Logomain

Korunk lendülete: Ausztrália ikonikus építésze a Ponton Galériában

By HG.HU 2015. október 31. 08:51

szerk at hg dot hu

0_d3c_6682_72dpi.gallery

Rose Seidler House, Wahroonga, Sydney, Australia, 1948-50

04_615-1.gallery

Julian Rose House, Wahroonga, Sydney, 1949-50 ©Max Dupain

11_7704-2_(2).gallery

Harry and Penelope Seidler House, view from North, Killara, Sydney, 1966-67 ©Max Dupain

12_14948-1c.a0.gallery

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99 ©Eric Sierins

17_7987-14.gallery

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67 ©Max Dupain

6797-3.a4.gallery

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67 ©Max Dupain

11782-7.a4.gallery

MLC Centre, Sydney 1972-75 ©Max Dupain

Mlc-nervielements.gallery

MLC Centre, Sydney 1972-75; Reflected Ceiling Plans

11302-18.a4.gallery

Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74 ©Max Dupain

14993-13c.a4.gallery

Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98 ©Eric Sierins

276.gallery

Harry Seidler, kép ©Harry Seidler & Associates

A Painting Toward Architecture című utazó kiállítás az elmúlt három évben bejárta a világot. A sorozat zárásaként a Ponton Galériában is látható lesz a tárlat, amely Ausztrália 20. századi ikonikus építészét, Harry Seidlert mutatja be.

November elején végállomásához ér a Painting Toward Architecture című vándorkiállítás a Ponton Galériában. A Harry Seidler munkásságát bemutató tárlat november 6. és december 19. között látogatható. A kiállításhoz kapcsolódóan november 6-án előadást tart a kiállítás kurátora, Vladimir Belogolovsky a MOME Auditóriumában.

Harry Seidler: Painting Toward Architecture
Kurátor: Vladimir Belogolovsky

Helyszín: Ponton Galéria
Megnyitó: 2015. november 5. 18.30
Megnyitja: David Stuart, Ausztrália magyarországi nagykövete és Fülöp József, a MOME rektora
Megtekinthető: 2015. december 19. (keddtől szombatig 12.00-18.00)

Vladimir Belogolovsky előadása (angol nyelven)

Helyszín: MOME Auditórium
Időpont: 2015. november 06. péntek 11.00
Regisztráció: kommunikacio@mome.hu

“Az építészet - most és mindig mindenek felett - egy művészeti forma, amely összefüggésében és egymásra utaltságában létezik minden vizuális művészettel …  A forma, amit az építészet alkalmaz, szoros kötelékben áll a festőkkel; egyéb vizuális művészeti ágakból eredeztethető, melyek egybefonódnak és együttesen reflektálnak jelen korunk lendületére.” Harry Seidler

Művei egyértelműen felismerhetők erős geometrikus jellegükről és barokk eredetükről.

A Painting Toward Architecture című utazó kiállítás az elmúlt három évben bejárta a világot. A sorozat zárásaként 2015. november 5. - december 19. között a Ponton Galériában is látható lesz a tárlat, amely Ausztrália 20. századi ikonikus építésze, Harry Seidler (1923-2006) munkásságáról ad átfogó képet. A kurátori koncepció különös figyelmet szentel az építész modern design módszertanokban elfoglalt megkülönböztetett helyére, bemutatja az elkészült munkái sorát - a családi házaktól egészen a többemeletes lakóépületekig, irodatornyokig – és kitér megépült civil, sport- és kulturális központjaira, valamint jelentős kormányzati megbízásaira szerte a világon. A kurátor a tárlat fókuszát egyértelműen Seidler 12 tartós és progresszív művészeti együttműködésére helyezi, mely többek között olyan nagyságokkal való közös munkát jelent mint, Walter Gropius, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer építészek, Josef Albers Alexander Calder, Norman Carlberg, Sol LeWitt, Charles Perry, Frank Stella, Lin Utzon művészek vagy Max Dupain fotográfus.

A kiállítás a New York-i székhelyű non-profit Curatorial Project keretében jött létre, együttműködésben Penelope Seidlerrel és a Seidler Építészeti Alapítvánnyal.

Vladimir Belogolovsky, az utazó kiállítás kurátora, a Curatorial Project alapítója és a „Harry Seidler: Életmű” című könyvének szerzője.

Harry Seidler volt az első építész Ausztráliában, aki teljes mértékben a Bauhaus irányelveket képviselte.

A New York-i székhelyű, nemzetközi Curatorial Project az építészet - a kortárs kultúrában betöltött vitális - szerepének népszerűsítését célozza meg. A projekt múzeumokkal, egyetemekkel, kiadókkal, építészekkel és kurátorokkal működik együtt és építészeti kiállítások kurátori koncepciójával valamint kiállítás designnal foglalkozik világszerte.

Harry Seidler volt az első építész Ausztráliában, aki teljes mértékben a Bauhaus irányelveket képviselte és legkorábbi munkáját - egy szüleinek épített villát, a Rose Seidler House-t - is ennek a módszertannak szentelve hozta létre 1950-ben Sydneyben.
 
Seidler művei egyértelműen felismerhetők erős geometrikus jellegükről és barokk eredetükről. Emellett épületei mély szerkezet-, és anyagismeretet sugallnak. A kompozíciók robosztusságának kiegyensúlyozásában megnyilvánuló érzékről tanúskodnak és innovatív – ausztrál benapozási problémákra reflektáló - árnyékolástechnikai megoldásokat tartalmaznak. Mindezen védjegyek sora magától értetődően jelzi, hogy Seidler kora egyik legkitartóbb, legtalálékonyabb alkotója és hazájának legjelentősebb, megalkuvást nem tűrő művész-építésze volt.

Építészete tudatosan jelenít meg számos, felismerhető forrást és hatást, hiszen stratégiai gondolkodóként fontos volt számára, hogy bizonyos gyakorlatokat újraértelmezzen a karrierje során. Ilyen beazonosítható hatás Walter Gropius designról való vélekedésében az önálló, szociális indíttatású, módszertani és kollaboratív megközelítés, Marcel Breuer esetében a beton erejének és a fa melegségének koncepcionális újragondolása. Pier Luigi Nervi a standardizált épületrendszerek és az expresszív strukturális nyelvezet tekintetében inspirálta Seidlert, míg Oscar Niemeyer plasztikus fluiditása és lírai formái voltak rá hatással.

A 1970-es évektől Seidler egyre inkább az amerikai absztrakt expresszionista festők és szobrászok moduláris munkáinak hatása alá került, különös tekintettel Norman Carlberg, Charles Perry, és Frank Stella művészekre. Építészete tehát a nemzetközi szakmai közeg által is elismerten egy jellegzetesen személyes művészi önkifejezés irányába fejlődött. Seidler kései munkái szabadságuk és plasztikusságuk ellenére sosem váltak önkényessé.  Méltóságteljes formáit a racionális tervezés és a hatékonyan standardizált konstrukciók határozták meg. Munkáit a szociális érzékenység, a környezettudatosság és a megfontoltság vezérelte a legkisebb erőfeszítéssel létrehozható lehető legnagyobb  művészeti hatás elérése érdekében.


Az utazó kiállítás korábbi helyszínei és időpontjai:

Museum of  Estonian Architecture, Tallinn, Észtország:    2012. október 4 - november 25.
National Gallery for Foreign Art, Sofia, Bulgária:        2012. december 20 – 2013. január 20.
Latvian National Museum of Art, Riga, Lettország:    2013. február-március
AIA Center, Houston, USA:                2013. április 4- május 31.
Black Mountain College Museum, Asheville, NC, USA:    2013. június 14- augusztus 21.
University of Manitoba, Winnipeg, Kanada:        2013. szeptember 12- október 10.
University of Virginia, Charlottesville, VA, USA:         2013. november 8 –december 4.
Gostiny Dvor Exhibition Center, Moszkva, Oroszország:     2013. december
Museu Da Casa Brasileira, São Paulo, Brazília:        2014. február 11- március 23.
Instituto dos Arquitetos do Brasil, Rio de Janeiro,Brazília:    2014. április 11- május 6.
Palácio Anchieta, Vitória, Brazília:            2014. június- augusztus
Museum of Sydney, Sydney, Ausztrália:        2014. november 1- 2015. március 8.
University of Western Australia, Perth:             2015. március 23.– április 15.
Planungswerkstatt, Bécs, Ausztria:            2015. május 13- július 3.
Escola Tecnica Superior d'Arquitectura de Barcelona:    2015. szeptember 17 – október 15.
Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest:    2015. november 5- december 19.

építészet, mome, kortárs építészet, epiteszet, ponton galoéria, harry seidler, vladimir belogolovsky Icon_print

Rose Seidler House, Wahroonga, Sydney, Australia, 1948-50

Julian Rose House, Wahroonga, Sydney, 1949-50 ©Max Dupain

Harry and Penelope Seidler House, view from North, Killara, Sydney, 1966-67 ©Max Dupain

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99 ©Eric Sierins

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67 ©Max Dupain

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67 ©Max Dupain

MLC Centre, Sydney 1972-75 ©Max Dupain

MLC Centre, Sydney 1972-75; Reflected Ceiling Plans

Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74 ©Max Dupain

Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98 ©Eric Sierins

Harry Seidler, kép ©Harry Seidler & Associates

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317