképzést Londonban végezted. Miért oda mentél?

London designfőváros, a brit design és művészeti felsőoktatás pedig nagy múltú, jó hírű. Ráadásul a Kingston University Faculty of Art, Design and Architecture-n, ahova felvettek, az MA Communication Design tanszékvezetője Ian Noble volt, akinél nagyon szerettem volna tanulni. Nagyon szimpatikus volt nem csak magánemberként, hanem az is ahogyan a designról gondolkodott, tanított és írt. Ian az LCC-n (London College of Communication)  14 évig az alap majd a mesterképzés grafika tanszék vezetője volt, ezután jött át a Kingstonra, ahol a mesterképzést reformálta meg. Az enyém volt a második évfolyam az ő vezetése alatt. Ez a képzés nagyon jól kiegészítette a Visartos évek alatt megszerzett tudást. Az utóbbi kifejezetten a gyakorlatra helyezte a hangsúlyt, ami teljesen rendben van, hiszen alapképzés volt. Itt viszont az elmélet, a design-gondolkodás, kutatás, a tervezés narratívája és folyamata került a középpontba. Volt olyan feladatunk például, hogy 3 hónapig mindenki egy kapott geometriai formával dolgozott, kutatta, körbejárta vizuálisan és teoretikusan is, ezt dokumentálta, majd a folyamat végén létrehozott ebből a formából egy ’design objectet’ – úgy, hogy mögötte már volt egy felépített történet illetve 3 hónap kutatás. Az értékelésnél is fontosabb volt például a research időszak, mint a végeredmény. Ez a szemléletmód számomra új volt, különbözött attól, amit az addigi tanulmányaim során tapasztaltam, és itt nem csak a művészeti képzésre gondolok. Sokszor éreztem azt, hogy kezd összeállni a kép arról, hogy mit is jelent az, hogy tervezel.

"Magánemberként és designerként is nagyon sokat változtam, formálódtam ez alatt az időszak alatt."

Fontos volt a kísérletezés és a feladatok is inkább elvontabb témájúak voltak, szóval abszolút nem olyan, hogy tervezz egy arculatot egy kávézónak például. Ian egyik fő jelmondata amit nagyon sokszor elmondott pedig ez volt: ’Try to make more mistakes.’ Ez volt a képzés egyik fő filozófiája. Bármilyen furcsa ötleted is volt egy feladatra, ha a tanárok látták, hogy téged visz valami errefelé, hogy lesz róla mondanivalód, akkor támogattak. Például fogalmam sem volt arról, hogy mi legyen a diplomamunkám témája, teljesen rágörcsöltem, mert valami nagyon jót akartam csinálni. Az egyik konzultáció előtt elhatároztam, hogy egy hónapon keresztül minden nap csinálok valamit azért, hogy kijöjjek ebből a szorongásból -alkotói válságból- dokumentálom, és bármi legyen is az a végére, beadom diplomamunkámként. Végül olyan jól sikerült, bár nagyon nehéz időszak volt, hogy nagy örömömre ez a munka lett az évfolyamban az egyik legjobban értékelt.

"Egy 200 oldalas könyv lett belőle, mellé pedig egy vizuális és írásos dokumentáció amiben végül is magamat, a designert illetve az alkotói válság témakörét elemeztem."

Egy másik fontos dolog még, amit itt megtapasztaltam, az a csapatmunka volt. Volt egy olyan óránk ahol összeraktak úgynevezett interdiszciplináris csoportokat, grafikussal, formatervezővel, divattervezővel, design elméletet tanulóval, a szemeszter végére pedig egy kiállítást kellett csinálnunk arról, hogy szerintünk mi a design. Már maga a téma is nagyon komplex és ehhez még hozzájöttek a különböző látásmódok és kultúrák. Eléggé érdekes volt.

Másfél éve itthon élsz, nem akartál kint maradni?

Egy hónapra hazajöttem pihenni miután lediplomáztam, viszont eléggé eltökélt voltam abban, hogy visszamenjek és Londonban designerként próbáljam ki magam. A visszatérésem előtti este kaptam egy emailt az egyik tanáromtól, hogy hallotta, a Pentagramnál gyakornokot keresnek. Igazából egyáltalán nem hittem, hogy engem választanának, de összeraktam a portfóliómat elküldtem nekik, elmentem az interjúra, 20 percig beszélgettem Angus Hylanddel, aki végül rám esett a választása. Életem eddigi legjobb 3 hónapja volt! Rengeteget tanultam. Néha nagyon hiányzik a stúdió, az emberek, a légkör és ahogyan ott a tervezéshez, a szakmához viszonyulnak.

Az interjú folytatását arról, hogyan találta meg itthon a helyét és hogyan találják meg őt az ügyfelek, a szabadúszókat segítő, SMarthu oldalán olvashatjátok.

Anna munkái, ötletei, inspirációi ITT.

pentagram, grafikus, hidvégi anna, szabadúszó, Hídvégi Anna Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317