Logomain

Bátor és kísérletező - ilyen a Fibula-nő

By Költő Nóra 2016. március 10. 14:39

szerk at hg dot hu

K%c3%b6z%c3%b6s.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

150211-bal-pho-fibula-lookbook-es-kampany15864-abc.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

150211-bal-pho-fibula-lookbook-es-kampany15911-abc.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

150211-bal-pho-fibula-lookbook-es-kampany15941-abc.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_01.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_02.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_03.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_07.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_08.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

03_fibula_09.gallery

FIBULA

Fotó: FIBULA

Új sorozatot indítottunk a HG.HU-n. Olyan designer csapatokat, alkotó közösségeket és márkákat mutatunk be, akik az egyetemen kötött barátságokból, találkozásokból, vagy projektmunkákból építették fel mostani feltörekvő, vagy éppen már nemzetközi jelenlétű márkájukat.

Az Egyetemi csapatok sorozatunkban ezúttal Kránitz Orsolyát és Nagy Dorottyát, a FIBULA alapítóit és tervezőit kérdeztük arról, hogy miként kezdődött az együttműködés a MOME-n, milyen akadályokkal kell megküzdenie egy feltörekvő vállalkozásnak és milyen előnyei vannak egy régi ismeretségből született közös vállalkozásnak. Az egyetemi csapatok bemutatása során célunk az, hogy feltérképezzük a magyar művészeti egyetemeken induló együttműködéseket. A design, divat, grafika, fotó, formatervezés, építészet terén sok olyan vállalkozást találni, akiknek a tagjai az egyetemen találtak egymásra. Sokszor egy-egy barátságból, vagy közös projektmunkából jönnek létre mára már nemzetközi hírű márkák. Orsolya és Dorottya már a MOME-n is sok projekten együtt dolgozott, szinte rögtön megtalálták az összhangot, hiszen nagyon hasonló személyiségek és remekül tudnak együtt dolgozni. Márkájuk jellemzése nem csak a FIBULA-t hordó nőkre illő leírás, hanem a márka két alapítóját is jellemzi: 

"A  FIBULA - nő kiegyensúlyozott, bátor, nyitott, szeret kísérletezni és nem fél ezt a külsejével is kommunikálni. "

Honnan indult a Fibula, mióta dolgoztok együtt?

Ugyan a márkát kicsivel több mint 3 éve indítottuk, de már korábban is dolgoztunk együtt. Nagyon hasonlóan gondolkodtunk az akkori magyar divattervezésről és már a márka elindítása előtt határozott elképzelésünk volt, hogy milyen irányvonalat kellene követnünk. Szeretjük a letisztult formákat, de úgy éreztük, hogy nincs szükség egy sokadik minimál stílusú márkára, viszont nagyon hiányoznak a nőies vonalvezetések az itthoni divatból. Színesebb, kevésbé szigorú ruhákat szerettünk volna készíteni, részlet gazdag, egyedi megoldásokkal.

"Nagyon hiányoznak a nőies vonalvezetések az itthoni divatból."

 Mindketten a MOME-ra jártatok, de hogyan kezdődött az együttműködés?

A FIBULA márkát 2012-ben, ketten alapítottuk. 2011-ben diplomáztunk a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil szakán. Már az egyetemi évek alatt együtt dolgoztunk több pályázaton. Közös munkánk rendszerint dobogós eredményeket hozott, valamint egy jól összeszokott tervezőpárost. Mivel a gondolkodásmódunk és a személyiségünk is nagyon hasonló, egyértelmű volt, hogy az egyetem után is együtt fogunk dolgozni. Kezdetben még egy nagyobb csapattal formaruhák készítésével foglalkoztunk, de a többiek élete más irányt vett.

Mind ketten textil szakon diplomáztatok, milyen szakirányt választottatok?

Igen, textil szakon végeztünk, azon belül kötő szakirányon, ahol megtanultuk a kötött anyag kivitelezését is, nem csak a formaalakítást, szabást és tervezést. Ezt a plusz tudást azóta is gyakran hasznosítjuk a kollekcióinkban. Minden téli kollekciónkban megjelennek a kötött alap darabok, amiket mi magunk készítünk. Ez egy plusz ízt ad a kollekcióknak és különösen érdekes, hogy még az alapanyagot is magunk alakíthatjuk ki, így nem kell a forgalmazók készleteihez igazodnunk a tervezés során. Gyakori probléma itthon, hogy nagyon nehéz beszerezni a megfelelő anyagokat, ezért mi is inkább Olaszországból rendeljük őket.

"Nagyon hasonlóan gondolkodtunk az akkori magyar divattervezésről és már a márka elindítása előtt határozott elképzelésünk volt, hogy milyen irányvonalat kellene követnünk."

Miért fogtatok bele egy saját vállalkozásba?

Az egyetem után próbáltunk magyar, divattal foglalkozó cégeknél elhelyezkedni, de nem jártunk sikerrel. Sajnos nagyon kevés a lehetőség itthon ebben a szakmában. A gyakornoki státuszon túl az izgalmasabb magyar divat vállalkozások nem tartanak azon a szinten, hogy tervezőket foglalkoztassanak, így a legvonzóbb mégis az önállóság, a saját márka építése. Ám az iskolapadból kikerülve korántsem elég felkészültek a friss diplomások egy saját vállalkozás beindításához. Rengeteg mindent tanultunk meg menet közben.

Mivel ketten alkotjátok a Fibulát, így gondolom más-más feladatokat végeztek, hogyan osztjátok fel egymás között a munkát?

Mivel általában minden a tervezéssel, anyagbeszerzéssel, gyártással, kommunikációval és cégvezetéssel kapcsolatos feladatot mi látunk el, elengedhetetlen hogy bizonyos feladatokat felosszunk, ne kelljen mindkettőnknek mindig mindenre koncentrálni, mert az nagyon fárasztó lenne hosszú távon. Ennek ellenére minden nagyobb döntést együtt hozunk meg és folyamatosan kommunikálunk egymással. A tervezést természetesen együtt csináljuk, már van egy jól bevált metódusunk az inspiráció feldolgozására és az ötletelésre.

Említetted, hogy kötő szakirányon végeztetek, így ezzel is valami extrát visztek bele a kollekciókba, más eszközökkel is dolgoztok?

Szeretünk új területeket kipróbálni. Minden kollekciónkba belecsempészünk valami más design területet is, így dolgoztunk már ékszer tervezővel, vagy textil festővel de hímzőnőkkel is. Ezek az együttműködések segítenek más szemszögből megismerni a munkánkat, adnak egy friss nézőpontot. Ezen kívül mindig érdekes más alkotók gondolkodásmódjára, munkamódszerére rálátni. Ezek az együttműködések gyakran emelnek be a kollekcióba új, szokatlan anyagokat, amihez új megoldásokat kell kitalálnunk. Gyakran állít kihívás elé minket. Például rengeteg problémát vet fel, ha fém elemeket használsz egy ruhadarabon, mert végig kell gondolnod, hogy lehet majd mosni, vagy mennyire tartós, milyen fémből kellene készüljön, hogy ne színezze el mondjuk az izzadtság. Mindig a legegyszerűbb, legtisztább lehetőségeket keressük.

"Közös munkánk rendszerint dobogós eredményeket hozott, valamint egy jól összeszokott tervezőpárost." 

Hogyan folyik nálatok a tervezési folyamat?

Mikor elkezdünk gondolkodni az új kollekción, mindig megbeszéljük, hogy mik azok a dolgok, legyen az építészet vagy egy kiállítás, amik aktuálisan érdekelnek, vagy megragadták valamelyikünk figyelmét. Természetesen figyelemmel követjük az aktuális trendeket és kiválasztjuk melyek azok az irányvonalak, amiket a FIBULA stílusába is be tudunk illeszteni. Az évek során kialakultak alap darabok, amik újra és újra visszatérnek az egyes kollekcióban egy kis csavarral. Párhuzamosan folyik a fazonok tervezése és az anyagkeresés szoros kölcsönhatásban. A legnehezebb feladat azonban kiválasztani azokat a terveket amik végül eljutnak a megvalósítás fázisába. Mivel szezononként csak 10-15 lookot készítünk, a rengeteg terv közül nagyon koncentráltan kell válogatni, hogy minden szempontnak megfelelő, koherens kollekció szülessen.

Ketten hoztátok létre a Fibulát. Mit gondolsz, jobb csapatban dolgozni mint egyedül?

Szeretünk csapatban dolgozni. Mi eleve csapat vagyunk, nagyon rég dolgozunk így és élvezzük, remekül kiegészítjük egymást. Ezen kívül az YLKA design studióban minden nap kreatívok között lehetünk. Gyakran inspirál, ahogy figyeled a munkájukat, vagy jó, ha van melletted valaki, akinek kikérheted a véleményét. Ilyenkor különösen hasznos, hogy a stúdió tagjai mind a MOME diákjai voltak, mert egy egységes látásmód szerint közelítünk a designhoz. Szeretünk közös projekteken gondolkodni, mert mindig valami jó sül ki belőle.

Említettétek, hogy az Ylka Design Stúdióban dolgoztok, ami több tervezőnek is helyet ad, tudnátok mesélni a stúdióról?

Egy éve hoztuk létre az Ylka design studiót 4 márkával: DESIGNIZMUS, DORV, DUCSAI.Leather.Goods, FIBULA. Már az egyetemen összeismerkedtünk, és a diploma után is figyelemmel követtük egymás munkáját. Úgy alakult, hogy egyszerre kerültünk abba a helyzetbe, hogy új műhelyt kellett keresnünk. Mivel nagyon hasonló módon gondolkodunk a designról így nem volt nehéz egy közös showroomot kialakítanunk. Olyan helyet szerettünk volna, ahol kényelmesen tudunk dolgozni nap mint nap és a vevőinket is méltó környezetben tudjuk fogadni. Szerencsére megtaláltuk ezt az elképesztő hangulatú nagypolgári lakást a Városliget csücskében és rögtön beleszerettünk. Jó érzés reggel egy harmonikus környezetbe megérkezni dolgozni, ahol körbevesznek különböző alkotók tárgyai. A vendégeink is örülnek, hogy az adott márkán túl más designereket is megismernek és akár egy teljes szettet, ruhával, hozzá illő táskával is össze tudnak állítani egyetlen helyen. Márciustól új alkotókkal bővül a stúdió, a Zagabo, a Pakka csapata és Franta Ági lámpái érkeznek hozzánk. Nagyon várjuk az új tervezőket és a friss kollekciókat. Biztosan csapunk majd egy nagy bulit a tiszteletükre.

"Az YLKA design studióban minden nap kreatívok között lehetünk."

Egyedi megrendelésre is dolgoztok?

Alapvetően a félévenkénti kollekciókra koncentrálunk, de mindig vannak egyedi megrendelések. Gyakran elkészítjük az adott kollekció egy-egy darabját egyedi méretre, de esküvői ruhákkal is sokszor keresnek meg minket. Aki szereti a ruháinkat, az nagyobb eseményekre szívesen kér tőlünk egyedi darabokat. Örömmel teljesítjük az ilyen megrendeléseket. Az egyedi tervezésnél különösen izgalmas, hogy nem egy fiktív személyiségnek tervezel, hanem egy hús-vér embernek, a saját igényei és alkata szerint. Egészen más gondolkodásmódot igényel és figyelned kell rá, hogy a megrendelő személyiségét ne nyomja el a saját tervezői attitűdöd, de mégis megtartsd a márkádra jellemző stílusjegyeket, hiszen ezért keresett meg pont téged. Amikor elkészül a ruha és a tulajdonosától illetve a környezetétől sok pozitív visszajelzést kapunk, az nagyon boldoggá tesz minket.

Hogy telik egy napotok, hogy képzeljük el egy kreatív divat csapat mindennapjait?

Nincs egy állandó munkarend, mivel nagyon sok területtel foglalkozunk így elég változatosak a napjaink, attól függően, hogy épp melyik munkafázisban vagyunk. Ezt kifejezetten élvezzük, sosem lesz unalmas és monoton a munkánk. Ráadásul saját magunknak határozhatjuk meg, hogy mikor mivel szeretnénk foglalkozni. Ha elfáradtunk, kicsit lassabban forog az agyunk, akkor szeretünk egyet sétálni a ligetben, felfrissülni. Utána sokkal gördülékenyebben megy a tervezés is. Viszont nem is egy klasszikus nyolc órás munkarendben dolgozunk. Ha belemerültél egy projektbe, akkor nagyon nehéz este hatkor kikapcsolni és hazamenni.

Mit tartotok a leginkább motiválónak a munkában?

Motiváló, hogy olyan munkánk van, amit valóban szívvel lélekkel, örömmel végzhetünk nap mint nap. Picit önmagunkért is és egy küldetésért: Szeretnénk megváltoztatni a magyarok hozzáállását a divathoz, az öltözködéshez.  Célunk, hogy az emberek felismerjék azt az értéket, amit a kézzel-, magyar munkaerővel készült termékek jelentenek. Tulajdonképpen mindig azt szeretjük és az motivál minket, amit éppen csinálunk. Olyankor csak arra a projektre koncentrálunk és megpróbáljuk kihozni belőle a maximumot.

És mi számotokra a legnagyobb kihívás, vagy legyőzendő akadály?

A legnagyobb akadály azt hiszem, önmagunk vagyunk. Két művészlélek, akik szeretik a minőségi anyagokat és nőies, finom ruhákat készítenek de teljesen távol áll tőlük az üzlet világa, a pénzügy. Egészen más a gondolkodásmódunk, mint amivel az üzleti életben jól tudnánk érvényesülni. Ezeket a dolgokat a saját bőrünkön, a hibáinkon keresztül kell megtanulnunk, ami nagyon nehéz és gyakran szegi kedvét a fiatal vállalkozóknak. Nagyon kitartónak és tudatosnak kell lenned, hogy végigvidd az elhatározásidat.

"Motiváló, hogy olyan munkánk van, amit valóban szívvel lélekkel, örömmel végzhetünk nap mint nap."

Jelenleg csak ketten vagytok a FIBULÁ-ban, ugyanakkor egy ilyen vállalkozásnál szokott menedzser, sales-es, marketinges is lenni. Milyen fejlesztéseket tartanátok kívánatosnak ezen a téren?

Hatalmas szükség lenne hatékony segítségre olyan területeken, amikben mi nem tudunk magabiztosan és jól működni, mint a menedzsment vagy a pénzügy. Hiába készítem el a tökéletes kabátot a téli szezonra, ha fogalmam sincs, hogy hogyan, milyen csatornákon keresztül ismertessem meg a vásárlókkal. Szeretnénk majd a nemzetközi piacra is kilépni, de egyelőre még a hazai jelenlétünket kell megerősíteni. Bár már egyre többen ismerik a Fibula nevet de még mindig nagyon kevés helyen vagyunk megtalálhatóak. Jelenleg állandó jelleggel a Fian konceptben és a Mesh designer store-ban érhetőek el a ruháink a showroomunkon kívül.

További Egyetemi Csapatok cikkeink erre találhatóak.

design, divat, mome, textil, textiltervező, egyetemi csapatok, fibula, FIBULA, Moholy Nagy Művészeti Egyetem Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317