Logomain

Notesz, ami stílust hoz a mindennapokba

By Költő Nóra 2016. március 12. 15:41

szerk at hg dot hu

Be.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image084.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image057.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image067.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image076.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image072.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image082.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image039.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image079.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image075.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image059.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image083.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image056.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image081.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image043.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image045.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image086.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image046.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image049.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image052.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image073.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image053.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image054.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image055.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image058.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image060.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image063.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image069.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image071.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image078.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image080.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image085.gallery

DOT for you

© DOT for you

Image088.gallery

DOT for you

© DOT for you

Makers címmel új sorozatot indítottunk a HG.hu-n, olyan designereket, alkotókat mutatunk be, akik visszanyúlnak a hagyományos, tradicionális kézműves technikákhoz, ugyanakkor igazodnak a kortárs design trendekhez. Ezúttal Baglyas Erikával ismerkedhettek meg, aki képzőművészként vágott bele egy saját designer márka létrehozásába, ő a DOT for You megálmodója.

Makers sorozatunkban Baglyas Erika mesélt nekünk arról, hogy hogyan tervezi meg a füzeteket, mi az a prégelés, és milyen sok kísérletezés kell, míg létre jön egy notesz. Többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy miért van ilyen nagy kereslet az egyedi termékekere, miért kell valakinek notesz, amikor ott vannak az okostelefonok, és hogy lesz valaki képzőművészből designer. 

"A jó ötlet önmagában kevés, rengeteg kreatív ember van, olyanok is, akik nem tudják magukról, hogy azok, a sztori mindig ott dől el, hogy van-e elég kraft benned, tehát, hogy valóban akarod-e, hiszed-e, teszed-e."

Erika néhány hónapos berlini és New York-i művészeti ösztöndíjat követő visszatérés után szinte az egyik napról a másikra döntött úgy, hogy útnak indítja saját designer brandjét. A DOT for You kicsit több mint egy éve jött létre, Erikát azt vezérelte, hogy megváltoztassa az életét, fejest akart ugrani valami újba, ami mindenképpen kreatív munka, de a képzőművészeti tevékenységgel ellentétben, idővel financiálisan is támaszt nyújt számára. „Mivel képzőművész vagyok, papírmániás és meglehetősen grafomán, egyértelmű volt, hogy olyan tárgyak létrehozásával szeretnék foglalkozni, amelyek az én ezirányú igényeimet is kielégítik. A DOT for You tehát, mint sok más brand, a nulláról indult, és én ezt nagyon szeretem, mert így tudom, hogy pontosan annyi van benne, amennyit beletettünk: én és azok, akikkel együtt dolgozom.”

A noteszek és határidőnaplók hagyományos technikával, egyedileg és kézzel készülnek. Erika a Gravus kreatív műhellyel, és egy könyvkötővel dolgozik együtt és mind a tervezésben, mind a kísérletezésben is tevékenyen részt vesz. Az IRKA 2o16-os határidőnaplót teljes egészében együtt tervezte Timár Benedek grafikussal. „A tervezés sosem független a kivitelezés technikai lehetőségeitől, korlátaitól – meséli Erika – ezért aktív párbeszédről van szó a tervezési és kivitelezési oldal között.”

„Az a vágyam, hogy a hagyományos könyvkötészeti technikákat, új, minőségi alapanyagokkal ötvözve újragondoljuk.”

Erika egyik kedvenc technikája a prégelés (aranyozás), amivel könyvek borítóját lehet díszíteni. Az eljárás úgy néz ki, hogy egy adott anyagba, felületbe, magas hőmérsékleten belepréselnek valamilyen mintázatot, szöveget. Számára az is fontos, hogy így minden darab valóban kézimunka lesz, szemben például a nyomdában előállított borítókkal. Ráadásul régi, kézivezérlésű gépekkel készül minden munkafolyamat, amitől még megmarad a tárgyak manufakturális jellege, annak minden előnyével meg - néha - hátrányával együtt is. „Nyilván nagyon elcsépelt szó az „egyedi”, és a „kézzel készült”, amikor designról beszélünk, ami miatt ez mégis izgalmas számomra, az a véletlen nagyszerűsége. A véletlenek önmagukban is inspirálóak, remek ötleteket adnak, és újra felélesztik az uniformizált világban szocializálódott énünkben a „hiba” kreatív mivoltát.” – mondja lelkesen Erika.

Számára egy tárgy két szempontból tud nagyon érdekes lenni, az egyik a története, a másik a designja, azaz anyaga, formája, funkciója. Elmondása szerint ebből a két részből áll össze az, amit a tárgy „mond” neki és őt általában ez érdekli. Szerinte egy notesz, az egy nagyon racionális és evidens dolog, még nem luxuscikk, mint például a művészet. Van ára, de még kifizethető és kinézhet úgy, hogy azt érezzük, valami különleges van a birtokunkban, ami picivel több mint egy tárgy, például azért, mert stílust ad a rutinjainknak.

Makers sorozatunkban arra is keressük a választ, hogy vajon a kézzel készített, egyedi termékek miért élik a reneszánszukat. Erika szerint a virtuális jelenlét túl nagy teret harap ki a privát életünkből és elemi szükségünk van a perszonális fizikai élményekre. „Például a tapintás is egy ilyen élményforrás. Érdekes, hogy az okostelefonok használatával - sok egyéb mellett - a taktilis érzékelésünk is megváltozott:  az érintőképernyőt csak finoman érintve lehet jól használni, de az érintésért cserébe visszacsatolásként nem egy fizikai érzetet és a tapintás élményéhez kapcsolódó érzelmi állapotot kapunk, hanem előbb agyi információt, képet, videót, GIF-et, szöveget stb.” Szerinte anélkül, hogy ez tudatosulna bennünk, egyszerű örömforrást jelent egy olyan használati tárgy, amit valaki gondos odafigyeléssel, aprólékos munkával tervez meg és készít el, mert éppen azt a pluszt rakja bele, ami a tömegtermelésből hiányzik.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy Erikánál miként zajlik a tervezési folyamat, hiszen egy egyedileg készített tárgynál az aprólékos tervezés a siker egyik elengedhetetlen kelléke. Erika kezdetben a noteszekre objektként gondolt, tehát az első két kollekciónál, az Infinity (1oo számozott, szignózott példányban készült) és a New Balance noteszeknél fontos volt számára, hogy ne füzet legyen, ami puha, vékony, hajlékony, hanem pontos vágásokkal körülhatárolt mértani forma jöjjön létre. „A vászongerinc nem belül volt, hanem kívül, borítónak nyers szürkekartont használtunk.”

„Ebbe nyomtam bele régi rézbetűket, írásjeleket, vagy prégeltünk bele körformákat, és kilyukasztottuk a borítót.”

Erika elmondása szerint követi a papír/füzet trendeket, és pontosan tudja, hogy ő milyen típusú füzeteket vagy noteszeket nem akar készíteni. Anyagokkal, technikákkal, formákkal folyamatosan kísérleteznek, mi működik - mi nem, jól néz ki - nem néz ki jól, praktikus - nem praktikus, hogy meddig lehet alárendelni például a külcsínt a funkciónak. A legújabb termékük a LOLKA notesz, a borítónak nagyon izgalmas, finom tapintása van, itt például ez az anyag volt az egyik kiindulópont számukra. A termékek a kitalálástól az elkészülésig nagyon sok kísérletezési fázison esnek át – a LOLKA notesz még nem végleges a termék, többféle verzióban készült eddig, csúsztatott gerinccel és ragasztott belívvel, egybetáblás borítóval, varrott belívvel, jelzőszalaggal és anélkül. Ez a széria is számozott, minden darab utolsó oldalán logópecsételt és kézi számozóbélyegzett. „Most a minimál geometrikus mintázatok tetszenek nagyon, ezek variációjával megy a kísérletezés.” – meséli Erika.

A DOT for You termékei között a határidőnaplók is megtalálhatóak, ez az IRKA naptár, ami a tavalyi év nagy kihívása volt számukra. Időspecifikus termékről lévén szó, komoly tervezési, gyártási és üzleti ütemtervet kellett felállítaniuk, a célközönséget megvizsgálniuk, igényeket felmérniük, mindezt előzetes tapasztalatok nélkül. „Most úgy gondolom, hogy az IRKA a DOT for You brand időszámításának valódi kezdete, innen lehet azt mondani, hogy megvan a termék és lett egy határozott irányvonal.”

A DOT for You-hoz érkeznek egyedi megrendelések is, de az általuk használt technikával nagyon költséges az 1-2 példányos megrendeléseket teljesíteni. A munkafolyamat is akkor tud egy darabra vonatkozóan költséghatékony lenni, ha minimum 3o-4o darab termék készül egy beállítással. Az egyik magyar múzeum shoppal és egy design üzlettel is folyamatban van közös munka, akiknek ők fogják elkészíteni a saját terméküket, tehát ott mint kivitelező és részben tervezők lesznek jelen, de a végeredmény nem a saját termékük lesz, hanem az üzleteké. „Egyszer készítettünk egy titkos noteszt egy kisfiúnak karácsonyra. A szülő hozta a lakatot, fontos volt, hogy zárható legyen.”

„Egy élmény volt részleteiben kitalálni, közben elképzeltem, amikor használja a kisfiú a titkos noteszét. Fontos volt, hogy igazán jó legyen.”

Erika számára a legnagyobb motivációt a kísérletezés és a tervezés munkafolyamata jelenti, valamint az emberek pozitív visszajelzései a termékeikről. Legnagyobb legyőzendő akadály számára, hogy megtartsa munkafolyamatok manufakturális jellegét úgy, hogy bármikor reprodukálhatóak legyenek az adott termékek. Fontos, hogy magas minőséget tudjanak nyújtani, különleges technikákkal dolgozni, ugyanakkor kedvező árértékben tartani a terméket, hogy a viszonteladás során a tervezőnek, az előállítónak is legyen rajta haszna, szerinte ez nagyon nehéz a fenti opciókkal.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy tervezik-e a DOT for You kollekciók bővítését, esetleg másfelé is kísérletezni. „Tavaly elkezdtem egy ékszerkollekciót tervezni, amiben a számomra oly fontos egyéni- és társadalmi felelősségvállalás üzenete központi helyen van, de a mintadarabnál lelassult a folyamat, nem lehet többféle médiumban egyszerre jól jelen lenni, szóval erre még várni kell.”  Később művészeti albumokat is szeretne készíteni kortárs képzőművészek munkáival, újragondolva a művészeti album és a katalógus fogalmát, funkcióját.

„Nyitott vagyok a kollaborációra más tervezőkkel, nagyon izgalmasnak tartom a termékkapcsolásokat, már a tervezés fázisban is.”

Erika egyik legnagyobb kitűzött célja a nemzetközi piacra lépés, hogy minimum 4-5 külföldi viszonteladót találjon, akik árukészletbe fektetnek, és rendszeres megrendelők lesznek. Céltudatosan keresi a külföldi partnereket, akikkel hosszútávon tudnak együtt tervezni. „Ebben az évben már történt egy nagy előrelépés, aláírtunk egy egyéves szerződést, lett egy kizárólagos Franciaországi márkaképviseletünk - nagy reményekkel tekintek erre az együttműködésre.”  Dutat Dalnoki Krisztina magyar designerek brandképviseletével foglakozik Párizsban és a Budapest Üzlet Pop-up Store à Paris tulajdonosa. Március 1o-31 között látogatható a párizsi üzlet, ahol a DOT for You három kollekciója is kapható több magyar tervező termékeivel együtt.

Erika távlati céljai között szerepel egy önálló DOT for You műhely is, aminek nagy ablakai vannak és zöldre néz, több ember dolgozik együtt, valódi műhelyként működik, régi jó mesterség, innováció és tudás találkozik, workshopokat tartanak, idősebb és fiatalabb generáció szakmai tapasztalatokat cserél. Ennek hátterében pedig egy olyan brand áll, ami miközben profitot termel igazán elhivatott a társadalmi kérdések iránt, támogatni tud közösségi, szociális projekteket, hátrányos helyzetű fiatalokat, időseket és munkát, reményt ad azoknak, akik pont arra nyitottak, amihez ők értenek. 

design, grafika, designer, naptár, kézműves, könyvkötés, notesz, füzet, makers, dot for you, DOT, LOLKA, IRKA, Baglyas Erika, határidőnapló Icon_print

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

DOT for you

© DOT for you

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317